Linux boot niet na wissel harddisk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixa
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-09 19:15
Mijn vraag;
Ik ben al dagen bezig om uit te vinden waarom mijn Linux (Mint in dit geval) niet wilt booten na een hard disk wissel. Bij mijn vorige ouder pc was dit nooit een probleem, dus ik denk (bijna zeker) dat het te maken heeft met UEFI.

Wat gebeurd er? Ik wissel regelmatig hard disks (ingebouwde docking) omdat ik surf met Linux, ontwerp met win7 en games speel met win10. Er zit eigenlijk altijd maar 1 hard disk in de pc.
Als ik nu Linux installeer gaat dit prima (via usb stick). Na installatie boot de pc prima. Tot dat ik de hard disk eruit haal.. en weer terug plaats nadat de pc daarvoor weer even is aangeweest.

Relevante software en hardware die ik gebruik;
Het gaat om een HP Z220 i7 3770. Bios versie 1.84.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Tal van zaken. Ik heb alle bios instellingen geprobeerd voor de installatie van Linux.
Zoals Legacy mode aan/uit, fastboot aan/uit. Na wel tal van Linux installaties, geen boot nadat een disk wissel heeft plaatsgevonden.

Soms maar niet altijd krijg ik een melding van de Linux installer over EFI, dat ik dan misschien niet kan booten.
This machines's firmware has started this installer in UEFI mode but it looks like there maybe existing operating systems already installed using BIOS compatibility mode, If you continue to install Debian in UEFI mode,it might be difficult to reboot into any BIOS-mode operating system.
Ik heb geprobeerd de hard disk een ander partition table te geven, zoals GPT, daarna installatie, geen resultaat.
Ik heb geprobeerd de legacy mode op enabled in bios, dan linux installatie, daarna de 512mb EFI partition op hard drive te vervangen door een boot_grub flag en grub te herinstalleren. Ook geen resultaat.
Ik heb een andere hard drive geprobeerd, werkte ook niet.
Ook een andere Linux distro's geprobeerd zoals Xubuntu of Manjaro. Zelfde verhaal.
Volgens mij als in de Bios de legacy mode op aan staat, dan krijg ik de melding:
Failed to open \efi\boot\grubx64.efi - not found
Failed to load image \efi\boot\grubx64.efi : not found
start_image() returned Not found
Dus mijn vraag kort; waarom onthoud windows 7 en windows 10 hard disk wel de EFI of legacy boot files en mij Linux hard disk niet, en wat kan ik er aan doen zodat ik gewoon kan blijven wisselen waneer ik wil?
Word er op het moederbord (bios) iets gewist?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Heeft jouw Linux harddisk ook een EFI partitie?

Meestal maakt de installer die aan (van bijvoorbeeld Ubuntu).

De bios zoekt de EFI partitie die hem dan vervolgens vertelt wat hij moet booten.

Stel dat deze partitie ontbreekt, dan kan dat weleens misgaan (al zijn er ook genoeg die het zonder deze partitie doen, maar je weet het nooit).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixa
Ja zeker, zoals het er nu uitziet is het een fat32 partitie (Name EFI system Partition) met mount point op /boot/efi. (flag boot, esp)
Disk zit er nu in. Ik kan nu niet wisselen van OS, want dan is de boel weer weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus om samen te vatten, heb je 3 harde schijven, elk met het volgende:
- Windows 10
- Windows 7
- Linux

Die laatste is via UEFI geïnstalleerd. Hoe zijn Windows 10 en Windows 7 gedaan? Je kan dat controleren door daar te zoeken naar een ESP zoals je dat bij Linux hebt. Start Schijfbeheer (diskmgmt.msc) en kijk naar de partities (als de indeling MBR is hoef je niet eens verder te zoeken). Als daar geen ESP op staat, verklaart dat gelijk je probleem. Een UEFI bootloader zoals Grub moet bij EFI geregistreerd worden en die registratie kan verloren raken als het systeem opstart terwijl deze niet gevonden kan worden. Je dient dan elke keer de UEFI loader opnieuw te registreren.

Als je Windows wel via UEFI is geïnstalleerd (voor Windows 7 heb je zelfs nog wat extra handelingen nodig voor de installatie daarin begint), moet er iets in je hardware zitten waardoor deze de Windows EFI loader telkens kan vinden, maar die van Grub net niet.

Wil je helemaal geen gerommel meer hebben, schakel dan UEFI volledig uit, of laat Legacy aan staan en zorg dat je Linux installeert via Legacy. Start via het boot menu van USB, maar zorg dat je niet de EFI methode pakt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixa
Als daar geen ESP op staat, verklaart dat gelijk je probleem. Een UEFI bootloader zoals Grub moet bij EFI geregistreerd worden en die registratie kan verloren raken als het systeem opstart terwijl deze niet gevonden kan worden. Je dient dan elke keer de UEFI loader opnieuw te registreren.
Ik ben even in de war. De linux bootloader verdwijnt ook als ik opstart zonder hard disk en daarna de Linux hard disk er weer in doe.

