Thorens TD-125 MKII laat NAD C326BEE uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:27
Vraagje. Gisteren heb ik onze nieuwe platenspeler opgehaald, een Thorens TD-125 MKII. Deze is helemaal onder handen genomen door de leverancier (geen particulier) en werkte in de winkel als een trein. In de winkel hadden ze voor mij dezelfde opstelling gemaakt als die ik nu thuis heb, te weten:

Platenspeler: Thorens TD-125 MKII
Versterker: NAD C326BEE
Voorversterker: Pro-Ject Phonobox MM
Speakers: 2x Dali Zensor 1

De versterker en speakers heb ik nu bijna 2 jaar naar tevredenheid in gebruik i.c.m. Bluesound Node 2; nooit problemen mee gehad. Gisteren hebben we de kamer enigszins opnieuw ingericht, waardoor we ook langere kabels naar de speakers getrokken hebben. Daarna de Thorens aangesloten, samen met de voorversterker, op de NAD. Aanvankelijk speelt alles goed af, maar zodra ik de Thorens uitzet, er een nieuwe plaat op leg en hem daarna weer aan zet, schakelt de NAD zichzelf uit. Dit is niet de standby stand, want de normale aan/uit-knop werkt ook niet meer. De enige manier om de NAD weer aan te krijgen is om de stroom eraf te halen en opnieuw erop te doen. Daarna begint alles weer van voor af aan; aanvankelijk werkt het, totdat de Thorens even uit en weer aangezet wordt.

Ik heb nog geen tijd gehad voor troubleshooting, daar ga ik vanavond mee bezig. Het enige wat ik op dit moment gevonden heb is de speakers loskoppelen van de versterker en het dan nogmaals te proberen, zonder speakers. Het kan wellicht aan de nieuwe kabels liggen? Alle andere apparatuur heeft normaal gewerkt.

Heeft iemand andere suggesties die ik zou kunnen proberen (voordat ik alles weer naar de winkel sjouw)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@Point klinkt als mogelijk beveiliging van je speaker output (mogelijk toch ergens kleine kortsluiting) of indien aanwezig een DC check op je input. Is alles voor zover mogelijk geaard aangesloten en heeft de thorens een aarde link met de voorversterker en versterker?

in beide gevallen gaat de versterker dan in de beveiliging en zal daar pas uit komen na een interne controle die tijdens aanzetten plaatsvind.

geen idee overigens of jou versterker dit ondersteund maar dit is wat in me opkomt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 05-01-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-06 09:05
Ray schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:35:
@Point klinkt als mogelijk beveiliging van je speaker output (mogelijk toch ergens kleine kortsluiting) of indien aanwezig een DC check op je input.

in beide gevallen gaat de versterker dan in de beveiliging en zal daar pas uit komen na een interne controle die tijdens aanzetten plaatsvind.

geen idee overigens of jou versterker dit ondersteund maar dit is wat in me opkomt :)
Ik weet dat mijn vorige versterker (marantz pm6004) dit inderdaad deed. Als ik mijn pc aanzette, kreeg mijn versterker om voor mij nog onbekende reden, af en toe een flinke piek binnen. Hierna schakelde de versterker af en draaide die automatisch het volume dicht. Ik ken het van meerdere versterkers, maar ik heb nooit mogen ontdekken dat een versterker helemaal pats boem uit gaan en alleen met een pwc weer aan gaat, maar het is wellicht een oorzaak.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

s0ulmaster schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:39:
[...]

Ik weet dat mijn vorige versterker (marantz pm6004) dit inderdaad deed. Als ik mijn pc aanzette, kreeg mijn versterker om voor mij nog onbekende reden, af en toe een flinke piek binnen. Hierna schakelde de versterker af en draaide die automatisch het volume dicht. Ik ken het van meerdere versterkers, maar ik heb nooit mogen ontdekken dat een versterker helemaal pats boem uit gaan en alleen met een pwc weer aan gaat, maar het is wellicht een oorzaak.
ik ken ook verschillende varianten en eentje is wel zoals vraagsteller beschrijft. Het ligt er een beetje aan waar de fout gemeten wordt en hoe de fabrikant er mee omgaat. Maar als het DC is dan kan dat inderdaad een goede reden zijn voor een 'total shut down'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Point Ik neem aan dat alle kabels los zijn geweest? Vermoedelijk ben je dan iets vergeten. Aardkabel wellicht? Dr zit een phonobox tussen, kan ook daar in zitten natuurlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Bedankt voor alle snelle reacties!

