Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Naar aanleiding van:
reviews: Het einde van de spiegel? - Systeemcamera troeft dslr technisch af

Hoe denken jullie hierover?

Mijn eerste gevoel bij dat artikel was de vraag of hij gesponsord was. Voordelen uitvergroot, nadelen gebagatelliseerd, een grafiek die eerst daalt en dan stijgt uitleggen als continue groei. Wat eenzijdig.

We kunnen daarentegen niet ontkennen dat de systeemcamera wel een opmars maakt qua techniek en inderdaad best wel voordelen biedt. De nadelen worden ook steeds beter ondervangen dus op termijn zou je kunnen stellen dat het een kwestie van tijd is. Dan zal ook de robuustheid en het lensaanbod bij trekken en gaat hij de DSLR voorbij.

Of toch niet? ;)

Toevoeging:
Er worden een aantal vergelijkingen getrokken waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben wat de status daar tegenwoordig van is.
AF zou geen probleem meer zijn, ook niet low light dan? En tracking? Hij doet alsof de DSLR al geëvenaard wordt.
EVF resolutie schijnt niet meer erg te zijn en de lag ook niet. Is dat nu zo? Of valt het gemiddeld nog tegen?
Etc. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 06-01-2018 14:01 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dit soort discussies waren er ook toen analoog net om de hoek kwam kijken. Voor mij is de camera stuk gereedschap en als dit doet wat ik er van wens en vind deze ook nog eens prettig in gebruik dan boeit het mij niet of dit nu een dslr of systeemcamera is. Er is mijn inziens geen beste systeem!

Is tijdperk voorbij voor de dslr. Voorlopig niet. Is tijdperk voor de systeemcamera? Denk het niet want ontwikkelingen gaan nu zo hard dat het lastig is om te voorspelen waar we over twee jaar of langer staan.

Zo had kennis het argument dat batterij duur, AF snelheid etc veel beter waren op zijn Canon 5DIV. Wij samen bij zijn kids de hockey wedstrijden gefotografeerd. Ik had een Sony a9 met 70-200GM en na twee uur en 4500 foto's verder had ik nog zo'n 50% batterij capaciteit over. En de AF snelheid deed ons ook verbazen geen blackouts bij hoge burst. Werden er spontaan blij van. Ik was al fan van de systeemcamera, maar was nog wel van mening dat voor snelle sporten etc deze niet geschikt zijn. Hier kom ik langzamerhand toch wel op terug. Is de systeemcamera er al? Nee...maar de ontwikkelingen gaan wel heel erg snel....

Belangrijkste is en blijft fotografeer met het systeem waar jij je prettig bij voelt. Het gaat immers om resultaat en niet om het gebruikte gereedschap ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 06-01-2018 14:04 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Yep: +1 kijk wat je echt nodig hebt en het resultaat rolt eruit... bij mij werd het een systeem camera ipv een spiegelreflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 16:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zoals Superdaantje al zegt: het gaat er om met welk systeem jij uit de voeten kunt en je prettig bij voelt. Voor mij volstaat mirrorles al lang en ik zou nooit meer terug willen. Als ik ooit weer FF wil, wordt het een A7R.

AF is bij de beste systeemcamera's inmiddels zo goed dat je wel erg snelle actie moet willen vastleggen als je nog een DSLR nodig hebt. Maar bv de A9 met zijn 20 fps zonder blackout is toch moeilijk te negeren.

Battery life vind ik zo'n non-argument. Er is altijd wel plek in je fototas voor paar extra batterijen en die dingen kosten ook de wereld niet. Heb altijd 2 volle reservebatterijen bij me. En die heb ik maar zelden nodig. Maar ik schiet dan ook geen 4500 foto's in 2 uurtjes (aka 1 foto per 1anderhalve seconde. Damn!).

En die EFVs van tegenwoordig zijn super. Had ooit de eerste EM-10 en daar verlangde ik qua EFV nog wel terug naar mijn Nikons maar nu echt niet meer. Snelheid is prima en "what you see is what you get" is heerlijk. Scheelt hoop mislukte platen waarbij de exposure net niet is wat je voor ogen had.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Let wel, het is geen aankoopadvies topic hè. Ik ben uit op inhoudelijke en feitelijke discussie. :)

Om nu een camera van 4500+ als standaard voor systeemcamera te nemen vind ik wel iets uit verhouding. Hoe zijn de verhoudingen als je dezelfde klasse vergelijkt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:41:
Naar aanleiding van:
reviews: Het einde van de spiegel? - Systeemcamera troeft dslr technisch af

Hoe denken jullie hierover?

Mijn eerste gevoel bij dat artikel was de vraag of hij gesponsord was. Voordelen uitvergroot, nadelen gebagatelliseerd, een grafiek die eerst daalt en dan stijgt uitleggen als continue groei. Wat eenzijdig.
Dat gevoel bekroop mij ook. Vond het een eenzijdig geschreven artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het gaf mij enigzins eindelijk een uitleg over waarom liever een spegelreflex. Apparte focus en andere sensoren die de CCD ontlasten waar ik nooit bij stilgestaan had.
Maar gezien alles steeds sneller wordt geloof ik er ook in dat een systeemcamera uiteindelijk dergelijke nadelen weg poest en de mechanische constructie van een spegel reflex te kijk zet. De kortere accuduur door een elektronische viewfinder is denk ik op zich niet zo'n probleem gezien er geen motor hoeft te draaien voor een spiegel.

Via een kennis had ik al ervaring met de Fuji X1 en moest zeggen dat ik het een fantastische camera vond maar ben tog toen op advies voor een midrange DLSR gegaan gezien de prijs niet veel verschillend was. Ook nu ik op zoek ben naar wat beters hou ik het nog even bij een DLSR.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:38:
Let wel, het is geen aankoopadvies topic hè. Ik ben uit op inhoudelijke en feitelijke discussie. :)

Om nu een camera van 4500+ als standaard voor systeemcamera te nemen vind ik wel iets uit verhouding. Hoe zijn de verhoudingen als je dezelfde klasse vergelijkt?
In dezelfde klasse? Dan is de Sony A9 een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:04:
[...]

In dezelfde klasse? Dan is de Sony A9 een koopje.
A9 + 24-70GM + 70-200GM = ~10k€

Mooi speelgoed, maar ik spaar zulke bedragen voor m'n volgende auto, onderhoud aan m'n huis, en andere zaken die niet als "hobby" te boek staan.

In de prijsklasse die ik voor mezelf acceptabel vind, en ook m'n gezin kan verantwoorden, krijg ik bij de systeemkamera's geen body's + lenzen met een AF die snel genoeg voor sportfotografie is, en bijpassende lichtsterke telezooms, bij elkaar gekocht.
Aan een DSLR kom ik dus om die reden niet voorbij.
In de toekomst gaat dat waarschijnlijk veranderen.
Echter: "komt tijd, komt raad".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Welke camera vergelijk je het dan. Neem aan dat @Verwijderd de vergelijking maakte met de Canon 1Dx II en de ven knie van Nikon. Dit is het segment waar de a9 geplaatst word.

Ga je vergelijking aan met bijvoorbeeld een Canon 5DIV of Nikon D850 dan kom je bijvoorbeeld bij de Sony a7rIII uit.

Vergelijk je het met een crop camera van Nikon of Canon dan kom je weer bij andere camera's uit.

Prijzen mbt objectieven ligt bij Sony nog vrij hoog. Beetje glasbak ben je wel stevige duid kwijt. Voor de gene die overstappen van bijvoorbeeld Canon kunnen hun vertrouwde objectieven blijven gebruiken met behoud van AF etc. Met adapter zoals die van Sigma of Metabones.

Er zijn altijd wel voor en tegens te vinden voor dslr als systeemcamera. Net als er voor en tegens zijn tussen dslr's onderling.

Het zijn allemaal persoonlijke keuzes. Blijf erbij er is geen beste systeem of merk. Het beste systeem is de gene waar je zelf prettig bij voelt en resultaat levert dat jij wenst. Of dit nu dslr, systeemcamera of crop, Full Frame of zelfs medium format is. Nikon, Canon, Sony, Fujifilm, etc etc..... het gaat uiteindelijk om het resultaat de foto.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 06-01-2018 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:11

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Blijf erbij er is geen beste systeem of merk. Het beste systeem is de gene waar je zelf prettig bij voelt en resultaat levert dat jij wenst.
Iemand zei ooit, de beste camera is degene die je bij je hebt!

