Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zelf full Custom sleeved cables maken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thijsvbree
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 11-01 22:07
Beste mede Tweakers,

Zelf ben ik helemaal weg van hardware van computers en het zelf bouwen van PC's.
Nu wil ik graag ook zelf mijn eigen Custom sleeved cables gaan maken, geen extensions maar echt de hele kabel die direct in de PSU gaat.

Over het sleeven zelf heb ik al veel gevonden en hier kom ik wel uit.
Echter lees ik ook veel over het maken van een cable diagram, hoe werkt dit en hoe kan ik dit doen?
Is dit ook echt nodig of niet?

Heeft iemand al ervaring met het custom sleeven van cables en kan en wil hij me hier wat over vertellen en dingen waar ik op moet letten en rekening mee moet houden?
Ook als je binnenkort van plan bent custom sleeved cables te maken zou ik dan eens mee mogen kijken?

Ik gebruik de Seasonic Focus plus 550 GOLD PSU

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Thijs

Beste antwoord (via thijsvbree op 07-01-2018 13:41)

• Simii
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 16-01 13:17

Simii

[u]bold.[/u]

Heb zelf veel gedaan wat betreft cable sleeving, en kan wel wat tips geven;

Als eerste zou ik bepalen wat voor soort cable sleeving je wilt
Wil je je kabels individueel sleeven, alles bij elkaar in n dikke sleeve, of een combinatie ervan.
Wil je je kabels met cablecombs sleeven, zonder enige cablecomb, of zelfs helemaal plat (voor wanneer je cablemanagement gaat doen, zie voorbeeld; https://i.imgur.com/9xAqrNO.jpg)

Vervolgens zou ik de voeding bekijken.
Ga ervan uit dat elke voeding een andere pin-diagram heeft. Ja, veel zijn het zelfde, maar zolang je dit niet 100% zeker weet moet je gewoon elke keer een eigen pin-diagram maken.
Anders kun je riskeren dat je kabel uiteindelijk niet werkt, of zelf schade krijgt aan een onderdeel.
Een pin diagram is als volgt;
Maak een schets van de connector van de voeding, nummer elke kabel 1 t/m 24 (of tot zover er kabels zijn), vervolgens pak je de desbetreffende 'aansluit-connector' en nummer hier de kabels bij de juiste plaatsen. Dit doe je omdat het lang niet altijd zo is dat kabel 1 bij de voeding ook gat 1 op je moederbord is.
Klinkt misschien vaag, maar een foto verduidelijkt al iets meer;
http://cdn.overclock.net/4/48/48b530f1_psugpulead.png
Soort van dit idee, heb helaas atm geen eigen pinout liggen, maar ik maak ze net iets anders

Probleem #1
Je komt vaker kabels tegen die zich splitten. Dit is erg vervelend en maakt de sleeving sowieso al minder net. Hoe dit op te lossen is kun je het beste via google opzoeken, en vervolgens je eigen voorkeur kiezen.

Keuzes
Je hebt nu enigszins een idee van wat je wilt, vervolgens ga je kiezen wat je precies wilt. Denk hierbij aan de kabellengtes (hoe moeten de kabels lopen, ed.); kleurcombinaties (welke kabel welke kleur); connectoren (ja, deze hebben ook kleurtjes ;) ); soort kabel (AWG 18, AWG 16, of dikker/dunner/combinatie); soort sleeving (paracord / mdpc [plastic] / andere soort)

Als je al je keuzes hebt gemaakt, het voorwerk hebt gedaan en denkt er klaar voor te zijn...
Dan realiseer je het volgende:
Het kost echt enorm veel tijd, moeite, ergernis en oefening!
Een kabel sleeven is helaas niet werk van een uurtje (afhankelijk van het aantal kabels). Het kost daarbij al wat oefening voordat het er echt professioneel uitziet. Dan is een groot gedeelte ook best fijn/nauwkeurig werk waardoor je allicht af en toe tot 10 moet tellen, of tijdelijk aan yoga moet doen ^^

Kabel sleeven
Wat betreft het sleeven zelf raad ik aan wat op youtube op te zoeken, Lutro customs heeft duidelijke (enigszins gedateerde) filmpjes over hoe je kunt beginnen met sleeven.
Dit moet je echt een paar keer zien en zelf wat mee oefenen voordat je echt kunt beginnen.

