Betrouwbare gezinsstation (max €4.000)

Pagina: 1
Acties:
  • 7.553 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Beste tweakers,

De afgelopen weken zijn we naarstig op zoek geweest naar een nieuwe auto voor het gezin (2 kids).

Momenteel rijden we in een Renault Megane (met 1001 gebreken en 3 deurs)..

We hebben een vrij sterke smaak, dus alleen op uiterlijk valt al 80% af (vooral door de vrouw).

Toch blijven er verrassend veel auto's over die binnen ons budget vallen!

Onze zoektermen <180.000km / ~bj 2005 / max. €4.000 / station / mooi wat onze smaak betreft / betrouwbaar / < 2.0ltr (voorkeur 1.6/1.8)

Dan komen we uit op de volgende modellen rond de prijzen;
Seat Altea (2004-2006)
Volkwagen Passat (helaas wel 2001)
Opel Astra (2006)
Mazda 6
en toch 1 franse, de Citroen C5 (wel veel luxe/opties)

Merken als BMW/Audi/Volkwagen in veel gevallen zijn vaak te duur i.c.m. alle wensen die we hebben.
Merken als Ford/Skoda vallen al af op uiterlijk.

Wie kan ons wat richting geven/ervaringen delen/voorkeuren uitspreken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Predje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:30:
Beste tweakers,

De afgelopen weken zijn we naarstig op zoek geweest naar een nieuwe auto voor het gezin (2 kids).

Momenteel rijden we in een Renault Megane (met 1001 gebreken en 3 deurs)..

We hebben een vrij sterke smaak, dus alleen op uiterlijk valt al 80% af (vooral door de vrouw).

Toch blijven er verrassend veel auto's over die binnen ons budget vallen!

Onze zoektermen <180.000km / ~bj 2005 / max. €4.000 / station / mooi wat onze smaak betreft / betrouwbaar / < 2.0ltr (voorkeur 1.6/1.8)

Dan komen we uit op de volgende modellen rond de prijzen;
Seat Altea (2004-2006)
Volkwagen Passat (helaas wel 2001)
Opel Astra (2006)
Mazda 6
en toch 1 franse, de Citroen C5 (wel veel luxe/opties)

Merken als BMW/Audi/Volkwagen in veel gevallen zijn vaak te duur i.c.m. alle wensen die we hebben.

Wie kan ons wat richting geven/ervaringen delen/voorkeuren uitspreken?
Ik zelf heb een volvo v40 uit 2003, wel wat pech gehad met een gescheurde koppakking, maar voor de rest een prima auto.

Voor mijn gevoel degelijk, volvo's worden over het algemeen goed onderhouden. Ik vind hem ook best mooi, maar ik heb ook het model met het sport uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hoeveel kilometer per jaar?

Ik heb zelf goeie ervaring met een Volvo V70 2.5l benzine 140pk. Wel een hogere kilometerstand (230k) maar dat maakt bij deze auto's weinig uit.

En serieus laat het uiterlijk van de auto los bij een budget van 4000 euro ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 05-01-2018 10:45 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Wat ga je met de auto doen? "Ik ga soms met mijn gezin in de auto zitten en rijden" kunnen wij niet veel mee. Want ik zie je zeggen dat een merk als VW in prijs afvalt door de wensen die je hebt, maar zoveel wensen zie ik eigenlijk niet.
Station, moet rijden en vrouw moet het mooi vinden zie ik staan. Maar verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, met deze wensenlijst icm het budget zou ik me meer druk maken over betrouwbaarheid dan het uiterlijk. Een focus of een Octavia zouden zeker in het rijtje thuis horen. Evenals een Corolla/Avensis en wat andere Japanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:40
Geld in onderhoud kost zo'n auto toch. Ik zou serieus een BMW E46 touring overwegen van rond 2003/2004, een 318i vind je wel een redelijke voor die prijs.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:56

-tom-562

Oliesjeik

Mazda 6 of Toyota Avensis zou mijn keuze zijn. En als je geen moeite hebt met een wat hoger verbruik/wegenbelasting/KM-stand (alhoewel dat ook best mee valt) dan een Volvo V70.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 10:04

Croga

The Unreasonable Man

De eis voor <2.0l is redelijk zinloos. Wat denk je dat dat voor voordeel oplevert? Als je dit doet vanwege verbruik, kijk dan naar verbruik. Ik ken genoeg 2.0l autos die minder verbruiken dan andere 1.6l autos.

De eis "betrouwbaar" betekend dat eigenlijk alleen oosterse merken nog in aanmerking komen. De laatste tests van de consumentenbond in deze range verwerpen eigenlijk alle VAG autos en nagenoeg alle franse autos. De betrouwbaarsten zijn allemaal japanners.

Als ik dan kijk naar de autos waar je op uit komt dan zie ik een paar grote middenklassers (Passat, C5, Mazda 6). Deze vallen allemaal in de categorie "1.6 is minder zuinig dan een 2.0 in een kleine middenklasser". Dat moet je niet willen.

De enige die in dat rijtje een beetje redelijk te overwegen is, is de Opel Astra. Persoonlijk heb ik Opel verworpen vanwege het gebrek een rij-comfort maar dat is, zoals al gezegd, heel persoonlijk. Beter zou je kijken naar:
- Mazda 3
- Honda Civic
- Toyota Corolla

Japanse kleine middenklassers. Beste verbruik, beste betrouwbaarheid. Ik kan uiteraard niet oordelen over uiterlijk......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:14

vectormatic

Warlock of the doorlock

Dat is dus moeilijk verenigbaar met de andere eisen zoals betrouwbaarheid etc.. Als je autos puur op uiterlijk gaat laten afvallen, wordt de betrouwbaarste het dus zeer waarschijnlijk niet (of je moet helemaal plat gaan voor een 10 jaar oude toyota)

Persoonlijk zou ik kijken naar een Ford Focus, heb er zelf ook jaren een gehad ICM twee kids, en dat is gewoon exact de goede maat auto voor een doorsnee-gezin, je jopt de kinderwagen in een zwaai achterin, vakantie naar frankrijk/italie doe je zonder dakkoffer, maar hij is ook niet zo groot dat parkeren een ding wordt.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Falcon schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:45:
Hoeveel kilometer per jaar?

Ik heb zelf goeie ervaring met een Volvo V70 2.5l benzine 140pk. Wel een hogere kilometerstand (230k) maar dat maakt bij deze auto's weinig uit.

En serieus laat het uiterlijk van de auto los bij een budget van 4000 euro ;)
Max 15.000 per jaar.

Rond de 4000,- staat er echt heel veel te koop hoor. We hoeven niet in een auto te rijden die we niet mooi vinden. Een Mazda 6 van €3.900 vinden we al heel mooi :) (net dat mazda per se de voorkeur heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
vectormatic schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:57:
[...]

Dat is dus moeilijk verenigbaar met de andere eisen zoals betrouwbaarheid etc.. Als je autos puur op uiterlijk gaat laten afvallen, wordt de betrouwbaarste het dus zeer waarschijnlijk niet (of je moet helemaal plat gaan voor een 10 jaar oude toyota)

Persoonlijk zou ik kijken naar een Ford Focus, heb er zelf ook jaren een gehad ICM twee kids, en dat is gewoon exact de goede maat auto voor een doorsnee-gezin, je jopt de kinderwagen in een zwaai achterin, vakantie naar frankrijk/italie doe je zonder dakkoffer, maar hij is ook niet zo groot dat parkeren een ding wordt.
Betrouwbaar en uiterlijk sluiten elkaar niet uit toch?

Binnen onze voorkeursopties kunnen toch ook goede auto's zitten?

Wanneer het feitelijk zo is dat een Ford voor dezelfde prijs echt pakken beter is dan een Mazda/Opel/Seat.. dan laten we het uiterlijk wel vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Croga schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:56:
[...]

De eis voor <2.0l is redelijk zinloos. Wat denk je dat dat voor voordeel oplevert? Als je dit doet vanwege verbruik, kijk dan naar verbruik. Ik ken genoeg 2.0l autos die minder verbruiken dan andere 1.6l autos.

De eis "betrouwbaar" betekend dat eigenlijk alleen oosterse merken nog in aanmerking komen. De laatste tests van de consumentenbond in deze range verwerpen eigenlijk alle VAG autos en nagenoeg alle franse autos. De betrouwbaarsten zijn allemaal japanners.

Als ik dan kijk naar de autos waar je op uit komt dan zie ik een paar grote middenklassers (Passat, C5, Mazda 6). Deze vallen allemaal in de categorie "1.6 is minder zuinig dan een 2.0 in een kleine middenklasser". Dat moet je niet willen.

De enige die in dat rijtje een beetje redelijk te overwegen is, is de Opel Astra. Persoonlijk heb ik Opel verworpen vanwege het gebrek een rij-comfort maar dat is, zoals al gezegd, heel persoonlijk. Beter zou je kijken naar:
- Mazda 3
- Honda Civic
- Toyota Corolla

Japanse kleine middenklassers. Beste verbruik, beste betrouwbaarheid. Ik kan uiteraard niet oordelen over uiterlijk......
We wensen wel meer ruimte.

Zelf ben ik ook niet zot van Opel, maar de vrouw vind ze mooi en het lijkt wel veel degelijk voor je geld.

Betrouwbaar is bij oudere auto's ook vooral gevoel/geluk. Een auto die betrouwbaar te boek staat kan ook gewoon constant iets hebben. Onze huidige ervaring met Renault is wel dat het veel opties/luxe heeft, maar ook echt alles storingen heeft. Motorisch doet hij het overigens prima.

Op dit moment neig ik naar 2 opties, beide luxe uitvoeringen en vergelijkbare km's (160.000).
Mazda 6 (2006) en VW Passat (2001). In mijn ogen mooie/degelijke auto's met veel ruimte en beide €3900.

