Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Alternatief voor Fibaro dimmers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 06:53
Voor de nieuwbouw van mijn ouders ben ik op zoek naar een alternatief voor de Fibaro zwave dimmer. Waarom een alternatief? Mijn ouders willen graag met een dubbele pulsdrukker kunnen dimmen (omhoog = aan/feller, omlaag =uit/minder fel).

Enkele eisen:
De pulsdrukker moet bedraad aangesloten kunnen worden.
De dimmer moer benaderbaar zijn voor een domotica pakket (zwave, of bijvoorbeeld lan).
De dimmer moet stand alone kunnen werken, onafhankelijk van een centrale regelunit.
Een pre is het dimmend in en uitschakelen.

Op internet kwam ik onderstaande LAN dimmer tegen, maar kan er verder niet echt veel over vinden helaas.
http://www.altenburger.de...dimmer-phasenabschnitt-en

Heeft iemand anders nog een goed alternatief?

De gehele woning wordt in stervorm uitgevoerd waarbij alle buizen in een centrale ruimte samen komen. Hier willen we ook de dimmers plaatsen, wanneer mogelijk zou een DIN module erg mooi zijn. Voor in deze ruimte zoeken we ook nog een mooie oplossing om alle (schakel/sensor)draden overzichtelijk te verwerken. Ik heb wel wat dingen gevonden, maar het is me niet geheel duidelijk hoe je het mooiste van bijvoorbeeld VDdraad naar flexibel gaat, dat kan met lasdoppen, maar dat wordt een enorme bende volgens mij.

Alvast bedankt!

Nhz wijzigde deze reactie 05-01-2018 02:56 (5%)

Beste antwoord (via Nhz op 21-01-2018 09:08)

• smokem555
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22-04 10:25
Het kan zeker wel met de fibaro dimmer 2, mits je daar de juiste schakelaar voor gebruikt natuurlijk:
De schakelaar moet dan twee "momentary" standen hebben (zoals rolluikschakelaars bijvoorbeeld).

Dan gebruik je de S1 (dimmen) en de S2 (feller) inputs ipv alleen de S1.

Kijk even in de manual: Parameter 20 en 26 instellen (hoe precies dat is even uitzoeken).

https://manuals.fibaro.co...212/FGD-212-EN-T-v1.3.pdf

Alle reacties

• Japidoff
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:36
mijn persoonlijke keus gaat toch vaak richting KNX, maar relatief duur en lastig zelf te installeren,

maar je zou eens naar Eltako kunnen kijken (hele assortiment)

en voor de overgang van vd naar soepel worden vaak klemmenstroken bovenin de meterkast geplaatst
voorbeeld: google search

tip: installeren is een vak, vraag het een installateur...

gang is alles

• Nhz
Bedankt voor je antwoord. KNX heb ik wel eens wat over gelezen, heel lang geleden, maar heb je daarbij niet alsnog een single point of failure? Of haal ik nu zaken door elkaar?

Ik zal er eens even induiken.

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

HeroS

Domotica Nerd

Met een Fibaro dimmer kun je gewoon werken met een pulsschakelaar hoor. 1x klikken is uit/aan en ingedrukt houden is dimmen (feller minder fel).

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• Nhz
Jep, maar met een enkele pulsdrukker (zoals fibaro voorschrijft) kan je maar 1 kant op drukken.

Mijn ouders zijn inmiddels al gewend aan een systeem waarbij de onderste drukker uitschakeld en de bovenste inschakeld en waarbij vasthouden de dimfunctie bedient. Dat is in mijn ogen ook een stuk gebruiksvriendelijker, want als je net een tikkie teveel dimt hoef je niet eerst de hele cyclus weer door, maar druk je gewoon de andere knop in.

Nhz wijzigde deze reactie 05-01-2018 22:22 (5%)

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:55
De pricewatch: Qubino Flush Dimmer Z-Wave+ heeft de mogelijkheid voor 2 inputs, misschien dat je die kan programmeren zoals je wil?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Otherside
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19-04 11:37
Dat heeft de Qubino ook, alleen het is nogal omslachtig om die 2e input werkend te krijgen in bijv. Domoticz (eigen ervaring) en er is weinig over te vinden, maar wel mogelijk. Ben er nog mee bezig.
Alleen bij Qubino heb je natuurlijk meerdere draden nodig (ook blauw) en dat zullen ze niet standaard doen bij nieuwbouw.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• smokem555
Het kan zeker wel met de fibaro dimmer 2, mits je daar de juiste schakelaar voor gebruikt natuurlijk:
De schakelaar moet dan twee "momentary" standen hebben (zoals rolluikschakelaars bijvoorbeeld).

Kijk even in de manual: Parameter 20 en 26 instellen (hoe precies dat is even uitzoeken).

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23-04 17:18
quote:
Nhz schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:21:
Jep, maar met een enkele pulsdrukker (zoals fibaro voorschrijft) kan je maar 1 kant op drukken.

