Toon posts:

Core Wallet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal vragen, waar ik niet echt een antwoord op heb kunnen vinden

Als je je private key dumped, wat wilt dit dan precies zeggen? Zit dit sleutel dan niet meer in je wallet en zou je deze ook goed moeten bewaren? Of dit sleutel zit nog in wallet en bij het dumpen wordt het sleutel zichtbaar gemaakt en verder niks?

Als je elke keer een nieuw adres creëert bij transacties, zou je dan bij elk nieuw adres een wallet backup moeten uitvoeren?

Hoe unlock/lock je trouwens je core wallet via het Debug scherm? En wanneer die ontgrendeld is, kun je dan pas transacties doen?
Oftewel Lock = geen transacties Unlocked = wel transacties

En weet u hoe ik mijn wachtwoord kan inzien in de core wallet? Bij het recoveren van een wallet moet ik dan alleen de wallet recoveren of na het vervangen van de wallet ook nog de private key importeren?

bij voorbaat dank

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-01-2018 12:07)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:13

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:39:
Als je je private key dumped, wat wilt dit dan precies zeggen? Zit dit sleutel dan niet meer in je wallet en zou je deze ook goed moeten bewaren? Of dit sleutel zit nog in wallet en bij het dumpen wordt het sleutel zichtbaar gemaakt en verder niks?
Je krijgt een kopie van de private key als output. Je wallet blijft onveranderd en zal nog steeds deze key bevatten na de dump.
Als je elke keer een nieuw adres creëert bij transacties, zou je dan bij elk nieuw adres een wallet backup moeten uitvoeren?
Dat hangt er vanaf hoe oud je wallet is. Versies van Bitcoin Core vanaf 0.13.0 gebruiken een HD wallet formaat, wat betekent dat alle keys en adressen van een enkele seed worden afgeleid. Een eenmalige backup is daarmee voldoende.

Ben je begonnen met een versie voor 0.13.0, dan heb je nog het oude wallet-formaat zelfs al heb je de software geupdate. Er is geen manier om een oude wallet te upgraden naar het nieuwe formaat. In het oude systeem werden keys in batches van 100 gegenereerd. Dat betekent dat je na iedere 100 transacties een nieuwe backup moest maken (of vaker natuurlijk, kan geen kwaad).
Hoe unlock/lock je trouwens je core wallet via het Debug scherm? En wanneer die ontgrendeld is, kun je dan pas transacties doen?

code:
1
walletpassphrase SuperGeheimWachtwoord123!! 600

De laatste parameter (600) is de tijd (in seconden) voordat de boel weer op slot gaat. Overigens is dit enkel nodig als je de boel hebt beveiligd met een wachtwoord.
En weet u hoe ik mijn wachtwoord kan inzien in de core wallet?
Wachtwoord is niet in te zien. Het is ook niet echt een wachtwoord, maar een encryptie-sleutel die wordt gebruikt om de wallet-data te ontsleutelen.
Bij het recoveren van een wallet moet ik dan alleen de wallet recoveren of na het vervangen van de wallet ook nog de private key importeren?
Het wallet-bestand bevat de private key(s) (of de seed voor wallets vanaf 0.13.0). Als de wallet versleuteld is, dan heb je ook de passphrase nodig. Met het wallet-bestand en de passphrase heb je alles wat nodig is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:39:
Je krijgt een kopie van de private key als output. Je wallet blijft onveranderd en zal nog steeds deze key bevatten na de dump.
Dat hangt er vanaf hoe oud je wallet is. Versies van Bitcoin Core vanaf 0.13.0 gebruiken een HD wallet formaat, wat betekent dat alle keys en adressen van een enkele seed worden afgeleid. Een eenmalige backup is daarmee voldoende.

Ben je begonnen met een versie voor 0.13.0, dan heb je nog het oude wallet-formaat zelfs al heb je de software geupdate. Er is geen manier om een oude wallet te upgraden naar het nieuwe formaat. In het oude systeem werden keys in batches van 100 gegenereerd. Dat betekent dat je na iedere 100 transacties een nieuwe backup moest maken (of vaker natuurlijk, kan geen kwaad).

code:
1
walletpassphrase SuperGeheimWachtwoord123!! 600

De laatste parameter (600) is de tijd (in seconden) voordat de boel weer op slot gaat. Overigens is dit enkel nodig als je de boel hebt beveiligd met een wachtwoord.
En weet u hoe ik mijn wachtwoord kan inzien in de core wallet?
Wachtwoord is niet in te zien. Het is ook niet echt een wachtwoord, maar een encryptie-sleutel die wordt gebruikt om de wallet-data te ontsleutelen.
Bij het recoveren van een wallet moet ik dan alleen de wallet recoveren of na het vervangen van de wallet ook nog de private key importeren?
Het wallet-bestand bevat de private key(s) (of de seed voor wallets vanaf 0.13.0). Als de wallet versleuteld is, dan heb je ook de passphrase nodig. Met het wallet-bestand en de passphrase heb je alles wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Rannasha U heeft mij op de goed been gezet! ik ben u daarvoor dankbaar. Ik hoop dat meerdere mensen iets aan deze informatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotman
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
@Rannasha is inderdaad een erg fijne user hier met veel kennis over crypto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had nog een aantal vragen gesteld aan @Rannasha.
De vragen zijn:

Vraag 1
Kan ik alleen transacties verrichten als ik mijn core wallet heb ontgrendeld?

Vraag 2
Kan ik altijd coins ontvangen maakt niet uit in welke mode => Locked/Unlocked?
Of moet mijn wallet ontgrendeld zijn voordat ik betalingen/ontvangsten kan verrichten/kan ontvangen?

Antwoord van @Rannasha :
1) Ja.
2) Je kunt altijd coins ontvangen. Je hoeft daar niet eens online voor te zijn. De publieke adressen in je wallet worden altijd onversleuteld opgeslagen, dus de software kan altijd de transactie-geschiedenis van jouw adressen ophalen. Pas bij het verzenden, wanneer de privé-sleutels nodig zijn, dient de wallet ontgrendeld te worden.

Misschien kan de bovenstaande informatie ook handig zijn voor anderen, vandaar dat ik het hier vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraag dook in een keer in me op:
Stel dat een wallet onderhouden wordt (It's under maintenance), zouden we dan een nieuwe back-up na het onderhoud moeten maken of hoeft dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:15:
Nog een vraag dook in een keer in me op:
Stel dat een wallet onderhouden wordt (It's under maintenance), zouden we dan een nieuwe back-up na het onderhoud moeten maken of hoeft dat niet?
Bitcoin Core is geen online wallet, dus die heeft geen onderhoud. Wel zijn er zo nu en dan software updates, maar tot nu toe blijven nieuwe versies behoorlijk goed backwards compatible, waardoor je niets hoeft te wijzigen aan je wallet. In sommige gevallen wordt het wel aangeraden om een nieuwe wallet te maken, bijvoorbeeld omdat er nieuwe functionaliteiten zijn geintroduceerd, maar dat is optioneel.

Van online wallet diensten heb je doorgaans geen backup, want het is de wallet-dienst die de private keys voor jou beheert.

Pagina: 1