Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:37
Hoi,

Op het moment zit ik in de fase van het kopen van een huis. Voor een deel van dit huis ben ik van plan eigen geld in te leggen, om zo de hypotheeklasten te drukken. Daarnaast wil ik nog een potje over houden met een mooi bedrag qua spaargeld. Ik ben dus niet van plan om al mijn spaargeld in het huis te investeren.
Nu wil het zo zijn dat mijn opa mij aanbood om een X bedrag te schenken voor het kopen van een huis. Met de vrijstellingsregel is dit uiteraard een mooie oplossing, zodat er in een later stadium minder successierechten betaalt hoeven te worden. Mijn vraag is nu alleen dat ik ook een bedrag aan spaargeld wil overhouden. Stel, ik investeer nu 30k eigen geld in een woning, en hou 20k over. Mijn opa geeft aan dat hij 10k wil schenken. Dit bedrag zet ik ook op een spaarrekening ipv het daadwerkelijk in de eigen woning te besteden. Het eigen geld voor de woning is dus in dit geval 30k, en het spaargeld ook 30k.

Nu wil ik weten of dit nog steeds vrijgesteld kan worden. De belastingdienst kan natuurlijk niet weten hoeveel geld ik in eerste instantie op een spaarrekening had willen laten staan. Mag ik zeggen dat in de 30k die ik in het huis investeer de 10k van mijn opa zit, waardoor het belastingvrij geschonken kan worden?

Wat ik zelf al had gevonden is dat je moet kunnen aantonen dat de schenking is besteed aan een eigen woning. Maar hoe doe je dat in dit geval? Het lijkt mij toch dat mensen die een schenking krijgen ook altijd een X bedrag aan spaargeld overhouden na het kopen van een huis.

Is iemand die hier meer ervaring mee heeft? De belastingtelefoon is vandaag gesloten, dus kan het helaas niet aan hun vragen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:35
Mag ik zeggen dat in de 30k die ik in het huis investeer de 10k van mijn opa zit, waardoor het belastingvrij geschonken kan worden?
In plaats van dat alleen maar te zeggen, kan je dat toch gewoon doen :?

Je krijgt 10k van je opa, daarna stop je 30k (waarvan 10k dus die gift van je opa is) in je huis, en de rest houd je op je spaarrekening. Dan heb je toch precies aan de eisen voldaan?

Zolang je eerst het geld van je opa krijgt en je meer dan 10k in je huis steekt klopt het allemaal gewoon.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 06-01-2018 12:45 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kartmans1 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:33:
Wat ik zelf al had gevonden is dat je moet kunnen aantonen dat de schenking is besteed aan een eigen woning. Maar hoe doe je dat in dit geval?
Een heel eenvoudige manier is direct 10k af te lossen zodra jij 10k ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Hahn schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:43:
[...]

In plaats van dat alleen maar te zeggen, kan je dat toch gewoon doen :?

Je krijgt 10k van je opa, daarna stop je 30k (waarvan 10k dus die gift van je opa is) in je huis, en de rest houd je op je spaarrekening. Dan heb je toch precies aan de eisen voldaan?

Zolang je eerst het geld van je opa krijgt en je meer dan 10k in je huis steekt klopt het allemaal gewoon.
Perfect. Dat was dus eigenlijk mijn vraag. Of de belastingdienst dan dus accepteert dat je spaargeld overhoudt na een schenking. Leek mij natuurlijk wel, maar je weet het maar nooit. Vandaar de vraag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Kartmans1 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:49:
[...]

Perfect. Dat was dus eigenlijk mijn vraag. Of de belastingdienst dan dus accepteert dat je spaargeld overhoudt na een schenking. Leek mij natuurlijk wel, maar je weet het maar nooit. Vandaar de vraag. :P
De schenking moet je opmaken aan je huis, je eigen spaargeld mag je overhouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Hahn schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:52:
[...]

De schenking moet je opmaken aan je huis, je eigen spaargeld mag je overhouden :P
Top. En die 10k vul ik dan bij belastingaangifte over 2018 in, en dan is het dus geregeld? Meer hoef ik niet aan te tonen als ik meer dan 10k eigen geld heb geïnvesteerd bij de aankoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:44
Leg eventueel in een ondertekend document, email oid vast dat de schenking het oogmerk heeft gebruikt te worden voor je woningschuld. Dan is de bedoeling van de betrokkenen duidelijk en heb je weer een laag bewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Kartmans1 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:54:
[...]

Top. En die 10k vul ik dan bij belastingaangifte over 2018 in, en dan is het dus geregeld? Meer hoef ik niet aan te tonen als ik meer dan 10k eigen geld heb geïnvesteerd bij de aankoop?
Volgens mij wel, zo heb ik het in ieder geval gedaan toen ik mijn huis kocht en ik een schenking had gekregen van m'n ouders :P Maar vraag het na bij de belastingtelefoon als je het zeker wilt weten :)
Trenchdog schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:14:
Leg eventueel in een ondertekend document, email oid vast dat de schenking het oogmerk heeft gebruikt te worden voor je woningschuld. Dan is de bedoeling van de betrokkenen duidelijk en heb je weer een laag bewijs.
Bij het overmaken van het geld kan z'n opa ook een opmerking toevoegen a la 'Schenking voor je huis', dat lijkt me ook vrij duidelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:08
ik heb hetzelfde gehad en bij mij heeft het familielid direct het geld overgemaakt naar de notaris, zodat het nog duidelijker was dat het voor het huis bedoelt was.