De windows 10 heeft een EFI partitie (Healthy EFI system partition). De windows hard disks hebben sowieso geen last van de wissels. Gek toch, moet voor Linux ook gewoon kunnen?
Wil je helemaal geen gerommel meer hebben, schakel dan UEFI volledig uit, of laat Legacy aan staan en zorg dat je Linux installeert via Legacy. Start via het boot menu van USB, maar zorg dat je niet de EFI methode pakt.
Ik zou dat zo graag willen uitzetten, maar dat gaat dus niet, of ik weet niet hoe. Any idea? (HP Z220)
Ik heb Linux al tal van keren opnieuw geinstalleerd, met in de Bios de legacy aan en weer uit.
Tevens na vele uren in zoekmachines neusen hoe je nou een Linux install doet in normale Bios/legacy modes, vind ik niks, of zie ik door de bomen het bos niet meer. In de Linux Mint install krijg ik na die ene melding geen optie om gewoon normale install te doen zonder die UEFI methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je iemand quote, laat dan de eerste regel staan zodat we weten op wie je reageert.
unixa schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:11:
[...]

Ik ben even in de war. De linux bootloader verdwijnt ook als ik opstart zonder hard disk en daarna de Linux hard disk er weer in doe.
Het is niet gek dat je in de war raakt. Je moet mijn post ook even goed en rustig lezen en de informatie tot je door laten dringen. Lees vervolgens eens het een en ander over UEFI en hoe het werkt, hopelijk begrijp je het dan wat beter. :)
De windows 10 heeft een EFI partitie (Healthy EFI system partition). De windows hard disks hebben sowieso geen last van de wissels. Gek toch, moet voor Linux ook gewoon kunnen?
Dat heb ik ook in m'n post geschreven, hoe het kan dat Windows er geen last van lijkt te hebben.
[...]

Ik zou dat zo graag willen uitzetten, maar dat gaat dus niet, of ik weet niet hoe. Any idea? (HP Z220)
Ik heb Linux al tal van keren opnieuw geinstalleerd, met in de Bios de legacy aan en weer uit.
Tevens na vele uren in zoekmachines neusen hoe je nou een Linux install doet in normale Bios/legacy modes, vind ik niks, of zie ik door de bomen het bos niet meer. In de Linux Mint install krijg ik na die ene melding geen optie om gewoon normale install te doen zonder die UEFI methode.
Je krijgt een UEFI compatible installatie als je via UEFI de installatie start. Zo simpel is dat, dat doet Windows ook. Ik geef ook aan hoe je in Legacy mode kan booten. Hoe start je namelijk nu van USB? Staat het als eerste boot optie, of druk je op een toets bij het opstarten om een menu te laten verschijnen?

Ik kan alles voor je gaan voorkauwen, maar dat is nou niet helemaal de bedoeling hier. We verwachten wat eigen inzet. Doe onderzoek, probeer wat uit.

Sowieso vind ik je manier van werken wel heel raar. Waarom wissel je telkens de harde schijf, terwijl je er gewoon drie in de computer kan bouwen en zo zonder gedoe van OS kan wisselen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dubbel-post

[ Voor 95% gewijzigd door DJMaze op 06-01-2018 20:07 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:39:
Sowieso vind ik je manier van werken wel heel raar. Waarom wissel je telkens de harde schijf, terwijl je er gewoon drie in de computer kan bouwen en zo zonder gedoe van OS kan wisselen?
Hij heeft nooit van "multiboot" gehoord misschien?
En VirtualBox is al helemaal onbekend?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unixa
Oke. Bedankt voor je tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
DJMaze schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:07:
[...]

Hij heeft nooit van "multiboot" gehoord misschien?
En VirtualBox is al helemaal onbekend?
Multiboot kan in deze situatie inderdaad handig zijn. Bijvoorbeeld door GRUB zo te configureren dat hij ook Windows van de andere schijven boot.

Aan de andere kant: gaat de primaire schijf stuk, dan zul je de bootloader moeten herconfigureren voordat je weer ergens bij kan.

Zijn huidige methode zorgt er ook voor dat het helemaal los van elkaar staat. Het ene systeem kan nooit het andere slopen. Zou jammer zijn als een virus op zijn game schijf zijn werkschijf zou versleutelen. Dat soort geintjes :)

VirtualBox is ook niet in alle situaties even handig en vooral met grafische toepassingen (games etc) een stuk trager / onhandiger dan native draaien. Daarnaast zal hij nu al moeten gaan trucen met SLIC wil Windows 10 nog activeren in VirtualBox ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 07-01-2018 11:14 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1