Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenque
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 14:53
De voeding van mijn Philips 42PFL3605 maakt een sterk hoog geluid. het klinkt als een transformer of coil whine, echter ben ik daar niet zeker van. het lukt mij niet om de bron van het geluid exact te localiseren.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem?
Helpt het om de condensatoren op de voeding te vervangen? (bijvoorbeeld de keramische condensatoren)

Zowel een 32PFL3605 als 42PFL3605 hebben hier last van. Dit zijn Philips LCD tvs van 7 jaar oud.

Ik heb al geprobeerd om de voedingskabel te vervangen en een ander stopcontact te gebruiken.
visueel zijn geen bijzonderheden te zien aan de voeding. de condensatoren staan niet 'bol', geen lekkage.

Het geluid begint pas zodra de backlight van de tv aan gaat. als ik de backlight afkoppel, heb ik het nare geluid niet.
een videotje van dit euvel heb ik op youtube gezet. YouTube: Philips 42PFL3605 transformer whine

Tips zijn zeer welkom. alvast bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
ah okay, tip voor het lokaliseren. rol een stuk papier op als een koker en luister daardoor eens :)

staan er geen ELKO's bol? das altijd de eerste indicatie

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenque
Ja, die truc heb ik zeker geprobeerd. dat lukt mij gewoon niet.
En een stethoscoop laat ik maar niet proberen ;)

Nee, er zijn geen ELKO's bol.
wel sta ik op het punt om keramische condensatoren te bestellen, die kunnen het begeven zonder zichtbare afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenque
zojuist begrijp ik dat het geluid uit de inverter komt voor de backlight. men spuit de transformator in met vloeibaar plastic om het geluid tegen te gaan. ik zie elders dat men om de koperen wikkelingen tape bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenque
in het menu van de tv heb ik bij 'Smart Picture' de optie "Levendig" geselecteerd. ineens is het nare hoge geluid weg. zodra ik de oorspronkelijke keuze 'Normaal' kies, is het hoge geluid weer terug.