Vraag

• Brickviller
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-03-2023
Beste allemaal,
Na drie en een half jaar trouwe dienst is mijn huidige Samsung S3 Neo al een tijdje aan vervanging toe. De batterij gaat zeer snel leeg, tenzij ik alle aps verwijder van m'n telefoon. Daarnaast is deze niet meer zo snel meer. Je begrijpt het al, tijd voor iets anders.

Nu zag ik dat Nokia sinds 2017 weer terug is op de smartphone markt. En ze lijken op het eerste gezicht ook te doen wat Huawei doet, namelijk een stukje onder de marktleiders prijzen te zitten maar wel goede smartphones aan te bieden.

Maar ik zit met een klein dillema. M'n S3 was al wat verouderd toen ik hem kocht, en ik koop ongeveer iedere drie jaar een niewe telefoon. Dit keer wil ik graag een moderne telefoon die ook (als het kan) meer dan drie jaar kan meegaan. Nu biedt Nokia de 6 en 8 aan, met de 8 als paradepaardje.

Mijn vraag is dus, welke van deze twee telefoons (Nokia 6 of Nokia 8) lijkt jullie het meest geschikt om meer dan drie jaar mee te gaan?

Beste antwoord (via Brickviller op 05-01-2018 22:46)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:30:
Als je het vervelend vind, negeer dan mijn antwoord. Je vraag Nokia 6 of 8 heb ik namelijk geen antwoord op. Ik heb wel een vraag.

Je gebruikt nu een Samsung S3 Neo. Daarmee zit je dus al in het Samsung ecosysteem, dat is wat je gewend bent.

In plaats van naar topmodellen te kijken, waarom pak je bv. niet een Samsung A5? Dan heb je een courante nette telefoon die in dagelijks gebruik niet onderdoet voor de S7, voor een redelijke prijs. Goedkoper dan de Nokia 8, gelijk of iets duurder dan de Nokia 6.

Als je het uit nostalgie doet; het huidige Nokia heeft helemaal geen ene moer meer te maken met het vroegere Nokia.
Nou.... Eigenlijk zit het zo dat de oude mobiele telefoon tak van Nokia verkocht was aan Microsoft en later is een deel daar van (de feature phones, het oudere Symbian materiaal) HMD Global geworden.
En HMD Global maakt nu dus telefoons onder het Nokia merk, maar dan als Smartphone ipv de featurephones.

Kortom, een hoop van Nokia's kennis van zaken omtrend het maken van goede telefoons is gewoon behouden gebleven en is nu een apparte fabriek geworden.
Dus het is weldegelijk écht Nokia :)

Zie ook: Wikipedia: HMD Global

Anyway, puur op de keus Nokia 6 of 8:
Ik heb zelf de 6 en die voldoet voor mij prima. Grootste nadeel is het hogere energieverbruik door het grotere scherm, terwijl de accu niet of nauwelijks groter is dan van de Nokia 5. En de overige specs zijn redelijk overeenkomend.
Je zit dan met de Nokia 8 wel beter als je je telefoon wat meer gebruikt en dus een grotere accu goed kan gebruiken.
Wil je toch de 6, die trouwens prima presteert en echt wel wat jaartjes mee kan, zou ik toch ook even kijken naar de 5.
Of overweeg een powerbank, danwel constant bij je hebben van een oplader.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 05-01-2018 22:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Verwijderd

Als je het vervelend vind, negeer dan mijn antwoord. Je vraag Nokia 6 of 8 heb ik namelijk geen antwoord op. Ik heb wel een vraag.

Je gebruikt nu een Samsung S3 Neo. Daarmee zit je dus al in het Samsung ecosysteem, dat is wat je gewend bent.

In plaats van naar topmodellen te kijken, waarom pak je bv. niet een Samsung A5? Dan heb je een courante nette telefoon die in dagelijks gebruik niet onderdoet voor de S7, voor een redelijke prijs. Goedkoper dan de Nokia 8, gelijk of iets duurder dan de Nokia 6.

Als je het uit nostalgie doet; het huidige Nokia heeft helemaal geen ene moer meer te maken met het vroegere Nokia.

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:21

KrazyJay

Dat laatste is niet helemaal waar. En daarnaast, zijn Nokias van vandaag de dag goede toestellen. Betere updates dan Samsung, geen bloat en rare schil, en degelijke toestellen.