De passat is wel uitgesproken luxer (1.8T highline), maar ook ouder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:09

Dhrax

Prog Lord

Ik denk dat je gewoon een degelijke betaalbare middenklasser moet kopen, die;

- prettig rijd
- onderhoud betaalbaar is
- niet te zwaar
- voldoende ruimte

Je komt dan al snel uit bij merken zoals Renault, Ford, Peugeot, Opel etc.

Voor benzine zou ik toch voor auto's gaan met kilometerstanden onder de 200.000km. Volvo, BMW. Mercedes zou ik met een dergelijke beurs ook ver uit de buurt blijven. Duur in aanschaf, zwaar, hoog verbruik, onderhoudskosten. Met een V70 rijdt je sportief 1:8 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Predje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:58:
[...]

Max 15.000 per jaar.

Rond de 4000,- staat er echt heel veel te koop hoor. We hoeven niet in een auto te rijden die we niet mooi vinden. Een Mazda 6 van €3.900 vinden we al heel mooi :) (net dat mazda per se de voorkeur heeft).
Ja, er staat veel te koop, maar er staat ook veel bagger te koop waar je elk jaar +1000 euro in mag steken. Met 15k per jaar zou ik je niet perse doodstaren op 'zuinig'. Liever een auto die wat minder zuinig is, maar bewezen betrouwbaar.
Voorbeeld, verkoopadvertentie van mijn eigen auto:
http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?f=85&t=50277
Onlangs verkocht voor iets minder dan de vraagprijs. Betrouwbaar, luxe, alleen iets minder zuinig.
Dhrax schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:13:
Ik denk dat je gewoon een degelijke betaalbare middenklasse moet kopen, die;

- prettig rijd
- onderhoud betaalbaar is
- niet te zwaar
- voldoende ruimte

Je komt dan al snel uit bij merken zoals Renault, Ford, Peugeot, Opel etc.

Voor benzine zou ik toch voor auto's gaan met kilometerstanden onder de 200.000km. Volvo, BMW. Mercedes zou ik met een dergelijke beurs ook ver uit de buurt blijven. Duur in aanschaf, zwaar, hoog verbruik, onderhoudskosten. Met een V70 rijdt je sportief 1:8 ;)
En als je normaal rijdt dus gewoon ruim 1:11, en op langere afstanden 1:13.. Bron: ikzelf (heb een S80 2.5T gehad met automaat).

[ Voor 32% gewijzigd door -tom-562 op 05-01-2018 11:15 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 10:04

Croga

The Unreasonable Man

Predje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:10:
Betrouwbaar is bij oudere auto's ook vooral gevoel/geluk. Een auto die betrouwbaar te boek staat kan ook gewoon constant iets hebben. Onze huidige ervaring met Renault is wel dat het veel opties/luxe heeft, maar ook echt alles storingen heeft. Motorisch doet hij het overigens prima.
Betrouwbaar is juist bij oudere auto's helemaal geen gevoel/geluk. Betrouwbaar is statistiek. En er zijn heel veel statistieken van dat soort autos.

Ja, jij kun toevallig een slechtere of betere auto hebben. Maar de kans dat dat zo is is eenvoudig uit de statistieken te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:08
[...]

Op dit moment neig ik naar 2 opties, beide luxe uitvoeringen en vergelijkbare km's (160.000).
Mazda 6 (2006) en VW Passat (2001). In mijn ogen mooie/degelijke auto's met veel ruimte en beide €3900.

1.8t zijn problemen mee met olie en turbo.
Als ik moest kiezen tussen deze 2: 100% mazda. Naast 5 jaar nieuwer ook veel betrouwbaarder.

[ Voor 28% gewijzigd door caspervc op 05-01-2018 11:22 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

caspervc schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:20:
[...]

1.8t zijn problemen mee met olie en turbo.
Als ik moest kiezen tussen deze 2: 100% mazda. Naast 5 jaar nieuwer ook veel betrouwbaarder.
Alleen bij die Mazda wel heel erg opletten met roest. Nadeel is dat ze dat wat harder doen dan gemiddeld :X

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 17:26
Voor de C5 phase 2 zou ik alleen de 2.0 nemen, het is toch een vrij zware auto. Qua verbruikt ontloopt het elkaar volgens mij niet veel. Zwakke punten zijn de achterdraagarmlagers (ADALs), de module van de kachel en de leiding van de stuurbekrachtiging wil wel eens sneuvelen. Dat is het eigenlijk wel volgens mij. Bij de diesel is de koppeling onder bemeten maar dat is niet van toepassing. Veel is zelf te fixen via citroen-forum.nl of c5club.nl

[ Voor 9% gewijzigd door Thijs8472 op 05-01-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Even om de 2 opties te tonen;

De Mazda;
http://elcoauto.nl/car/ma...reak-1-8-touring-ii-2006/

De VW;
http://elcoauto.nl/car/volkswagen-passat-2001/

Van beide kan ik bij bijv. de autoweek revieuws weinig slechte dingen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Laatst online: 30-04 08:41

Releases

Ja maar!

Ik ben zelf erg tevreden over de VW Passats uit die tijd, doen het erg goed met bijvoorbeeld de 1.8T motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Laatst online: 23:14

vectormatic

Warlock of the doorlock

Predje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:05:
[...]

Betrouwbaar en uiterlijk sluiten elkaar niet uit toch?
Niet direct, maar als je bij voorbaat begint met "80% valt af want de vrouw vind ze niet mooi", beperk je jezelf al gigantisch, en je eerst criterium is looks, niet betrouwbaarheid. Specifieke smaken daargelaten is de kans dat je de beste keuze kwa betrouwbaarheid in je shortlist krijgt 20% of lager, puur vanwege de looks.

Zelf ben ik overtuigd Alfa-Romeo fan, andere merken staan bij mij zoiezo op de B-keuze lijst bij het zoeken naar een nieuwe auto, maar ik neem daarbij zeer bewust voor lief dat ik waarschijnlijk meer uitgeef aan onderhoud dan strikt noodzakelijk zou zijn voor een auto van het gewenste formaat.

Met dat budget en die eisenlijst, zou ik beginnen met een paar betrouwbare/betaalbare modellen uitzoeken, daar moeder de vrouw op looks een keuze uit laten maken, en dan het beste exemplaar uitzoeken wat er op de markt te vinden is, niet andersom (en zeker niet met 80% afvalpercentage op looks)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Toyota Avensis Wagon => https://www.autoscout24.n...98-291776b590a4?cldtidx=1

[ Voor 75% gewijzigd door Hackus op 05-01-2018 11:53 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

Yucon

*broem*

Lodo schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:37:
[...]

Ik zelf heb een volvo v40 uit 2003, wel wat pech gehad met een gescheurde koppakking, maar voor de rest een prima auto.

Voor mijn gevoel degelijk, volvo's worden over het algemeen goed onderhouden. Ik vind hem ook best mooi, maar ik heb ook het model met het sport uiterlijk.
Of een v50, focus in een volvo jasje. Dus dingen als remschijven zijn identiek aan die van een focus, en dat zie je in de prijs terug. De auto is ook een generatie nieuwer dan een v40 en ziet er nog vrij courant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Met dat budget vind je ze ook een generatie nieuwer. Zie mijn eerdere post (met de advertentie van mijn ex-Avensis) ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-tom-562 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:17:
[...]

Met dat budget vind je ze ook een generatie nieuwer. Zie mijn eerdere post (met de advertentie van mijn ex-Avensis) ;)
Mooie auto. Ik had ff snel gekeken waar TS evt. ook zijn Megane kan inruilen. ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-04 16:43
Avensis Wagon!

Heb zelf een eerste generatie gehad voor een periode van 6,5 jaar. Dat ding startte altijd, geen olieverbruik of andere rare euvels. Heb nu zelf een Avensis Verso omdat ik 3 kids achterin heb zitten. Ook zeer fijne auto.

Mazda 6: Kan je ook voor gaan. Heb zelf anderhalf jaar lang een Mazda 6 gereden maar die heeft wel heel wat issues gehad: Aanlopende remklauwen, roest in de wielkasten en het ergste: Olieverbruik van 1:750
Dat is dan een gebed zonder end want een revisie van de motor overschrijdt vaak de dagwaarde van een dergelijke auto.

Franse auto's hoef je bij mij niet mee aan te komen. Betrouwbaarheid schijnt wel beter geworden te zijn de afgelopen jaren maar dan nog.

VW/Skoda/Seat: Let op de TSI blokken. Die kunnen ook olie pakken en hebben vaak issues met de distributieketting. Vooral belangrijk dat je de historie van de auto kent.

http://www.autotrader.nl/...paign=listings-thirdparty

Deze staat bij dezelfde dealer als waar ik mijn Avensis Verso vandaan heb geplukt:
http://www.pluym.nl/voorr...8-Automaat-Climate-Cruise

Heeft wel wat kilometers gemaakt maar dat kunnen ze wel hebben, denk dat het qua onderhoudshistorie ook wel goed zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Vlassie1980 op 05-01-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Minder dan twee ton gelopen en meer dan 10 jaar oud is ook niet echt de meest geweldige zoekcombinatie, Als een auto ieder jaar maar iets van 12,5k heeft gelopen, is de kans gewoon erg aanwezig dat het allemaal kleine takkeritjes waren, en dat is niet het meest gezonde voor een auto.

Als ik weer eens voor een auto kijk voor iemand, is de kilometerstand bij een aantal merken [praktisch alles Japans bijvoorbeeld] ongeveer het laatste waar ik naar kijk. Het zegt gewoon niet veel over betrouwbaarheid, en echte kilometervreters lijken ook bovengemiddeld goed voor hun auto te zorgen.

