Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

'Domme' verwarmingskraan toch slim maken?

Pagina: 1
Acties:

• LarsCor
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-10 14:06
In mijn huurwoning (waar ik dus helaas niet zomaar van alles kan verbouwen) heb ik blokverwarming en geen centrale cv. In een aantal vertrekken heb ik daarom thermostaatknoppen van Tado geplaatst, zodat de verwarming daar altijd comfortabel is en nooit 's nachts of als ik weg ben aan blijft staan. Werkt precies zoals gewenst, maar... In een aantal kamers is er geen mogelijkheid voor een thermostaatknop (laat staan dus een slimme). Daar zit nog een ouderwetse, 'domme' handkraan op de verwarming. En omdat het een huurhuis is met blokverwarming, is het helaas niet een kwestie van een loodgieter laten komen.

Maar wellicht heeft een slimme Tweaker een workaround? Tado kan ik best missen in die kamers, maar iets van programmeerbaarheid zou ik wel op prijs tellen. Ik hoopte op iets als een volgende constructie:

Een motortje dat de handkraan open en dicht kan draaien. Die vervolgens ofwel met een tijdschakelaar of een smartplug (wat dan wel weer via ifttt of alexa aan een of ander te koppelen is als ik wil) te bedienen is. ALs ik echter zoek naar servomotors etc kom ik in het gebied van vloerverwarming waar ik niets van weet. Iemand een idee of een suggestie?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Met een vriesapparaat kan je prima je water ter plekke afsluiten in het systeem en een kraan vervangen, dus het kan wel een kwestie zijn van een loodgieter langs laten komen.
Daarentegen is de vraag wel of het uit kan, verdien je de kosten terug met je besparing?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• LarsCor
Mja, dan nog gaat het om een aanpassing aan een huurhuis, een investering die je hoe dan ook kwijt bent. Dat terwijl met een eigen knop je die altijd nog mee kan nemen of kan verkopen.

Besparing (of terugverdienen) is overigens niet mijn doel, comfort wel. Een te warme danwel te koude kamer vind ik in de eerste plaats vervelender dan een iets hogere energierekening.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Van Tado heb je toch ook die handkranen voor op radiatoren?

Deze dingen:
https://wifithermostaten.nl/tado-knop.html

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Klinkt alsof je het verkeerd om doet .. 80,- voor een smart kraan (ex installatie kosten) is nogal veel geld.
zeker als je 90% van je tijd het geld verdient en dan voornamelijk in je slaapkamer slaapt als je thuis bent. de rest van de tijd dat je actief thuis bent .. zit je in de woonkamer .

als je "kosten" wilt besparen .. en snel klaar wilt zijn (lees niet te veel werk/tijd)
Als je het fris c.q koud vind kan je wellicht beter met een een kitspuit + kit de kieren in je huis dichten.
kosten 5+ 10 euro .. Tochtstrip bij deuren & ramen 20,- voor 4 meter oid ..
Dit kan iedereen met 2 linker handen.

Gordijn/stuk plastic voor ramen van kamer(s) die je niet gebruikt of je raam niet openzet .. helpt ook goed.
(let op ventilatie is wel nodig dus je ventilatie roosters niet afdekken) .

Je kan 80 euro per kraan per kamer uitgeven, of je kan 20,- voor een elektrische kachel / deken uitgeven
sommige kachels / dekens zijn op temperatuur instelbaar en omval bescherming ..(brand beveiliging)

Tja vanalles

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 21:38

Nox

Noxiuz

Slaapkamer van 15-17 graden + dik dekbed is heerlijk! Evt elektrisch voorverwarmen, kan de kachel uit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• LarsCor
@SinergyX dat zijn die ik heb, maar daarvoor moet je wel al een thermostaatkraan (ventiel) hebben. Een simpele open/dicht kraan werkt daar helaas niet mee.

@vso: kosten besparen is niet mijn doel, comfort wel. Ik heb nu bijvoorbeeld een werkkamer waar ik niet dagelijks ben. Gevolg: vrij koud als ik binnenkom. Dan draai je de verwarming open, maar aangezien die niet vanzelf weer afslaat is het dan na een tijdje ineens snikheet. En als ik die kamer uitga en de deur achter me dicht trek, en de verwarming vergeet, si het de volgende dag al helemaal snikheet (geen centrale thermostaat vanwege blokverwarming, dus die kachel brandt tot iemand m weer uitzet). Iets van programmeerbaarheid zou een constantere temperatuur (in het hele huis) mogelijk maken.
Pagina: 1