@Ray Elektriciteit is helaas niet mijn ding, dus de kans is groot dat er daar iets fout gaat ja. Vanuit de Thorens komen twee aardkabels, volgens mij één van de Thorens zelf en één van de arm. Deze zitten beiden gelinkt aan de voorversterker (http://www.project-audio.com/inhalt/bilder/phonobox_2.jpg --> dat ding helemaal links). Niet alles is geaard aangesloten, ik woon in een oude flat waar überhaupt maar één geaard stopcontact zit. Zou dat een probleem kunnen zijn? Alle apparaten (NAD, Thorens en Phonobox) zijn aangesloten op dezelfde stekkerdoos. Verder zijn er geen andere apparaten op aangesloten, ook niet 'via-via'.

@s0ulmaster heb jij het probleem destijds op kunnen lossen?

@The Eagle Alle kabels zijn inderdaad los geweest, maar volgens mij ben ik niets vergeten. Kan inderdaad aan de Phonobox liggen, maar die heeft eerder wel gewerkt met mijn oude Dual 1228, die een jaar geleden de geest gaf.

[ Voor 6% gewijzigd door Point op 05-01-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Point schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:51:
Bedankt voor alle snelle reacties!

@Ray Elektriciteit is helaas niet mijn ding, dus de kans is groot dat er daar iets fout gaat ja. Vanuit de Thorens komen twee aardkabels, volgens mij één van de Thorens zelf en één van de arm. Deze zitten beiden gelinkt aan de voorversterker (http://www.project-audio.com/inhalt/bilder/phonobox_2.jpg --> dat ding helemaal links). Niet alles is geaard aangesloten
maar gaat hij vanaf daar ook door naar de voorversterker ? de phono box heeft zelf geen aarde zie ik maar een adapter.

ik vermoed dat er toch ergens een stroompje gaat lopen wat de beveiliging triggert namelijk. je kan anders vanaf de phono box de aarde handmatig doorzetten naar de versterker (is die overigens wel geaard ? draai daar de stekker eens van om in het stekkerblok, kleine kans dat het dan ook over is) even een draadje onder een schroef vast zetten en kijken of het probleem dan weg is.

je zult toch een aantal dingen moeten testen / uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@Point Ik heb het probleem nooit 100% kunnen bevestigen, want het deed zich niet elke keer voor als ik mijn pc opstarte. Bij mij leek het te liggen aan mijn gitaar die ik op mn pc aansluite. Al hoewel het niet altijd gebeurde had ik wel altijd mijn amp sim software aanstaan ten tijde dat het gebeurde. Alleen heb ik nooit ervaren waar die hoge piek dan vandaan zou moeten komen. Het leek wel gewoon een hoge AC piek te zien. Hetgeen we nu over hebben lijkt meer een DC spanning die op de versterker ingang komt. Wellicht door verkeerde aarding ergens.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Oké, het lijkt mij ook dat het te maken heeft met een piek aangezien het uitschakelen alleen lijkt te gebeuren op het moment dat de knop van de Thorens omgezet wordt en de platenspeler begint met draaien.
Ray schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:56:
[...]

maar gaat hij vanaf daar ook door naar de voorversterker ? de phono box heeft zelf geen aarde zie ik maar een adapter.

ik vermoed dat er toch ergens een stroompje gaat lopen wat de beveiliging triggert namelijk. je kan anders vanaf de phono box de aarde handmatig doorzetten naar de versterker (is die overigens wel geaard ? draai daar de stekker eens van om in het stekkerblok, kleine kans dat het dan ook over is) even een draadje onder een schroef vast zetten en kijken of het probleem dan weg is.

je zult toch een aantal dingen moeten testen / uitsluiten
Je bedoelt of hij vanaf de voorversterker doorgaat naar de versterker? Dat is namelijk niet zo. Voor zover ik weet is de NAD wel geaard. Als ik vanavond weer thuis ben, zal ik met jullie ideeën aan de slag gaan. Ik koppel het dan nog wel terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@Point weet je zeker dat je 2 aarde draden hebt? een element van een speler is bij mijn weten altijd zwevend.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
s0ulmaster schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:39:
@Point weet je zeker dat je 2 aarde draden hebt? een element van een speler is bij mijn weten altijd zwevend.
Ja, er komen zeker weten twee uit de Thorens. Of een daarvan bij het element hoort, weet ik niet. Mijn kennis reikt ook niet ver op dat vlak. Ik hoopte eigenlijk gewoon een platenspeler te kopen, hem aan te sluiten en plaatjes te draaien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Point schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:52:
[...]