Als je zeker wilt weten dat je de komende tijd geen grote dingen moet doen, zou ik me vooral focussen op goede onderhoudshistorie, dat zegt 20x meer dan hoeveel ie gelopen heeft.

En als ik heel eerlijk ben vind ik 4000 euro sowieso wat weinig voor een auto van rond 2005, er staat vast genoeg te koop, maar hoeveel goede auto's staan te koop? Je zal bijvoorbeeld heel veel Renaults en Citroëns vinden, maar mijn ervaring is dat Franse auto's uit die periode gewoon een totale ramp zijn qua elektronica :X

De Avensis is al een aantal keer genoemd, en met een reden :P Iets "exotischer" [ik zie ze minder vaak dan Foresters :+ ] en in mijn ogen een stuk mooier is een Honda Accord Tourer,

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-02 09:56
^^ Dit onderschrijf ik.
Heb 2 jaar geleden mijn Peugeot 307 uit 2004 weggedaan. Motorisch niks mis mee, maar helaas bestaat een auto uit meer dan alleen een motor.
Alles wat maar electronica bevat sneuvelde. Pakte de auto wekelijks ( want ook auto van de zaak) en elke week was het weer russisch roulette wat er nu weer kapot was.
Moet je echt niet willen.
Wat je wel wil: degelijkheid. Bij een hoop merken kan dat prima, wil je echter de minste KANS op ellende (kan immers altijd, ook bij een aziaat) dan kom je toch bij de aziatische merken uit.
Welk merk je dan uit die hoek pakt maakt eigenlijk niet meer uit.
Pas wel op met roest. In de jaren 2000-2005 hadden een hoop aziaten de roestduivel nog niet zo goed onder de knie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vlassie1980 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:24:
Avensis Wagon!

Heb zelf een eerste generatie gehad voor een periode van 6,5 jaar. Dat ding startte altijd, geen olieverbruik of andere rare euvels. Heb nu zelf een Avensis Verso omdat ik 3 kids achterin heb zitten. Ook zeer fijne auto.

Mazda 6: Kan je ook voor gaan. Heb zelf anderhalf jaar lang een Mazda 6 gereden maar die heeft wel heel wat issues gehad: Aanlopende remklauwen, roest in de wielkasten en het ergste: Olieverbruik van 1:750
Dat is dan een gebed zonder end want een revisie van de motor overschrijdt vaak de dagwaarde van een dergelijke auto.

Franse auto's hoef je bij mij niet mee aan te komen. Betrouwbaarheid schijnt wel beter geworden te zijn de afgelopen jaren maar dan nog.

VW/Skoda/Seat: Let op de TSI blokken. Die kunnen ook olie pakken en hebben vaak issues met de distributieketting. Vooral belangrijk dat je de historie van de auto kent.

http://www.autotrader.nl/...paign=listings-thirdparty

Deze staat bij dezelfde dealer als waar ik mijn Avensis Verso vandaan heb geplukt:
http://www.pluym.nl/voorr...8-Automaat-Climate-Cruise

Heeft wel wat kilometers gemaakt maar dat kunnen ze wel hebben, denk dat het qua onderhoudshistorie ook wel goed zit.
Ik ken je verhaal, maar ook een Avensis kan een olieboot zijn :P
Het zijn iig alle twee goede auto's, de 1 heeft net wat specifiekere 'kwaaltjes' dan de ander, maar nooit rampzalig (als je weet waar je op moet letten).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Banshee schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:48:
Pas wel op met roest. In de jaren 2000-2005 hadden een hoop aziaten de roestduivel nog niet zo goed onder de knie helaas.
Klopt, maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit roest gezien op een Honda, Toyota of Subaru uit die tijd, tenzij bij een deuk of kras het metaal bloot lag.

Ken wel flink verrotte Nissans, Mitsu's en Suzuki's, laat staan de Koreaanse Merken :X

Maar tja, De Focus die we hadden uit 2001 of 2002 was ook niet best meer toen we 'm inruilden voor de Soeb, en daarin was ie niet uniek :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-tom-562 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:17:
[...]

Liever een modelletje ouder met een ton minder op de teller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:09:
[...]

Liever een modelletje ouder met een ton minder op de teller.
Met 15k per jaar maakt dat niet veel uit. Zo'n nieuwer model Avensis is toch wel wel een stuk moderner/beter qua exterieur/interieur/materiaalkeuze/afwerking.
Maarja, dat is ieder zijn keuze. Ik heb niet zo veel angst voor hoge kilometerstanden :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:29
Dit.

Betrouwbare bakken. Met onze Avensis (diesel) ruim 475.000km gemaakt zonder grote problemen / defecten.
(1 of 2x nieuwe dynamo, 1x nieuwe turbo, en 2x een nieuwe DCat, waarvan dus 2 van deze 3 vervangingen exclusief zijn voor het dieselmodel. :>)

Verder geen onverwachte dingen, onverwachte slijtages enzovoort. Interieur was functioneel, veel ruimte achterin (meer dan in onze huidige auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Suggestie van RobinHood vind ik ook een hele goede: Honda Accord Tourer
Honda stond altijd bovenaan de Autoweek tevredenheidstroffee die helaas ter ziele is.
https://www.autowereld.nl...-sport-25280939/foto.html
RobinHood schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:02:
[...]

Klopt, maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit roest gezien op een Honda, Toyota of Subaru uit die tijd, tenzij bij een deuk of kras het metaal bloot lag.

Ken wel flink verrotte Nissans, Mitsu's en Suzuki's, laat staan de Koreaanse Merken :X

Maar tja, De Focus die we hadden uit 2001 of 2002 was ook niet best meer toen we 'm inruilden voor de Soeb, en daarin was ie niet uniek :P
Vooral Mazda's kunnen keihard roesten >:)
Afbeeldingslocatie: http://forum.mazda6club.com/attachments/models-trim/83891d1343642533-rust-wheel-arch-s-help-photo-5.jpg
Predje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:25:
Even om de 2 opties te tonen;

De Mazda;

De VW;
http://elcoauto.nl/car/volkswagen-passat-2001/

Van beide kan ik bij bijv. de autoweek revieuws weinig slechte dingen vinden.
Die Mazda ziet er netjes uit op het eerste gezicht. Zoals eerder aangegeven heb ik ook een 6 gehad, buiten de mankementen reed hij erg lekker. Let op de volgende punten:

- Roestblaasjes in de achterste wielkasten en onderin de portieren
- Bij een eventuele proefrit: check of hij bij het remmen soepel tot stilstand komt en niet trilt. Bij deze auto's komen vaak vastzittende remklauwen voor en dus een hoger verbruik.
- Zorg ervoor dat je garantie hebt, liefst 3 of 6 maanden. Als je erachter komt dat je na elke tankbeurt een liter olie moet bijvullen wordt je niet happy... (been there, done that!) Als de vorige eigenaren hem bij een koude motor op zijn staart hebben getrapt is de kans bij dit blok groot dat je een hoger olieverbruik hebt.

De VW ziet er verder ook netjes uit, beetje jammer dat ik geen kentekencheck kan doen omdat er van die plaatjes op zitten. Daar krijg ik altijd een beetje de kriebels van...

[ Voor 100% gewijzigd door Vlassie1980 op 05-01-2018 13:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat is dat toch telkens in dit soort topics dat er allerlei autosuggesties worden gedaan die de topicstarter in zijn startpost al uitdrukkelijk heeft uitgesloten? Uit de startpost:
[...]
En vervolgens verschijnen binnen twintig minuten deze twee reacties:
MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:46:
Tsjah, met deze wensenlijst icm het budget zou ik me meer druk maken over betrouwbaarheid dan het uiterlijk. Een focus of een Octavia zouden zeker in het rijtje thuis horen. [...]
EvaluationCopy schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:49:
Geld in onderhoud kost zo'n auto toch. Ik zou serieus een BMW E46 touring overwegen van rond 2003/2004, een 318i vind je wel een redelijke voor die prijs.
|:(

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tomatoman schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:45:
Wat is dat toch telkens in dit soort topics dat er allerlei autosuggesties worden gedaan die de topicstarter in zijn startpost al uitdrukkelijk heeft uitgesloten? Uit de startpost:

[...]

[...]

[...]

Dus de vraag/TS is altijd heilig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:48:
[...]

Als ik in mijn TS zeg dat ik niet voor een Daihatsu Materia / Fiat Multivlaai val dan lijkt het me inderdaad behoorlijk vermoeiend als er dan toch gasten met die suggesties komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 10:58
MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:48:
[...]

Als TS nadrukkelijk zegt dat hij en zijn vrouw die auto's niet mooi vinden is jouw suggestie echt nutteloos.
Ze gaan echt geen auto kopen die ze niet mooi vinden.

Als het gaat om de prijs kan je nog wel een suggestie doen.

Ontopic
Ik zou voor de mazda 6 gaan. Vroeger een 626 gehad en deze heeft me nog nooit in de steek gelaten,
Bekenden van mij hebben nu een mazda 6 station uit 2006 en geven aan hier onwijs blij mee te zijn.

Prive Mazda 626 = Was na 3 ton op
Prive BMW 328 automaat = fijne auto maar zodra de roest kwam ging het hard

2x Polo uit de lease = meerdere malen terug gegaan met te veel electronica issues
Opel Astra short lease 1 jaar = geen issues mee gehad
Passat short lease die na 1 week al storing aangaf (boordcomputer defect)
(klaar met de VAG groep + slechte service)

Peugot 508 short lease (nu 4 maanden is erg wennen maar geen issues gehad)

Daarnaast heb ik voor de nieuwe mazda 6 gekozen voor mijn lease auto die ik deze maand krijg.