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Ik vergelijk niks.
Stel alleen vast, dat voor mij een A9+leuk glas buiten m'n budget ligt, en om die reden de prestaties van deze combi voor mij volledig oninteressant zijn. Net als ik niet hoef te weten wat een Ferrari, Rolls oid allemaal kan en bied, want die ga ik toch nooit aanschaffen.
Superdaantje schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:30:
Blijf erbij er is geen beste systeem of merk.
Uiteraard.
Je zoekt de beste producten uit het aanbod, dat aan je eisen/wensen voldoet en binnen je budget ligt. (dat vergeten de freaks op foren, die meestal erg veel aan hun hobby/beroep uitgeven vaak/graag) Dat kan op een DSLR uitdraaien, of een systeemkamera worden. Op vakantie blijft mijn Nikon nogal eens thuis, tenzij ik er bijv. sport/actie wil fotograferen. Voor doorsnee vakantiekiekjes heb ik geen pijlsnelle AF met 51 focuspunten nodig, dus dan hoef ik die zware camera niet mee te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:14
Vooral bij snelle sportfotografie (voetbal, auto-/motorsport e.d.) is een spiegelreflex nog steeds in het voordeel. Het is veel makkelijker om snel bewegende objecten in beeld te houden en te volgen, zeker met grote telelenzen.

Voor huis-tuin en keukenfotografie is een compact- of systeemcamera voldoende. En voor de massa is het al helemaal niet interessant, want die fotograferen met hun mobieltje.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 18:27
Gonadan schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:38:

Bij die €4500+ camera hebben we het wel over de top van het aanbod, De camera's voor de veeleisende fotograaf die de geboden snelheid (fps en buffer) ook echt benutten/nodig hebben.
Die topmodellen zijn bij Canon en Nikon vaak duurder omdat die daarin al de naam en/of het lensaanbod hebben. (En uiteraard ook CPS en NPS)

Maar om je vraag betreffende dezelfde (prijs)klasse te beantwoorden op basis van eigen ervaring:

Nikon D5100, 1 draaiwieltje en geen/weinig zelf in te stellen knoppen
Olympus OMD E-M10 (MkII), 2 draaiwieltjes en een aantal knoppen die anders in te stellen zijn.
(Prijs ten tijden van mijn aankopen op hetzelfde niveau.)

Met de eerste was fotograferen op stand M een hoop geklungel in het menu, Met de tweede kan ik alles wat ik tijdens het fotograferen wil aanpassen direct of met het indrukken van 1 knop en een draai aan een van de wieltjes doen.

Nu ben ik niet direct van de D5100 naar de OMD E-M10 overgestapt, Daar zat nog een Full-Frame Nikon tussen: De D600.
Die heeft het onderspit uiteindelijke moeten delven omdat het voor mij een te lompe camera was die niet lekker in de hand lag en daardoor moeilijk te bedienen was, Plus nog een ander reden maar die is irrelevant voor dit topic. (Alhoewel, Het zegt wel iets over Nikon en hoe zij met haar klanten omgaat die niet binnen NPS vallen.)
Bijkomend voordeel is dat WYSIWYG voor mij ook een uitkomst is.

Nu zal ik eerlijk bekennen dat die OMD E-M10 zonder de los aan te schaffen grip ook niet echt lekker vasthoud voor langere tijd, Maar ik kan hem wel goed bedienen. Met gripje is hij echter ideaal.
Inmiddels speelt die E-M10 al een tijdje tweede viool naast een E-M1 die met grip toch net wat fijner is, Zeker bij portret fotografie.
In mijn fotorugtas zitten tegenwoordig twee camera's gebruiksklaar met afhankelijk van de bestemming op beide één van de twee objectieven die ik voor die dag geselecteerd heb. (Meestal een zoom op de E-M1 en een prime op de E-M10)
Dat had ik met een DSLR nooit gedaan vanwege het gewicht.

Het fotospul gaat nu ook vaker mee, En zo zie je maar:
Er is voor iedereen wel iets wat bij zijn of haar wensen past.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Superdaantje schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:30:
Welke camera vergelijk je het dan. Neem aan dat @Verwijderd de vergelijking maakte met de Canon 1Dx II en de ven knie van Nikon. Dit is het segment waar de a9 geplaatst word.
Ja, natuurlijk. Ik vergelijk alleen in hetzelfde segment.
JukeboxBill schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:40:
Vooral bij snelle sportfotografie (voetbal, auto-/motorsport e.d.) is een spiegelreflex nog steeds in het voordeel. Het is veel makkelijker om snel bewegende objecten in beeld te houden en te volgen, zeker met grote telelenzen.

Voor huis-tuin en keukenfotografie is een compact- of systeemcamera voldoende. En voor de massa is het al helemaal niet interessant, want die fotograferen met hun mobieltje.
Juist in die gevallen is een mirrorless camera in het voordeel, een A9 heeft namelijk geen blackouts terwijl je op high fps knalt. Met spiegel mis je elke keer een stukje beeld. Voor huis-tuin-en-keuken amateur sportfotografen heb je gelijk, daarvoor is een D500 interessanter.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sato schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:45:
[...]

.......... . (En uiteraard ook CPS en NPS)

.......
Fujifilm en Sony hebben sinds kort een professional service beschikbaar in NL. Ben zelf alleen benieuwd hoe deze zich gaat verhouden tegenover Canon en Nikon. Canon en Nikon zijn al jaren bezig met deze service. De tijd zal het ons leren.

[ Voor 79% gewijzigd door Daan_ op 06-01-2018 19:52 . Reden: Fujifilm pro service per 1 nov beschikbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:53
Wat mij altijd heeft tegengestaan aan de mirrorless is de EVF. Maar i.c.m. bergsport (apinisme, klimmen, trailrunnen, etc.) zou een mirrorless voor mij wel een uitkomst zijn. Hoe ervaren de overstappers hier het verschil tussen letterlijk door de lens kijken naar een electronische viewfinder? En dan ook i.c.m. lastiger licht (weinig licht, of juist heel zonnig, zon op sneeuw-omgeving, etc.)?

Ik hoor het graag. Dit zou voor mij wel eens het jaar van de overstap kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik denk dat je de vergelijking systeem/dslr kunt vergelijken met ssd/hdd. In beide gevallen heeft de eerste groep de grootste potentie om de tweede groep ruim te overklassen, maar doet het dit nog niet (of iig niet op alle vlakken) omdat het nog verder ontwikkeld moet worden, zodat het ook prijstechnisch interessant is.

Net zoals voor hdd zal er ook voor dslr nog lang een markt blijven, ook wanneer ssd/systeem nog verder ontwikkeld wordt. Er komt echter een moment dat de fysieke beperkingen niet langer met trucjes omzeilt kunnen worden en het volledig digitale alternatief de overhand gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:22
Ach, zolang je bij een dslr een EVF in kunt bouwen en kunt profiteren van beide kanten van het verhaal, blijf ik lekker bij een dslr ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Gonadan schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:41:
Mijn eerste gevoel bij dat artikel was de vraag of hij gesponsord was. Voordelen uitvergroot, nadelen gebagatelliseerd [..]
Jammer dat je dit zo ervaart. Moet er nog een keer uitlegt worden hoe Tweakers werkt? Er zijn geen gesponsorde redactionele artikelen. Oftewel ik neem dan aan dat je mijn integriteit in twijfel trekt. Ik verwacht dat je dan iets meer inhoudelijke argumenten geeft, in plaats van 'een gevoel' dat dit zo is.

