Ik heb mijn administratie ook (deels) gedigitaliseerd. Ik ben nog niet geheel klaar om alles om te zetten, maar dit weekend wil ik weer een slag maken.
Ik heb vorig jaar een fujitsu scansnap ix500 gekocht. Ik heb de andere mobiele scanners van fujitsu ook overwogen, maar het schijnt dat de sheetfeeder van de mobiele scanners niet al te best zijn. De sheetfeeder van de ix500 is echt superieur.
Daarnaast heb ik gekeken of er bestaande tools zijn om mijn administratie in te beheren. Ik heb uiteindelijk besloten om geen tool hiervoor te gebruiken, omdat ik mijn ditigale administratie voor de lange termijn wil hebben en dus geen afhankelijkheid wil creëren met een derde partij die in de loop van de tijd kan verdwijnen. Vaak wordt een eigen bestandsysteem gebruikt door dit soort tools dus mocht de partij verdwijnen, dan zit je met een set aan waardeloze bestanden. Ik heb dus alles op filesystem gecatogoriseerd. De files hebben de volgende bestandsnaam:
yyyy-dd-mm -> bedrijfsnaam -> specificatie.pdf en gaan in een directorystructuur waarin de bestanden worden gecategoriseerd.
De scanner wordt geleverd met allerlei software om de papieren in een bepaald formaat op te slaan, om per pagina een losse pdf te maken, of per set van papieren één enkele pdf te maken.
Daarnaast wordt de scanner geleverd met OCR-software, waarbij enkele talen hardwarematig in het apparaat zitten. Helaas valt Nederlands daar niet onder, dus dit moet softwarematig gedaan worden, wat iets meer tijd kost.
Dit categoriseren en hernoemen van files heb ik geprobeerd wat meer te automatiseren d.m.v. een tool die ik geschreven heb. Ik heb als input een configuratiebestand waarin ik bepaalde steekwoorden koppel aan bedrijfsnamen en veel voorkomende specificaties. Als ik vervolgens de ingescande pdf's in een bepaalde directory zet, dan worden ze automatisch opgepikt door mijn tool die op zoek gaat naar de datum (de eerstvoorkomende datum is 9 van de 10 keer de aanschrijfdatum) en op basis van mijn configuratiebestand vult hij dan een bedrijfsnaam en specificatie in en verplaatst deze automatisch naar de juiste directory in mijn archief. Daarnaast plaats ik nog enkele tags (de tags in de macos-finder die je per file kunt instellen) om een handmatige validatie te doen en om bijvoorbeeld brieven die belangrijk zijn voor de belastingaangifte te markeren.
Verder zijn er enkele brieven die ik ook 'analoog' moet bewaren. Ik heb hiervoor per jaartal een map gemaakt en stel dat in 2017 een brief is die ik zowel digitaal als analoog heb, dan markeer ik de digitale file met de tag 'papieren archief' en zie aan de datum van de filename in welke map ik dan moet zoeken.
In de praktijk is het terugzoeken van documenten al heel goed te doen met spotlight, aangezien deze op filename, maar ook in de content van de files zoekt. Dus als ik de factuur van mijn televisie wil terugvinden, dan typ ik in spotlight 'panasonic' in, en ik zie vervolgens de hit '2008-05-28 -> mediamarkt -> factuur.pdf' tevoorschijn komen en zie dus direct dat het tijd wordt voor een nieuwe tv
Dat is grofweg mijn setup qua digitaliseren van mijn papieren, ik hoop dat je er wat aan hebt
Oh ja, wat ik nog ben vergeten te zeggen: pas op met het bewaren van je administratie in de cloud. Ik lees hier op Tweakers oplossingen met de volledige administratie te bewaren in bijv. Evernote, maar dat zou ik nooit doen. Alles staat dan onversleuteld in de cloud (anders kan Evernote niet indexeren) en om mijn hele hebben en houden onversleuteld in de cloud te hebben zou ik geen prettig idee vinden.
Ik heb overigens meerdere backups van mijn administratie (en de rest van mijn belangrijke bestanden), namelijk een time machine backup naar een backupserver die thuis in mijn netwerk staat en een offsite backup naar idrive. Deze data wordt clientside geëncrypt waarna dit vervolgens encrypted naar de idrive-servers wordt verstuurd.
[
Voor 22% gewijzigd door
JeroenTheStig op 05-01-2018 08:17
]