Stille (fanless) laptop met 15 inch scherm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 08:10
Ben voor mijn ouders op zoek naar een laptop die echt stil is maar toch een 15 inch scherm heeft. Je zou verwachten dat het voor een grotere laptop nog makkelijker is om stil te maken. Maar de markt ontwikkeld momenteel alleen compactere passieve laptops lijkt het:

Dell XPS 13 2-in-1 ( i7-7Y75, 13,3 inch)
Huawei matebook X (Intel Core i5-7200U , 13 inch)
Acer Swift 7 (13 inch, Kaby Lake Core Y)
Acer Spin 7 (14 inch , Kaby Lake Core Y)

Maar eigenlijk geen model met een groter scherm, en op de schoot te gebruiken.

Voor laptops die niet passief zijn is het natuurlijk lastig in te schatten, hoeveel geluid ze maken. Voorkeur gaat echt uit naar geen fan geluid.
Zijn er misschien laptops die standaard wel een fan hebben maar toch volledig passief gezet kunnen worden. Mag best serieus terug throttelen indien nodig.

Deze hele lijst al door geplozen:
https://www.ultrabookreview.com/6520-fanless-ultrabooks/

Wat ga je met je laptop doen?
Windows10, Foto's kijken, surfen, youtube, Netflix etc. (dus geen spannende GPU nodig)

Wat is je budget?
rond de 1500 euro als het echt meerwaarde heeft

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, zal bijna alleen binnenshuis gebruikt worden, meestal op tafel en soms op schoot

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Hij moet dus echt stil, of iig de mogelijkheid hebben om heel stil te kunnen zijn. Bij voorkeur wat meer IO en als bonus een optische drive. Bij voorkeur beetje toekomst bestendige cpu (quad core). Merk maakt niet uit.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ook al is het budget een stuk hoger, lijkt een laptop van $277 nog het beste te matchen: 8)7
https://www.amazon.com/Le...ywords=lenovo+ideapad+110

Lenovo IdeaPad 110
"Most importantly, the laptop uses a fan-less cooling system if you chose the Pentium and Celeron options so that’s a big plus to a notebook costing less than $300."

En de pentium 4405U ziet er niet eens zo heel slecht uit op het eerste gezicht:
https://ark.intel.com/compare/89611,89611,95441,91830

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geile Brocolli
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-12-2022
Je kunt tegenwoordig een laptop sinds Haswell altijd undervolten? Zoek maar eens naar Throttlestop op TechPowerUp en kijk maar welke CPU’s dat programma ondersteunt. Ik heb dat met de ZBook studio G3 gedaan waar mensen klachten over de fan noise hadden. Al meer dan een jaar is het stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Maar dan nog moet je laptop kiezen die iig de potentie heeft om stil te zijn. Er lijkt zeker een markt te zijn voor dit soort laptops maar niemand die ze maakt lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:53
Peaq had een wat ouder model met de eerste gen core M processoren (nog steeds sneller dan de low voltage celeron/atom/Pentium). Hartstikke stil en een mooi full HD scherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Zoiets met een wat nieuwere cpu zou super zijn ja. Eerste core M is niet bepaald toekomst bestendig vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Met 14inch zijn wel wat chinese laptops te vinden: (N3450)
http://en.chuwi.com/product/items/Chuwi-LapBook-Air.html
En ook met Kaby Lake (m3 7Y30)
https://techtablets.com/jumper-ezbook-3-plus/review/

De 2018 Swift 7 is ook 14 inch: (i7-7Y75)
reviews: Acer Swift 7 - Flinterdunne 14"-laptop met e-sim

Nog steeds niks gevonden met een wat forser formaat en passieve koeling. terwijl dat juist meer ruimte zou geven voor betere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
ice-T106 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:11:
Met 14inch zijn wel wat chinese laptops te vinden: (N3450)
http://en.chuwi.com/product/items/Chuwi-LapBook-Air.html
En ook met Kaby Lake (m3 7Y30)
https://techtablets.com/jumper-ezbook-3-plus/review/

De 2018 Swift 7 is ook 14 inch: (i7-7Y75)
reviews: Acer Swift 7 - Flinterdunne 14"-laptop met e-sim

Nog steeds niks gevonden met een wat forser formaat en passieve koeling. terwijl dat juist meer ruimte zou geven voor betere koeling.
Een stuk sneller dan de gelinkte N3450 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Wouter Lucassen schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:25:
[...]