Tips
> Oefen echt eerst een paar keer met losse stukjes. Zonder oefening gelijk je complete kabelset willen
maken gaat hoogstwaarschijnlijk wel ergens fout.
> Let goed op de tips uit filmpjes, bepaalde connectoren afplakken (van toepassing bij bestaande kabels
sleeving bijv.) doen ze niet voor niets ;)
> Paracord is normaliter een stuk(je) moeilijker dan mdpc/plastic sleeving.
> Bereid alles goed voor, voordat je voor 200 een bestelling plaatst bij highflow (of een dergelijke winkel).
> Highflow heb ik zelf leuke ervaring mee, ze hebben wat modding betreft een goed aanbod. Er zijn vast
meer winkels op dit gebied, allicht kunnen wat Tweakers hun ervaringen met dergelijke sites delen?
> Maak een budget voor jezelf, custom cables maken is niet goedkoop (helaas)
> Wil je echt 'all-out' gaan dan kun je bepaalde kabels korter maken om bochten te forceren :*)

Tot slot
Ik ben geen professional, er zijn vele Tweakers welke dit al langer doen en zelfs hun kunsten aanbieden in het V&A gedeelte.
Ook is dit lang niet een volledige how-to op het gebied van sleeving, ik mis gegarandeerd delen. Hopelijk willen modders hier aanvullingen op geven zodat je goed op weg kunt!
Mocht ik een mening ergens in verwerkt hebben, en ben je het er niet mee eens; N problemo! Dit is puur eigen ervaring/gestoei. Ik maak ook fouten ;)

Mocht je vragen hebben dan stel ze gerust. Zelf vond ik dat er inderdaad iets te min informatie beschikbaar is over dit onderwerp. De informatie staat verspreid over talloze fora (nationaal/internationaal) en wisselt tussen verschillende soorten sleeving of methodes van sleeving.

Ik wil nog eens een complete set maken voor enkele voedingen, voor de hobby, samen met een 'ho-to' (voor zover ik de informatie heb, welke altijd aangevuld dan kan worden). Echter kost het geheel enorm veel tijd, daar verkijk je je snel op

In ieder geval succes, en wees niet bang je resultaten te delen!
Zelfs van fouten kan iedereen veel leren

cursief

Alle reacties

• RobinKuijp
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 15-01 22:37
ik zou zeggen, zoek eerst eens op YouTube op. staan genoeg uitleg filmpjes :)

Meow, meow I'm a cow

• KevinSetz
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 07:02
Vraag diablo13 voor tips en tricks hij is de beste sleever op tweakers en heeft het mij ook geleerd :)

drive not faster than your guardian angel can fly

• Mandem808
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 14-01 17:11

Mandem808

Onder-tiet-el HAHA

Het maken van een pinout diagram is eigenlijk op nummer 1 het belangrijkste dat je zal moeten doen bij het maken van custom PSU kabels.
Zelf gebruik ik Excel om een template te maken van de connectoren, en vul die dan 1 voor 1 in wanneer ik de originele kabel "ontleed".
Indien je de originele kabel... origineel wenst te houden, kun je dat natuurlijk ook doen zonder de kabel uit elkaar te halen.

Als je me een PM stuurt, zal ik je vanavond of morgen wat voorbeelden sturen als je die zou willen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Simii

Simii

[u]bold.[/u]

Wil je je kabels individueel sleeven, alles bij elkaar in n dikke sleeve, of een combinatie ervan.
Wil je je kabels met cablecombs sleeven, zonder enige cablecomb, of zelfs helemaal plat (voor wanneer je cablemanagement gaat doen, zie voorbeeld; https://i.imgur.com/9xAqrNO.jpg)