Het is een artikel dat terugkijkt op het afgelopen jaar (/jaren), met nadruk op trends. De opmars van de systeemcamera is een duidelijke trend. De rode draad is de spiegel en dan met name wat het nut daar in de toekomst nog van is. Zoals je kunt lezen zijn er diverse ontwikkelingen waarbij die spiegel de vooruitgang in de weg zit. Hoge burst, geen blackout, grotere zoekers, geavanceerde af tracking (al dan niet meer oog af), etc.
[..] een grafiek die eerst daalt en dan stijgt uitleggen als continue groei. Wat eenzijdig.
Je pikt er nu een van de vier grafieken uit en zegt vervolgens dat ik dat eenzijdig uitleg? Kijk eens naar de andere drie, je ziet daar in alle gevallen groei.
We kunnen daarentegen niet ontkennen dat de systeemcamera wel een opmars maakt qua techniek en inderdaad best wel voordelen biedt. De nadelen worden ook steeds beter ondervangen dus op termijn zou je kunnen stellen dat het een kwestie van tijd is. Dan zal ook de robuustheid en het lensaanbod bij trekken en gaat hij de DSLR voorbij.
Verwarrend. Zeg je nu in feite hetzelfde als ik? ;)
Er worden een aantal vergelijkingen getrokken waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben wat de status daar tegenwoordig van is. AF zou geen probleem meer zijn, ook niet low light dan? En tracking? Hij doet alsof de DSLR al geëvenaard wordt. EVF resolutie schijnt niet meer erg te zijn en de lag ook niet. Is dat nu zo? Of valt het gemiddeld nog tegen?
Het feit dat je deze vragen stelt, geeft aan dat je het niet weet. Dat is niet erg, ware het niet dat je tegelijkertijd wel de keihard de conclusie trekt dat het wat jou betreft een gesponsord verhaal is, oftewel dat het NIET klopt en eenzijdig belicht is.

Het antwoord is namelijk in principe ja op alles, al is een deel natuurlijk ook sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeur, budget en type fotografie (zoals ook uitvoerig wordt besproken, b.v. het deel over professionals en wildlife). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle systeemcamera's gelijkwaardig zijn aan dslr's - dat zijn enen en nullen.

Uiteraard heb ik het vooral over het high-end segment - het gaat immers over trends en technologie. Dat betekent niet dat het alleen om camera's van 4500 euro gaat. Er zijn zat camera's die op de meeste vlakken niet onderdoen (of zelfs beter zijn) dan een dslr in datzelfde prijssegment. Denk bijvoorbeeld aan de Panasonic G9 / GH5, Olympus E-M1 II, Fujifilm X-T2, Sony A9/A7R II/III, A6300/A6500 (en dan noem ik nu alleen recente modellen, maar er zijn er meer). De features van high-end modellen zullen ook naar de lagere modellen komen.

Loop eens een fotowinkel in of vraag een mede-Tweaker of je zo'n camera eens kunt lenen en ervaar het dan zelf. Misschien vind je het alsnog niets voor jouw persoonlijke situatie. Dat is prima. Maar dan baseer je je mening in ieder geval op feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:03:
Ach, zolang je bij een dslr een EVF in kunt bouwen en kunt profiteren van beide kanten van het verhaal, blijf ik lekker bij een dslr ;)
Zijn die er al dan? Dichtste wat er in de buurt van komt zijn A-mount camera's. Je hebt toch geen A99II?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:07
Ik denk eerder dat UC de hybride zoeker van Fuji bedoelt waarmee je kan wisselen tussen OVF en EVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:22
Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:10:
[...]

Zijn die er al dan? Dichtste wat er in de buurt van komt zijn A-mount camera's. Je hebt toch geen A99II?
Ik roep al jaren dat het kan en Canon heeft er een patent op. Het is een kleine aanpassing en mogelijk de redding van de dslr.
PowerUp schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:20:
Ik denk eerder dat UC de hybride zoeker van Fuji bedoelt waarmee je kan wisselen tussen OVF en EVF.
Nee, dat is geen TTL OVF en voor mij een no go. Als ik dat wil, gebruik ik wel een echte meetzoeker.

[ Voor 30% gewijzigd door Universal Creations op 06-01-2018 21:23 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Universal Creations schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:22:
Ik roep al jaren dat het kan en Canon heeft er een patent op. Het is een kleine aanpassing en mogelijk de redding van de dslr.
Dat zou zeker een interessante ontwikkeling zijn... Een hybride dslr dus. Met een spiegel die je voor bepaalde functies (burst, video, etc.) uit kunt zetten, waarna je verder werkt met de evf.

Laat ik mezelf trouwens nog even aanvullen, voor de volledigheid:
Yero schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:04:
[..] Er zijn zat camera's die op de meeste vlakken niet onderdoen (of zelfs beter zijn) dan een dslr in datzelfde prijssegment. Denk bijvoorbeeld aan de Panasonic G9 / GH5, Olympus E-M1 II, Fujifilm X-T2, Sony A9/A7R II/III, A6300/A6500 (en dan noem ik nu alleen recente modellen, maar er zijn er meer). De features van high-end modellen zullen ook naar de lagere modellen komen.
Ik wil uiteraard niet beweren dat systeemcamera's in alle gevallen beter zijn dan een dslr. Zoveel mensen, zoveel wensen. Iemand die (na serieuze pogingen) echt niet kan wennen aan een evf, zal het niets vinden. Hetzelfde geldt voor mensen die een grote camera prettig vinden, of hun huidige menusysteem, etc. Ik wil ook niet beweren dat bepaalde zaken niet beter kunnen. Techniek blijft zich ontwikkelen, er zijn altijd nog zaken die nu niet goed zijn of beter kunnen. Er is niet één product dat voor iedereen perfect is.

De link met ssd's, die @LA-384 maakt, is een goede. Technisch is een ssd inmiddels superieur, maar desondanks is hij voor sommige mensen en in sommige situaties nog steeds niet ideaal. En het heeft een tijdje geduurd totdat de techniek rijp was. Dat is in dit geval ook zo.

Wel is het wat jammer dat sommige mensen nog steeds denken dat het +-2012 is en op basis van oude informatie redeneren dat het allemaal niets is. Die discussie hadden we ook bij de overgang van analoog naar digitaal, etc. Ik wil ook niet stellen dat de dslr zal verdwijnen, maar er moet vroeg of laat wel iets veranderen. Want nu zit die spiegel in sommige situaties toch echt in de weg.

[ Voor 74% gewijzigd door Yero op 06-01-2018 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
Voor een hele grote groep zal een systeemcamera een alternatief zijn en maakt het niet zoveel uit wat je kiest: systeem of dslr.. Dat is dan waarschijnlijk wel de groep die geen extremen zoekt die wel weer in het artikel worden aangehaald ;). Extreme fps-bursts doet niet iedereen iedere dag, met 1200 mm teletoeters fotograferen ook niet. Het is een keuze die ook financieel is ingegeven voor veel mensen. DSLR's in het instapsegment zijn goedkoper net als veel objectieven, maar dan heb je niet meteen de toppers te pakken die je met een A9 of iets dergelijks kunt vergelijken. Het is dan verwarrend om te doen dat high-end mainstream is. De formule 1 auto zie ik immers ook niet zo vaak op straat terwijl die ook 4 wielen heeft.

Daar gaat het artikel dan ook een beetje mank, wat technisch kan, zou kunnen, niet meer kan, wat in de praktijk relevant is en wat het kost wordt een beetje door elkaar gebruikt voor zover het überhaupt wordt uitgewerkt/ vergeleken. Dat alles ook nog een met in combinatie met "groeipotentieel" maakt het voor de meeste "instap"-lezers een beetje verwarrend als je voor de keuze staat en er nog onvoldoende vanaf weet.

Net als de vergelijking van bijvoorbeeld objectieven. Dat is eigenlijk één grote hoop terwijl er waarschijnlijk nogal wat dubbeltellingen in zitten (het 18-55 in diverse uitvoeringen) of FF en APS door elkaar. Aantallen zeggen wat dat betreft niet zoveel, temeer omdat de systeemcamera met adapters bijna alles van het verleden van de DSLR kunnen gebruiken, al dan niet met een gedeeltelijk verlies van functionaliteit, maar het kan...Je komt dan een beetje op het punt in het artikel dat als het "groot" is het wel beter zal zijn terwijl het kiezen vermoedelijke allemaal zo individueel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-10 10:56
Ik denk dat de spiegel in de toekomst wel gaat verdwijnen. Nikon en Canon hebben er niet zo'n haast mee, want waarom zouden ze. Zij hebben er baad bij dat mensen hun lenzen kopen. Ik denk dat Canikon met een hybride achtige oplossing komen waarmee ze toch hun lens legacy kunnen gebruiken. Sony en nu ook Fuji moesten wel gaan innoveren om met Canikon de strijd aan te gaan.