[ Voor 30% gewijzigd door Quadradial op 05-01-2018 14:21 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 19:46
Betrouwbaar? Mitsubishi Lancer Stationwagon. Haal de 1.6, is ie nogal relatief zuinig ook en niet kapot te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Knul schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:14:
Betrouwbaar? Mitsubishi Lancer Stationwagon. Haal de 1.6, is ie nogal relatief zuinig ook en niet kapot te krijgen.
Ook een prima suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Idd. Maatje van me heeft er 2 weken geleden 1 verkocht. Ook de 1.6, op LPG, 330k gelopen, maar was niks mee aan de hand. Persoonlijk zou ik dan wel voor de 2.0 kiezen, net wat minder toeren en herrie aan de kop.
Maar, moet wel zeggen dat het wel echt een klasse 'minder' is t.o.v. een Avensis/Mazda 6 (dus niet alleen de grootte, maar ook materiaalgebruik, comfort etc.)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 14:43
Rij zelf een Astra G station 1.6 uit 2003 (echte Duitser) die ondertussen richting de 250.000km gaat die tot op heden nog altijd perfect rijdt. Buiten onderhoud en banden niet kapot te krijgen en ik ga er niet bepaald zuinig mee om (rij goed door, alpenvakanties en aanhangers met klinkers ;) ).

Zou dus zeggen de Astra H station vanaf 2005 aangezien die technisch redelijk identiek zijn aan die van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 15:15
Yucon schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:55:
[...]

Of een v50, focus in een volvo jasje. Dus dingen als remschijven zijn identiek aan die van een focus, en dat zie je in de prijs terug. De auto is ook een generatie nieuwer dan een v40 en ziet er nog vrij courant uit.
Ik ben het met je eens. Ik rij zelf nu en jaar in een 2de hands Volvo V50 2.4 uit 2005, gekocht bij een Volvo dealer. Een fijne auto, die m.i. veel mooier is dan een Ford Focus uit dat jaar. Alleen al het interieur is veel degelijker en mooier. Maar goed, de V50 was destijds €7.000,- duurder dan de Focus uit dat jaar en dat verschil moet ergens in zitten (luxer interieur, steviger door extra staal).

Nadeel is dat de V50 zwaarder is door de extra verstevigingen en hierdoor ook minder binnenruimte heeft dan de Focus. Qua motoren zou ik alleen de "echte" Volvo-motoren (2.4, 2.4i en T5) overwegen. De Ford (1.8) en Mazda (2.0) motoren kunnen problemen geven zodra deze boven de 2 ton komen (o.a. hoog olieverbruik). Heb je met een Volvoblok geen last van. De 2.4 uit mijn vorige Volvo (S70) had bijna 6 ton gelopen. Hij liep toen nog prima, maar wilde om praktische redenen een station wagon.

Zuinig is een V50 2.4 echter niet. 1:11 gemiddeld, 1:13 op de snelweg. Mocht je een Volvo overwegen, zoek dan een exemplaar dat aantoonbaar goed is onderhouden, liefst bij de dealer. Boekjes moeten kloppen, NAP gegevens juist. Dit geldt eigenlijk voor elke 2de hands auto die je op het oog hebt. Er wordt veel rotzooi aangeboden.

Voor €4.000,- gaat het m.i. lastig worden om een goede V50 te vinden, gemiddeld zitten deze meer rond de €6.000,-

[ Voor 9% gewijzigd door pporrio op 05-01-2018 16:31 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Knul schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:14:
Prima alternatief in mijn optiek.. zeker een intense 2.0 uitvoering :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/iAgAAOSw~RVaPBPM/$_86.JPG

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

5183

C5 zou ik niet aan beginnen, hoor je een hoop gemorrel over.

Zelf een aantal jaren in een 307SW rondgereden. Nog het oude model, die zal lastig te vinden zijn met een acceptabel aantal kilometers. Maar het facelift model zou te doen moeten zijn.

Zijn niet de mooiste bakken, maar ook zeker niet lelijk. Hoop ruimte en zeker de diesels (HDI) staan goed aangeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:25
Ik zag het al een paar keer vermeld staan, maar zou ook aanraden een Volvo v40/v50 te overwegen. Heb een s40 van 160k naar 300k gereden zonder al teveel problemen, motorisch en mechanisch nog prima op dat moment. De enige reden dat het toen ophield was een vrachtwagen die van baan wisselde en hem total loss reed... Met de inzittenden alles goed, aan de binnenkant bijna niets te merken ondanks forse uitwendige schade. Reden voor mij om toen vanwege de veiligheid weer voor een Volvo, nu een v50, te gaan. Ook daar tot nu toe weinig problemen mee gehad (nu van 130k naar 210k gereden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
Tomatoman schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:45:

[...]

[...]

[...]

'Zijn vaak te duur'. Vaak, maar dat hóeft niet. Als we daar een TS'er niet eens van mogen proberen te overtuigen kun je heel het forum net zo goed opheffen, op alle volledig open vragen na.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Morgen of overmorgen gaan we naar Elco Auto's om de passat en mazda te bekijken.
Beiden auto's voldoen aan onze wensen en vallen binnen budget.

Van het weekend in de kroeg met vrienden besproken, die hebben allemaal de voorkeur voor de Mazda.
Ook de vrouw vind de Mazda veel mooier.

Moet zeggen dat de Mazda mij ook enorm aanspreekt, je ziet ze hier in de buurt zelden rijden.
Vanmorgen toevallig 1 zien staan, toch wel mooi autootje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Predje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:20:
Morgen of overmorgen gaan we naar Elco Auto's om de passat en mazda te bekijken.
Beiden auto's voldoen aan onze wensen en vallen binnen budget.

Van het weekend in de kroeg met vrienden besproken, die hebben allemaal de voorkeur voor de Mazda.
Ook de vrouw vind de Mazda veel mooier.

Moet zeggen dat de Mazda mij ook enorm aanspreekt, je ziet ze hier in de buurt zelden rijden.
Vanmorgen toevallig 1 zien staan, toch wel mooi autootje :)
Hij is ook heel mooi, en hij rijdt ook erg lekker! Maar let in godsnaam wel op de eerdere aandachtspunten die ik je heb gegeven:

- Remklauwen
- Roest wielkasten achter
- Olieverbruik <-- Als hij hier last van heeft is het een gebed zonder end, je komt er alleen niet achter bij een kort proefritje maar na 1 of 2 maanden als je lampje gaat branden. Ik adviseer om een garantiepakket te bedingen van 1 of 3 maanden. Het zal wel de vraag zijn of de verkoper hieraan wil omdat de auto onder de €4500 zit. Check dus wat voor afleverpakketten hij aanbiedt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 14:19

Stoney3K

Flatsehats!

Vergeet ook even de wegenbelasting niet, want iets als een Avensis of een Passat zijn stiekem best zware sloepen, en dan betaal je elke maand behoorlijk wat als je ook nog eens diesel wil rijden.

Alleen doen dus als je echt serieus veel kilometers maakt, maar om dan een auto met minder dan 180K op de klok te vinden voor jouw aanschafprijs wordt lastig.

Ik doe een extra duit in het zakje voor de V50, die is een stuk lichter en dus ook met weinig kilometers nog betaalbaar (ook op diesel met de 1.6 motor). Misschien dat je iets meer in de aanschaf betaalt maar dan heb je wel veel meer auto voor je geld, en het verschil in aanschafprijs heb je er na een jaar al uit omdat je minder MRB betaalt en zuiniger rijdt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 11:22
Croga schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:16:
Betrouwbaar is juist bij oudere auto's helemaal geen gevoel/geluk. Betrouwbaar is statistiek. En er zijn heel veel statistieken van dat soort autos.

Ja, jij kun toevallig een slechtere of betere auto hebben. Maar de kans dat dat zo is is eenvoudig uit de statistieken te halen.
En die kans kan je aardig inschatten aan de hand van het aantal vorige eigenaars. Ik werd in 2014 de tweede eigenaar van een 10,5 jaar oude Ford Focus, tot die tijd altijd dealer onderhouden. Het ding heeft wat eigenaardigheden en kleinigheidjes (zoals in de winter handmatig de blaasrichting instellen om te voorkomen dat de thermostaat warm wordt en de klimaatbeheersing de passagiers gaat bevriezen), maar als je dat eenmaal weet is het geen probleem en levert het geen kosten op. Als je voor elk klein dingetje naar de dealer rijdt wordt elke oude auto al snel duur in onderhoud.

Bij een station zou ik sowieso niet echt naar uiterlijk kijken, en anders hooguit naar het uiterlijk (innerlijk?) aan de binnenkant. Als je hem echt lelijk vindt zet je hem toch bij de buren voor de deur?
Thijs8472 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:24:
Voor de C5 phase 2 zou ik alleen de 2.0 nemen, het is toch een vrij zware auto. Qua verbruikt ontloopt het elkaar volgens mij niet veel.
Ik heb een aantal keer in een C5 (geen station) gereden, maar mis daarbij alle "feeling" met de weg. De stoel zit heel laag, het is een enorm bakbeest, en door die combinatie kan ik totaal de contouren van de auto niet inschatten. Prima op de snelweg, lastig in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:24

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

RemcoDelft schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:24:
[...]

En die kans kan je aardig inschatten aan de hand van het aantal vorige eigenaars. Ik werd in 2014 de tweede eigenaar van een 10,5 jaar oude Ford Focus, tot die tijd altijd dealer onderhouden. Het ding heeft wat eigenaardigheden en kleinigheidjes (zoals in de winter handmatig de blaasrichting instellen om te voorkomen dat de thermostaat warm wordt en de klimaatbeheersing de passagiers gaat bevriezen), maar als je dat eenmaal weet is het geen probleem en levert het geen kosten op. Als je voor elk klein dingetje naar de dealer rijdt wordt elke oude auto al snel duur in onderhoud.