Als je budget toereikend is voor de 8, pak je die. Ze zijn al voorbij gekomen voor 399€, dus als je geduld hebt kan je op zo'n aanbieding wachten.

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:30:

Nou.... Eigenlijk zit het zo dat de oude mobiele telefoon tak van Nokia verkocht was aan Microsoft en later is een deel daar van (de feature phones, het oudere Symbian materiaal) HMD Global geworden.
En HMD Global maakt nu dus telefoons onder het Nokia merk, maar dan als Smartphone ipv de featurephones.

Kortom, een hoop van Nokia's kennis van zaken omtrend het maken van goede telefoons is gewoon behouden gebleven en is nu een apparte fabriek geworden.
Dus het is weldegelijk écht Nokia :)

Zie ook: Wikipedia: HMD Global

Anyway, puur op de keus Nokia 6 of 8:
Ik heb zelf de 6 en die voldoet voor mij prima. Grootste nadeel is het hogere energieverbruik door het grotere scherm, terwijl de accu niet of nauwelijks groter is dan van de Nokia 5. En de overige specs zijn redelijk overeenkomend.
Je zit dan met de Nokia 8 wel beter als je je telefoon wat meer gebruikt en dus een grotere accu goed kan gebruiken.
Wil je toch de 6, die trouwens prima presteert en echt wel wat jaartjes mee kan, zou ik toch ook even kijken naar de 5.
Of overweeg een powerbank, danwel constant bij je hebben van een oplader.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 05-01-2018 22:41 ]

Verwijderd

Tsja, lets agree to disagree. LAat ik het zo zeggen; op de loonlijst van het huidige nokia, staat niemand van de mensend ie het oude nokia goed maakten.

Niet dat er wat mis is met de huidige devices, maar de nokia van toen en de nokia van nu, is gewoon NIET hetzelfde. Het zijn NIET dezelfde mensen, het is NIET dezelfde fabriek, enzovoort. De naam nokia en het bijbehorende IP is wat heen en weer geschoven, maar het bedrijf bestond gewoon niet meer.

MAar nogmaals; let's agree to disagree. Het maakt voor deze vraag verder niet uit.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:42:
Tsja, lets agree to disagree. LAat ik het zo zeggen; op de loonlijst van het huidige nokia, staat niemand van de mensend ie het oude nokia goed maakten.

Niet dat er wat mis is met de huidige devices, maar de nokia van toen en de nokia van nu, is gewoon NIET hetzelfde. Het zijn NIET dezelfde mensen, het is NIET dezelfde fabriek, enzovoort. De naam nokia en het bijbehorende IP is wat heen en weer geschoven, maar het bedrijf bestond gewoon niet meer.

MAar nogmaals; let's agree to disagree. Het maakt voor deze vraag verder niet uit.
Lees de wiki link even. Het grootste deel van het management is Nokia personeel, waar onder mensen die al meer dan een decenium bij Nokia hebben gewerkt ;)

Daarbij stelt Nokia zelf de vereisten op voor de telefoons en levert patentrechten zodat HMD kan produceren.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 05-01-2018 22:44 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

Mobiele telefoons vallen niet onder Consumentenelektronica maar onder Mobile.

CEA > ATT

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

McKaamos schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:43:
Lees de wiki link even. Het grootste deel van het management is Nokia personeel, waar onder mensen die al meer dan een decenium bij Nokia hebben gewerkt ;)
Management maakt geen devices. De goede techneuten zijn echt al jaren weg daar.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 22:45 ]

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:43
Wacht anders nog even op de Nokia 7 en de Nokia 6 2018 is ook al uit.

MobyletteKaptein50 HondaMB50 SpartaHappy50 KawasakiGT750 HondaCB750C HondaVFR750F DerbiVariant50 HondaSH100 HondaSH150 MalagutiPassword250 KawasakiZ750 PiaggioLiberty50 SymSymphonyST125LC SymHD125 PiaggioBeverlyS300HPE

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:44:
[...]

Management maakt geen devices.
Niet direct, maar kiezen wel de medewerkers die dat werk wel doen. In die zin hebben ze zeker veel te zeggen. Ik denk dat je sterk onderschat hoeveel Nokia er nogsteeds in de telefoons met die merknaam zit.

