Yero schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:04:
Jammer dat je dit zo ervaart. Moet er nog een keer uitlegt worden hoe Tweakers werkt? Er zijn geen gesponsorde redactionele artikelen. Oftewel ik neem dan aan dat je mijn integriteit in twijfel trekt. Ik verwacht dat je dan iets meer inhoudelijke argumenten geeft, in plaats van 'een gevoel' dat dit zo is.
Jammer dat je het persoonlijk opneemt, want het is niet als aanval bedoeld. Ik weet gerust wel hoe het op Tweakers werkt, ik ga slechts mijn mening over de schrijfstijl van het artikel.
Het is een artikel dat terugkijkt op het afgelopen jaar (/jaren), met nadruk op trends. De opmars van de systeemcamera is een duidelijke trend. De rode draad is de spiegel en dan met name wat het nut daar in de toekomst nog van is. Zoals je kunt lezen zijn er diverse ontwikkelingen waarbij die spiegel de vooruitgang in de weg zit. Hoge burst, geen blackout, grotere zoekers, geavanceerde af tracking (al dan niet meer oog af), etc.
Klopt. Daar zitten hele mooie ontwikkelingen bij, ik vind dan ook een interessant onderwerp wat ik al langer volg.
Je pikt er nu een van de vier grafieken uit en zegt vervolgens dat ik dat eenzijdig uitleg? Kijk eens naar de andere drie, je ziet daar in alle gevallen groei.
Ik zie maar één grafiek die verkoopaantallen laat zien, die toont geen continue groei. Wat ik inderdaad wel zie is dat systeemcamera's heel snel veel duurder worden.

Verwarrend. Zeg je nu in feite hetzelfde als ik?

Da's niet zo verwarrend hoor, want inhoudelijk heb ik geen kritiek op je artikel. Het is puur de schrijfwijze die mij opviel.

Het feit dat je deze vragen stelt, geeft aan dat je het niet weet. Dat is niet erg, ware het niet dat je tegelijkertijd wel de keihard de conclusie trekt dat het wat jou betreft een gesponsord verhaal is, oftewel dat het NIET klopt en eenzijdig belicht is.
Nee, als ik echt dacht dat het gesponsord was had ik via de officiële kanalen contact gezocht.
Het antwoord is namelijk in principe ja op alles, al is een deel natuurlijk ook sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeur, budget en type fotografie (zoals ook uitvoerig wordt besproken, b.v. het deel over professionals en wildlife). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle systeemcamera's gelijkwaardig zijn aan dslr's - dat zijn enen en nullen.
Uiteraard heb ik het vooral over het high-end segment - het gaat immers over trends en technologie. Dat betekent niet dat het alleen om camera's van 4500 euro gaat. Er zijn zat camera's die op de meeste vlakken niet onderdoen (of zelfs beter zijn) dan een dslr in datzelfde prijssegment. Denk bijvoorbeeld aan de Panasonic G9 / GH5, Olympus E-M1 II, Fujifilm X-T2, Sony A9/A7R II/III, A6300/A6500 (en dan noem ik nu alleen recente modellen, maar er zijn er meer). De features van high-end modellen zullen ook naar de lagere modellen komen.
Loop eens een fotowinkel in of vraag een mede-Tweaker of je zo'n camera eens kunt lenen en ervaar het dan zelf. Misschien vind je het alsnog niets voor jouw persoonlijke situatie. Dat is prima. Maar dan baseer je je mening in ieder geval op feiten.
Jammer van de sneer, maar gezien je denkt dat ik jouw integriteit bewust ondermijn snap ik het ergens wel.

Wat ik misschien te weinig heb mee gekregen, of wat te weinig bleek uit het artikel is dat het om een blik in de toekomst gaat. Want met de huidige modellen is het antwoord op al die vragen echt nog niet altijd 'ja'. Het klinkt nu alsof de systeemcamera op alle vlakken wint en dat is simpelweg nog niet waard. Toegegeven, in de hogere segmenten begint het er nu wel echt op te lijken en er komen nog meer mooie ontwikkelingen aan.
In mijn familie heb ik wat professioneel fototuig rond lopen en daar zie je toch dat de ervaring met systeemcamera soms niet altijd hosanna is. Vandaar mijn topic, omdat ik benieuwd ben hoe men het nu ervaart. Want ik weet dat op termijn die spiegel er gewoon uit gaat. Vind ik ook helemaal niet erg, want het maakt mij weinig uit wat er in de camera gebeurt, als hij maar prettig werkt.

Yero schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:27:
Laat ik mezelf trouwens nog even aanvullen, voor de volledigheid:
Ik wil uiteraard niet beweren dat systeemcamera's in alle gevallen beter zijn dan een dslr. Zoveel mensen, zoveel wensen. Iemand die (na serieuze pogingen) echt niet kan wennen aan een evf, zal het niets vinden. Hetzelfde geldt voor mensen die een grote camera prettig vinden, of hun huidige menusysteem, etc. Ik wil ook niet beweren dat bepaalde zaken niet beter kunnen. Techniek blijft zich ontwikkelen, er zijn altijd nog zaken die nu niet goed zijn of beter kunnen. Er is niet één product dat voor iedereen perfect is.
Ah, deze kwam ik later nog tegen. Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel.

Als spiegelloos (want eigenlijk is DSLR toch ook een systeemcamera?

) zich zo blijft ontwikkelen dan zie ik uiteindelijk geen reden meer om nog wel een spiegel te willen. Wat biedt dan nog voor voordeel, buiten nostalgie?
Aangenomen dat er ook modellen zijn die bewust lomp gemaakt worden om de ergonomie van een DSLR te simuleren.

Toch denk ik dat Canon dat lekker op de plank laat liggen zolang ze het met de huidige technieken kunnen uitzingen. Pas als de concurrentie serieus bedreigend gaat worden en ze met hun eigen systeemcamera's niet genoeg markt kunnen pakken denk ik dat ze die troef inzetten.
Bij Canon heb ik altijd het gevoel dat ze helemaal niet zo vernieuwend willen zijn. Zolang ze lekker groot zijn en men toch nog wel voor ze kiest hebben ze dat ook nog niet echt nodig. Best irritant eigenlijk.
[
Voor 18% gewijzigd door
Gonadan op 08-01-2018 11:26
]