Bij een station zou ik sowieso niet echt naar uiterlijk kijken, en anders hooguit naar het uiterlijk (innerlijk?) aan de binnenkant. Als je hem echt lelijk vindt zet je hem toch bij de buren voor de deur?

[...]

Ik heb een aantal keer in een C5 (geen station) gereden, maar mis daarbij alle "feeling" met de weg. De stoel zit heel laag, het is een enorm bakbeest, en door die combinatie kan ik totaal de contouren van de auto niet inschatten. Prima op de snelweg, lastig in de stad.
Haha, dit is inderdaad exact mijn ervaring ook met beide auto's!

Ik rijd nu 3 jaar in een 2002 Focus 5-deurs met 1.6 en daarvoor heeft m'n broertje 'm ook 3 jaar gehad, beiden hebben we alleen slijtagedelen gehad waar iets mee was (en afgelopen zomer de kabel van het raampje aan de bestuurderszijde). De stationvariant hiervan (of 1 model later) is ook ruim te koop momenteel en ook via de community (focusclub.nl) of de sloop is prima betaalbaar aan onderdelen en advies te komen.

Mijn stiefvader heeft 4 of 5 jaar met een C5 fase 2 station gereden, met het ellendige 1.6 BMW-blok. Heerlijk comfy en echt een hele mooie wagen, maar niet betrouwbaar en zeker niet zuinig.

Overigens zou ik wel terdege rekening houden met de NCAP-scores voor aanrijdingen van opzij en achter, je koopt 'm tenslotte als gezinsauto, dus dan is misschien iets compacter en nieuwer toch beter (of zoals veel mensen suggereren een Volvo ;) )

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:09

Dhrax

Prog Lord

pporrio schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:06:
[...]

Ik ben het met je eens. Ik rij zelf nu en jaar in een 2de hands Volvo V50 2.4 uit 2005, gekocht bij een Volvo dealer. Een fijne auto, die m.i. veel mooier is dan een Ford Focus uit dat jaar. Alleen al het interieur is veel degelijker en mooier. Maar goed, de V50 was destijds €7.000,- duurder dan de Focus uit dat jaar en dat verschil moet ergens in zitten (luxer interieur, steviger door extra staal).

Nadeel is dat de V50 zwaarder is door de extra verstevigingen en hierdoor ook minder binnenruimte heeft dan de Focus. Qua motoren zou ik alleen de "echte" Volvo-motoren (2.4, 2.4i en T5) overwegen. De Ford (1.8) en Mazda (2.0) motoren kunnen problemen geven zodra deze boven de 2 ton komen (o.a. hoog olieverbruik). Heb je met een Volvoblok geen last van. De 2.4 uit mijn vorige Volvo (S70) had bijna 6 ton gelopen. Hij liep toen nog prima, maar wilde om praktische redenen een station wagon.

Zuinig is een V50 2.4 echter niet. 1:11 gemiddeld, 1:13 op de snelweg. Mocht je een Volvo overwegen, zoek dan een exemplaar dat aantoonbaar goed is onderhouden, liefst bij de dealer. Boekjes moeten kloppen, NAP gegevens juist. Dit geldt eigenlijk voor elke 2de hands auto die je op het oog hebt. Er wordt veel rotzooi aangeboden.

Voor €4.000,- gaat het m.i. lastig worden om een goede V50 te vinden, gemiddeld zitten deze meer rond de €6.000,-
Gelukkig valt over smaak niet te twisten. Ik vind die V50 modellen echt afschuwelijk lelijke hokken, om over het interieur maar te zwijgen :X Voor dit budget kom je toch al snel uit bij de auto's met hoge kilometerstanden. Voor deze motoren niet direct een probleem maar ik zou Volvo toch echt links laten liggen hier en meer voor de betaalbare merken gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Dhrax schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:14:
[...]

Gelukkig valt over smaak niet te twisten. Ik die V50 modellen echt afschuwelijk lelijke hokken, om over het interieur maar te zwijgen :X Voor dit budget kom je toch al snel uit bij de auto's met hoge kilometerstanden. Voor deze motoren niet direct een probleem maar ik zou Volvo toch echt links laten liggen hier en meer voor de betaalbare merken gaan :)
Ik rij zelf een focus (2008, 2.0) en mijn schoonouders een v50. het is dat de v50 toch een stuk duurder was in aanschaf maar het is heel wat meer auto dan de focus. De focus is wel lichter en dus goedkoper in aanschaf wat voor ons een goede reden was om toch de focus aan te schaffen. Ik zou hem zo aanraden (weet alleen niet wat ze met hogere kilometerstanden doen. Die van mij heeft er ~150k opzitten en geen problemen gehad tot nu toe, 5jr in bezit)

Ten tijde van de aanschaf ook een 407sw gereden, mooie auto maar ik vond het verschrikkelijk rijden (kwam van een alfa 147).

[ Voor 6% gewijzigd door thejoker80 op 08-01-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Stoney3K schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:04:
ook op diesel met de 1.6 motor (v50)
Even terzijde, de 2.0 is ongeveer even duur als een 1.6 en verbruikt grofweg ook hetzelfde, maar staat bekend als veel probleemlozer. De 1.6 heeft nogal wat problemen met smering en injectoren wat flink de papieren kan lopen.

En als er problemen met de 2.0 zijn is de hoofdoorzaak dat het oliepeil gestegen is wat tot schade kan leiden. Maar dat kun je tenminste zien voor het mis gaat, en er wat aan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
De v50 vind ik zelf niet super mooi en binnen ons budget zie ik ze staan met 3 en zelf 4 ton op de teller.
Dat geeft wel aan wat voor een goede blokken het zijn.
Het is een hele degelijk en mogelijk goede keuze! Ik snap in ieder geval vanuit welke hoek de v50 aangeraden wordt.

Voor de Mazda las ik overigens https://www.anwb.nl/auto/...002-05-01/2004-12-31/1343

Uit het artikel;

Conclusie
Een kwaliteitsproduct mag altijd een goede prijs kosten. Dat gaat hier ook op. De 6 is niet de goedkoopste occasion in zijn klasse, maar wel (één van) de kwalitatief beste auto’s die er te koop zijn. Zeker op langere termijn, als de kilometerstand echt hoog wordt, maakt dat de 6 per saldo een relatief goedkope auto om te rijden. En eentje waarvan je op aan kunt!

Dat lees je toch altijd graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Stoney3K schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:04:
Vergeet ook even de wegenbelasting niet, want iets als een Avensis of een Passat zijn stiekem best zware sloepen, en dan betaal je elke maand behoorlijk wat als je ook nog eens diesel wil rijden.

Alleen doen dus als je echt serieus veel kilometers maakt, maar om dan een auto met minder dan 180K op de klok te vinden voor jouw aanschafprijs wordt lastig.

Ik doe een extra duit in het zakje voor de V50, die is een stuk lichter en dus ook met weinig kilometers nog betaalbaar (ook op diesel met de 1.6 motor). Misschien dat je iets meer in de aanschaf betaalt maar dan heb je wel veel meer auto voor je geld, en het verschil in aanschafprijs heb je er na een jaar al uit omdat je minder MRB betaalt en zuiniger rijdt.
Een V50 is ook (stuk) kleiner (gebaseerd op de Ford Focus/Mazda 3), en zo heel veel lichter zijn ze ook niet. FYI, mijn Avensis, 2.4 automaat, woog 1380 kg, een basic V50 1.8 met handbak zit op net geen 1300kg, dat is dus 1 belastingklasse verschil.. ga je voor de versies met de 2.4 5-cilinder (die ik ook zou aanraden) dan zit je in dezelfde gewichtsklasse als een Avensis

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 15:15
Dhrax schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:14:
[...]

Gelukkig valt over smaak niet te twisten. Ik vind die V50 modellen echt afschuwelijk lelijke hokken, om over het interieur maar te zwijgen :X
Over smaak valt inderdaad niet te twisten ;) Vind 'm zelf wel mooi:

Afbeeldingslocatie: http://www.porrio.nl/v50/V50_001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.porrio.nl/v50/V50_002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.porrio.nl/v50/V50_003.jpg

Qua wegenbelasting zit ik voor mijn 2.4 benzine op €61,- per maand.

[ Voor 7% gewijzigd door pporrio op 08-01-2018 14:42 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Predje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:18:
De v50 vind ik zelf niet super mooi en binnen ons budget zie ik ze staan met 3 en zelf 4 ton op de teller.
Het is een hele degelijk en mogelijk goede keuze! Ik snap in ieder geval vanuit welke hoek de v50 aangeraden wordt.

Voor de Mazda las ik overigens https://www.anwb.nl/auto/...002-05-01/2004-12-31/1343

Uit het artikel;

Conclusie
Een kwaliteitsproduct mag altijd een goede prijs kosten. Dat gaat hier ook op. De 6 is niet de goedkoopste occasion in zijn klasse, maar wel (één van) de kwalitatief beste auto’s die er te koop zijn. Zeker op langere termijn, als de kilometerstand echt hoog wordt, maakt dat de 6 per saldo een relatief goedkope auto om te rijden. En eentje waarvan je op aan kunt!

Dat klinkt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:41
Mazda 3 (hatch) rijder reporting in.

Ik zag in de TS 2 kids, ik weet niet of er eventueel nog aan een 3e wordt gedacht, maar indien dat niet het geval is, kan een Mazda 3 hatch ook interessant zijn.

In de 5 jaar dat ik een Mazda 3 heb gereden heb ik 1x pech gehad door een lege accu, verder niets.

Qua Mazda: Mazda blokken zijn geen eco! modellen en ook niet bepaald licht (de 6 is best aan de zware kant). Wel kan ik zeggen dat een Mazda (3/6) een echte rijdersauto is voor de lange afstand.