Daarbij heb ik het vermoeden dat je ook veel teveel denkt aan de negatieve spiraal waarin de Lumia serie zat nadat Microsoft het overnam en alle personeel de deur uit deed.
Dat is dus precies de groep die niet in HMD zit, tenzij ze daar hebben gesolliciteerd.
De Nokia-merk Lumia's waren prima apparaten in de fysieke zin. De keuze voor Windows was dan misschien niet een geweldige keus (al vond ik dat serieus een fijn systeem, maar dat terzeide), maar als telefoons opzich waren het echte Nokia's met de daarbij behorende bouwkwaliteit en stijl.

De Microsoft gelabelde Lumia's waren van veel lagere kwaliteit en hadden meer hardware issues.
Ze leken nogsteeds op Lumia's, maar de kwaliteit nam absoluut af.

[ Voor 49% gewijzigd door McKaamos op 05-01-2018 22:54 ]

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-11 09:31
Zelf heb ik ook naar een nieuwe telefoon gezocht in ongeveer hetzelfde segment. Vaak zag ik dat de Nokia 6 vergeleken werd met de Moto G5(s) (Plus) uiteindelijk ben ik zelf voor de Moto G5s Plus gegaan.

De reden daarvoor is dat de processor in de Nokia 6 met de resolutie van het apparaat aan zijn maximaal geadviseerde resolutie zit, dit betekent dat er dus niet veel "hoofdruimte" over is. Bij de Moto G5S Plus was dit niet het geval en heb je een soortgelijke telefoon.

Nou wil je niet kiezen tussen een Nokia 6 en een Moto G5S Plus maar tussen een Nokia 6 en een Nokia 8. In dat geval zou ik denk ik voor de Nokia 8 omdat de iets betere specs de telefoon mogelijk langer vlot aan laten voelen.

Zelf heb ik mij niet echt verdiept in het segment rondom de Nokia 8 omdat dat niet mijn prijsklasse was. Ik kan je echter aanbevelen dit wel te doen omdat er in die prijsklasse geloof ik ook een van de OnePlus telefoons zit.

P.S.
De Nokia telefoons hebben wel een premium feel.

P.P.S.
Ik heb gekeken naar de Nokia 6 (2017)

[ Voor 5% gewijzigd door Cranzai op 05-01-2018 22:58 ]

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 13:06
Ben erg tevreden met m'n nokia 8, had al vrij snel de update naar Android 8. Voor de rest lekker stock android en top battery life.

• Brickviller
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-03-2023
aveenhuysen schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:46:
Wacht anders nog even op de Nokia 7 en de Nokia 6 2018 is ook al uit.
Bedankt! Ik zie inderdaad dat die release er binnenkort ook aan zit te komen. Maakt alleen m'n keuze niet makkelijker haha! ;)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[weg]

[ Voor 98% gewijzigd door hardware-lover op 08-01-2018 22:01 . Reden: Nokia aanbiedingen horen elders thuis ]

Testing, one, two ...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als ik nu de keus moet maken, zou ik de nieuwe Nokia 6 2018, Nokia 7 en 8 inderdaad in overweging nemen.

Nog een leuk weetje: HMD heeft bevestigd dat Android P (9.0) ook naar alle Nokia telefoons gaat komen.
https://www.androidplanet...id-p-update-gegarandeerd/
Ze leveren nu nog uit met Android 7.1 Nougat, de update naar 8.0 Oreo komt er aan (je kan al over middels beta programma als je wil) en 9.0 P krijgen we dus ook :)

Kortom, software blijft voorlopig ook mooi up-to-date :)
Geen gejengel met slechts 2 jaar updates vanaf de introductiedatum, zoals Samsung doet (of wil gaan doen? staat dat al helemaal vast?)

• stronger
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-11 18:19
Ik heb ook de 6 maar mijn accu houd het toch redelijk lang vol bij veel gebruik.
Kan er echt bijna de hele dag mee doen.
Dat hield mijn vorige Samsung en de iPhone 6 van mijn dochter niet vol.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou zelf een Nokia 6 aanraden, de Nokia 8 is twee keer zo duur en als je al die features niet nodig hebt kan je beter over ~2 jaar de dan nieuwste Nokia middenklasser kopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1