Mijn ouders zijn inmiddels al gewend aan een systeem waarbij de onderste drukker uitschakeld en de bovenste inschakeld en waarbij vasthouden de dimfunctie bedient. Dat is in mijn ogen ook een stuk gebruiksvriendelijker, want als je net een tikkie teveel dimt hoef je niet eerst de hele cyclus weer door, maar druk je gewoon de andere knop in.
pricewatch: Z-wave.me Dimmer set in Duwi Everlux
Deze doen, volgens mij, exact het geen jij bedoeld. en de laatste dim stand wordt onthouden.

• Nhz
quote:
smokem555 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:17:

Dit ga ik eens even proberen, bedankt!

• TjalleK
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-04 21:30
quote:

Ik heb het hier operationeel onder domoticz.

1e knop kort indrukken is aan of voluit.
1e knop lang indrukken feller.
2e knop kort indrukken is uit.
2e knop lang indrukken is dimmen.

• Nhz
quote:
TjalleK schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:42:
[...]

Ik heb het hier operationeel onder domoticz.

1e knop kort indrukken is aan of voluit.
1e knop lang indrukken feller.
2e knop kort indrukken is uit.
2e knop lang indrukken is dimmen.
Dat heb ik zelf ook, geen enkel probleem. Ik wil dat het ook werkt zonder controller, zoals in de OP al aangegeven. :)

• TjalleK
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-04 21:30
quote:
Nhz schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:21:
[...]

Dat heb ik zelf ook, geen enkel probleem. Ik wil dat het ook werkt zonder controller, zoals in de OP al aangegeven. :)
Eenmaal ingesteld werkt het prima zonder controller. Maar daar zal net de crux zitten.

• Nhz
quote:
TjalleK schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:13:
[...]

Eenmaal ingesteld werkt het prima zonder controller. Maar daar zal net de crux zitten.
Mja, maar dan werk je waarschijnlijk met een zwave schakelaar. Daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee. Zwave is leuk als aanvulling, maar de primaire zaken moeten gewoon bedraad werken.

• Nhz
quote:

Wegens omstandigheden ben ik hier niet eerder aan toegekomen, maar dit is inderdaad de oplossing die ik voor ogen had. Thanks!

Aanvullende vraag: ik heb diverse kleuren van dit draad liggen, is dat geschikt om tussen Sx en S1/S2 te gebruiken? Er staat gewoon 230v op deze schakelaars, maar er gaat amper stroom doorheen denk ik. Wat dat betreft zou dit dus prima moeten kunnen, toch?

Nhz wijzigde deze reactie 21-01-2018 09:11 (19%)

• smokem555
Ik zou te alle tijden VD draad nemen met een vaste kern van minimaal 1,5mm2. Het mengen van soepele kern en vaste kern is niet aan te raden. Het kan wel, maar dan moet je voor de aansluitingen op de Fibaro met adereindhulzen gaan werken. Voor soepele kern met vaste kern te verbinden kan met een Wago-Klem.

Maar de soepele kern kan weer niet aangesloten worden op de schakelaars meestal, omdat deze niet geschroeft maar geklemd zitten. Kortom, koop een rolletje VD draad, bruin en zwart is het enige wat je nodig hebt. Bij de bouwmarkt hebben ze vaak ook wel rolletjes van 5 meter ofzo.

• Nhz
@smokem555 Volgens mij heb ik aan alleen bruin en zwart niet genoeg. Ik wil immers voor Sx, S1 en S2 kleuren gebruiken welke nergens anders in de installatie gebruikt worden. Dit voorkomt onduidelijkheid en bijbehorende fouten.

Overigens heb ik aan rolletjes van 5 meter niet genoeg, het gaat om een stuk of 20 schakelaars verspreid over de hele woning. Alles wordt geschakeld op een centraal punt. We hebben dus eerder circa 300 mtr nodig van alle drie de kleuren.

Ik kies nu voor fibaro dimmers vanwege twee redenen, voornamelijk omdat we er een hoop vanuit de huidige woning meenemen. Daarnaast is het voor mij veel sneller installeren omdat ik me niet eerst in hoef te lezen in andere technieken, daar heb ik gezien de bouw geen tijd voor. Dit werkt direct, zonder dat het hele domotica systeem geļnstalleerd en geconfigureerd moet worden.

Nhz wijzigde deze reactie 23-01-2018 06:55 (60%)

• smokem555
Ik heb het zelf zo gedaan:

L=Bruin
S1=zwart (schakeldraad)
S2=zwart (Schakeldraad)
Sx=Bruin (Aanvoer Fase voor schakelaar)
N=Blauw
Dimmer output= zwart (schakeldraad)

Omdat de dimmer module achter de schakelaar zit is dit nog steeds goed overzichtelijk.

Maar als je dimmers centraal gaat aanleggen heb je inderdaad wat kabels te trekken zeg, niet handig als je het mij vraagt hoor in dit geval. Dat betekent dat je 6 draden naar de schakelaar moet aanleggen.
Dan snap ik dat je met bepaalde kleuren wil gaan werken om het overzichtelijk te houden. Misschien kan iemand je hier dan een aanbeveling doen op wat voor kleuren dat dan moeten zijn. Het moet natuurlijk wel een beetje NEN conform blijven.