U kent 'm wel: Zoom Zoom 8-)

Wel wil ik aanraden de Mazda's series t/m 2007 te laten staan:
De 3 heeft bij de eerste gen (non-facelift) last van roesten en de 6 heeft de pech van grote hoeveelheid olieverbruik.

Nog meer Mazda vragen? stel ze gerust!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 09:32
Banshee schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:48:
^^ Dit onderschrijf ik.
Heb 2 jaar geleden mijn Peugeot 307 uit 2004 weggedaan. Motorisch niks mis mee, maar helaas bestaat een auto uit meer dan alleen een motor.
Alles wat maar electronica bevat sneuvelde. Pakte de auto wekelijks ( want ook auto van de zaak) en elke week was het weer russisch roulette wat er nu weer kapot was.
Moet je echt niet willen.
Wat je wel wil: degelijkheid. Bij een hoop merken kan dat prima, wil je echter de minste KANS op ellende (kan immers altijd, ook bij een aziaat) dan kom je toch bij de aziatische merken uit.
Welk merk je dan uit die hoek pakt maakt eigenlijk niet meer uit.
De 307's van voor de facelift (phase 1) hebben inderdaad niet een al te beste reputatie. De SW's en breaks van na de facelift (phase 2) zijn daarentegen hele comfortabele,ruime en ook redelijk betrouwbare gezinsauto's.

Mijn ouders hebben 10 jaar lang van 0 tot 180.000 km in een 307 Break Phase 2 gereden, met eigenlijk geen problemen buiten regulier onderhoud volgens het schema. Mooie uitvoeringen zijn de 1.6 of 2.0 16v Oxygo, Griffe en Premium Nav. Dan heb je climate control, navigatie en cruise control.

De benzineversies van de break zijn geloof ik iets goedkoper in de wegenbelasting dan de SW's door het ontbreken van een panoramadak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 18:42
Volgens heb je een flinke eisen / wensen lijst voor een beperkt budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1020671

pporrio schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:06:
Zuinig is een V50 2.4 echter niet. 1:11 gemiddeld, 1:13 op de snelweg.
De 1.8 (PSA motor) is alleen de 1e generatie problematisch. En de 1.8 rijdt 1:20 gemiddeld (75% stad/25% woon/werk).

Maar Topicstarter heeft geen Volvo genoemd in de TS.

Ik zou voor de Toyota Avensis gaan, als ik TS was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
D_Jeff schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:31:
Mazda 3 (hatch) rijder reporting in.

Ik zag in de TS 2 kids, ik weet niet of er eventueel nog aan een 3e wordt gedacht, maar indien dat niet het geval is, kan een Mazda 3 hatch ook interessant zijn.

In de 5 jaar dat ik een Mazda 3 heb gereden heb ik 1x pech gehad door een lege accu, verder niets.

Qua Mazda: Mazda blokken zijn geen eco! modellen en ook niet bepaald licht (de 6 is best aan de zware kant). Wel kan ik zeggen dat een Mazda (3/6) een echte rijdersauto is voor de lange afstand.

U kent 'm wel: Zoom Zoom 8-)

Wel wil ik aanraden de Mazda's series t/m 2007 te laten staan:
De 3 heeft bij de eerste gen (non-facelift) last van roesten en de 6 heeft de pech van grote hoeveelheid olieverbruik.

Nog meer Mazda vragen? stel ze gerust!
Is dat olieverbruik een gegeven? Of moet je net pech hebben met een slecht onderhouden?
wd200 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 18:32:
Volgens heb je een flinke eisen / wensen lijst voor een beperkt budget...
Ja, en? Zo heel veel eisen hebben we ook niet.. anders dan dat we niet in de eerste de beste bak gaan rijden.
Betrouwbaar, subjectief mooi, ruim, niet teveel kilometers.. dat kan echt allemaal voor 4.000 hoor.
Je zult veel power of leren bekleding moeten vergeten.. maar je hoeft ook niet in een fiat van '95 te rijden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
Als het zo makkelijk kan wat heb jezelf al gevonden ?

Geef eens wat voorbeelden van station die je vrouw wel mooi vindt ?
Waarom is een astra beter / mooier dan een focus wagon ?

Ik zie nog op mp anders dan de bekende

Vectra station
Fiat stilo sw
Kia c'eed
Megane station maar dat zal je denk ik niet willen

Fabia combi niet direct afschieten, wellicht wel te klein ?

Mazda 6 lijkt mij het tofst ; v50 lijkt een veilige keuze

[ Voor 60% gewijzigd door wd200 op 08-01-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Predje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:18:

Uit het artikel;

Conclusie

Dat artikel heb ik ook wel eens gelezen voor ik een 6 aan ging schaffen. Laten we het erop houden dat ik met die Mazda wat pech heb gehad.

Over de Avensis hadden ze ook een stukje geschreven:
De grotere modellen van Japanse merken zijn als occasion niet erg gewild. Veel kopers van occasions denken kennelijk helemaal niet zo rationeel als ze beweren. We zullen het heel simpel stellen: kwalitatief betere auto’s dan bijvoorbeeld deze Toyota Avensis zijn niet te vinden.

Daar kan ik me dan wel weer in vinden want die Avensis die ik had heeft dit volledig bevestigd. Dat was echt een tank. Maar qua uiterlijk werd je er niet warm of koud van, mij boeit dat niet zolang een auto maar praktisch is. En uitzonderingen daargelaten: In een Fiat Multivlaai ga je me niet krijgen en dat is ook nog eens een Italiaans hok, daar heb ik het ook niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@TS:
Zoiets?
https://www.autowereld.nl...ion-23340624/details.html

Zag even even niet of het diesel of benzine moest zijn. 2 eigenaren over 10 jaar en een gemiddelde kilometertrage van 24k/jaar is dat best weinig voor een diesel.

Qua olieverbruik: helaas een beetje loterij. Ik weet van de benzinemotoren 1.8 en 2.0 dat het hogere verbruik voorkomt (~1l per 1k km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 30-04 11:22
Predje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:08:
Je zult veel power of leren bekleding moeten vergeten.. maar je hoeft ook niet in een fiat van '95 te rijden..
Ik wou het helemaal niet, maar kreeg die leren bekleding er ongevraagd bij. Juist in deze leeftijdsklasse kan je enorm veel auto voor je geld krijgen, en alles wat nieuw een dure optie was, kunnen ze er nu toch niet meer uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04 14:35

dr.lowtune

Deugt niet

Volgens mij zijn de beste opties wel genoemd. Uit eigen ervaring kan ik je de V70 van harte aanbevelen ;) De mijne is uit 2004, inmiddels 312K op de teller en 1:12,5 verbruik (wel veel op de snelweg). Wij hebben toen geluk gehad dat we'm 5 jaar geleden van iemand konden kopen die er vanaf moest (minder dan 5000 euro betaald, met toen 240k op de teller en vrijwel alle opties), dus je kan zoeken naar een buitenkansje. Als je zelf het één en ander qua onderhoud kan doen kost dat je ook niet zo veel, shoppen voor onderdelen in Duitsland bespaart je veel geld. Als mijn V70 vandaag de geest zou geven, zou ik op zoek gaan naar eenzelfde model (of een XC70), met een V50 als backup.

Een goede Japanner zou denk ik ook een prima keuze voor je zijn. Een Mazda 6 lijkt me een prima degelijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
wd200 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:05:
Als het zo makkelijk kan wat heb jezelf al gevonden ?

Geef eens wat voorbeelden van station die je vrouw wel mooi vindt ?
Waarom is een astra beter / mooier dan een focus wagon ?

Ik zie nog op mp anders dan de bekende

Vectra station
Fiat stilo sw
Kia c'eed
Megane station maar dat zal je denk ik niet willen

Fabia combi niet direct afschieten, wellicht wel te klein ?

Mazda 6 lijkt mij het tofst ; v50 lijkt een veilige keuze
Je eerdere opmerking over teveel wensen, te weinig budget...
Nu vraag je wat we zelf al hebben gevonden...

Lees jij verder wel iets in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
dr.lowtune schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:46:
Volgens mij zijn de beste opties wel genoemd. Uit eigen ervaring kan ik je de V70 van harte aanbevelen ;) De mijne is uit 2004, inmiddels 312K op de teller en 1:12,5 verbruik (wel veel op de snelweg). Wij hebben toen geluk gehad dat we'm 5 jaar geleden van iemand konden kopen die er vanaf moest (minder dan 5000 euro betaald, met toen 240k op de teller en vrijwel alle opties), dus je kan zoeken naar een buitenkansje. Als je zelf het één en ander qua onderhoud kan doen kost dat je ook niet zo veel, shoppen voor onderdelen in Duitsland bespaart je veel geld. Als mijn V70 vandaag de geest zou geven, zou ik op zoek gaan naar eenzelfde model (of een XC70), met een V50 als backup.

Een goede Japanner zou denk ik ook een prima keuze voor je zijn. Een Mazda 6 lijkt me een prima degelijke auto.
De volvos (en de Avansis) zijn prima opties inderdaad! Echter niet te vinden in benzine met minder dan 2ton op de teller (binnen ons budget). Het moet benzine zijn omdat we krap 70km in de week rijden en onze huidige diesel dan ook te duur in belasting is.

Onze eerste concrete optie nu is dus de mazda 6, die hebben we een hele mooie gevonden uit 2006 (facelift, roest-probleem opgelost) met minder dan 170K op de teller.

Na veel Google'n ook veel positieve dingen over de 6 gelezen.