Wat ik me vaak afvraag is wat je aan de kleine form factor hebt van mirrorless wanneer je hier snel glas op zet.

Lijkt mij totaal niet in balans en uiteindelijk is het verschil met de dslr niet groot meer. Natuurlijk zijn er kleinere en lichtere lenzen. Maar daarvoor koop je geen camera van 3000€. En de kwaliteit van je glas zal meer verschil maken dan het hebben van een spiegel of niet.

Ter vergelijking

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-a461_qTR9m0/Vwx77_DvHMI/AAAAAAAAAVE/SBxCP92Go281Jw7rvZHjd3aRht66H-IoA/w530-h359-p/SonyFE85mmf1.4GM_vs_Nikon85mmf1.4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2016/02/24-70mm-700x355.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Sodela schreef op zondag 7 januari 2018 @ 08:46:
[..]Extreme fps-bursts doet niet iedereen iedere dag, met 1200 mm teletoeters fotograferen ook niet. Het is een keuze die ook financieel is ingegeven voor veel mensen. DSLR's in het instapsegment zijn goedkoper net als veel objectieven, maar dan heb je niet meteen de toppers te pakken die je met een A9 of iets dergelijks kunt vergelijken. Het is dan verwarrend om te doen dat high-end mainstream is. De formule 1 auto zie ik immers ook niet zo vaak op straat terwijl die ook 4 wielen heeft.

Daar gaat het artikel dan ook een beetje mank, wat technisch kan, zou kunnen, niet meer kan, wat in de praktijk relevant is en wat het kost wordt een beetje door elkaar gebruikt voor zover het überhaupt wordt uitgewerkt/ vergeleken. Dat alles ook nog een met in combinatie met "groeipotentieel" maakt het voor de meeste "instap"-lezers een beetje verwarrend als je voor de keuze staat en er nog onvoldoende vanaf weet.
De insteek was een artikel over technologische trends; heden, verleden, toekomst. Het is dus een achtergrondartikel, geen concrete keuzehulp voor een bepaald type camera.

Innovaties zie je uiteraard vooral in het high-end segment. Dat is inderdaad nog lang niet betaalbaar. Tegelijkertijd zijn die trends al even gaande en zie je dat dus ook al in het € 1500-2000 segment. Bovendien weet iedereen dat dat innovaties in het high-end segment vroeg of laat ook in het lagere segment beschikbaar komen.

Kijk dus een stukje vooruit en dan is het niet zo lastig om te voorspellen dat er dan betaalbare camera's zijn (zeg € 700-1000) die door het weglaten van de spiegel dingen kunnen die een vergelijkbare dslr niet kan. Lang niet iedereen heeft bursts van 30 fps nodig. Soms is het wel handig. Niet alleen als pro, maar denk bijvoorbeeld ook aan een kinderfeestje in een of ander speelparadijs. De ene camera pakt het juiste moment, de andere niet.
MattiB schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:55:
Wat ik me vaak afvraag is wat je aan de kleine form factor hebt van mirrorless wanneer je hier snel glas op zet.
Dat klopt. De camera kan kleiner, maar aan de lenzen verandert niet zoveel. Los van wat pancake zooms en compacte primes, blijven lichtsterke zoomlenzen relatief groot en zwaar. Die natuurkunde kun je niet veranderen. Het verschil is natuurlijk dat je met een kleine body de keus hebt: de ene keer kies je voor een 70-200 f2.8 en de andere keer voor een 35mm f2.8 die praktisch overal in past.

Die Sony GM-lenzen zijn inderdaad belachelijk groot. Bij de meeste andere lenzen is er wel sprake van een kleinere formfactor, al is de ruimte om lenzen significant kleiner te maken dus beperkt.

Voorbeeld: twee keer een 24-105 f/4:
Afbeeldingslocatie: http://px.boxpx.com/v/2018-01-07/1_5a5210e6ed28a.png

[ Voor 22% gewijzigd door Yero op 07-01-2018 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 21:19

Deathchant

Don't intend. Do!

De accuduur en de disbalans met snelle lenzen zijn wat mij betreft dan ook de enige 2 nadelen aan een mirrorless vs DSLR.
Snel glas zal altijd wel groot blijven in dikte (diameter); qua lengte van de lenzen zal vast nog wel e.e.a. aangepast kunnen worden, al dan niet met de diffractive optics techniek.

Er zijn ook genoeg minder grote lenzen te vinden die toch echgt super zijn, zoals de Zeiss Batis 85/1.8. Past perfect op een Sony en zal minder uit balans voelen dan een 85/1.4 GM. Optisch ontlopen ze elkaar niks, ja ok, 1.8 vs 1.4,...maar tradeoffs zullen er toch altijd wel zijn.

Techneuten en prosumers/professionals zullen altijd deze tradeoffs ervaren wanneer ze moeten kiezen tussen mirrorless en DSLR, omdat deze doelgroep over het merendeel veel eerder aan snellere lenzen gaan dan de entrylevels en "gewone" consumers; die zullen ook tevreden zijn met (veel) minder snelle lenzen en juist voor díe doelgroep zal een DSLR gewoon sneller verleden tijd zijn.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:11

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Het enige minpunt waarom systeemcamera,s onderdoen is nog steeds snelle actie. En daarmee bedoel ik niet het AF systeem op de systeemcamera's; die zijn tegenwoordig meer dan capabel maar ik bedoel de lag. Wil je bijvoorbeeld een raceauto pannend op de foto zetten moet je eigenlijk net voor de auto pannen want bij hogere snelheden is de EVF-lag toch nog een ding. Een OVF is altijd 100% realtime.

Ben benieuwd of dit bij de machtige A9 ook nog een probleem vormt....

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Yero schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:04:
Jammer dat je dit zo ervaart. Moet er nog een keer uitlegt worden hoe Tweakers werkt? Er zijn geen gesponsorde redactionele artikelen. Oftewel ik neem dan aan dat je mijn integriteit in twijfel trekt. Ik verwacht dat je dan iets meer inhoudelijke argumenten geeft, in plaats van 'een gevoel' dat dit zo is.
Jammer dat je het persoonlijk opneemt, want het is niet als aanval bedoeld. Ik weet gerust wel hoe het op Tweakers werkt, ik ga slechts mijn mening over de schrijfstijl van het artikel.
Het is een artikel dat terugkijkt op het afgelopen jaar (/jaren), met nadruk op trends. De opmars van de systeemcamera is een duidelijke trend. De rode draad is de spiegel en dan met name wat het nut daar in de toekomst nog van is. Zoals je kunt lezen zijn er diverse ontwikkelingen waarbij die spiegel de vooruitgang in de weg zit. Hoge burst, geen blackout, grotere zoekers, geavanceerde af tracking (al dan niet meer oog af), etc.
Klopt. Daar zitten hele mooie ontwikkelingen bij, ik vind dan ook een interessant onderwerp wat ik al langer volg.
Je pikt er nu een van de vier grafieken uit en zegt vervolgens dat ik dat eenzijdig uitleg? Kijk eens naar de andere drie, je ziet daar in alle gevallen groei.
Ik zie maar één grafiek die verkoopaantallen laat zien, die toont geen continue groei. Wat ik inderdaad wel zie is dat systeemcamera's heel snel veel duurder worden. :D
Verwarrend. Zeg je nu in feite hetzelfde als ik? ;)
Da's niet zo verwarrend hoor, want inhoudelijk heb ik geen kritiek op je artikel. Het is puur de schrijfwijze die mij opviel. ;)
Het feit dat je deze vragen stelt, geeft aan dat je het niet weet. Dat is niet erg, ware het niet dat je tegelijkertijd wel de keihard de conclusie trekt dat het wat jou betreft een gesponsord verhaal is, oftewel dat het NIET klopt en eenzijdig belicht is.
Nee, als ik echt dacht dat het gesponsord was had ik via de officiële kanalen contact gezocht.
Het antwoord is namelijk in principe ja op alles, al is een deel natuurlijk ook sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeur, budget en type fotografie (zoals ook uitvoerig wordt besproken, b.v. het deel over professionals en wildlife). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle systeemcamera's gelijkwaardig zijn aan dslr's - dat zijn enen en nullen.