Ga ervan uit dat elke voeding een andere pin-diagram heeft. Ja, veel zijn het zelfde, maar zolang je dit niet 100% zeker weet moet je gewoon elke keer een eigen pin-diagram maken.
Anders kun je riskeren dat je kabel uiteindelijk niet werkt, of zelf schade krijgt aan een onderdeel.
Maak een schets van de connector van de voeding, nummer elke kabel 1 t/m 24 (of tot zover er kabels zijn), vervolgens pak je de desbetreffende 'aansluit-connector' en nummer hier de kabels bij de juiste plaatsen. Dit doe je omdat het lang niet altijd zo is dat kabel 1 bij de voeding ook gat 1 op je moederbord is.
Soort van dit idee, heb helaas atm geen eigen pinout liggen, maar ik maak ze net iets anders

Probleem #1
Je komt vaker kabels tegen die zich splitten. Dit is erg vervelend en maakt de sleeving sowieso al minder net. Hoe dit op te lossen is kun je het beste via google opzoeken, en vervolgens je eigen voorkeur kiezen.

Keuzes
Je hebt nu enigszins een idee van wat je wilt, vervolgens ga je kiezen wat je precies wilt. Denk hierbij aan de kabellengtes (hoe moeten de kabels lopen, ed.); kleurcombinaties (welke kabel welke kleur); connectoren (ja, deze hebben ook kleurtjes ;) ); soort kabel (AWG 18, AWG 16, of dikker/dunner/combinatie); soort sleeving (paracord / mdpc [plastic] / andere soort)

Als je al je keuzes hebt gemaakt, het voorwerk hebt gedaan en denkt er klaar voor te zijn...
Een kabel sleeven is helaas niet werk van een uurtje (afhankelijk van het aantal kabels). Het kost daarbij al wat oefening voordat het er echt professioneel uitziet. Dan is een groot gedeelte ook best fijn/nauwkeurig werk waardoor je allicht af en toe tot 10 moet tellen, of tijdelijk aan yoga moet doen ^^

Kabel sleeven
Wat betreft het sleeven zelf raad ik aan wat op youtube op te zoeken, Lutro customs heeft duidelijke (enigszins gedateerde) filmpjes over hoe je kunt beginnen met sleeven.
Dit moet je echt een paar keer zien en zelf wat mee oefenen voordat je echt kunt beginnen.

Tips
> Oefen echt eerst een paar keer met losse stukjes. Zonder oefening gelijk je complete kabelset willen
> Let goed op de tips uit filmpjes, bepaalde connectoren afplakken (van toepassing bij bestaande kabels
> Bereid alles goed voor, voordat je voor 200 een bestelling plaatst bij highflow (of een dergelijke winkel).
> Highflow heb ik zelf leuke ervaring mee, ze hebben wat modding betreft een goed aanbod. Er zijn vast
meer winkels op dit gebied, allicht kunnen wat Tweakers hun ervaringen met dergelijke sites delen?
> Wil je echt 'all-out' gaan dan kun je bepaalde kabels korter maken om bochten te forceren :*)

Tot slot
Ik ben geen professional, er zijn vele Tweakers welke dit al langer doen en zelfs hun kunsten aanbieden in het V&A gedeelte.
Ook is dit lang niet een volledige how-to op het gebied van sleeving, ik mis gegarandeerd delen. Hopelijk willen modders hier aanvullingen op geven zodat je goed op weg kunt!
Mocht ik een mening ergens in verwerkt hebben, en ben je het er niet mee eens; N problemo! Dit is puur eigen ervaring/gestoei. Ik maak ook fouten ;)

Mocht je vragen hebben dan stel ze gerust. Zelf vond ik dat er inderdaad iets te min informatie beschikbaar is over dit onderwerp. De informatie staat verspreid over talloze fora (nationaal/internationaal) en wisselt tussen verschillende soorten sleeving of methodes van sleeving.