Enige manco is het mogelijke olieverbruik als we pech hebben.. met andere auto's kan ook iets zijn.
Denk dat we voor ons budget sowieso niet een auto vinden waar we 5 jaar niets aan hoeven doen.
Gezien onze kilometers zou wat extra olieverbruik voorlopig te overzien zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou je niet teveel blindstaren op de KM-stand. Liever op een onderhoudsgeschiedenis die bekend is, en de algemene staat van de auto. KM-stand is dan eigenlijk ondergeschikt. Zeker bij mijn ex-Avensis heb ik gemerkt dat 'de rest' van de auto (rubbers/dempers/interieur/onderstel) ook bij een hoge KM-stand nog allemaal fris aanvoelen. Bij een Volvo (heb een S80 gehad) had het interieur toch wel zijn rammeltjes en kraakjes (alhoewel dat ook net pech kan zijn) en waren er wat rubbers in het onderstel en de motorophanging die vervangen moesten worden (maar die auto was dan ook een stuk zwaarder dan de Avensis en had een stuk meer vermogen/koppel).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
-tom-562 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:07:
Ik zou je niet teveel blindstaren op de KM-stand. Liever op een onderhoudsgeschiedenis die bekend is, en de algemene staat van de auto. KM-stand is dan eigenlijk ondergeschikt. Zeker bij mijn ex-Avensis heb ik gemerkt dat 'de rest' van de auto (rubbers/dempers/interieur/onderstel) ook bij een hoge KM-stand nog allemaal fris aanvoelen. Bij een Volvo (heb een S80 gehad) had het interieur toch wel zijn rammeltjes en kraakjes (alhoewel dat ook net pech kan zijn) en waren er wat rubbers in het onderstel en de motorophanging die vervangen moesten worden (maar die auto was dan ook een stuk zwaarder dan de Avensis en had een stuk meer vermogen/koppel).
kmstand zegt niet alles, maar staat ook voor tijd dat de auto gebruikt is.

Het is maar net hoe zuinig iemand ermee is. En dan nog.. je kunt ook iemand hebben die super zuinig is op zijn auto.. behalve dat hij hem altijd koud direct al vol in de toeren jaagt omdat ie gewoon niet kan rijden :P

Wat dat betreft ziet onze optie er op voorhand heel goed uit, lijkt heel goed onderhouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat hoef je mij niet te vertellen hoor (ik heb 4 weken geleden nog een Corolla gekocht met 330k, en mijn Avensis had 218k op de teller, mijn S80 280k, en mijn 940 310k toen ik ze kocht :+), maar ik zie dat je een eis hebt van <200k km, vandaar mijn opmerking.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Predje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:33:
[...]

kmstand zegt niet alles, maar staat ook voor tijd dat de auto gebruikt is.

Het is maar net hoe zuinig iemand ermee is. En dan nog.. je kunt ook iemand hebben die super zuinig is op zijn auto.. behalve dat hij hem altijd koud direct al vol in de toeren jaagt omdat ie gewoon niet kan rijden :P

Wat dat betreft ziet onze optie er op voorhand heel goed uit, lijkt heel goed onderhouden!
Ziet er netjes uit. (op de foto's, verder kan ik niet oordelen)
Mocht je, qua onderhoud, twijfel hebben, stap een Mazda dealer binnen en vraag om een afdruk van het onderhoud. Dit wordt namelijk digitaal bijgehouden.

En een goede check up na aanschaf kan nooit kwaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
D_Jeff schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:47:
[...]

Ziet er netjes uit. (op de foto's, verder kan ik niet oordelen)
Mocht je, qua onderhoud, twijfel hebben, stap een Mazda dealer binnen en vraag om een afdruk van het onderhoud. Dit wordt namelijk digitaal bijgehouden.

En een goede check up na aanschaf kan nooit kwaad ;)
Hij gaat inderdaad direct naar mijn eigen garage voor een beurtje, puur om even van mijn vertrouwde monteur te horen wat de staat is.

Dat digitaal bijhouden zal alleen zijn wanneer hij dealeronderhouden is lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Predje Voor elk garagebedrijf die toegang heeft tot het onderhoudsregister. Dit zijn dus niet alleen de huidige dealerbedrijven. (ik weet dat bijv een bedrijf in Oudewater geen Mazda dealer is, maar wel toegang heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Predje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:54:
[...]

Hij gaat inderdaad direct naar mijn eigen garage voor een beurtje, puur om even van mijn vertrouwde monteur te horen wat de staat is.

Dat digitaal bijhouden zal alleen zijn wanneer hij dealeronderhouden is lijkt me?
Je kan ook een aankoopkeuring laten doen. Dan kan je ook een goed beeld krijgen van de huidige staat onder de auto en wat je eventueel kan gaan verwachten.

Heb je mogelijkheid tot garantie? Indien ja zou ik dat zeker doen en elke week even het oliepeil checken. Als blijkt dat hij toch olie pakt dan direct aankaarten. Je zegt wel dat je een hoger olieverbruik kunt opvangen de komende 5 jaar maar dat kan vies tegenvallen. De lambdasondes gaan aan gort en die kosten bij deze Mazda €600 ex BTW en ex montage. Je katalysator vind het ook niet leuk en gaat ook naar zijn grootje.

Ik zou dit zeker aftimmeren met de verkoper, kost je anders klauwen met geld en ergernis mocht hij er last van hebben. Ik heb die ervaring en dat is irritant kan ik je vertellen. Heb je ook gezien dat de auto al 4 eigenaren heeft gehad? Hoeft niet zo veel te zeggen maar je weet het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vlassie1980 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:29:
[...]

Je kan ook een aankoopkeuring laten doen. Dan kan je ook een goed beeld krijgen van de huidige staat onder de auto en wat je eventueel kan gaan verwachten.

Heb je mogelijkheid tot garantie? Indien ja zou ik dat zeker doen en elke week even het oliepeil checken. Als blijkt dat hij toch olie pakt dan direct aankaarten. Je zegt wel dat je een hoger olieverbruik kunt opvangen de komende 5 jaar maar dat kan vies tegenvallen. De lambdasondes gaan aan gort en die kosten bij deze Mazda €600 ex BTW en ex montage. Je katalysator vind het ook niet leuk en gaat ook naar zijn grootje.

Ik zou dit zeker aftimmeren met de verkoper, kost je anders klauwen met geld en ergernis mocht hij er last van hebben. Ik heb die ervaring en dat is irritant kan ik je vertellen. Heb je ook gezien dat de auto al 4 eigenaren heeft gehad? Hoeft niet zo veel te zeggen maar je weet het niet....
Bij de dealer ja :P Als je ze van eBay/Autodoc aftrekt koop je ze voor een paar tientjes, gewoon de originele die Mazda ook monteert (zal wss ook gewoon Denso zijn). Dat heb ik bij mijn Avensis toen ook gedaan.
Maar als je garantie kan bedingen, dan moet je dat altijd doen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Predje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:04:
[...]

omdat we krap 70km in de week rijden
Is dat een typefout? Met 3500 km per jaar is een wat hoger olieverbruik toch bijna compleet niet relevant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:31

houthakker

Poehé

Eerst ff Ontopic:

m.b.t. de Mazda 6 en de Passat. Beide zijn prima auto's zonder echt notoire problemen. Ik zou voor de Mazda 6 kiezen want die is 5 jaar jonger = minder geschiedenis en dus iets meer zekerheid. De Passat heeft een turbo wat zaken toch weer wat complexer maken. Hoewel; beide auto's inmiddels > 10 oud zijn en je goed moet kijken naar staat van onderhoud (boekjes.. etc..). Over de occasion dealer kon ik niet veel negatieve berichtgeving vinden. Als deze garage in de buurt is zou ik tijdens de testrit even naar je eigen garage rijden, voor een aankoopadvies.

Van de Seat Altea en Opel Astra zijn ook zeker goede occasions te vinden.

zie ook:
https://www.anwb.nl/auto/...008-02-01/2010-04-01/1744
https://www.anwb.nl/auto/...002-05-01/2004-12-31/1343
https://www.anwb.nl/auto/...000-11-01/2005-03-01/1400
https://www.anwb.nl/auto/...005-03-01/2007-02-01/1354
https://www.anwb.nl/auto/...004-06-01/2007-06-01/1373

Als je toch bij elcoauto gaat kijken, kun je wellicht alsnog een blik werpen op de Opel Astra, Volvo V50 en de Ford Focus (ook al zijn ze buiten je budget, als je het al niets vind bij bezichtiging, hoeven we het er ook niet meer over te hebben :P).

offtopic:
Grappig hoe zo wat elk advies topic al weer zo snel uit de bocht vliegt...

- auto's voorstellen die niet/amper te koop zijn (dat ene examplaar wat misschien wel mooi/betrouwbaar/goed onderhoud heeft gehad)...
- auto's voorstellen die niet voldoen aan de eisen/wensen van de ts... (en zo overdreven zijn die nu ook niet)

@Predje Als ik een tip mag geven ik denk dat je een beter beeld kan geven van wat de opties zijn, zodat het niet zo snel offtopic gaat;
1. Denk goed na wat je nu echt belangrijk vind
a. uiterlijk (iemand die perse een Alfa Romeo wilt hoef je geen Volvo te adviseren)
b. betrouwbaarheid (en ja, ook bij de bevooroordeelde auto's zijn goede exemplaren te vinden, maar als dit op 1 staat begin je bij de modellen met sterke reputatie)
c. betaalbaarheid (aanschafprijs, onderhoud, maar ook mbr = gewicht!).
d. beschikbaarheid (heb je zin om naar zuid-limburg te rijden voor die ene mooie occasion, of ga je liever naar de dealer in de buurt?).
e. uitrusting (airco? climate contro? cruise control? ESP?) / uitvoering (station, dat is duidelijk lijkt me).

