Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphone1984
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-03-2022
Beste mensen,

Is er iemand die een aantal tips heeft om safe te zitten qua terug te moeten betalen aan de belastingdienst?

Gisteren heb ik de voorlopige teruggave van 2018 gewijzigd ivm met het laten middelen van onze hypotheek.
Nou besluipt mij een gevoel van onzekerheid....

Is het nou zo dat je het geschatte loon wat je denkt te gaan verdienen over 2018 beter hoger of lager aan kan houden om safe te zitten?

En er word gevraagd naar de rente die wij gaan betalen over 2018, is het verstandig deze hoger of lager in te vullen?

zo is het namelijk dat de rente die wij per maand betalen over de opbouwhypotheek 425 euro is, dat is dus 5100 per jaar.

Mijn gevoel zegt, als ik de rente die wij gaan betalen over 2018 naar beneden zet, bijvoorbeeld naar 4000 euro ipv de werkelijke 5100 euro, wij dus 1100 euro terug moeten gaan betalen.

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Ik kom er niet echt meer uit.

Wie kan mij op weg helpen?

Alvast bedankt,

Groetjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:26
Je hoeft niets te betalen, je hebt toch ook nog niets terug gehad?
Als in 2019 blijkt dat jij in 2018 teveel hebt gehad dan moet je dat terug betalen. Als in 2019 blijkt dat je te weinig hebt gehad dan krijg je het terug, simple as that.

Je hoeft ook geen gebruik te maken van voorlopige teruggave, je kan ook wachten tot je in 2019 aangifte doet over 2018 en dan krijg je in 1x een smak geld die sowieso klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 17:47

Rmg

Tip. gebruik gewoon de voorlopige teruggaaf niet, hoef je ook niets terug te betalen. krijg je 1 bedrag als de aanslag komt ben je van je hele onzekere gevoel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphone1984
Goedemorgen.

Bedankt,

Helaas zijn we afhankelijk van de maandelijkse teruggave, dus helemaal niet gebruiken is geen optie helaas.

Het is zo, dat we de voorlopige aanslag moeten wijzigen aangezien we een lagere hypotheek rente hebben nu.
Dit past de belastingdienst niet zelf aan, dus zullen wij nog voor de oude hypotheek een hoger bedrag blijven ontvangen als ik dit niet aan pas, en dan word het waarschijnlijk terug betalen.

om dit te wijzigen moet alles opnieuw ingevuld worden, ze hebben geen aparte formulieren alleen voor dit.

Vandaar dat ik graag zou weten of ik het loon beter lager of hoger aan kan houden en de te betalen rente over de hypotheek in 2018

Het gaat om de voorlopige aanslag.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
De aangifte VT is een hele ingewikkelde (maar wel de meest accurate, zolang je getallen klopppen) manier om te zeggen: "Ik ga dit jaar X euro te veel of te weinig betalen via mijn werkgever".

Als er het zo invult dat er uit komt dat je werkgever 5k teveel afdraagt dan krijg je dat bedrag verspreid over het jaar gestort door de belastingdienst. Blijkt achteraf dat dit maar 4k was dan moet je inderdaad 1000 euro terugbetalen. Blijkt echter achteraf dat dit 6k was dan krijg je 1000 euro gestort.

Als je niet zeker bent van de getallen dan kun je beter te laag zitten; dan krijg je per maand minder voorschot, maar is de kans kleiner dat je terug moet betalen.

Overigens, als je 5000 euro hypotheekrente betaalt dan houdt dat niet in dat je 5000 euro minder belasting moet betalen; dat houdt in dat je belastbare inkomen met 5000 euro omlaag gaat en je dus ongeveer 2100 euro minder belasting hoeft te betalen. Vul je een lagere rente in, heb je minder aftrekposten, heb je een hoger belastbaar inkomen, betaal je meer belasting en krijg je dus minder terug van hetgeen je werkgever al heeft afgedragen. Minder rente opgeven dan je betaalt == lagere voorlopige teruggave en dus veilig.

Als er verder niet zo veel veranderd (alleen lagere hypotheekrente) dan neem je de getallen van vorig jaar over, zet er de lagere rente in en klaar :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vul hem gewoon eerlijk in op basis van je actuele gegevens en pas hem aan als er iets in je situatie wijzigt gedurende het jaar.

