Ik heb hetzelfde probleem. Ook een macbook uit mid 2014, retina. 15 inch, 2.2 Ghz intel core I7. met een Iris pro videokaart.
De problemen begonnen toen ik medio 2017 mijn scherm liet vervangen (ontploffende pixels). Niet lang erna ging de laptop spontaan uit: het kreng ging op zwart met wat licht erachter en toetsen ook licht. De ventilator ruist hard en dan gaat 'ie uit. Opstarten gaat prima.
De regel op de prompt zoals Joon hierboven suggereert geeft als shutdown cause: -128 (wat kan wijzen op het geheugen)
2018-01-09 22:14:55.838747+0100 0x376 Default 0x0 0 kernel: (AppleSMC) Previous shutdown cause: -128
Ik heb van alles gedaan en laten doen:
- fresh install, upgrade naar Sierra. Geen verschil.
- de case is vervangen (geen idee wat dit zou kunnen helpen). Dat hielp een maand en toen ging het weer mis. Eerst een x per maand. Daarna steeds vaker. Op onverwachte momenten. Soms als ik er alleen maar naar keek!
- deze week is het moederbord vervangen (had fouten volgens het repaircentre). De zelfde avond is de mac 2x spontaan uit gegaan.
De laptop hangt aan de oplader als ik ermee werk. Wel een nieuwe oplader (zelfde model) van de macstore.
Ik was bezig met GIMP om een foto te bewerken (low res) en er stond een programma open om drukwerk te maken. Toch basic stuff voor deze machine zou ik zeggen. Hij werd wel wat warm, maar dat wordt 'ie altijd.
Ik ben nu toch ten einde raad. Wat kan nog worden vervangen? Moet ik maar een nieuwe kopen? En weer 2000,- down the drain?
[
Voor 6% gewijzigd door
oltk op 10-01-2018 08:10
]