Er is een apart schenkingsformulier bij de belastingdienst die je in het jaar van de ontvangen schenking moet invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Houd er wel rekening mee, dat ke eerst het geld van opa krijgt, zodat je dat daadwerkelijk kan aflossen / in mindering lan brengen op je hypotheek.

Dus niet eerst 30k zelf investeren en dan 10k vangen bij opa.
Want je kan dan moeilijk / niet hard maken dat je die 10k voor je woning hebt gebruikt, aangezien je het geld toen nog niet had.

Volgorde moet dus logisch zijn!

En anders voor de zekerheid navragen bij een notaris / belastingtelefoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Kartmans1 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:33:
Mijn opa geeft aan dat hij 10k wil schenken.
Je mag maar 1 keer in je leven gebruik maken van de verhoogde vrijstelling.
Ik zou je opa vragen of hij 5 jaar op een rij €2129 wil schenken.

Als je geen 5 jaar wilt wachten, kan je ook je opa en je oma ieder €2129 laten schenken, dan ben je na 3 jaar al klaar.

Op deze manier houd je de mogelijkheid voor een verhoogde vrijstelling in de toekomst nog over.
(Bijv. je ouders winnen een ton in de staatsloterij en willen dat in je huis stoppen).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38
JackBol schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:12:
Je mag maar één keer in je leven per persoon die schenkt gebruik maken van de verhoogde vrijstelling. Althans, dit was in 2017 zo.
Belastingdienst (bron)
Ontvangt u een schenking van € 100.000? Dan kunt u gebruikmaken van de vrijstelling als aan alle volgende voorwaarden is voldaan:
  • ...
  • U hebt niet eerder gebruikgemaakt van een van de verhoogde vrijstellingen voor een schenking die u van dezelfde schenker kreeg.
  • ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:46:
[...]

Een heel eenvoudige manier is direct 10k af te lossen zodra jij 10k ontvangt.
Maar aflossen betekent dat je die 10k€ ook eerst geleend hebt, wat mij minder handig lijkt. Het geld gebruiken om een lagere hypotheek te nemen is verstandiger. Zowel praktisch gezien nu (lagere lasten, lagere rente) als in de toekomst (bij een hogere hypotheek in de toekomst ontvang je wel HRA over die 10k€, wat niet zo is als je leent en aflost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
JackBol schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:12:
[...]

Ik zou je opa vragen of hij 5 jaar op een rij €2129 wil schenken.

Als je geen 5 jaar wilt wachten, kan je ook je opa en je oma ieder €2129 laten schenken, dan ben je na 3 jaar al klaar.

Op deze manier houd je de mogelijkheid voor een verhoogde vrijstelling in de toekomst nog over.
(Bijv. je ouders winnen een ton in de staatsloterij en willen dat in je huis stoppen).
Mag ik u er even op wijzen dat dit incorrect is!

https://www.belastingdien...kingsvrijstelling-100.000

Voorbeeld 6

Ben, 35 jaar, ontvangt in 2017 € 100.000 van zijn vader. In hetzelfde jaar schenkt ook oma aan Ben € 100.000. Ben doet voor beide schenkingen in de aangifte een beroep op de vrijstelling € 100.000. Als Ben de schenkingen gebruikt voor zijn eigen woning dan zijn de schenkingen van in totaal € 200.000 volledig vrijgesteld.

https://www.belastingdien...elling-eigen+woning-2017-
Wat ik alleen niet of is dat het echt in het zelfde jaar moet plaatsvinden, of dat het ook over meerder jaren mag plaatsvinden.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DutchCommando schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:52:
[...]

Je mag maar één keer in je leven per persoon die schenkt gebruik maken van de verhoogde vrijstelling. Althans, dit was in 2017 zo.

[...]
Ah dat wist ik niet.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

HuHu schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:40:
[...]

Maar aflossen betekent dat je die 10k€ ook eerst geleend hebt, wat mij minder handig lijkt. Het geld gebruiken om een lagere hypotheek te nemen is verstandiger. Zowel praktisch gezien nu (lagere lasten, lagere rente) als in de toekomst (bij een hogere hypotheek in de toekomst ontvang je wel HRA over die 10k€, wat niet zo is als je leent en aflost).
Waarom? Hij leent X, of Opa nou schenkt of niet. Daarna schenkt Opa en lost hij 10k af...

Als je voldoende spaargeld overhoudt is het geen gek idee om die 10k direct voor een aflossing te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 07-01-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
FreakNL schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:37:
[...]

Waarom? Hij leent X, of Opa nou schenkt of niet. Daarna schenkt Opa en lost hij 10k af...

Als je voldoende spaargeld overhoudt is het geen gek idee om die 10k direct voor een aflossing te gebruiken.
Als opa die 10k€ van te voren schenkt, hoeft die nooit geleend te worden. Dus ook niet afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HuHu schreef op maandag 8 januari 2018 @ 06:16:
[...]