Als jij hem juist in vult hoef je niks terug te betalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Om je vraag gewoon te beantwoorden ipv levensadvies te geven zoals sommigen voor mij:
De voorlopige teruggaaf voor hypotheekrenteaftrek is gebaseerd op dat je je belastbaar inkomen kunt verminderen met de rente die je betaalt.
Als je €10.000 belastbaar inkomen hebt (voordat je hypotheekrente hebt afgetrokken), en €2000 hypotheekrente hebt betaald. Dan is je belastbaar inkomen dus €8000. En over dat bedrag moet je inkomstenbelastingen betalen.

In praktijk houdt je werkgever geen rekening hiermee, en draagt deze gewoon inkomstenbelasting over al het loon af.
Ook over die €2000, en die belasting krijg je terug van de belastingdienst.

Hoeve belasting je over die €2000 hebt betaald is afhankelijk van in welke belastingschijf je zit. Maar hoe hoger je loon, hoe hoger het percentage.

Als je een hoger bedrag aan rente betaalt, krijg je meer terug.
Als je een hoger bedrag aan loon krijgt, krijg je meer terug.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:36

P_Tingen

omdat het KAN

Stel dat je in zou vullen dat je €100.000 aan rente betaalt, dan zou je dus heel veel terugkrijgen. Als je invult dat je €0 aan rente betaalt krijg je niks terug, dus hoe minder je invult aan rente, hoe minder je terugkrijgt. Als je een veiligheidsmarge wil inbouwen en toch teruggave wil, dan is dat een manier om het bedrag te verlagen.

Andere manier is zo nauwkeurig mogelijk invullen, kijken wat je terugkrijgt en daar een deel van apart zetten op een spaarrekening. Als je dan terug moet betalen dan heb je het tenminste.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphone1984
Paul schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:35:
De aangifte VT is een hele ingewikkelde (maar wel de meest accurate, zolang je getallen klopppen) manier om te zeggen: "Ik ga dit jaar X euro te veel of te weinig betalen via mijn werkgever".

Als er het zo invult dat er uit komt dat je werkgever 5k teveel afdraagt dan krijg je dat bedrag verspreid over het jaar gestort door de belastingdienst. Blijkt achteraf dat dit maar 4k was dan moet je inderdaad 1000 euro terugbetalen. Blijkt echter achteraf dat dit 6k was dan krijg je 1000 euro gestort.

Als je niet zeker bent van de getallen dan kun je beter te laag zitten; dan krijg je per maand minder voorschot, maar is de kans kleiner dat je terug moet betalen.

Overigens, als je 5000 euro hypotheekrente betaalt dan houdt dat niet in dat je 5000 euro minder belasting moet betalen; dat houdt in dat je belastbare inkomen met 5000 euro omlaag gaat en je dus ongeveer 2100 euro minder belasting hoeft te betalen. Vul je een lagere rente in, heb je minder aftrekposten, heb je een hoger belastbaar inkomen, betaal je meer belasting en krijg je dus minder terug van hetgeen je werkgever al heeft afgedragen. Minder rente opgeven dan je betaalt == lagere voorlopige teruggave en dus veilig.

Als er verder niet zo veel veranderd (alleen lagere hypotheekrente) dan neem je de getallen van vorig jaar over, zet er de lagere rente in en klaar :)
Hoi Paul,

Bedankt voor je uitleg,

Dus om safe te zitten is het beter om zowel inkomen en de hypotheekrente die we gaan betalen over 2018 wat lager aan te houden?

Ik heb het nu namelijk redelijk precies ingevoerd, alleen krijg ik liever iets terug dan dat ik moet gaan terugbetalen.

bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

iphone1984 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:43:
[...]

Hoi Paul,

Bedankt voor je uitleg,

Dus om safe te zitten is het beter om zowel inkomen en de hypotheekrente die we gaan betalen over 2018 wat lager aan te houden?