Uiteraard heb ik het vooral over het high-end segment - het gaat immers over trends en technologie. Dat betekent niet dat het alleen om camera's van 4500 euro gaat. Er zijn zat camera's die op de meeste vlakken niet onderdoen (of zelfs beter zijn) dan een dslr in datzelfde prijssegment. Denk bijvoorbeeld aan de Panasonic G9 / GH5, Olympus E-M1 II, Fujifilm X-T2, Sony A9/A7R II/III, A6300/A6500 (en dan noem ik nu alleen recente modellen, maar er zijn er meer). De features van high-end modellen zullen ook naar de lagere modellen komen.

Loop eens een fotowinkel in of vraag een mede-Tweaker of je zo'n camera eens kunt lenen en ervaar het dan zelf. Misschien vind je het alsnog niets voor jouw persoonlijke situatie. Dat is prima. Maar dan baseer je je mening in ieder geval op feiten.
Jammer van de sneer, maar gezien je denkt dat ik jouw integriteit bewust ondermijn snap ik het ergens wel. ;)
Wat ik misschien te weinig heb mee gekregen, of wat te weinig bleek uit het artikel is dat het om een blik in de toekomst gaat. Want met de huidige modellen is het antwoord op al die vragen echt nog niet altijd 'ja'. Het klinkt nu alsof de systeemcamera op alle vlakken wint en dat is simpelweg nog niet waard. Toegegeven, in de hogere segmenten begint het er nu wel echt op te lijken en er komen nog meer mooie ontwikkelingen aan.
In mijn familie heb ik wat professioneel fototuig rond lopen en daar zie je toch dat de ervaring met systeemcamera soms niet altijd hosanna is. Vandaar mijn topic, omdat ik benieuwd ben hoe men het nu ervaart. Want ik weet dat op termijn die spiegel er gewoon uit gaat. Vind ik ook helemaal niet erg, want het maakt mij weinig uit wat er in de camera gebeurt, als hij maar prettig werkt. ;)
Yero schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:27:
Laat ik mezelf trouwens nog even aanvullen, voor de volledigheid:

Ik wil uiteraard niet beweren dat systeemcamera's in alle gevallen beter zijn dan een dslr. Zoveel mensen, zoveel wensen. Iemand die (na serieuze pogingen) echt niet kan wennen aan een evf, zal het niets vinden. Hetzelfde geldt voor mensen die een grote camera prettig vinden, of hun huidige menusysteem, etc. Ik wil ook niet beweren dat bepaalde zaken niet beter kunnen. Techniek blijft zich ontwikkelen, er zijn altijd nog zaken die nu niet goed zijn of beter kunnen. Er is niet één product dat voor iedereen perfect is.
Ah, deze kwam ik later nog tegen. Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. :)
Als spiegelloos (want eigenlijk is DSLR toch ook een systeemcamera? ;) ) zich zo blijft ontwikkelen dan zie ik uiteindelijk geen reden meer om nog wel een spiegel te willen. Wat biedt dan nog voor voordeel, buiten nostalgie?
Aangenomen dat er ook modellen zijn die bewust lomp gemaakt worden om de ergonomie van een DSLR te simuleren. :P
Universal Creations schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:22:
Toch denk ik dat Canon dat lekker op de plank laat liggen zolang ze het met de huidige technieken kunnen uitzingen. Pas als de concurrentie serieus bedreigend gaat worden en ze met hun eigen systeemcamera's niet genoeg markt kunnen pakken denk ik dat ze die troef inzetten.
Bij Canon heb ik altijd het gevoel dat ze helemaal niet zo vernieuwend willen zijn. Zolang ze lekker groot zijn en men toch nog wel voor ze kiest hebben ze dat ook nog niet echt nodig. Best irritant eigenlijk. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 08-01-2018 11:26 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat ik merk is (zonder een flamewar te willen starten) dat heel wat reacties in de zin gaan van "kijk wat je echt nodig hebt en het resultaat rolt eruit", maar persoonlijk vind ik dat nietszeggende onzin reacties omdat de (verduidelijkte) vraag van @Gonadan niet te beantwoorden is met zulke dooddoeners noch met trend-grafiekjes. Gezien fotografie voor de meesten onder ons een budget-gelimiteerde hobby is, kunnen we niet elk systeem "voor"proeven om dan uiteindelijk te kiezen voor hetgene dat je best past.
AF zou geen probleem meer zijn, ook niet low light dan? En tracking? Hij doet alsof de DSLR al geëvenaard wordt.
EVF resolutie schijnt niet meer erg te zijn en de lag ook niet. Is dat nu zo? Of valt het gemiddeld nog tegen?
Etc.
Uit de reactie van @Superdaantje merk ik dat de spiegelloze tech wel degelijk gesmaakt wordt, maar wellicht enkel beschikbaar in het topsegment. Meer concrete antwoorden uit het middensegment op de gestelde vragen zou zeker interessant zijn als input voor beginners én gevorderden. Dat lijkt te missen in het basis-artikel.

Mbt het aangehaalde artikel:
Het is positief dat t.net meer inzet op achtergrond artikels maar helaas wordt er vaak wat in rond-geknutseld, wat wellicht leidt tot veel meer reacties en daar worden op z'n minst adverteerders weer blij van zullen we maar denken. Bij voorbeeld de aangehaalde grafieken (er van uitgaande dat de cijfers correct zijn) en de daaruitgehaalde conclusies (bij grafieken eenheden plaatsen kan altijd interessant zijn alsook consistente kleuren aanhouden #datavisualisatie101).

De 14-15-16-17 trend in NL is dalend voor systeemcamera's (in het artikel lijkt het te boomen). Enkel 17 toont een duidelijk breekpunt. Daarentegen is er wel een sterke stijging in aanschafsprijs +33% ('14-'16) en +15% ('16-'17), overall +53% duurder per eenheid (bron grafiek 1 & 2).

Maar dat zien we ook bij de compactcamera's! +23% duurder ('14-'16) en +21% ('16-'17) (bron grafiek 1 & 2). Overall: +50%. Interpretatie: Er is een massale shift naar premium-compacts terwijl het onder/middensegment helemaal instuikt tov de smartphone.

Dat terwijl verkochte dslr's deze stijging niet kunnen waarmaken: +18% ('14-'16) maar -2% ('16-'17). Opnieuw op basis van de gegevens van grafiek 1 & 2. Wellicht omdat een reus als Canon flatert in het topsegment, maar niet in het basis-segment?

Helaas, uit grafiek 3 kunnen we vooral besluiten dat -zoals hierboven al gemeld- de grafiek compleet irrelevant is en contra-dictorisch met de eerste grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat ik ook vooral hoop te bereiken is dat we op één plek discussie over dergelijke zaken hebben. Met regelmaat lees ik in de verschillende hardwaretopics vergelijkingen tussen de verschillende systemen en/of camera's die best waardevol zijn. Het is echter ondoenlijk om een goed beeld te vormen zonder elke post in FHV te lezen. :P

Zo lees je vaker dat AF prestaties bij lowlight nog tegen vallen. Dit wordt dan ook bevestigd door m'n nicht die tegenwoordig met een A7 rond loopt (professioneel). Uiteraard heb ik zelf niet alles in mijn eigen handen gehad en de camerawinkel zal ook niet happig zijn om mij nu alle recente modellen uitgebreid te laten proberen om gewoon even te kijken hoe ze presteren.
Daarom vind ik dat soort onderwerpen interessant om het over te hebben. Want dan heb je daadwerkelijk materiaal voor keuze. Het artikel geeft achtergrond en toekomstvisie, hier hebben we het over de huidige status.

Zo kan je bijvoorbeeld terug komen op de lowlight AF. Zijn er mensen met een A7III die kunnen vertellen hoe zij dat ervaren met de nieuwste telg? En hoe bevalt dat bij de A9 of middenklassers? Etc. Dat lijken mij nu mooie verhalen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 17:26
Wat ik persoonlijk opvallend vond is de infographic van Flickr waaruit bleek dat mirrorless camera maar 4% besloeg van de gebruikte camera's in 2017

Dat zegt natuurlijk alleen iets over Flickr, maar vond het wel opvallend.

