Beste antivirus voor mac ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1022447

Topicstarter
Na enkele trials kan ik nog altijd niet beslissen welke antivirus aan te kopen voor mijn MBP 2017.
Aanraders of goede ervaringen zijn altijd welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:34

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Draai je dan MacOSX of Windows? Voor MacOSX wordt vaak gezegd dat een virusscanner niet al te veel nut heeft en je beter afbent met adblockers, voor Windows zijn de variabelen erg groot.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Al 13 jaar een Mac gebruiker, nog nooit een virusscanner gedraaid, terwijl ik toch best veel via torrents en dergelijke binnenhaalde. We af en toe MalwareBytes gedraaid die nooit iets noemenswaardigs heeft gevonden.

Dus ja... Ik zou m'n geld er niet aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1022447

Topicstarter
Outerspace schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:56:
Draai je dan MacOSX of Windows? Voor MacOSX wordt vaak gezegd dat een virusscanner niet al te veel nut heeft en je beter afbent met adblockers, voor Windows zijn de variabelen erg groot.
Draait op MacOSX en heb wel eens gelezen dat het handig kon zijn tegen ransomware, malware etc...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:53
Outerspace schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:56:
sypie schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:59:
Al 13 jaar een Mac gebruiker, nog nooit een virusscanner gedraaid, terwijl ik toch best veel via torrents en dergelijke binnenhaalde. We af en toe MalwareBytes gedraaid die nooit iets noemenswaardigs heeft gevonden.

Dergelijke opmerkingen zijn inmiddels toch wel erg achterhaalt, er zijn diverse redenen om tegenwoordig wel antivirus op een Mac te draaien buiten protectie tegen virussen.

Sowieso is de doelgroep gegroeid en is het een stuk aantrekkelijker geworden om ook Macs aan te vallen... en Macs zijn ondanks dat velen dat denken zeker niet onkwetsbaar.

Dus ja, het heeft zeker zin om AV te draaien op een Mac... niet alleen om jezelf te beschermen, maar ook anderen.

Wat leesvoer van experts:

https://www.macworld.co.u...tivirus-software-3454926/

https://www.techadvisor.c...macs-get-viruses-3418367/

https://www.lifewire.com/...s-program-for-mac-2260202

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je een antivirus wil kopen per se, neem dan Malwarebytes for Mac. Meer zal je niet nodig hebben.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:50

Grin

Ride si sapis.

Lont --> kruidvat :)
Voor beginnende gebruikers neem je idd een AV-scanner; peace of mind is een groot goed. Maar AV-scanners voor macOS waren bij de laatste(alle?) grote virussen/exploits/etc (vrijwel?)allemaal te laat. Het kwaad was al geschied, na 24-48 uren kwamen ze pas met een oplossing... Daarnaast detecteerde ze (nagenoeg) allemaal de schoftware niet met hun heuristische trucjes, fail...
Zodra je wat meer bekend bent met macOS dan is de volgende software echt wel voldoende en voegt een AV-scanner weinig (niets?) meer toe. Wat ik gebruik zijn deze drie tools en daarmee ben je, als gemiddeld/ervaren gebruiker, voldoende beveiligd - mits je voldoende kennis hebt van macOS:
  • Little Snitch - Wie, waarom en waarheen wil proces XYZ naar binnen/buiten?
  • KnockKnock - Wat voor meuk heb ik geïnstalleerd en wat doet dat daar? Zit tevens een AV-scan in.
  • BlockBlock - Welk proces wil er persistent worden?

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:59:

Je hoeft niet op torrents of andere gekke sites te zijn voor het krijgen van een virus. Ook gangbare sites kunnen achtergrond scripts al dan niet via advertenties of hack op jouw mac starten. Dat is geregeld gebeurt (via nu.nl bv). Bijvoorbeeld malafide javascripts die bijvoorbeeld op jouw mac of PC draaien voor het minnen van Bitcoins (en je CPU voor gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:50

Grin

Ride si sapis.

robertpNL schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:46:
[...]

Je hoeft niet op torrents of andere gekke sites te zijn voor het krijgen van een virus. Ook gangbare sites kunnen achtergrond scripts al dan niet via advertenties of hack op jouw mac starten. Dat is geregeld gebeurt (via nu.nl bv). Bijvoorbeeld malafide javascripts die bijvoorbeeld op jouw mac of PC draaien voor het minnen van Bitcoins (en je CPU voor gebruiken).
Browser beveiliging is idd ook nog een punt, maar dat vind ik iets anders dan de beveiliging op OS-niveau. Voor de reguliere sites (tweakers, HWI, Blendle, etc) gebruik ik Safari met uBlock Origin; goed genoeg. Voor de ranzige sites met veel bagger, tracking, scripts, etc. (nu.nl, geenstijl, etc) die ik minder vaak bezoek heb ik FireFox met een rits aan extensies (uMatrix, Adblock Plus, uBlock Origin, HTTPS everywhere, etc).

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:21
Little Snitch - die checked ongeautoriseerde uitgaande berichten. Vaak wil 'foute' software verbinding maken met 'foute' servers, bijvoorbeeld ook ransom ware, etc. Daarnaast inderdaad Adblock Plus en Bitdefender Traffic light (gratis plugin in Safari).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:00
macOS heeft standaard software ingebouwd dat malware en virussen tegenhoudt. Je hoeft dus niet nog een aparte virusscanner hiervoor te installeren. GateKeeper, MRT en Xprotect draaien op de achtergrond en worden ook automatisch bijgewerkt. Houd je Mac up-to-date en installeer alleen software van betrouwbare bronnen, zoals de Mac App Store. Verder is LittleSnitch en uBlock Origin ook aan te raden.

[ Voor 32% gewijzigd door MelvinW op 08-01-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 19:55
Malwarebytes. Ik zou weg blijven van Avira. Die is gratis (betaalde versie heeft geen meerwaarde), maar vertraagde Thunderbird op een vreselijke manier bij mij. Malwarebytes heeft heel weinig
overhead.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Pagina: 1