Ik heb het nu namelijk redelijk precies ingevoerd, alleen krijg ik liever iets terug dan dat ik moet gaan terugbetalen.

bedankt,
Safe zitten is gewoon accuraat invullen ;) Als je lager gaat zitten kan het ook zijn dat je onterecht gebruik maakt van bepaalde inkomensafhankelijke kortingen die achteraf toch niet van toepassing blijken te zijn.
Gebruik de jaaropgave van 2017 om hem relatief accuraat in te vullen en vul hem dan tezamen met je aangifte over 2017 nogmaals in als blijkt dat je niet volledig was.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphone1984
Tsurany schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Safe zitten is gewoon accuraat invullen ;) Als je lager gaat zitten kan het ook zijn dat je onterecht gebruik maakt van bepaalde inkomensafhankelijke kortingen die achteraf toch niet van toepassing blijken te zijn.
Gebruik de jaaropgave van 2017 om hem relatief accuraat in te vullen en vul hem dan tezamen met je aangifte over 2017 nogmaals in als blijkt dat je niet volledig was.
Hoi,

Het is niet zo dat ik het extreem laag aan wil houden, maar toch wel degelijk iets om safe te zitten.

Ik zal het inkomen invoeren zoals beschreven is op de jaaropgave en het te betalen bedrag aan hypotheekrente op 4400 euro zetten, dan moet het toch redelijk goed komen??

Groetjes

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
iphone1984 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:31:
Helaas zijn we afhankelijk van de maandelijkse teruggave
Niet om het een of ander, maar als je niet zonder renteaftrek kan, heb je teveel schuld op je genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iphone1984
RemcoDelft schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:55:
[...]

Niet om het een of ander, maar als je niet zonder renteaftrek kan, heb je teveel schuld op je genomen.
Bedankt voor de wijze les

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
iphone1984 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:43:
Nee. Je betaalt belasting over je inkomen, het doel van minder rente opgeven is je inkomen minder omlaag zetten. Dus: Rente lager, inkomen hoger.
RemcoDelft schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:55:
Niet om het een of ander, maar daar kun je helemaal niks over zeggen. Omstandigheden veranderen, en achteraf is altijd makkelijk lullen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphone1984
[quote]Paul schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:58:
[...]
Nee. Je betaalt belasting over je inkomen, het doel van minder rente opgeven is je inkomen minder omlaag zetten. Dus: Rente lager, inkomen hoger.

Hoi Paul,

Bedankt, helder.

Ga ik hier mee aan de gang.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 09:48
Alles achteraf doen en niet de voorlopige aangifte doen. Lees net dat dat geen optie is, dan zoals geschreven de rente te laag invullen (=minder hypotheek rente aftrek) en je salaris wat hoger (=minder zorgtoeslag). Dan zit je altijd veilig.

Bij het aanvragen van de zorgtoeslag moet je het zogenaamde verzamelinkomen invullen, dit is zeker met hypotheekrenteaftrek een stuk lager dan je bruto inkomen, wellicht kun je daar ook nog wat terugkrijgen.

Ik blijf het een vreemde constructie vinden, met een dik huis en een dik salaris kun je nog steeds zorgtoeslag krijgen, maar dat even terzijde.

[ Voor 42% gewijzigd door carbidsjitter op 05-01-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19
Ik lift even mee op dit topic: als ik mijn voorlopige teruggave helemaal op 0 wil zetten, moet ik dan in mijn voorlopig aanslag een aanpassing doorvoeren en de te betalen rente op 0 zetten? Dat voelt zo gek, omdat ik weet dat ik wel rente betaal en dus het formulier niet naar waarheid invul door hem nu op 0 te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:47
Je kan gewoon een voorlopige aangifte met alles op 0 indienen. Dan krijg/betaal je niks en verreken je het met de definitieve aangifte, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphone1984
carbidsjitter schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:24:
Alles achteraf doen en niet de voorlopige aangifte doen. Lees net dat dat geen optie is, dan zoals geschreven de rente te laag invullen (=minder hypotheek rente aftrek) en je salaris wat hoger (=minder zorgtoeslag). Dan zit je altijd veilig.

Bij het aanvragen van de zorgtoeslag moet je het zogenaamde verzamelinkomen invullen, dit is zeker met hypotheekrenteaftrek een stuk lager dan je bruto inkomen, wellicht kun je daar ook nog wat terugkrijgen.

Ik blijf het een vreemde constructie vinden, met een dik huis en een dik salaris kun je nog steeds zorgtoeslag krijgen, maar dat even terzijde.
Bedankt voor je reactie,

Wij hebben de zorgtoeslag jaren geleden al op 0 laten zetten aangezien we hier geen recht op hadden/hebben. we hebben toen een paar keer wat terug moeten betalen en toen besloten hem op 0 te zetten.