Ja, er komen zeker weten twee uit de Thorens. Of een daarvan bij het element hoort, weet ik niet. Mijn kennis reikt ook niet ver op dat vlak. Ik hoopte eigenlijk gewoon een platenspeler te kopen, hem aan te sluiten en plaatjes te draaien. :P
als ik hier kijk zie ik l+r + 1 aanding. Is dit degene die jij hebt?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
s0ulmaster schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:58:
[...]

als ik hier kijk zie ik l+r + 1 aanding. Is dit degene die jij hebt?
Ja, dat is hem. Maar bij mij komt er nog een tweede aardkabel uit, ongeveer dezelfde als deze: http://www.nordost.com/qr...QLINE-ground-wire-600.png. Als ik die niet op de voorversterker aansluit krijg ik veel gebrom uit de speakers. Zelfde geldt als ik de kleinere aardkabel (die vergelijkbaar met jouw link) niet aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Point schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:03:
[...]

Ja, dat is hem. Maar bij mij komt er nog een tweede aardkabel uit, ongeveer dezelfde als deze: http://www.nordost.com/qr...QLINE-ground-wire-600.png. Als ik die niet op de voorversterker aansluit krijg ik veel gebrom uit de speakers. Zelfde geldt als ik de kleinere aardkabel (die vergelijkbaar met jouw link) niet aansluit.
Ik heb nog best wel even zitten denken waarom in hemelsnaam er 2 aarde draden uit je draaitafel komen, maar ik kan er gewoon weinig voor verzinnen. Je vragen om dat ding los te halen om het eens te fotograferen vind ook ook weer zoiets O-)

Ondanks je brom die je hebt zou je eens kunnen kijken of je amp er ook uit knalt als je een van beide aarde draden niet aansluit?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
s0ulmaster schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:47:
[...]

Ik heb nog best wel even zitten denken waarom in hemelsnaam er 2 aarde draden uit je draaitafel komen, maar ik kan er gewoon weinig voor verzinnen. Je vragen om dat ding los te halen om het eens te fotograferen vind ook ook weer zoiets O-)

Ondanks je brom die je hebt zou je eens kunnen kijken of je amp er ook uit knalt als je een van beide aarde draden niet aansluit?
Haha het is toch echt zo. Ben net thuis, heb snel even een fotootje gemaakt. Die blauwe aardkabel komt rechtstreeks uit de Thorens, de gele komt 'vanuit' de tulp kabels.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/ALAuv

Eerst maar even eten en dan ga ik er zo maar wat mee klooien. Bedankt voor de suggesties tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Point schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 19:44:
[...]

Haha het is toch echt zo. Ben net thuis, heb snel even een fotootje gemaakt. Die blauwe aardkabel komt rechtstreeks uit de Thorens, de gele komt 'vanuit' de tulp kabels.

[afbeelding]

Eerst maar even eten en dan ga ik er zo maar wat mee klooien. Bedankt voor de suggesties tot nu toe!
Ik wil je best geloven hoor :P
aan je plaatje te zien in de L+R kabel tesamen met de aardkabel zoals ik het ken. Waar komt die losse kabel vandaan?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
s0ulmaster schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:04:
[...]

Ik wil je best geloven hoor :P
aan je plaatje te zien in de L+R kabel tesamen met de aardkabel zoals ik het ken. Waar komt die losse kabel vandaan?
Onderuit de platenspeler, richting de arm. Vandaar dat ik denk dat hij bij de arm hoort.

Ik heb overigens net geprobeerd de speakers los te koppelen en dan een plaat te draaien. Dit ging aanvankelijk goed, maar het probleem keerde toch terug. Toen heb ik geprobeerd de aardkabels een voor een los te koppelen en hem ook af te spelen zonder aardkabels aan de voorversterker en versterker, maar het probleem bleef altijd aanwezig. Ik ga nu eens kijken of de bluesound nog wel blijft werken. Maar ik zou niet weten waar het nu aan kan liggen.

EDIT: Bluesound werkt. Versterker lijkt ook te blijven werken als de platenspeler rechtstreeks op versterker aangesloten wordt, zonder voorversterker er tussen. Uiteraard komt er dan amper geluid uit. Zodra de voorversterker er weer tussen komt, klapt de boel direct weer uit. Lijkt me dus dat het daar aan ligt. Ik ga morgen maar weer eens naar de winkel en vragen om een andere voorversterker te lenen om thuis te testen, kijken of dat het probleem oplost.

