Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Win 10 shared folders alleen toegang als 'everyone' erbij is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:53
Recent heb ik een upgrade met Win10 pro voor mijn hudige Win7 systeem gebouwd. Op de Win10 pc heb ik shared folders die ik met een Mede8er en een win7 pc wil benaderen.

Op de win10 pc heb ik local users gemaakt die ik toegang gegeven heb aan een shared folder via folder properties -> sharing -> advanced sharing -> share this folder (vinkje) -> permissions -> add group or user names.

Als ik dan op een win7 pc zo'n folder probeer te mappen (door met de zelfde user&pass combo in te loggen) of door 'login with different credentials' te kiezen dan werkt het niet en krijg ik een access denied op de win7 pc. Als ik echter 'everyone' toevoeg aan de user/group list die toegang heeft tot de map dan werkt het wel gewoon. Echter, dit is natuurlijk niet de manier van werken.

Wie heeft een idee hoe het komt dat ik zonder 'everyone' de shared folder niet kan benaderen vanaf een andere pc?

Alle reacties

• commandokilla
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:33
Lijkt precies dat je de ACL rechten ook eens moet nakijken. Je hebt alleen de SMB rechten aangepast.
Dus naar het tabje security gaan van de folder en daar eens kijken

• nielsgeode
quote:
commandokilla schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:06:
Lijkt precies dat je de ACL rechten ook eens moet nakijken. Je hebt alleen de SMB rechten aangepast.
Dus naar het tabje security gaan van de folder en daar eens kijken
Nice dat werkt :D

Wat ik me wel afvraag: waarom werkte het dan eerst ook niet als ik probeerde in te loggen met het local administrator account wat je aanmaakt tijdens de installatie? Die zou toch dezelfde rechten moeten hebben als alle users (inclusief administrator) in de group administrators? De group administrators stond (uiteraard) in de ACL met full control op allow.

• commandokilla
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:33
Had de administrator (group) zowel op SMB als op ACL de rechten?
Ik zet de rechten in zo'n setups op SMB meestal gewoon op everyone (full allow), dan hoef je maar enkel op ACL de rechten bij te houden

• nielsgeode
quote:
commandokilla schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:33:
Had de administrator (group) zowel op SMB als op ACL de rechten?
Ik zet de rechten in zo'n setups op SMB meestal gewoon op everyone (full allow), dan hoef je maar enkel op ACL de rechten bij te houden
Voor zover ik weet wel: standaard is c$ toch gedeeld met full control voor alleen administrators? Die probeerde ik en dat werkte niet, had ook een map gedeeld met in de smb alleen lezen voor mijn eigen admin account, en dat werkte niet, maar misschien dat mijn eigen admin account niet standaard voor elke map in de ACL staat? Dat laatste zou wel moeten toch of kan een account wel administrator zijn zonder bij de group administrators te hroen?

Zijn die c$, d$, etc. shares eigenlijk uit te zetten?

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
quote:
nielsgeode schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:36:
[...]

Zijn die c$, d$, etc. shares eigenlijk uit te zetten?
Uiteraard.
https://www.google.nl/sea...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

Misery and hate will kill us all.

• Rikkert070
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16-03 11:53
Share rechten met everyone erin en NTFS rechten met de specifieke personen. Beste is om dit in een groep te kwakken en deze up to date te houden.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True