Ook zonder zorgtoeslag het inkomen wat hoger invullen? of gaat dit nu niet meer op?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het is natuurlijk afhankelijk wat je wilt.

Aan de ene kant lees ik, dat je achteraf niet wilt bijbetalen (lees: gedurende het jaar te veel hebt ontvangen), maar ook dat je niet zonder de voorlopige toeslag kan (lees: op 0 zetten is geen optie).

Heb je voor jezelf wel helder "hoeveel" voorlopige toeslag je nodig hebt om wél rond te komen?
En is dit bedrag lager dan wat je terug zou kunnen krijgen als je met je meest actuele (lees: exacte bedragen) rekent? Zo ja, ga dan spelen met de getallen totdat je het "gewenste bedrag" er uit krijgt.
Zo nee, zoek dan hulp van iemand die jou financieel kan uitleggen hoe alles werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 09:48
iphone1984 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:38:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Wij hebben de zorgtoeslag jaren geleden al op 0 laten zetten aangezien we hier geen recht op hadden/hebben. we hebben toen een paar keer wat terug moeten betalen en toen besloten hem op 0 te zetten.

Ook zonder zorgtoeslag het inkomen wat hoger invullen? of gaat dit nu niet meer op?

Groetjes
Als je toch geen zorgtoeslag ontvangt dan kun je dat het beste achteraf doen, zodat je nooit iets terug hoeft te betalen. Stel je wilt nu zorgtoeslag voor 2017 aanvragen, dan eerst de belastingaangifte voor 2017 invullen (welke in principe geheel correct is, daar je je exacte loon weet en hypotheekrente aftrek). Hier komt een verzamelinkomen uit, deze kun je dan weer invullen bij het aanvragen van de zorgtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 13:47
@iphone1984 Als je verwacht dat je in 2018 €5100 aan rente moet gaan betalen, kun je inderdaad gewoon met dat bedrag spelen. Ik zou niet met inkomen gaan knoeien. Dat kan (volgens mij) veel sneller ingewikkeld worden dan hypotheekrenteaftrek.

Stel je zet hem op €4000, dan kun je even door laten rekenen hoeveel je per maand terug gaat krijgen in de voorlopige teruggaaf en of je het daarmee redt. Als je dan volgend jaar definitieve aangifte doet en de rente inderdaad €5100 bleek, dan krijg je dan alsnog het voordeel van de aftrek van die €1100.

Zo hebben wij het met onze vorige hypotheek jarenlang gedaan en dat beviel erg goed!

@Valorian : Je moet inderdaad een nieuwe voorlopige aangifte maken en daarin aangeven dat je €0 rente betaalt. (Niet schrikken: je krijgt dan een voorlopige aanslag met een 'te betalen' bedrag dat even hoog is als het 'te ontvangen' bedrag op je vorige aanslag. Dit wordt dan met elkaar verrekend (tenzij je al een deel ontvangen hebt) zodat je op 0 uitkomt).

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 06:51

Croga

The Unreasonable Man

iphone1984 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:15:
Is het nou zo dat je het geschatte loon wat je denkt te gaan verdienen over 2018 beter hoger of lager aan kan houden om safe te zitten?
Je kunt de voorlopige teruggaaf online aanpassen bij de belastingdienst. Die online tool vertelt je ook precies wat de gevolgen zijn van de ingevulde gegevens. Wat je dus het beste kunt doen is gewoon even met de getallen spelen in de online tool, dan zie je meteen wat de gevolgen zijn van je aanpassingen.
Pas wanneer je tevreden bent met de ingevulde gegevens duw je op "insturen".

Wat ik zou doen is eerst de werkelijke gegevens invullen, dan kijken wat je voorlopige teruggaaf gaat zijn, daarna de getallen aanpassen zodat de voorlopige teruggaaf iets lager uit komt. Dan zit je relatief veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qweridee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-05 08:28
Vul je correcte gegevens in, krijg je maandelijks bijvoorbeeld €200 van de belastingdienst, zet je €75 daarvan aan de kant, heb je aan het eind van het jaar, mocht je teveel hebben ontvangen in ieder geval €900 aan spaargeld waarmee je direct de boel terug kunt betalen.
Pagina: 1