Als opa die 10k€ van te voren schenkt, hoeft die nooit geleend te worden. Dus ook niet afgelost.
Als het voor de rente niet uitmaakt, is er geen enkel probleem om 10k extra te lenen en vervolgens direct af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Om het netjes te doen heb je twee opties:
- Opa schenkt het geld voor de overdracht. Jij neemt dit bedrag tezamen met een deel eigen vermogen en maakt dat over naar de notaris. Zolang je opa netjes de betaalomschrijving invult is er geen probleem dit te bewijzen.
- Opa schenkt het geld na de overdacht. Dit bedrag moet dan afgelost worden op de hypotheek of gebruikt worden voor een verbouwing. Dit moet je duidelijk kunnen aantonen, je kan het bedrag niet op de betaalrekening laten staan.

Optie 1 geniet de voorkeur aangezien dit veel eenvoudiger is om later te bewijzen. Als je opa het geld nu beschikbaar heeft zou ik voor die optie kiezen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:27
Kartmans1 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:54:
[...]

Niet bij 'de belastingaangifte' als je daarmee de Aangifte IB bedoelt. Er is een specifieke Aangifte
Schenkbelasting voor nodig. Die is in max. 5 minuten in te vullen (zowel digitaal als downloadbare PDF). Zie https://www.belastingdien..._aangifte_doen_en_betalen

Om recht te hebben op de vrijstelling moet jij aantonen dat het aan eigen woning besteed is. Als je geen probleem hebt de financiering rond te krijgen, kun je een extra aflossing doen zodra de hypotheek rond is. Je ontvangt 10k van je opa (met omschrijving 'schenking t.b.v. eigen woning' (of iets in die geest) en je lost 10k extra af. Als het daadwerkelijk om 10k gaat zal er geen probleem zijn (vaak mag je 10-20% extra boetevrij aflossen, check wel je voorwaarden).

Je kunt naar de notaris, maar dit is voor zover ik weet niet verplicht. Er zijn zat modelovereenkomsten te vinden om een zogenaamde onderhandse akte te sluiten. Zie bijvoorbeeld https://www.abnamro.nl/nl...henkingsovereenkomst.html.

Let even op of je opa aan jou schenkt of aan jullie (als daar sprake van is). Zoekterm is "uitsluitingsclausule".

[ Voor 24% gewijzigd door wheel op 08-01-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:43
JackBol schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:38:
[...]

Als het voor de rente niet uitmaakt, is er geen enkel probleem om 10k extra te lenen en vervolgens direct af te lossen.
Jawel, want het hangt af van de voorwaarden van de hypotheek wat je mogelijkheden zijn qua extra aflossingen. Plus je hebt mogelijke kosten zoals de NHG worden gerekend aan de hand van het oorspronkelijke hypotheekbedrag, dus om dan 200K te lenen en direct 10K af te lossen (willekeurige getallen) is gewoon niet zo handig als je gewoon direct 190K kan lenen en 10K eigen geld kan inbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:38:
[...]

Dat maakt wel uit, want bij een toekomstige hogere hypotheek mag je dan geen HRA ontvangen over die 10k€. Als je die oorspronkelijk niet geleend had; dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HuHu schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:32:
[...]

Dat maakt wel uit, want bij een toekomstige hogere hypotheek mag je dan geen HRA ontvangen over die 10k€. Als je die oorspronkelijk niet geleend had; dan wel.
Incorrect. Zie de site van de Belastingdienst:
[quote]Wanneer wordt uw eigenwoningreserve lager?
• ...
• aflossingen doet op de eigenwoningschuld (hypotheek of lening)
• ...
Er is dus (voor je eigenwoningreserve) geen verschil tussen 190k lenen en 200k lenen en direct 10k aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:00:
[...]

Incorrect. Zie de site van de Belastingdienst:

[...]

Er is dus (voor je eigenwoningreserve) geen verschil tussen 190k lenen en 200k lenen en direct 10k aflossen.
Zie hier: https://www.belastingdien...at_een_eigenwoningreserve

"Hebt u een positieve eigenwoningreserve? Dan is de rente aftrekbaar over maximaal de aankoopsom van uw nieuwe woning, min de eigenwoningreserve."

Als je 200k€ leent en 10k€ aflost, is je eigenwoningreserve dus 10k€. Bij een volgende hogere hypotheek mag je daar geen renteaftrek over hebben (aankoopsom min de eigenwoningreserve).

Als je 190k€ leent is je eigenwoningreserve dus 0k€ en heb je bij een volgende hogere hypotheek wel aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HuHu Ga naar je eigen link, en klik dan op "Afname eigenwoningreserve". Dan lees je dat je een aflossing op je hypotheek in mindering mag brengen op je eigenwoningreserve.

Je kan het ook anders bekijken: de overwaarde is de verkoopprijs minus de openstaande hypotheek op dat moment. Daarvoor maakt het niet uit wat de hoogte van de oorspronkelijk hypotheek is.

Per saldo is er dus geen verschil.
Pagina: 1