Ik wil nog eens een complete set maken voor enkele voedingen, voor de hobby, samen met een 'ho-to' (voor zover ik de informatie heb, welke altijd aangevuld dan kan worden). Echter kost het geheel enorm veel tijd, daar verkijk je je snel op

cursief

• thijsvbree
quote:
Simii schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:10:

Probleem #1

Keuzes

Kabel sleeven

Tips

Tot slot

Super bedankt voor je bericht en informatie!
Heeft een aantal zaken zeker opgehelderd!
Snap nu vrijwel alles wel wat cable sleeving betreft maar wat ik nog niet onder de knie heb is de pin layout.
Je had een link van een foto gestuurd en heb deze bekeken maar kunt u deze toelichten? Wat doen de kleuren daar, wat betekenen deze? En moet ik gewoon naar de nummers kijken of ook naar de kleuren?

In het einde van u bericht vertelde u dat u nog eens een custom sleeved set wou maken.
Als u er geen bezwaar op heeft zou ik graag mee kijken tegen die tijd, laat maar weten ;-)

In iedergeval super bedankt voor je moeite om het uit te leggen!

Met vriendelijke groet,
Thijs

• Simii

Simii

[u]bold.[/u]

Kleuren zijn van toepassing op de functie van een kabel
Bijvoorbeeld;
Groen is 12 Volt
Geel is 5 Volt
Zwart is -5 Volt
Blauw is Grond
Rood is Signaal

In die richting. Kleuren en betekenis zijn random in dit voorbeeld.

Voor custom sleeving niet van toepassing aangezien je waarschijnlijk enkel zwarte kabel gebruikt.
Dus deze kun je voor custom sleeving achterwege laten.

Verder heb ik even snel een simpele pinout geschetst;

Hopelijk is dit iets duidelijker.
1 gaat naar 1, maar dit is niet de zelfde locatie als in het begin. Dat is waar het om gaat; de locatie van de draden in de connectoren. Dit is namelijk niet linksboven = linksboven. Kan wel, hoeft niet.
Je kunt ook de vorm van de pin schetsen (vierkantje of bol-vorm) dan heb je meer duidelijkheid.
Wel is belangrijk dat je de 'clipjes' schetst, dan weet je welke kant boven is ;)

Mocht het niet duidelijk zijn dan laat maar iets weten ;)

cursief

• thijsvbree
quote:
Simii schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:36:
Kleuren zijn van toepassing op de functie van een kabel
Bijvoorbeeld;
Groen is 12 Volt
Geel is 5 Volt
Zwart is -5 Volt
Blauw is Grond
Rood is Signaal

In die richting. Kleuren en betekenis zijn random in dit voorbeeld.

Voor custom sleeving niet van toepassing aangezien je waarschijnlijk enkel zwarte kabel gebruikt.
Dus deze kun je voor custom sleeving achterwege laten.

Verder heb ik even snel een simpele pinout geschetst;
[afbeelding]

Hopelijk is dit iets duidelijker.
1 gaat naar 1, maar dit is niet de zelfde locatie als in het begin. Dat is waar het om gaat; de locatie van de draden in de connectoren. Dit is namelijk niet linksboven = linksboven. Kan wel, hoeft niet.
Je kunt ook de vorm van de pin schetsen (vierkantje of bol-vorm) dan heb je meer duidelijkheid.
Wel is belangrijk dat je de 'clipjes' schetst, dan weet je welke kant boven is ;)

Mocht het niet duidelijk zijn dan laat maar iets weten ;)
Super! Het is me nu helemaal duidelijk!
Super bedank kerel!

Heb wel nog een vraag over het splitten van kabels, dit gebeurd alleen bij de 24pins toch?
En waarom splitten deze kabels? Want als er een kabel spilt dan blijft er toch een gat op de connector leeg of heb ik het dan verkeerd?

• Simii

Simii

[u]bold.[/u]

quote:
thijsvbree schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:27:
[...]
...

In het einde van u bericht vertelde u dat u nog eens een custom sleeved set wou maken.
Als u er geen bezwaar op heeft zou ik graag mee kijken tegen die tijd, laat maar weten ;-)

In iedergeval super bedankt voor je moeite om het uit te leggen!
...
Wat mij betreft geen probleem, alleen zit ik nu heel krap wat tijd betreft.
Als ik er weer eens aan begin kan ik gerust iets laten weten!

cursief

• thijsvbree
quote:
Simii schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:39:
[...]

