Schakeloplossing gezocht voor plafondventilator met timer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
Beste allen,
in mijn kleine badkamer wil ik een mechanische luchtafvoer maker, een buisaansluiting en stroom zit al achter het verlaagde plafond en er moet dus een plafondventilator komen. Echter deze dient geschakeld te worden op een of andere manier...
Aangezien het licht vaak langdurig (en onnodig) blijft branden wil ik geen schakeling die met de schakeldraad van het licht werkt. Eigenlijk heb ik het liefst een handmatige schakelaar/knopje die 1x ingedrukt wordt waarna de ventilator een instelbaar aantal minuten na blijft draaien. Ik heb geen zin om een nieuwe goot door de tegels te frezen voor de schakeldraden dus ik dacht zelf aan een draadloze schakelaar (KAKU?) of anders een plafondventilator met een trekschakelaar (die ik wel kan vinden) en daar dan zelf een nalooptimer inbouwen als dat kan.
Ik ben wel handig maar dit soort elektronica ben ik niet in thuis, en misschien zie ik nog andere mogelijkheden over het hoofd. Hoe zou ik dit simpel en voordelig kunnen realiseren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gewoon een ventilator met (instelbare) nadraaitijd inbouwen.
Zoiets:
https://www.ventilatiesho...t-200crz-120mm-met-timer/

Moet alleen wel los geschakeld worden, dus of draden naar een schakelaar, of een KAKU erbij met draadloze schakelaar.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:01
Waarom neem je niet een ventilator met hygrostaat? Deze hoef je dan niet te schakelen met een schakelaar, maar zal zelf inschakelen wanneer dit nodig is.

Bijv. https://www.ventilatiesho...mm-met-timer-vochtsensor/

Edit: Of met een bewegingssensor, hetzelfde merk heeft hier ook een type van zie ik zonet. Meer informatie in het factsheet via bovenstaande link.

[ Voor 21% gewijzigd door HankiePankie_NL op 05-01-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
Een hygrostaat schijnt niet goed te werken. Met name in het najaar voordat het stookseizoen begint ligt de natuurlijke luchtvochtigheid zo hoog dat de fan dan 24/7 gaat draaien.
Bewegingssensor wil ik niet omdat hij dan bij elk badkamerbezoek gaat draaien (gebruik spiegel, tandenpoetsen etc.) Ik wil de herrie niet en het energieverlies niet, ik wil alleen even +/-15 minuten ventileren na het douchen zodat het meeste vocht eruit is. Gewoon met een schakelaar lijkt me prima.

Wat me niet duidelijk is van kaku, die schakelaars hebben toch geen zichtbare aan/uit stand (boven/beneden)? Ik ben er onbekend mee maar ik dacht dat het een soort impulsschakelaar was met drukken=aan tweede keer drukken=uit etc. Dan kun je met een ventilator met naloop dus nooit zien of de schakelaar aan of op uit staat, en moet je consequent 2x drukken om in- en uit te schakelen waarna het nalooprelais het uitschakelen verzorgt? Dat lijkt me niet echt handig. Ik meen ook weleens gelezen te hebben dat er kaku schakelaars met naloop bestaan maar ik ken het systeem helemaal niet.