Houdt er wel rekening mee dat je op bepaalde schakelaars niet zomaar een soepele kern kan aansluiten, die zijn daar niet voor gemaakt.

smokem555 wijzigde deze reactie 23-01-2018 08:59 (5%)

• vanisher
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Ik liep tegen hetzelfde aan. Ik heb deze schakelaar gebruikt: https://www.klusspullen.n...ontact-1v-1-maakcontact-b

• Nhz
quote:
smokem555 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 07:53:
Ik heb het zelf zo gedaan:

L=Bruin
S1=zwart (schakeldraad)
S2=zwart (Schakeldraad)
Sx=Bruin (Aanvoer Fase voor schakelaar)
N=Blauw
Dimmer output= zwart (schakeldraad)

Omdat de dimmer module achter de schakelaar zit is dit nog steeds goed overzichtelijk.

Maar als je dimmers centraal gaat aanleggen heb je inderdaad wat kabels te trekken zeg, niet handig als je het mij vraagt hoor in dit geval. Dat betekent dat je 6 draden naar de schakelaar moet aanleggen.
Dan snap ik dat je met bepaalde kleuren wil gaan werken om het overzichtelijk te houden. Misschien kan iemand je hier dan een aanbeveling doen op wat voor kleuren dat dan moeten zijn. Het moet natuurlijk wel een beetje NEN conform blijven.

Houdt er wel rekening mee dat je op bepaalde schakelaars niet zomaar een soepele kern kan aansluiten, die zijn daar niet voor gemaakt.
Zes draden naar een schakelaar? Hoe kom je daar bij? Ik tel er maar drie: Sx van dimmer naar pulsdrukker, dan S1 en S2 van pulsdrukker terug naar de dimmer. Vervolgens gaat er vanaf de dimmer naar de lamp een enkele draad welke geschakeld wordt door de dimmer, deze is dus bij voorkeur zwart(/wit).

Wat mij dan beter lijkt is het volgende:
L = bruin
Sx = bruin (aanvoer fase voor schakelaar)
S1 = zwart (schakeldraad pulsdrukker > dimmer)
S2 = zwart/wit (schakeldraad pulsdrukker > dimmer)
N = blauw
~ = zwart (geschakelde draad richting lamp)
quote:
Aan die schakelaar heb ik niets, ik wil schakelaars gebruiken welke twee maakcontacten hebben. Een maakcontact bij naar boven drukken en een maakcontact bij het naar beneden drukken.

Nhz wijzigde deze reactie 23-01-2018 13:23 (13%)

• vanisher
Met deze schakelaar kan ik aan /uit omhoog dimmen en omlaag dimmen op basis van de fibaro dimmer 2.
Die pulst 2 kanten op, ik begin alleen te twijfelen of ik het goede type heb doorgegeven, ik zoek hem er zo ff bij.

• smokem555
quote:
Nhz schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:21:
[...]

Zes draden naar een schakelaar? Hoe kom je daar bij? Ik tel er maar drie: Sx van dimmer naar pulsdrukker, dan S1 en S2 van pulsdrukker terug naar de dimmer. Vervolgens gaat er vanaf de dimmer naar de lamp een enkele draad welke geschakeld wordt door de dimmer, deze is dus bij voorkeur zwart(/wit).

Wat mij dan beter lijkt is het volgende:
L = bruin
Sx = bruin (aanvoer fase voor schakelaar)
S1 = zwart (schakeldraad pulsdrukker > dimmer)
S2 = zwart/wit (schakeldraad pulsdrukker > dimmer)
N = blauw
~ = zwart (geschakelde draad richting lamp)
8)7 Excuus!!! Het was nog vroeg vanmorgen, inderdaad het zijn er slechts 3.

Over de kleur (zwart/wit) die je voor ogen hebt laat ik even in het midden, maar zover ik weet mag je slechts 4 kleuren gebruiken (op 3 fase/400v aansluitingen na dan) en is het verplicht dat je aan de kleur van het draad meteen de functie kan zien.

bruin=fase
blauw=nul
groen/geel=aarde
zwart=schakel

Maar daar durf ik je geen uitsluitsel over te geven, misschien is jouw idee wel hartstikke conform NEN 1010. ;)

• Nhz
quote:
vanisher schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:40:
Met deze schakelaar kan ik aan /uit omhoog dimmen en omlaag dimmen op basis van de fibaro dimmer 2.
Die pulst 2 kanten op, ik begin alleen te twijfelen of ik het goede type heb doorgegeven, ik zoek hem er zo ff bij.
Had je hier nog naar gekeken? :-)

• vanisher
Nee nog niet aan toegekomen, maar ik ga zo direct even de doos met schakelaars opzoeken.

• vanisher
Even gekeken, maar ik heb me toch vergist, het zijn enkele puls drukkers. 1x drukken aan, nog een keer drukken uit.
In gedrukt houden was dimmen. 2x drukken was max vermogen.
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*