Wat mij betreft geen probleem, alleen zit ik nu heel krap wat tijd betreft.
Als ik er weer eens aan begin kan ik gerust iets laten weten!
Dat zou super zijn!
Kijk er naar uit!

Met vriendelijke groet,
Thijs

• Simii

Simii

[u]bold.[/u]

quote:
thijsvbree schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:39:
[...]

Super! Het is me nu helemaal duidelijk!
Super bedank kerel!

Heb wel nog een vraag over het splitten van kabels, dit gebeurd alleen bij de 24pins toch?
En waarom splitten deze kabels? Want als er een kabel spilt dan blijft er toch een gat op de connector leeg of heb ik het dan verkeerd?
Bij bepaalde merken / types voedingen op de 24-pins kabel inderdaad!
De 24-pins heeft dacht ik 1 leeg vakje, als de pin lay-out zo origineel is, dan klopt dat gewoon.
De 24-pins heeft ook 2 kabels welke in 1 vakje gaan. Verschilt per voeding/merk.
Corsair heeft bij de high-end voedingen hier zelfs een condensator nog in verwerkt. Deze kabels sleeven zijn daardoor echt een hel! Mocht je dit hebben dan wordt het een stuk lastiger :X

cursief

• thijsvbree
quote:
Simii schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:43:
[...]

Bij bepaalde merken / types voedingen op de 24-pins kabel inderdaad!
De 24-pins heeft dacht ik 1 leeg vakje, als de pin lay-out zo origineel is, dan klopt dat gewoon.
De 24-pins heeft ook 2 kabels welke in 1 vakje gaan. Verschilt per voeding/merk.
Corsair heeft bij de high-end voedingen hier zelfs een condensator nog in verwerkt. Deze kabels sleeven zijn daardoor echt een hel! Mocht je dit hebben dan wordt het een stuk lastiger :X
Oke dus dit kom je wel zoiezo tegen.
Wederom hartelijk dank!
Dan een laatste vraag, als je een hele kabel sleeved dus van GPU naar PSU dan heb je alleen maar Female connectors nodig toch? Alleen bij extensions heb je Female en Male nodig toch?

Met vriendelijke groet,
Thijs

• Simii

Simii

[u]bold.[/u]

Klopt, voor custom kabels enkel female! :)

Voor verlengstukken beide

cursief

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-01 23:10

Flake

Relax, we understand j00

Ik ben zeer ervaren in bekabeling en connectors. Tips die ik je wil geven:

Lees je goed in over hoe je moet krimpen. Er zijn meerdere kwaliteitshandleidingen daarvoor en met name TE Connectivity heeft daar veel van op papier staan, voorbeeld hier. Als je professioneel werk wil leveren, let dan goed op de details. Na het strippen van de isolatie moet alle litze nog aanwezig zijn, dus geen enkel koperdraadje mag weggestript zijn. Let goed op de plaats en de vorm van de isolatie- en de draadkrimp, zoals aangegeven in de afbeeldingen in dat boekje, en dat de litze niet te ver uit de krimp steekt richting het contact.

Verder, het gereedschap, het contact en de draad moeten allemaal op elkaar afgestemd zijn. Voor dezelfde connector zijn er verschillende contacten voor verschillende draaddikte en dat heeft een reden. Krimptangen zijn niet universeel, iedere connector heeft zijn eigen krimptang. Die tang is veruit de grootste investering, de moederbord voedingsconnector is een Mini Fit Jr en de krimptang daarvoor is zo'n 280 euro (Molex 63819-0900 voor 16-24awg, 63819-1000 voor 22-28awg). De stempels in de tang slijten ook en gaan dus niet levenslang mee. Imitatietangen kan ik alleen maar afraden als je de originele tang niet kent en ook niet ervaren bent in krimpen. Da's mijn visie als professional. Dus let goed op dat je het juiste contact voor de juiste connector en draaddikte hebt, volgens mij zijn computerconnectors allemaal met tin plating - ook dat weet ik niet zeker - en tin met goud connecten is uit den boze.

Hardware kapot? Waarschijnlijk door ESD!

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*