G4 12V Led lampjes dimmen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:34
Na wat gezocht te hebben op g4 led in "modding, mechanica & elektronica" toch besloten een nieuw topic aan te maken ipv een oude te schoppen.

Ik vraag me af wat de beste manier is om 12V G4 Led lampen te dimmen. Wij hebben een vloerlamp staan met daarin 12 G4 10W halaogeen lampjes van 12V. Nu was de vloerdimmer (geschakelde voeding +dimmer in 1) toe aan vervanging (het tweede exemplaar al, heb al vaker gemerkt dat geschakelde voedingen draadbreuken/ slecht contact niet erg fijn vinden). En dus besloot ik de halogeen lampjes meteen te vervangen door dimmable 12V led lampjes met een zelfgebouwde PWM dimmer (mysensor led dimmer met rotary encoder). Helaas zijn ze dan niet voldoende te dimmen. Ze gaan van 0 praktisch direct aan, terwijl pulse breedte wel degelijk minimaal lijkt te zijn. Daarna neemt de intenciteit van licht nog wel toe naarmate de pwm naar 100% wordt gebracht.

Ik vraag me dan ook af of PWM wel de juiste methodiek is om deze 12v g4 leds te dimmen. Wanneer ik de leds op een regelbare voeding aansluit zijn ze veel beter te regelen met een analoge spanning van 6 tot 12 Volt.

Ik heb op internet geprobeerd te vinden hoe je nu specifiek deze leds moet dimmen, maar het lijkt dat pwm toch de meest geprefereerde methode is. Al lijkt het er proefondervvindelijk op dat de ingebouwde elektronica in de g4 leds beter dimt wanneer je dimt door de dc spanning te varieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 11:14

SA007

Moderator Tweaking
PWM is duidelijk de juiste methode.

Waar het denk ik op misgaat is dat de PWM breedte ingeregeld is op halogeen, die hebben op ~75% pwm nog maar iets van 20-30% van het licht terwijl leds dan nog 75% hebben en voor het oog nauwelijks gedimd zijn.

Veel moderne dimmers hebben hiervoor een 2e potmeter waarmee je het 'bereik' instelt, wellicht eens op de dimmet zoeken of die er is.

Spanningsgedimd kan ook, maar hoeveel je de leds dan dimt is heel erg sterk afhankelijk van het type led, en kan met een andere G4 led compleet anders reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Bedankt voor je bevestiging. Ik ga het eerst nog eens proberen met een wat kalere arduino sketch waarin enkel de pwm in stappen van laag naar hoog breng, om er zeker van te zijn dat hij nu wel echt van 0% naar 100% gaat. Mocht het dan nog niet gaan, moet ik het signaal achter de mosfet maar eens bekijken met een scope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Sommige van die LED's (vooral goedkope chinese zooi) bestaan uit gewoon een paar serie geschakelde LED's zonder electronica en zijn gewoon lineair of PWM te dimmen. Anderen met een ingebouwde LED driver vereisen speciale trafo's en dimmers.
https://www.ledlampendire...dimbaar-vervangt-25w.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Helaas zijn de led lampjes van mij voorzien van extra elektronica en blijkbaar niet dimbaar met pwm. Altans niet lineair, zodra ik op een arduino de pulsebreedte iets op schroef, gaan de lamjes plots aan en zijn ze nog wel iets te variëren. Op het oog zou ik zeggen van ongeveer 70% naar 100%. Dimmen met een gewone dimmer icm een dimbare trafo (miniwolf) was ook geen succes. Dat leverde in lage stand flikkerende led lampen op, terwijl de halogeen lampjes (vanzelfsprekend) normaal dimden (bijgestoken om er zeker van te zijn dat ik het minimum vermogen van de dimmer bereikt had).

Ik heb er nu voorlopig voor gekozen om ze dimmen op basis van voltage. Tussen de 7 en 12v lijken ze mooi lineair te dimmen. Ik gebruik hier nu een 'cheap ass' lm2596 module (had ik nog liggen) voor. Om de spanning te regelen gebruik ik een 10k pot tussen de 12v ingangsspanning, waarvan de sweep via 7.2k verbonden is met de fb van de lm2596. De originele feedback incl. meerslagenpot zijn daarbij in tact gelaten. Nu eens zien hoelang hij het vol houd om bij vol aan 1.7A te verstouwen zonder extra koeling.

En uiteraard hoe prettig de led g4 lampjes het vinden om op gelijkspanning gedimd te worden.

Als het zich goed lijkt te houden dan komt er nog wel een esp of arduino gestuurde variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Candymirror schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:41:
Helaas zijn de led lampjes van mij voorzien van extra elektronica en blijkbaar niet dimbaar met pwm.
Die lampjes zijn waarschijnlijk 12V AC. Dus moet je een geschikte 12V AC LED dimmer hebben.
PWM werkt daar niet.

Of wellicht werkt PWM wel als je dit op 50 Hz doet.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 07-01-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
Ja de lampjes zijn AC er zit zichtbaar een brug gelijkrichter in de lampen verwerkt. Ik ben dan ook begonnen met een led dimmer geschikt voor 4 tot 100w icm een miniwolf 70 (1-70W en trailing edge dimmable uiteraard) alleen dan gaan de led lampen dus op een gegeven moment knipperen als je ze terug dimt. (Zelfs met extra ballast). Nou kan dat natuurlijk ook gewoon aan het type led liggen wat ik gebruik, ik heb het nl nog niet geprobeerd met Phillips g4 leds. Maar daar ga ik ook niet vrolijk van worden als ik die keer 12 ga doen. Helemaal niet als ik ook de schemerlamp en de eetkamerlamp wil vervangen. Want dat zijn er nog eens 17 extra.

Of bedoel je echt 12v ac dimmen? Het maakt toch geen verschil of je primair of secundair dimt. Het eindresultaat ziet er voor de leds toch hetzelfde uit?

Ik zal voor de aardigheid deze week wel eens een paar echte merk g4 leds halen die dimbaar zouden zijn.
Pagina: 1