lichtgestuurde boiler en warmtepomp ism met PV panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik bedoel hiermee; de boiler en warmtepomp alleen inschakelen als er voldoende PV vermogen is met behulp van een lichtsensor.
Stel de saldering regeling wordt afgeschaft... in dat geval is het ongunstig om in de avond of nacht de elektrische boilers te verwarmen, of de warmtepomp vol te laten draaien...
Er is voor in een groepenkast een relais/ schakelaar-module verkrijgbaar om bij een bepaalde hoeveelheid licht (lux) een relais in te schakelen, dat is meestal voor een buitenlamp maar nu uiteraard om de (laag vermogen) boiler in te schakelen, of zelfs een warmtepomp.
Die lux waarde is gelijk aan een bepaalde hoeveelheid PV vermogen die dan beschikbaar is.

Wie heeft er zo'n systeem? ervaringen?

In mijn toekomstig te bouwen woning zit ik er aan te denken om de warmtepomp uitsluitend voor de verwarming van de woning in te zetten, juist omdat ik maar weinig warm water gebruik (één persoon huishouden, douchen op de sportschool of werk).
En dus een licht hoeveelheid gestuurde elektrische boiler.
Dit maakt volgens mij de warmtepomp en boiler installaties zo eenvoudig mogelijk en daarmee ook de betrouwbaarheid.

Zijn er omvormers voor PV installaties met een relais/ open contact uitgang als er een bepaald/ ingestelde PV vermogen beschikbaar is?? dan is een licht sensor niet meer nodig!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan kan je beter aan de hand van verbruik en productie iets als een Elwa AC overwegen.
Een lichtmeter is een wel heel simpele benadering als je niet let op de richting, stand van de zon enz. :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Dat idee van die lichtmeter (schemerschakelaar) heb ik net vanmorgen bedacht, is ook eenvoudig te maken, gewoon de sensor naast de panelen plaatsen.
Ook niet duur, dat Elwa systeem lijkt op het eerste gezicht niet goedkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 06-01-2018 15:40 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Omvormer kan je (meestal) uitlezen met een script en een raspberry PI
Dan weet je toch hoeveel watt er binnen komt (icm domoticz bijv)
Vanuit daar kan je alles schakelen wat je wilt.
Ik lees nu ook uit via Pi:
- 3-fase SMA omvormer via script (per fase alle info, per DC Mppt ingang alle info)
- 2x Finder 3-fase kWh meters, opwek en verbruik, via m-bus (per fase alle info)
- 2x Finder 1-fase kWh meters met 2 youlessen, voor de WP, en backup heater element
- Waterverbruik
- Slimme meter via P1
- etc.

Maar ik haal je meteen ff uit de droom.
Afgelopen 7 dagen bijvoorbeeld zijn er erg weinig momenten geweest dat direkte opwek hoger was dan direkte verbruik.
Kansloos dus...(in de winter)

Edit:
Maar buiten het winterseizoen kan het weer wel interessant zijn, dingen overdag te schakelen om zo meer direkt verbruik te creeeren, uiteraard.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2018 16:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik noem de Elwa omdat die wordt toegepast in landen met een feed-in tarief.
In de winter verbruik je bijna altijd meer dan je opwekt, ik leverde in december 3,6kWh terug met 5050Wp :+
Je lichtsensor kijkt niet naar je eigen verbruik, dan weet je dus niet of je teruglevert.
Een slimme (of domme) meter vertelt je dat wel dus daar zou ik beginnen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:32
SolarEdge omvormers kunnen dingen schakelen bij PV opwek, of zelfs alleen overschot.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
frisianstar schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:24:
Ik bedoel hiermee; de boiler en warmtepomp alleen inschakelen als er voldoende PV vermogen is met behulp van een lichtsensor.
Kun je dit niet beter doen met een relais met geïntegreerde stroomtrafo?

Zo wordt de boel pas geschakeld wanneer de panelen genoeg opleveren, niet wanneer de lichtsensor vindt dat er genoeg licht op komt. Mocht er een vogel op de lichtsensor schijten gaat je boiler niet aan... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
@sympie: goed idee ! zal ik onthouden, bedankt.

Ik hou van eenvoud, schakelen via software of computers, domotica, enz.is niet wat ik wil.

[ Voor 83% gewijzigd door frisianstar op 07-01-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

No Hands schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:20:
SolarEdge omvormers kunnen dingen schakelen bij PV opwek, of zelfs alleen overschot.
Heel veel omvormers kunnen dit, de oude kostal piko kon dit al, kan je zelfs opgeven bij hoeveel Watt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Als je zo weinig SWW verbruikt is een doorstromer 3x16A of 3x20A dan niet beter? (evt icm laagtemperatuur elektrische boiler) Dat is wel maximaal een (spaar)douchekop maar dat scheelt je wel veel stilstandsverliezen.

Ook nog een optie is alleen bij overschot inschakelen door stroomtrafo op de 3 fases te zetten vanaf de hoofdschakelaar. Je moet dan alleen wel voldoende minimale draaitijd hebben wat zoals gezegd in de winter een issue gaat zijn. Met de lichtsensor kom je natuurlijk wel altijd aan de minimale draaitijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 07-01-2018 13:50 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In Duitsland vindt al sinds 2013 een aftoppen bij de teruglevering plaats:
"Wirkleistungsbegrenzung SMA"
Even wachten en dan krijgen we zoiets ook hier.
Zie ook "Einspeisemanagement"

Optimale zuid-installaties hebben hier meer last van dan O/W-installaties.

YMMV - in de toekomst

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1