Afbeeldingslocatie: https://flickrtheblog.files.wordpress.com/2017/12/yir2017-infographic_top-device-types2x.png?w=927&h=1024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gonadan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:08:
Wat ik ook vooral hoop te bereiken is dat we op één plek discussie over dergelijke zaken hebben. Met regelmaat lees ik in de verschillende hardwaretopics vergelijkingen tussen de verschillende systemen en/of camera's die best waardevol zijn. Het is echter ondoenlijk om een goed beeld te vormen zonder elke post in FHV te lezen. :P

Zo lees je vaker dat AF prestaties bij lowlight nog tegen vallen. Dit wordt dan ook bevestigd door m'n nicht die tegenwoordig met een A7 rond loopt (professioneel). Uiteraard heb ik zelf niet alles in mijn eigen handen gehad en de camerawinkel zal ook niet happig zijn om mij nu alle recente modellen uitgebreid te laten proberen om gewoon even te kijken hoe ze presteren.
Daarom vind ik dat soort onderwerpen interessant om het over te hebben. Want dan heb je daadwerkelijk materiaal voor keuze. Het artikel geeft achtergrond en toekomstvisie, hier hebben we het over de huidige status.

Zo kan je bijvoorbeeld terug komen op de lowlight AF. Zijn er mensen met een A7III die kunnen vertellen hoe zij dat ervaren met de nieuwste telg? En hoe bevalt dat bij de A9 of middenklassers? Etc. Dat lijken mij nu mooie verhalen. ;)
Gebruik zelf de a7rIII en II en tijd terug de a9 dagje mogen testen. De AF van de a7r II is redelijk en die van de a7rIII is enorm verbeterd. Ook in mindere licht condities. De a9 is een beest en kan meekomen me hett top segment van Canon en Nikon (1dxII). Zelf heb ik de hoge frame rates etc niet nodig en ga ik liever voor meer resolutie. Heb dan ook gekozen voor de a7rIII.

AF bij high+ was ik bij de a7rIII niet zo onder de indruk. Camera had het moeilijk om bij te houden. High+ is 10 frames en als ik goed heb is high 7 frames. De high werkte hier meer dan goed, weinig tot geen missers. Adviseer dan ook om niet hoger te gaan dan high met de a7rIII. De a9 is ander verhaal deze is enorm snel en en ook nog eens spot on.

Mocht je in de markt zijn voor één van deze camera's dan is zelf testen de beste optie. Ga nooit af op andermans ervaring of mening. Probeer dit ten alle tijden te doen op basis van eigen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
technonose schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:21:
Wat ik persoonlijk opvallend vond is de infographic van Flickr waaruit bleek dat mirrorless camera maar 4% besloeg van de gebruikte camera's in 2017

Dat zegt natuurlijk alleen iets over Flickr, maar vond het wel opvallend.

[afbeelding]
Dat is denk ik meer een bevestiging dat Flickr Instagram achterna gaat. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Gonadan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:08:
Dat verklaart je referentiekader. ;)

De A7 is een camera uit 2013. Het was de eerste in z'n soort (FF systeemcamera) en dat was ook te merken. Hij heeft fasedetectie, maar dat is zo'n vroege versie dat hij nog sterk leunt op contrastdetectie (o.a. in low-light). En dat is tergend traag inderdaad.

Hij is nog steeds te koop met nieuwprijzen van zo'n € 700 tot € 880. Voor een fullframe-camera is dat geen geld, maar gezien de beperkingen zou ik een koop niet aanraden, tenzij het vooral om landschappen gaat. In digitale jaren is de A7 ondertussen tamelijk bejaard. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Yero op 08-01-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Yero schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:35:
Dat verklaart je referentiekader. ;)
Het was maar één voorbeeld, geef me iets meer voordeel van de twijfel. ;)
De A7 is een camera uit 2013. Het was de eerste in z'n soort (FF systeemcamera) en dat was ook te merken. Hij heeft fasedetectie, maar dat is zo'n vroege versie dat hij nog sterk leunt op contrastdetectie (o.a. in low-light). En dat is tergend traag inderdaad.

Hij is nog steeds te koop met nieuwprijzen van zo'n € 700 tot € 880. Voor een fullframe-camera is dat geen geld, maar gezien de beperkingen zou ik een koop niet aanraden, tenzij het vooral om landschappen gaat. In digitale jaren is de A7 ondertussen tamelijk bejaard. :)
Snap ik, maar ze heeft een Mark II. :)
Superdaantje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:37:
Mocht je in de markt zijn voor één van deze camera's dan is zelf testen de beste optie. Ga nooit af op andermans ervaring of mening. Probeer dit ten alle tijden te doen op basis van eigen ervaring.
Nee ik ben niet in de markt. :P
Maar mocht ik inderdaad op zoek gaan naar een nieuwe body, dan zal zelf testen uiteraard een vereiste zijn. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 08-01-2018 13:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Gonadan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:44:
[...] Het was maar één voorbeeld, geef me iets meer voordeel van de twijfel. ;)
Oké, Sorry :P
Snap ik, maar ze heeft een Mark II. :)
Ah. Die is alweer een stukje beter, maar ook die had inderdaad nog steeds af-problemen - vooral in low-light. Dat was ook bij de toenmalige review een punt van kritiek:
reviews: Sony A7 Mark II: stabiel van zichzelf
(lN.B. review van drie jaar oud) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
litebyte in 'reviews: Het einde van de spiegel? - Systeemcamera troeft dslr t...

Samen met collega's kreeg ik van Sony de kans om afgelopen jaar de Sony a9 uit te proberen.
Het is een hele mooie camera maar het vervangt niets of doet niets beter wat ik met m'n dslr's moet doen.
Daarnaast waren we het er allemaal wel over eens dat een digitale zoeker het nog steeds niet is, dat heeft niet alleen te maken met het beeld zelf maar ook met scherpstelling vooral in donkere situaties.

(c) litebyte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Is dit je eigen ervaring?

Zelf in begin ook erg moeten wenen aan digitale zoeker, maar na aantal jaar verder te zijn. Zie ik mij zelf niet zo snel terug gaan. Betekend dit dat digitaal beter is? Nee het is maar wat je gewend bent en je voorkeur heeft.

Zo vonden wij de a9 weer prettig werken. Wij hadden zelf geen commentaar op de a9 als gaat om de zoeker. Juist waren wij erg content mbt het niet hebben van blackouts. Wij hadden meer zoiets van en nu meer glas voor deze camera's. Sony heeft hier nog wel inhaal slag te maken. Zo zie je maar weer ieder heeft zijn haar eigen wensen. Is er een beste camera of systeem nee. Het is en blijft persoonlijke keuze.

dSLR is niet dood en zal dat voorlopig ook niet snel zijn. Wel is een feit dat de systeemcamera steeds volwassener word. Er is meer dan genoeg ruimte voor beide systemen. En zo zie je steeds meer beroepsfotografen een systeemcamera naast hun vertrouwde dslr gebruiken. En sommige stappen volledig over en ander moet er voorlopig nogs niks van weten.

Er is geen one system to rule them all ;-) Pick the one you like :D

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 08-01-2018 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:15

Rannasha

Does not compute.

Ik ben zelf een "overstapper", iemand die eerst jarenlang een DSLR heeft gebruikt en nu een aantal maanden met een mirrorless camera speelt. Ter referentie: Mijn DSLR was de Olympus E-3, die qua formaat een forse middenklasser is (denk aan Canon xxD serie). Omdat Olympus de DSLR-markt verlaten heeft en mijn E-3 na 8 jaar toch echt wel een beetje aan het einde van z'n leven begon te raken (al doet hij het foto-technisch nog net zo als op dag 1), was de keuze voor een Olympus mFT camera logisch, omdat ik met een adapter mijn lenzen kon blijven gebruiken.

Een directe vergelijking is natuurlijk lastig, omdat er heel veel jaar aan technologische verbetering tussen zit. Maar hoewel ik lange tijd redelijk skeptisch was over mirrorless camera's, is dat nu wel verdwenen.

