Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sonoff + normale wandschakelaar

Pagina: 1
Acties:

• othellods
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 03-03 14:24
Beste Tweakers,

Mijn vader wilt een ingebouwde lamp kunnen aansturen via Home Assistant. Echter zijn er andere familieleden die liever de huidige wandschakelaars blijven gebruiken. Ik heb de afgelopen dagen wat opgezocht en denk dat een Sonoff modelletje het meest geschikt is door de prijs en de mogelijkheden. Ik zou dus willen dat er een soort wisselschakeling is tussen de Sonoff en de schakelaar, zodat als de lamp uitgeschakeld wordt door de Sonoff, hij daarna met één klik weer kan aangezet worden met de schakelaar. Toch wil ik voor ik het bestel eens vragen of dit eigenlijk wel kan, heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:55
^^^^^

Maar, zit je vast aan Sonoff, of heb je al andere Z-wave devices? Anders kun je ook nog kijken naar pricewatch: Qubino Flush Dimmer Z-Wave+, die heb ik zelf ingebouwd achter bestaande schakelaars. Let op: je hebt dan niet enkel een zwarte en bruine draad nodig, maar ook blauw. Als je schakelaar naast een stopcontact zit dan kun je daar blauw aftakken.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• othellods
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 03-03 14:24
quote:
Hmmbob schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:03:
^^^^^

Maar, zit je vast aan Sonoff, of heb je al andere Z-wave devices? Anders kun je ook nog kijken naar pricewatch: Qubino Flush Dimmer Z-Wave+, die heb ik zelf ingebouwd achter bestaande schakelaars. Let op: je hebt dan niet enkel een zwarte en bruine draad nodig, maar ook blauw. Als je schakelaar naast een stopcontact zit dan kun je daar blauw aftakken.
Bedankt voor de tip maar ikzelf heb nog geen enkell Z-wave apparaat in huis. Ook is het bijzonder prijzig tegenover de Sonoff :)

• bacardicoconut
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 21:27
quote:
^^^^^

Kunnen deze ook als dimmer werken met een pulsknop?

• Hmmbob
Juist met een pulsknop.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Als je een Sonoff flasht met de Tasmota firmware, kun je hem in Home Assistant gebruiken. Daarnaast kan je hem schakelen met een normale schakelaar; als je stroom op de Sonoff zet, zal hij automatisch aan gaan. Maar ... staat er geen stroom op de Sonoff (dus wandschakelaar staat uit), dan kun je hem (uiteraard) niet meer schakelen in Home Assistant.

• studiodubio
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-04 09:04
quote:
^^^^^

Let op: je hebt dan niet enkel een zwarte en bruine draad nodig, maar ook blauw. Als je schakelaar naast een stopcontact zit dan kun je daar blauw aftakken.
Kun je meer info geven hoe je dit dan precies doet? De meeste schakelaars in mijn huis bestaan uit een bruine (L) en een blauwe (N). Hoe trek ik een extra draad t.b.v. de Sonoff?

• Hmmbob
Doorlussen met een lasklem?

• seba
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 04-04 08:43
Is dit product van sonoff dan niet wat je zoekt: https://www.itead.cc/sonoff-touch.html ?

• studiodubio
quote:
Welke draad moet ik dan precies doorlussen? De N of L? Heb je misschien een schematisch voorbeeld?

• tozzke
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

tozzke

aka tozzert

quote:
studiodubio schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:40:
[...]

Kun je meer info geven hoe je dit dan precies doet? De meeste schakelaars in mijn huis bestaan uit een bruine (L) en een blauwe (N). Hoe trek ik een extra draad t.b.v. de Sonoff?
Bedoel je niet een bruine (L) en een zwarte (schakeldraad)?
Bij schakelaars een blauwe (N) hebben, is hoogst uitzonderlijk.

zin om slap te ouwehoeren? join #vervoer, #android, #domotica of #Ubiquiti @ IRC

• Hmmbob
quote:
studiodubio schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 05:06:
[...]

Welke draad moet ik dan precies doorlussen? De N of L? Heb je misschien een schematisch voorbeeld?
Die zit bij je module, als het goed is. Typisch gezien beiden.

Maar....... als je nu nog niet echt beeld hebt bij wat je moet doem, weet je dan wel zeker dat je zelf met je elektra installatie aan de gang gaat?

• studiodubio
quote:
Hmmbob schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 07:37:
[...]

Die zit bij je module, als het goed is. Typisch gezien beiden.

Maar....... als je nu nog niet echt beeld hebt bij wat je moet doem, weet je dan wel zeker dat je zelf met je elektra installatie aan de gang gaat?
Na een korte zoektocht op internet heb ik dit gevonden wat mij op weg helpt. Dank voor de input allen!

Voor de volledigheid: in huisinstallaties is de nuldraad blauw en de fasedraad bruin.

studiodubio wijzigde deze reactie 17-01-2018 21:27 (7%)

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*