Een stuk sneller dan de gelinkte N3450 :p
Ja klopt. Vind het eerlijk gezet verrassend hoeveel sneller de m3-7y30 is dan de N3450:
Intel Celeron N3450 -------------Intel Core m3 7Y30
1.10 GHz Frequency ------------1.00 GHz
2.20 GHz Turbo-----(1 Core)---2.60 GHz
2.20 GHz Turbo----(All Cores)-2.00 GHz
4-----------------------(Cores)------2

Als je dit zo ziet zou ik bijna verwachten dat de quad sneller zou zijn in multicore. Maar is inderdaad niet het geval. (Echt meer een Atom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
ice-T106 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:41:
[...]

Ja klopt. Vind het eerlijk gezet verrassend hoeveel sneller de m3-7y30 is dan de N3450:
Intel Celeron N3450 -------------Intel Core m3 7Y30
1.10 GHz Frequency ------------1.00 GHz
2.20 GHz Turbo-----(1 Core)---2.60 GHz
2.20 GHz Turbo----(All Cores)-2.00 GHz
4-----------------------(Cores)------2

Als je dit zo ziet zou ik bijna verwachten dat de quad sneller zou zijn in multicore. Maar is inderdaad niet het geval. (Echt meer een Atom)
je kunt alleen maar core speeds en aantal cores vergelijken bij een gelijke architectuur. De core Ms van Intel gebruiken een vele male effectievere architectuur en zijn dus knap sneller ondanks de lagere clockspeeds, wattage en cores. Zelfs de eerste generatie core M is een stuk sneller dan bovengenoemde N cpu. Overigens geef je aan op zoek te zijn naar een stille laptop, maar geef je tevens aan geen spannende dingen te doen. Ik kan je verzekeren dat 75% van de huidige moderne laptops met het gebruik dat jij beoogd ontzettend stil zijn. (lees: bijna geen geluid) De beruchte fan slaat pas aan als je er wél spannende dingen mee gaat doen.

[ Voor 15% gewijzigd door WouterL op 09-01-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Wouter Lucassen schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:47: Ik kan je verzekeren dat 75% van de huidige moderne laptops met het gebruik dat jij beoogd ontzettend stil zijn. (lees: bijna geen geluid) De beruchte fan slaat pas aan als je er wél spannende dingen mee gaat doen.
Zoals ik in de openingspost aan gaf is een stille actief gekoelde laptop ook een optie, maar het is lastig om te vinden welke laptops nu stil zijn. (Ben zelf wel tevreden met mijn MacBook Pro en HP Elitebook).

Eventueel zou het zelfs een optie zijn om het vermogen of de max CPU aan te passen. Dan is die misschien nog steeds sneller dan een U of Y power cpu.

Maar is lastig om te vinden welke laptops echt goed stil (te maken) zijn.

Edit:
Toch een goed plek gevonden waar ze het geluid testen en dat je ook op kan zoeken.
https://www.notebookcheck...earch.8223.0.html#results
93% Emissions Rating. "Notebookcheck reviews only" en 15,6 inch geeft 12 resultaten.
94% Emissions Rating geeft 1 notebook:
Toevallig een Eliteboek 8)7 :
https://www.notebookcheck...ptop-Review.209224.0.html

[ Voor 20% gewijzigd door ice-T106 op 10-01-2018 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je zou ook eens kunnen kijken naar de 15 inch Chromebooks van Acer: https://www.acer.com/ac/n.../laptops/acerchromebook15

Dit is daarvan de beste versie: https://www.acer.com/ac/nl/NL/content/model/NX.GPTEH.002