Viewfinder - Een van de belangrijkste verschillen en ook datgene dat het meeste gewenning kost. De EVF valt niet tegen, maar het is toch niet helemaal hetzelfde. Het beeld is goed, de WYSIWYG-achtige functies en diverse overlays zijn zeer nuttig en het beeld is in het donker een stuk helderder dan een OVF (al zit er wel flink wat ruis in als het erg donker is). De responstijd valt niet tegen, maar ik ben niet echt van de snelle actie. Viewfinder-beeld dat gestabiliseerd wordt door de IS is erg nuttig (al kan dat met een OVF ook als je lens-IS hebt). Wat een belangrijk verschil is, is de grootte van de viewfinder. Veel budget en mid-range DSLRs hebben een vrij beperkte omvang van het viewfinder beeld, omdat de sensor relatief klein is (APS-C / FourThirds ipv Full Frame) en een prisma dat het beeld voldoende vergroot erg duur is. Met een EVF heb je dat probleem niet en de EVF van mijn mirrorless camera is, voor zover ik weet, groter dan de OVFs van iedere crop-DSLR en komt in de buurt van FF-DSLRs. Het voornaamste nadeel van de EVF is het feit dat deze uitstaat wanneer de camera uitstaat. Alvast even kaderen voordat je het ding aanzet zit er niet in. Ondanks dat het ding zeer snel opstart, is dit toch iets dat ik mis.

Focus - De E-M1 (zowel het origineel als mijn Mk2) combineren fase-detectie en contrast-detectie AF, dus je krijgt het beste van beide werelden. De focus is dan ook erg snel en accuraat. Fase-detectie is wel essentieel om oudere lenzen goed te laten werken, want ik heb recentelijk mijn oude FourThirds lenzen met dezelfde adapter op de Panasonic GX800 van mijn broertje in actie gezien en de autofocus daarop is onwerkbaar traag, omdat die camera, zoals de meeste mirrorless camera's, alleen CDAF heeft. Gebruik je oude lenzen die niet speciaal voor CDAF zijn ontworpen, dan is een camera met alleen CDAF problematisch.

Accu - Ja, hij gaat minder lang mee dan bij een DSLR, maar het verschil hangt sterk af van wat je doet. Hoe meer de camera aan staat, maar niets doet, tussen shots, hoe meer je het verschil merkt. Schiet je intensief, dan valt het verschil behoorlijk mee. Uiteindelijk is de accu groot genoeg om prima bruikbaar te zijn. Dat deze dan minder lang mee gaat is makkelijk op te lossen met reserve-accu's.

Knopjes / handmatige bediening - Dat zijn er simpelweg niet minder dan dat ik had op mijn DSLR. Instap-modellen hebben inderdaad veel minder fysieke knopjes en doen vrijwel alles via het touchscreen, maar zodra je wat boven het instapsegment gaat zitten, vindt je genoeg directe controle.

Formaat - Significant kleiner en lichter, maar toch voelt het ding solide en "niet licht" aan. Ik vindt het een prima verbetering. Het belangrijkste aspect, de grip, is er niet echt op achteruitgegaan, omdat de E-M1 Mk2 een behoorlijk diepe grip heeft voor een mirrorless camera. Veel modellen hebben een kleinere grip, waardoor de handling wellicht iets tegenvalt ten opzichte van een DSLR.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:50

bobcom

Dedicated dabbler

Cijfers en grafieken zeggen wat maar niet alles - ze laten vooral zien dat het ons economisch wat beter gaat. We stoppen meer geld in fotospul, en als we het erin stoppen dan gaat een deel naar de smartphones-met-een-goede-camera, een deel naar de premium compacts, en een deel naar de high-end camera's - zowel dslr's als milc's.Wat dat betreft werkt het verwarrend dat omzet- en volumecijfers in deze discussie nogal door elkaar gebruik worden.

De populariteit van de traditionele spiegelrefelx is voor een groot deel te danken aan het feit dat third parties decennialang een alternatief boden voor de vaak dure eigen merk-lenzen. Het is nu eenmaal zo dat de behoefte aan optische topkwaliteit bij weinigen echt de doorslag geeft - de economische barriere is de meesten te hoog. Dankzij het bestaan van lenzen die een aanvaardbare kwaliteit bieden voor een vaak 30-40% lagere prijs konden talloze hobbyisten hun slr uitrusten met een verscheidenheid aan lenzen Datzelfde mechanisme heeft ook dslr geen windeieren gelegd - Canikon (crop)camera's hebben hun huidige marktaandeel mede te danken aan Sigma, Tamron en Tokina.

Die ontwikkelingen zit er vooralsnog bij de milc niet in, en dat heeft imo alles te maken met het ontbreken van een "kritische massa".Zolang er geen betaalbare (goede) lenzen zijn blijven veel kopers weg bij de milc, en zolang de kopers weg blijven gaan Sigma, Tamron & co niet investeren in nieuwe lenzen voor milc. Wat dat betreft zit deze voorlopig nog in dezelfde hoek als Pentax. weinig kopers want weinig lenskeus, weinig lenskeus want weinig kopers. Gefundenes fressen voor de grote aanbieders als Canikon en de third paties als Sigma en Tamron - die zijn niet gebaat bij revoluties, omdat dat extra researchinvesteringen en onzekerheid mee brengt.

Da's natuurlijk jammer, want een van de grote voordelen van milc is de kortere registerafstand: daardoor kan een camera (eindelijk) weer de compactheid van de rangefinder camera's krijgen zonder dat je je in bochten moet wringen om (parallaxvrij) scherp te stellen. Maar daarvoor moeten wel lenzen ontworpen en gemaakt zijn die die kortere registerafstand en een compacte bouw combineren. Uiteraard is het glasoppervlak voor een ff lens beduidend groter - maar die extra centimeters voor adapters en dergelijke zouden er best af kunnen. Vooralsnog schort het echter aan zulke compacte, betaalbare lensontwerpen en zolang Canikon en de grote third parties hun nek niet uitsteken komt daar weinig verandering in.

Dat het wel kan bewijst het mft-segment, dat je gerust het trekpaard van de milc-groei kunt noemen. Voor een deel is dat misschien te danken aan de video-capabilities, waar mft veel meer dan Soji op inzet, maar de beschikbaarheid van een flink arsenaal van (ook betaalbare) compacte lenzen die speciaal voor het systeem zijn ontworpen draagt het nodige bij. Door de kleinere sensor moet mft t.o.v. de grotere sensoren wat inleveren, maar voor velen is het toch wel de uitkomst wanneer gewicht en compactheid voorop moeten staan.

Zolang alternatieven voor compacte en betaalbare lenzen bij Soji ontbreken en ze bij Canikon allang blij zijn dat de grote third parties niet in het gat van de compactere lensontwerpen springen zal milc de spiegelcamera niet van de ene dag op de andere van de markt verdringen en blijven ilc's en dslr's min of meer gelijkwaardige keuzes voor wie het onderste uit de fotografische kan wil hebben.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Yero schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:54:
Ah. Die is alweer een stukje beter, maar ook die had inderdaad nog steeds af-problemen - vooral in low-light. Dat was ook bij de toenmalige review een punt van kritiek:
reviews: Sony A7 Mark II: stabiel van zichzelf
(lN.B. review van drie jaar oud) :+
Precies. Daarom ben ik nu ook erg benieuwd hoe de mark III zich staande zal houden als die echt flink in gebruik is. Vandaar het topic. De ontwikkelingen zijn interessant en ik ben wel benieuwd hoever ze nu gaan zijn. De eerste berichten laten weer verbetering zien, dus ik ben benieuwd. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:11

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Superdaantje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:16:
Is dit je eigen ervaring?

Zelf in begin ook erg moeten wenen aan digitale zoeker, maar na aantal jaar verder te zijn. Zie ik mij zelf niet zo snel terug gaan. Betekend dit dat digitaal beter is? Nee het is maar wat je gewend bent en je voorkeur heeft.

