Hi Tweakers,
Vijf a vier jaar terug heb ik onderstaand systeem gebouwd en in gebruik genomen.
Inmiddels is mijn computergebruik wat veranderd en ben ik aan het kijken naar wat nieuws. Destijds was ik nog student met voorkeur voor gamen en vond ik een dikke kast met poespas gaaf. Nu wil ik een klein maar krachtig systeem, minder nadruk op gamen (wel nog casual) en veel meer fotobewerking (Lightroom). Het systeem moet niet te veel opvallen in de woonkamer. Verder werk ik nu en heb ik in principe een veel groter budget, maar gezien ik de pc minder vaak gebruik dan vroeger, hoeft ie ook geen duizenden euro's meer te kosten.
Momenteel heb ik:
Waar wil ik naartoe?
Dus ben ik aan de slag gegaan met het samenstellen van een Intel en AMD Mini ITX systeem, zie onder. Ik begon met vergelijkbare of wat snellere componenten als de Zotax (Intel en nVidia) en dacht dat een AMD systeem, wat ik op dit moment dus ook heb, wat goedkoper zou zijn. Prijsverschil valt toch erg mee.
Liefst zou ik nog een M2 SSD willen toevoegen, maar dat gaat blijkbaar niet met een mini ITX mobo. Daarom houd ik mijn SATA SSD. Daarnaast houd ik ook mijn 500W voeding.
Intel Systeem
AMD Systeem
Waarvoor ga ik het gebruiken?
40% Office/internet/mediaplayer
35% Fotobewerking (Lightroom)
25% Casual gaming (Fallout, Far Cry 4, Anno 1404). Minimaal 1080p.
Ga ik overklokken?
Nee, niet meer van plan.
Neem ik componenten mee?
Ja, SSD, (HDD), PSU en randapparatuur. Waarschijnlijk ga ik de harde schijven ga ik extern (NAS) inzetten.
Wat mag het geheel kosten?
€1000 incl. OS, maximaal €1100.
Voorkeur voor merk?
Niet echt, misschien een kleine neiging naar AMD (want gewenning)
Andere wensen
Liefst klein en geluidsarm.
Wat wil ik van jullie?
Eigenlijk staat buiten kijf dat ik zelf ga bouwen en ik denk dat wat ik heb samengesteld al een goede basis is, maar aangezien ik sinds twee jaar de ontwikkelingen op hardwaregebied niet echt meer heb bijgehouden, weet ik niet of mijn keuzes hierboven wel juist zijn.
Misschien kunnen jullie me tips geven m.b.t. andere componenten/combinaties? AMD vs Intel (verschil lijkt me niet meer zo groot als vroeger?). Ook geheel andere opties zijn welkom.
Bedankt!
Malfoi
Vijf a vier jaar terug heb ik onderstaand systeem gebouwd en in gebruik genomen.
Inmiddels is mijn computergebruik wat veranderd en ben ik aan het kijken naar wat nieuws. Destijds was ik nog student met voorkeur voor gamen en vond ik een dikke kast met poespas gaaf. Nu wil ik een klein maar krachtig systeem, minder nadruk op gamen (wel nog casual) en veel meer fotobewerking (Lightroom). Het systeem moet niet te veel opvallen in de woonkamer. Verder werk ik nu en heb ik in principe een veel groter budget, maar gezien ik de pc minder vaak gebruik dan vroeger, hoeft ie ook geen duizenden euro's meer te kosten.
Momenteel heb ik:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X4 965 Black Edition Black Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | ASRock 970 Extreme4 | € 0,- | € 0,- |
1 | Asus R9280-DC2T-3GD5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Western Digital Green WD10EARS, 1TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Western Digital Green WD20EARS, 2TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Nexus Prominent R | € 0,- | € 0,- |
1 | Dell Ultrasharp U2515H Zwart | € 389,90 | € 389,90 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) | € 52,11 | € 52,11 |
1 | Logitech G300 Gaming Mouse | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 | € 76,75 | € 76,75 |
1 | OCZ ModXStream Pro 500W | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 518,76 |
Waar wil ik naartoe?
- Zotac Magnus EN1060
- Zelfbouw Mini ITX systeem (AMD)
- Zelfbouw Mini ITX systeem (Intel)
Dus ben ik aan de slag gegaan met het samenstellen van een Intel en AMD Mini ITX systeem, zie onder. Ik begon met vergelijkbare of wat snellere componenten als de Zotax (Intel en nVidia) en dacht dat een AMD systeem, wat ik op dit moment dus ook heb, wat goedkoper zou zijn. Prijsverschil valt toch erg mee.
Liefst zou ik nog een M2 SSD willen toevoegen, maar dat gaat blijkbaar niet met een mini ITX mobo. Daarom houd ik mijn SATA SSD. Daarnaast houd ik ook mijn 500W voeding.
Intel Systeem
1 | Intel Core i5-7500 Boxed | € 187,90 | € 187,90 |
1 | Asus ROG STRIX H270I GAMING | € 124,41 | € 124,41 |
1 | Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G | € 296,90 | € 296,90 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 75,50 | € 75,50 |
1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM DSP OEI | € 127,95 | € 127,95 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 195,50 | € 195,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.008,16 |
AMD Systeem
1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 190,95 | € 190,95 |
1 | ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac | € 115,75 | € 115,75 |
1 | Sapphire PULSE ITX Radeon RX 570 4GD5 | € 252,50 | € 252,50 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 75,50 | € 75,50 |
1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM DSP OEI | € 127,95 | € 127,95 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 195,50 | € 195,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 958,15 |
Waarvoor ga ik het gebruiken?
40% Office/internet/mediaplayer
35% Fotobewerking (Lightroom)
25% Casual gaming (Fallout, Far Cry 4, Anno 1404). Minimaal 1080p.
Ga ik overklokken?
Nee, niet meer van plan.
Neem ik componenten mee?
Ja, SSD, (HDD), PSU en randapparatuur. Waarschijnlijk ga ik de harde schijven ga ik extern (NAS) inzetten.
Wat mag het geheel kosten?
€1000 incl. OS, maximaal €1100.
Voorkeur voor merk?
Niet echt, misschien een kleine neiging naar AMD (want gewenning)
Andere wensen
Liefst klein en geluidsarm.
Wat wil ik van jullie?
Eigenlijk staat buiten kijf dat ik zelf ga bouwen en ik denk dat wat ik heb samengesteld al een goede basis is, maar aangezien ik sinds twee jaar de ontwikkelingen op hardwaregebied niet echt meer heb bijgehouden, weet ik niet of mijn keuzes hierboven wel juist zijn.
Misschien kunnen jullie me tips geven m.b.t. andere componenten/combinaties? AMD vs Intel (verschil lijkt me niet meer zo groot als vroeger?). Ook geheel andere opties zijn welkom.
Bedankt!
Malfoi