Uiteraard mis je dan Windows 10 maar verder voldoet die prima aan je eisen. Passief gekoeld en het beschikt als extra bovendien over een touchscreen en toegang tot de Google Play Store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
TexMex schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:07:
[...] Uiteraard mis je dan Windows 10 maar verder voldoet die prima aan je eisen. [...]
Zoals gezegd is de laptop voor mijn ouders. En die zijn nu net een beetje thuis in Windows. Dus Chrome OS, Linux, OSX enz zijn geen optie. Verder zou dat prima kunnen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-05 23:56
Je zou tevens ook altijd even kunnen proberen om de fan snelheid met Notebook Fan Control aan te passen. Zo heb ik mijn laptops ook bijna volledig stil gekregen doordat ze nu amper nog draaien, logischerwijs wel met iets meer warmteontwikkeling. Daar zul je dus even een balans tussen moeten vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Danny.G schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:49:
Je zou tevens ook altijd even kunnen proberen om de fan snelheid met Notebook Fan Control aan te passen. Zo heb ik mijn laptops ook bijna volledig stil gekregen doordat ze nu amper nog draaien, logischerwijs wel met iets meer warmteontwikkeling. Daar zul je dus even een balans tussen moeten vinden. :)
En hoe vind je die balans? Is dit veilig voor iedereen te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-05 23:56
TexMex schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:59:
[...]

En hoe vind je die balans? Is dit veilig voor iedereen te gebruiken?
De temperaturen van je CPU in de gaten houden. Boven de 70 graden wil je hem liever niet constant hebben denk ik. :P

Niet elke laptop wordt ondersteund, dus ook dat is simpelweg even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ja zijn meerdere manieren om laptops software matig te temmen. Maar uiteraard werkt dit het beste als de basis koeling goed is. Zou in het geval van mijn ouders denk ik liever een TDP limiet zetten of automatisch terug klokken, dan hem gewoon heter later worden dan de fabrikant hem afgesteld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:11
ice-T106 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:32:
Ja zijn meerdere manieren om laptops software matig te temmen. Maar uiteraard werkt dit het beste als de basis koeling goed is. Zou in het geval van mijn ouders denk ik liever een TDP limiet zetten of automatisch terug klokken, dan hem gewoon heter later worden dan de fabrikant hem afgesteld heeft.
Veel van die stille (passief gekoelde) laptops gaan throttlen omdat ze slecht koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
ice-T106 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:08:
[...]

Zoals ik in de openingspost aan gaf is een stille actief gekoelde laptop ook een optie, maar het is lastig om te vinden welke laptops nu stil zijn. (Ben zelf wel tevreden met mijn MacBook Pro en HP Elitebook).

Eventueel zou het zelfs een optie zijn om het vermogen of de max CPU aan te passen. Dan is die misschien nog steeds sneller dan een U of Y power cpu.

Maar is lastig om te vinden welke laptops echt goed stil (te maken) zijn.

Edit:
Toch een goed plek gevonden waar ze het geluid testen en dat je ook op kan zoeken.
https://www.notebookcheck...earch.8223.0.html#results
93% Emissions Rating. "Notebookcheck reviews only" en 15,6 inch geeft 12 resultaten.
94% Emissions Rating geeft 1 notebook:
Toevallig een Eliteboek 8)7 :
https://www.notebookcheck...ptop-Review.209224.0.html
Zoals ik eerder al aangaf; deze laptops worden getest onder scenarios waarvoor jouw ouders hem niet gaan gebruiken. Dus ik herhaal ; 75% van de moderne laptops zullen erg stil zijn met het beoogde gebruik. Ik zou me hier dan ook totaal niet blind op staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowboyhenkie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-04 22:02
Ik heb jaren lang een Macbook Air gebruikt. Deze was erg stil en ziet er bovendien netjes uit.

Misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
De nieuwe surface book 2 (13,5) lijkt ook nog wel een optie te zijn.
De i5 versie lijkt helemaal passief te zijn en de i7 versie alleen koeling op de externe videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
https://www.mediamarkt.nl...p-q4-prijsvergelijkers%7C

Hebben hier ook een x360, hoor niks. Voor jullie gebruik meer dan voldoende. Weet alleen niet of ze meerwaarde zien in touchscreen en 360 graden draaibaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
De Lenovo v330 lijkt wel een goede deal te zijn:
pricewatch: Lenovo V330 81AX00ARMH

Maar kan nog geen reviews vinden.

Intel Core i5-8250U
8GB
256GB SSD
(optische drive)
(mat scherm)
635 euro (op dit moment)

Is denk ik wel redelijk stil want: ook leverbaar in een uitvoering met discrete graphics

(Had ook gekeken naar de Hp bs1xxnd laptops maar die hebben allemaal maar 128gb opslag zonder losse upgrades)

Pagina: 1