Zo vonden wij de a9 weer prettig werken. Wij hadden zelf geen commentaar op de a9 als gaat om de zoeker. Juist waren wij erg content mbt het niet hebben van blackouts. Wij hadden meer zoiets van en nu meer glas voor deze camera's. Sony heeft hier nog wel inhaal slag te maken. Zo zie je maar weer ieder heeft zijn haar eigen wensen. Is er een beste camera of systeem nee. Het is en blijft persoonlijke keuze.

dSLR is niet dood en zal dat voorlopig ook niet snel zijn. Wel is een feit dat de systeemcamera steeds volwassener word. Er is meer dan genoeg ruimte voor beide systemen. En zo zie je steeds meer beroepsfotografen een systeemcamera naast hun vertrouwde dslr gebruiken. En sommige stappen volledig over en ander moet er voorlopig nogs niks van weten.

Er is geen one system to rule them all ;-) Pick the one you like :D
Hoe beviel de A9 zoeker met snelle actie? Dan bedoel ik met name een panningshot van een voorbij komende raceauto of vergelijkbare situatie dat de evf altijd achter loopt op realtime. Is dat nog steeds een issue? Met de x-t2 heb ik dat als issue ervaren namelijk. Ik moest bewust voor de auto uitpannen in de zoeker en met volgen liep deze langzaam uit beeld.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb deze enkel gebruikt langs de lijn van het hockey veld en heb persoonlijk geen uitdagingen met een evf, maar dit komt waarschijnlijk dat ik vanaf 2014 enkel evf gebruik en er helemaal aan gewend ben. Is bij mij al zo erg dat ik bij gebruik van een ovf al verlang naar de evf. Het is maar waar jou eigen voorkeur ligt.

De a9 is al hele vooruitgang en het niet hebben van blackout ervaar ik als prettig. Je kunt het onderwerp makkelijk blijven volgen terwijl je in hoge burst foto's blijft maken. De Canon 5DIV die we ook bij ons hadden had wel deze blackouts. Heb dit nooit als vervelend ervaren, maar na uurtje met de a9 en toen weer naar de 5DIV. Miste ik de a9 alweer.

De middag dat we langs veld stonden was vooral wie mag de Sony gebruiken en niet wie mag de Canon gebruiken. Hier stond ik wel van te kijken, aangezien kennis enkel dslr schiet en niks moet weten van systeemcamera's. Hij blijft nog lekker bij zijn dslr, maar ook hij was aangenaam verrast over de snelheid van de AF etc...

Persoonlijk heb ik de hoge burst etc niet nodig en heb dan ook gewacht/gekozen voor meer resolutie de a7r3.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 08-01-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:53
Gonadan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:38:
[...]
De eerste berichten laten weer verbetering zien, dus ik ben benieuwd. :)
Doel je daarmee over de eerste berichten van de A7III of de A7rIII? Dan ben ik ook wel nieuwsgierig waar je die vandaan hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Onderstaande zijn de laatste geruchten die ik zo snel heb kunnen vinden ;-)

https://www.sonyalpharumors.com/page/4/?s=a7+III
Sony A7III: 80% chance it’s shipping within first half 2018.
This mini brother of the Sony A9 is going to ship in early 2018. Exact announcement date is still unconfirmed. Hopefully February-March at or around CP+. The camera is rumored to have a new updated 24MP sensor, 6fps, joystick, touchscreen, 4K 30fps and same or similar A9 autofocus system.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
MRIdev schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:32:
Doel je daarmee over de eerste berichten van de A7III of de A7rIII? Dan ben ik ook wel nieuwsgierig waar je die vandaan hebt. ;)
De berichten zijn over de A7R III, die laten zien dat er stappen gemaakt zijn. Het is nu dus de vraag hoeveel daarvan ook op de A7 III terecht komt.
Dan kan je namelijk zien of de systeemcamera markt ook in het middensegment naar DSLR gaat kruipen of dat we daar nog even op moeten wachten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 20:58

CasGas

.

Ik heb nu een paar maanden een a6300 naast mijn dslr en het is toch echt de a6300 die vaker mee gaat. Het is misschien niet helemaal te vergelijken, maar dat deze simpelweg in mijn jaszak past met een 35mm 2.8 AF erop met ook bijzonder goede kwaliteit foto's. De Canon 5D3 is ook nog steeds goed, maar de tech die in de a6300 zit doet mij echt plezier. Met nog 2 andere MF lenzen erbij in combinatie met focus peaking en de mogelijkheid om 120fps of in 4k te filmen, dat is wat de Canon allemaal niet doet. Met een adapter om mijn Canon glas te gebruiken op de Sony met behoud van AF, dan heb je opeens wel heel veel voordelen. (afgezien dat het dan opeens wel een grote combi is met ander glas).

Ik heb vol bewondering naar de D850 gekeken van Nikon en ook naar de Sony A7R III. Maar nu ik dit heb gezien wat een a6300 kan, dan is een A7R III wel heel interessant. Mijn 5D3 gaat wel geupgrade worden met in mijn achterhoofd een 5D5 achtig iets, maar ik heb een vermoeden dat ik wel teleurgesteld ga zijn op het moment dat die uit komt, Canon laat de boel een beetje de boel, als je ziet wat bijvoorbeeld Sony en Fuji aan het doen zijn qua innovatie, dan heb ik toch sterk een vermoeden dat de 5D3 toch voor zoiets uiteindelijk ingeruild zal gaan worden.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 23:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

CasGas schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:22:
Ik heb nu een paar maanden een a6300 naast mijn dslr en het is toch echt de a6300 die vaker mee gaat. Het is misschien niet helemaal te vergelijken, maar dat deze simpelweg in mijn jaszak past met een 35mm 2.8 AF erop met ook bijzonder goede kwaliteit foto's. De Canon 5D3 is ook nog steeds goed, maar de tech die in de a6300 zit doet mij echt plezier. Met nog 2 andere MF lenzen erbij in combinatie met focus peaking en de mogelijkheid om 120fps of in 4k te filmen, dat is wat de Canon allemaal niet doet. Met een adapter om mijn Canon glas te gebruiken op de Sony met behoud van AF, dan heb je opeens wel heel veel voordelen. (afgezien dat het dan opeens wel een grote combi is met ander glas).

Ik heb vol bewondering naar de D850 gekeken van Nikon en ook naar de Sony A7R III. Maar nu ik dit heb gezien wat een a6300 kan, dan is een A7R III wel heel interessant. Mijn 5D3 gaat wel geupgrade worden met in mijn achterhoofd een 5D5 achtig iets, maar ik heb een vermoeden dat ik wel teleurgesteld ga zijn op het moment dat die uit komt, Canon laat de boel een beetje de boel, als je ziet wat bijvoorbeeld Sony en Fuji aan het doen zijn qua innovatie, dan heb ik toch sterk een vermoeden dat de 5D3 toch voor zoiets uiteindelijk ingeruild zal gaan worden.
Bij de overstap naar mirrorless speelt IQ geen rol maar juist de andere factoren (grootte, accuduur, lenzen aanbod, gewicht etc.). Die factoren lijken voor jou een grotere rol te spelen dan de IQ die je aanhaalt. Je past in de grote groep mensen die het fijn vinden de camera mee te nemen in een kleine tas of zelfs jaszak en dan is de keuze zo gemaakt vind ik.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 20:58

CasGas

.

Ventieldopje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:31:
[...]

Bij de overstap naar mirrorless speelt IQ geen rol maar juist de andere factoren (grootte, accuduur, lenzen aanbod, gewicht etc.). Die factoren lijken voor jou een grotere rol te spelen dan de IQ die je aanhaalt. Je past in de grote groep mensen die het fijn vinden de camera mee te nemen in een kleine tas of zelfs jaszak en dan is de keuze zo gemaakt vind ik.
Het is niet dat ik tegen het meenemen van mijn DSLR's ben, vooral de 5D3 ging overal mee naar toe, maar een a6300 neem je letterlijk altijd mee, ook voor de kiekjes, en zoiets doe je gewoon niet snel met een DSLR.

Ik gaf alleen aan als een a6300 al zulke kwaliteit kan leveren (want zo heel veel slechter tov een 5D3 is het echt niet) dan zal mijn idee zijn dat een A7R III nog veel meer kan bieden.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Alleen is de A7R wel een stukje minder jaszak formaat dan die A6300. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:53
@Gonadan @Superdaantje Sony Alpha Rumors ken ik natuurlijk en volg ik op de voet (ook in verband de regelmatig lachwekkend commentaren die er voorbij komen :+ )
Pagina: 1