[ Voor 21% gewijzigd door Point op 05-01-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Point stekker vd versterker al een keer omgedraaid of even handmatig een aarde vd voorversterker naar de behuizing van de versterker gelegd ? je kan eens testen een vd aardkabels even aan de versterker te koppelen. dus een aan de pre en de ander aan de 'eind'

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 05-01-2018 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Ray schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:10:
@Point stekker vd versterker al een keer omgedraaid of even handmatig een aarde vd voorversterker naar de behuizing van de versterker gelegd ? je kan eens testen een vd aardkabels even aan de versterker te koppelen. dus een aan de pre en de ander aan de 'eind'
Net geprobeerd. Aanvankelijk leek het goed te gaan, maar als we de platenspeler voor de vijfde keer weer aanzetten valt de versterker toch weer uit. Vaak doet hij het wel sneller (na de eerste, tweede of derde keer). Stekker omdraaien heeft ook niet geholpen. De enige situatie waarin de versterker niet uitvalt is wanneer de voorversterker compleet losgekoppeld is. Overigens liggen de aardkabels in dat geval ook gewoon op de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Point schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:31:
[...]

Net geprobeerd. Aanvankelijk leek het goed te gaan, maar als we de platenspeler voor de vijfde keer weer aanzetten valt de versterker toch weer uit. Vaak doet hij het wel sneller (na de eerste, tweede of derde keer). Stekker omdraaien heeft ook niet geholpen. De enige situatie waarin de versterker niet uitvalt is wanneer de voorversterker compleet losgekoppeld is. Overigens liggen de aardkabels in dat geval ook gewoon op de vloer.
en als je de beide aarde wel op de pre zet en even een los kabeltje naar de versterker legt ?

en is de versterker zelf wel geaard of zit die op een ongeaard stopcontact ? want dan heb kan je tussen componenten wel aarden maar blijft het behelpen

probeer in dat geval eens een verlengkabel en sluit alles wel netjes geaard aan en kijk wat het dan doet

zoals al eerder gezegd lijkt het dat er even een dc op de vermoedelijk de mantel vd rca komt te staan en klapt hij er daarom uit.

die pre heeft een geschakelde adapter naar waarschijnlijkheid zonder aarde. daar ligt de min waarschijnlijk van aan de mantel vd rca. dat hoeft maar iets te 'lekken'

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 05-01-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Ray schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:32:
[...]

en als je de beide aarde wel op de pre zet en even een los kabeltje naar de versterker legt ?

en is de versterker zelf wel geaard of zit die op een ongeaard stopcontact ? want dan heb kan je tussen componenten wel aarden maar blijft het behelpen

probeer in dat geval eens een verlengkabel en sluit alles wel netjes geaard aan en kijk wat het dan doet

zoals al eerder gezegd lijkt het dat er even een dc op de vermoedelijk de mantel vd rca komt te staan en klapt hij er daarom uit.

die pre heeft een geschakelde adapter naar waarschijnlijkheid zonder aarde. daar ligt de min waarschijnlijk van aan de mantel vd rca. dat hoeft maar iets te 'lekken'
Thanks voor je suggestie. In ons appartement hebben we helaas maar een geaard stopcontact en die zit in de gang, maar ik zie het niet zitten om alles naar de gang te slepen. We hebben ook niet zo'n lang verlengsnoer. Kan morgen wel aan een haspel komen en het dan proberen, dan ga ik dat maar eens proberen. Kijken of dat het probleem oplost.

Overigens is de versterker inderdaad de enige geaarde component in dat geval. De platenspeler en voorversterker zijn niet geaard. Daarom vind ik het ook vreemd dat het blijkbaar de voorversterker is die de uitval veroorzaakt.

EDIT: Nog een bevinding: als de platenspeler wel wat kan afspelen wanneer de versterker niet uitvalt en ik laat hem aan staan en de plaat spelen, dan valt na verloop van tijd de linker speaker uit. Maar als ik dan switch naar het kanaal waar de bluesound op afspeelt, dan doet hij het gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door Point op 05-01-2018 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Even ene update. Ben vanmiddag in de weer geweest met een haspel (met randaarde) en deze aangesloten op een geaard stopcontact in de gang. Dit heeft de situatie niet veranderd, en alle mogelijke combinaties met de aardkabel zijn geprobeerd. Ook hebben we van de hifi-zaak een andere voorversterker gekregen, maar deze loste het probleem evenmin op. Dus hebben we maar besloten om de gehele audio set bij de hifi zaak langs te brengen en deze zal in zijn geheel door hun gecontroleerd worden (platenspeler, voorversterker, versterker, de hele mikmak) . Ze zeggen de symptomen zelf ook niet in deze vorm gezien te hebben. Dinsdag wordt de boel binnenstebuiten gekeerd en horen we meer. Zal t.z.t. ook weer een update plaatsen. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:58
Ik wel benieuwd naar het waarom van die twee aardedraden van de Thorens. Heb je dat al eens nagevraagd?
Pagina: 1