2. Probeer je keuze al zoveel mogelijk te destilleren
a. Ga naar autoweek: https://www.autoweek.nl/autovergelijker/ en stel je eisen in. Voor E 4000 hoef je niet verder te kijken dan 2010, maar ik zou proberen niet ouder te gaan dan 2006.
b. Ga naar marktplaats/gaspedaal/autoscout en kijk naar de beschikbaarheid...

Auto = Emotie... En er zijn al _zoveel_ topics met tientallen auto-adviezen (want veel keuze) terwijl 9 van de 10 keer de TS van de adviezen afwijkt vanwege bijvoorbeeld:
- Toch liever bij het huidige merk gebleven
- Toch liever iets bij de garage in de buurt gekocht.
- Toch maar dat model want vrouw... aangezien dit laatste ... ;) bespaar ons tijd en leed en bespreek je mogelijke candidaten met haar...

[ Voor 16% gewijzigd door houthakker op 09-01-2018 13:47 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Predje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:48:
[...]

Je eerdere opmerking over teveel wensen, te weinig budget...
Nu vraag je wat we zelf al hebben gevonden...

Lees jij verder wel iets in dit topic?
Ja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Predje
Yucon schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:06:
[...]

Is dat een typefout? Met 3500 km per jaar is een wat hoger olieverbruik toch bijna compleet niet relevant?
Neen.. wij rijden echt maar 70 in de week! Ok. over het jaar heen gaan we wel ooit wat verder, dus ik kan het gemiddelde wel opkrikken naar 100 in de week.

@houthakker thx voor je bericht!

Anyway.. gister de Mazda gekocht! Auto zag er fantastisch uit! Onderhoudshistorie erbij, zonder mankementen.
Tijdens de proefrit helemaal verlieft geworden..
Er is namelijk nog een plus voor de Mazda welke niet benoemd is; rij-eigenschappen!
Mijn god wat rijdt dat ding lekker! Pittig motertje, geweldige vering/feeling met de weg en stuurt retestrak!
Afwerking en algehele uitstraling van de auto is gewoon kwaliteit.
Alles voelt "stevig/vast" en is mooi (imho). Ik ben ook niets gewend, maar het voelt als een echte auto.
Hij loopt als een zonnetje en de terugrit van 200kilometer vloog voorbij.

Morgen gaat hij naar mijn eigen garage, hopelijk dan geen nare verrassingen. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet.

Ook nog goed kunnen onderhandelen en met een heel tevreden prijs bij de verkoper weggereden.
Terwijl we de deal net gesloten hadden stonden tot 2 keer toe mensen in de zaak voor de Mazda :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
[...]

We wensen wel meer ruimte.

Zelf ben ik ook niet zot van Opel, maar de vrouw vind ze mooi en het lijkt wel veel degelijk voor je geld.

Als je het over betrouwbaarheid hebt, ga voor de Mazda en laat heel VAG lekker zitten.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Predje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:02:
[...]

Neen.. wij rijden echt maar 70 in de week! Ok. over het jaar heen gaan we wel ooit wat verder, dus ik kan het gemiddelde wel opkrikken naar 100 in de week.

@houthakker thx voor je bericht!

Anyway.. gister de Mazda gekocht! Auto zag er fantastisch uit! Onderhoudshistorie erbij, zonder mankementen.
Tijdens de proefrit helemaal verlieft geworden..
Er is namelijk nog een plus voor de Mazda welke niet benoemd is; rij-eigenschappen!
Mijn god wat rijdt dat ding lekker! Pittig motertje, geweldige vering/feeling met de weg en stuurt retestrak!
Afwerking en algehele uitstraling van de auto is gewoon kwaliteit.
Alles voelt "stevig/vast" en is mooi (imho). Ik ben ook niets gewend, maar het voelt als een echte auto.
Hij loopt als een zonnetje en de terugrit van 200kilometer vloog voorbij.

Morgen gaat hij naar mijn eigen garage, hopelijk dan geen nare verrassingen. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet.

Ook nog goed kunnen onderhandelen en met een heel tevreden prijs bij de verkoper weggereden.
Terwijl we de deal net gesloten hadden stonden tot 2 keer toe mensen in de zaak voor de Mazda :D
Gefeliciteerd met je aankoop, het is inderdaad een heerlijk sturende wagen en van binnen ziet hij er erg mooi uit. Het is dat ik 3 kinderen inmiddels heb en zoveel pech heb gehad met mijn vorige 6 want anders was ik er nog wel een hele tijd mee rond blijven rijden. Je rijdt zeker niet voor gek in een 6.

Ik rij nu rond in een groot Avensis Verso hok, heel wat minder spannend interieur maar ook geen kwaaltjes tot nu toe :)

Veel fijne en zorgeloze kilometers gewenst! Heb je nog garantie bedongen / olieverbruik besproken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predje
Vlassie1980 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:40:
[...]

Gefeliciteerd met je aankoop, het is inderdaad een heerlijk sturende wagen en van binnen ziet hij er erg mooi uit. Het is dat ik 3 kinderen inmiddels heb en zoveel pech heb gehad met mijn vorige 6 want anders was ik er nog wel een hele tijd mee rond blijven rijden. Je rijdt zeker niet voor gek in een 6.

Ik rij nu rond in een groot Avensis Verso hok, heel wat minder spannend interieur maar ook geen kwaaltjes tot nu toe :)

Veel fijne en zorgeloze kilometers gewenst! Heb je nog garantie bedongen / olieverbruik besproken?
Olieverbruik kon hij niets over zeggen (snap ik ook wel).. en bij de onderhoudshistorie niets over te zien.
Tijdens de proefrit ff gepeild en na 200km thuis was het peil nog hetzelfde. Lijkt niet aan de hand voor nu.
Je kunt altijd pech hebben met auto's die goed staan aangeschreven (en andersom).

Garantie verder niets, heb uiteindelijk 3500,- betaald met inruil van een sloopauto.

Wat je zegt, van binnen werkelijk prachtig (vind zelf van buiten ook mooi). En je ziet ze toch niet overal rijden zoals Volvo's en Vectra's.

Overigens heb ik nog een proefrit gemaakt in de Vectra.. dat ding stuurt aanzienlijk minder en voelt ook nog eens minder kwalitatief.. gewoon simpele dingen als een blikkendeur dichtgooien tegenover een "massieve" duur.. en plastic stuurtje v.s. lederen stuur met knoppies..

Voor nu heel blij en verwacht de komende 3-4 jaar veel plezier van de auto te hebben. Hopelijk is de volgende auto gewoon een nieuwere Mazda omdat deze zo goed bevallen is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Gefeliciteerd! En met 70 km per week zou ik me niet druk gaan maken om olieverbruik (en als je daadwerkelijk zoveel rijdt, had ik ook eerder gezocht naar de 2.3 liter Mazda 6, of gewoon een dikke Volvo :+)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Predje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:48:
[...]

Olieverbruik kon hij niets over zeggen (snap ik ook wel).. en bij de onderhoudshistorie niets over te zien.
Tijdens de proefrit ff gepeild en na 200km thuis was het peil nog hetzelfde. Lijkt niet aan de hand voor nu.
Je kunt altijd pech hebben met auto's die goed staan aangeschreven (en andersom).

Garantie verder niets, heb uiteindelijk 3500,- betaald met inruil van een sloopauto.

Wat je zegt, van binnen werkelijk prachtig (vind zelf van buiten ook mooi). En je ziet ze toch niet overal rijden zoals Volvo's en Vectra's.

Overigens heb ik nog een proefrit gemaakt in de Vectra.. dat ding stuurt aanzienlijk minder en voelt ook nog eens minder kwalitatief.. gewoon simpele dingen als een blikkendeur dichtgooien tegenover een "massieve" duur.. en plastic stuurtje v.s. lederen stuur met knoppies..

Voor nu heel blij en verwacht de komende 3-4 jaar veel plezier van de auto te hebben. Hopelijk is de volgende auto gewoon een nieuwere Mazda omdat deze zo goed bevallen is! :)
Als er in de onderhoudshistorie niks naar voren komt dan zal het wel goed zitten. Nogmaals fijne kilometers. En post ff wat pics in het grote Mazda topic 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Vlassie was mij net voor.
Maar het grote mazda topic heet u welkom 8-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:27

Rick-Jan

always connected

@Predje Mooie keuze.Ik zie op RDW dat er nog wel een terugroepactie openstaat, is dat al gedaan? Anders kan je dat (gratis) bij een Mazda dealer laten doen. Laatst gedaan met de 3 van mijn ouders.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Rick-Jan schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:58:
@Predje Mooie keuze.Ik zie op RDW dat er nog wel een terugroepactie openstaat, is dat al gedaan? Anders kan je dat (gratis) bij een Mazda dealer laten doen. Laatst gedaan met de 3 van mijn ouders.
Heb je meer info? Het zegt me totaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:27

Rick-Jan

always connected

Predje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:06:
[...]

Heb je meer info? Het zegt me totaal niets.
Voer je kenteken in op https://ovi.rdw.nl/
Bij het tabblad basis de onderste uitvouwen, terugroepacties. Dan zie je:

https://terugroepregister....aspx?mgpnummer=MGP170085

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Predje
Rick-Jan schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:09:
[...]

Voer je kenteken in op https://ovi.rdw.nl/
Bij het tabblad basis de onderste uitvouwen, terugroepacties. Dan zie je:

https://terugroepregister....aspx?mgpnummer=MGP170085
Thx voor de tip! Blijkbaar kan ik dus met de 6 ook gratis naar de Mazda dealer.
Zal er eens achteraan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-04 08:27
Ik overweeg ook een Mazda 6 van 2009
Een 1.8 of 2.0

Hebben die ook nog steeds kans een olie boot te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:06

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Ruud888 dit topic is enorm oud. Dus deze gaat dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.