[W10] harde schrijf draait en schrijft zonder opdracht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:10
Mijn vraag:
Mijn harde schrijf (wd blue 500gb ) draait en schrijft continu maar er is geen opdracht.
Ik hoor hem draaien en schrijven hiernaast brandt ook de hdd led.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4440 Boxed€ 187,-€ 187,-
1ASRock H87 Pro4€ 0,-€ 0,-
1Club 3D Radeon R9 270 royalQueen€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD5000AZRZ, 500GB€ 44,-€ 44,-
1Cooler Master K280€ 41,95€ 41,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 83,49€ 83,49
1Sharkoon HDD Vibe-Fixer€ 20,95€ 20,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 146,-€ 146,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,39

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
De Indexering service voor de betreffende hdd heb ik al stop gezet. maar dit maakt geen verschil
Ik heb de tijd dat de harde schijf uitgeschakeld wordt gezet op 5 min maar ook dat dit maakt geen verschil
De hardeschijf hangt in rubber omdat anders de kast mee gaat trillen.(hdd vibe fixer)
Maar ondanks dat blijft het geluid verschrikkelijk irritant.
Hiernaast heb ik de harde schijven gescand met window,s beveiliging maar deze niks gevonden.

Is de harde schijf gewoon niet goed ?
(intel rapid store technologie zegt dat de hdd in orde is, ook crystal mark vermeldt geen problemen.)
Recent aangeschaft hdd dus verwacht eerder software matig iets niet klopt.

Wat verwacht ik van jullie ?
Wat kan ik nog meer doen, waar ligt dit aan ? waarom gebeurt dit ?

Extra info:
Het is een (backup) schijf van alle foto,s en bestanden ed.
Op deze schijf maak ik mijn backup gereed en deze kopieer ik later naar mijn externe hdd.
(mocht me pc of hdd begeven heb ik een backup liggen tenzij bijde crashen op het moment van schrijven)
Dit gebeurt allemaal handmatig. na kan het zijn dat er spyware tussen zit. maar het lijkt me stug.
Hoe moet ik dat controleren ? welke programa,s raden jullie daarvoor aan ?
(windows beveiliging staat gewoon en beide schijven gescand maar heeft niks kunnen vinden)

Beste antwoord (via miciel op 05-01-2018 09:31)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gebruik resource monitor om na te gaan welk proces aan het schrijven is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
wagenveld schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 08:21:
Goede tip. maar ik hoor hem toch ratelen/schrijven ondanks dat er geen programma aan het schrijven of lezen is op de betreffende hdd. waarschijnlijk iets te snel geoordeeld. ik zag superfetch heel ietsje schrijven iedere keer als ik de hardisk had benaderd. even opgezocht wat het was. aangezien ik vaak andere mappen raadpleeg wilde hij deze mappen alvast klaarzetten. dus iedere keer wat anders in het geheugen laden maakte kabaal. superfetch uitgeschakeld en nu is het een stuk stiller. _/-\o_
nou hopen dat dit ook echt de oplossing is. en niet dat er nog wat anders tevoorschijn komt.
(verder is er niks meer tevoorschijn gekomen.)

[ Voor 45% gewijzigd door miciel op 05-01-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gebruik ook eens bijv. de Process monitor uit de https://docs.microsoft.co...nloads/sysinternals-suite en filter op WriteFile. (En daarna op alleen bestanden lezen filteren als er idd geen schrijfacties zijn)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:11

P_Tingen

omdat het KAN

Windows doet ontzettend veel dingen op de achtergrond, tot automatisch defragmenteren aan toe, dus het feit dat /jij/ niks doet als gebruiker wat schijfacties kan veroorzaken wil niet zeggen dat de schijf niks hoeft te doen.

Ik neem aan dat je hoofdschijf je ssd is trouwens, anders zou ik dat maar snel omzetten.

Overigens had ik een hele tijd ook een hdd nog in mijn systeem, maar ik werd (ook) gek van het lawaai steeds zonder duidelijke reden en daarom heb ik hem er uiteindelijk maar uitgehaald. Dat kun je in principe ook met jouw 500GB schijf doen; doe hem in een externe behuizing en koppel hem via usb als hij nodig is.

[ Voor 33% gewijzigd door P_Tingen op 05-01-2018 10:44 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
P_Tingen schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:42:
Windows doet ontzettend veel dingen op de achtergrond, tot automatisch defragmenteren aan toe, dus het feit dat /jij/ niks doet als gebruiker wat schijfacties kan veroorzaken wil niet zeggen dat de schijf niks hoeft te doen.
Automatisch demenfragteren stond op wekelijks, maar staat nu uit.
Ik neem aan dat je hoofdschijf je ssd is trouwens, anders zou ik dat maar snel omzetten.
ja dat is inderdaad de hoofdschijf ik zou er niet aan moeten denken, zonder ssd.
Overigens had ik een hele tijd ook een hdd nog in mijn systeem, maar ik werd (ook) gek van het lawaai steeds zonder duidelijke reden en daarom heb ik hem er uiteindelijk maar uitgehaald. Dat kun je in principe ook met jouw 500GB schijf doen; doe hem in een externe behuizing en koppel hem via usb als hij nodig is.
Een goede tip, maar ik gebruik de schijf daarvoor te regelmatig. plus het is voor nu grotendeels opgelost.
die paar lees en schrijf acties welke window,s nu nog uitvoerd voor smart en achtergrondverkeer zijn niet onoverkomenlijk. maar iedere keer als je map opent en weer afsluit dan stond i gewoon te schrijven.
en op de ene of andere manier maakt dat meer kabaal dan de normale acties die ik deed.
(maar mischien heeft dat te maken met de menselijke(mijn) interpretatie. als ik vind/weet dat een harde schijf herrie mag maken omdat ik hem daarvoor een opdracht geef dan is het minder irritant dan een onverwachte schrijf actie.
Pagina: 1