Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Roxy90
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-11 14:19
Hallo,

Ik heb onlangs dankzij Tweakers review de Trust GXT 658 Tytan 5.1 gekocht! Werkt perfect maar mijn PC (Gigabyte GA-Z97X Gaming 3) kan echt niet goed overweg met het geluid! Het geluid word bijvoorbeeld misvormt bij L en R en is zachtjes (midden heeft dan normaal geluid) maar dan werkt de sub niet. Bij films ook gewoon 5.1 geluid. 8)7 Als er een Windows geluidje word afspeelt is het in die tijd ff goed (zie filmpje) :? 8)7 . Met Youtube/NOS/NU.nl heb ik maar 2.0.

Met 5.1 geluidstesten via een website geen enkel probleem als ik het zo bekijk. Het lijkt erop dat de drivers/ mijn geluidsprogramma's en Windows niet goed met elkaar communiceren?! Ik heb zelfs mijn PC al opnieuw geïnstalleerd en alle drivers geupdate. Maar het probleem blijft bestaan.

Omdat het extreem vaag probleem is en lastig uit te leggen (want wie gelooft dit?! ;)) heb ik ff een filmpje gemaakt! Download hem hier: https://wetransfer.com/do...557420180104211711/c54f4e

00:00 - 00:25 2.0 Radio en YT maar testgeluid 5.1!
00:27 Een kraak (voor het eerst ontdekt)
00:45 YT 2.0 en testgeluid wel 5.1
01:45 Midden speaker gaat ff de stekker eruit. Vreemd geluid bij L en R?! Alsof er door de neus gepraat word
01:55 Geluid nu naar 100 blijkbaar maar met Windows geluid even goed geluid bij L en R
02:10 Geen probleem bij 5.1 test maar even goed geluid bij de testgeluidjes _/-\o_
02:40 Opeens goed geluid :/
02:57 YT speelt uit zich zelf af (lol)
03:40 Goed geluid maar zonder extra settings

PS: ik kan meer filmpjes maken! Bij liedjes zonder muziek er even tussendoor word de stem ernstig misvormt bijvoorbeeld :X

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

filmpje :? Kan je hem niet op youtube gooien...

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Roxy90
Waarom de MIC niet functioneert moet ik nog ff naar kijken
YouTube: 00002

Waarom de stem word misvormt (huh) en bij instelling "Game" werkt het wel goed?!?! YouTube: 00003

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

@Roxy90
Het geluid word bijvoorbeeld misvormt bij L en R en is zachtjes (midden heeft dan normaal geluid) maar dan werkt de sub niet.
Heb je niet ergens DP2 up-sampling aanstaan ? Bij niet DP2 bronnen kan je dat soort dingen krijgen.
Met Youtube/NOS/NU.nl heb ik maar 2.0.
Dat zijn toch ook 2.0 bronnen ? Zie vorige antwoord, mogelijk is het een soort van auto-surround setting die van een 2.0 (stereo) bron iets van surround probeert te maken.
> 00:27 Een kraak (voor het eerst ontdekt)
Dat lijkt meer op ergens een te hoge gain. Kan zowel in de bron zitten als een instelling van je mic/line-in.

Zorg hoe dan ook voor een 'vaste' test set, geen streaming e.d. maar gewoon een paar verschillende app's waarmee je inconsequente output krijgt. Vervolgens uitsluiten met een koptelefoon of alles normaal 2.0 te horen is. Denk ook aan bijv. mono en stereo met dezelfde samples om up-sampling van DP2 te detecteren. Dan kan je tenminste deze test herhalen totdat je de oorzaak gevonden hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Roxy90
Heb je niet ergens DP2 up-sampling aanstaan ? Bij niet DP2 bronnen kan je dat soort dingen krijgen.
Nee, niet dat ik het weet. Ik heb ff zitten prutsen bij SBX Prostudio maar het blijkt dat de beste setting 50% is. Bij 0% heb je blijkbaar viruteel 2.0 geluid bij 50% 5.1 (niet virtueel denk ik) en bij 100% 7.1. Waarschijnlijk virtueel geluid aangezien het programma op 5.1 is ingesteld. Tevens heb ik Dialog plus uitgeschakeld wat voor verbetering van de stemmen zou moeten zorgen (er staat: Verbeter de stemmen in films voor helder dialoog). Anway...
Dat zijn toch ook 2.0 bronnen ? Zie vorige antwoord, mogelijk is het een soort van auto-surround setting die van een 2.0 (stereo) bron iets van surround probeert te maken.
True. Ik had ook gewoon de subwoofer verwacht. Ik heb het via de vorige setting voor elkaar gekregen om de subwoofer ook te laten spelen maar dat krijg ik (nog) niet voor elkaar.

Bij deze bronnen hoor ik een beetje bass als je oor voor de sub houd.. Als ik de bass op allerhoogst zet blijft de subwoofer zachtjes maar dus niet bij testjes en bij 5.1 films.

Even wat anders:

Windows denkt nog steeds dat de Center het bass kanaal is en andersom. Als ik deze uitschakel via Windows reageert het Realtek programma hier ook op. Toch lijkt Windows hier niet goed op te reageren als ik het "volume" van 0 naar 100 zet van subwoofer. Want als ik dat doe gaat midden harder of zachter. PS: was voor deze installatie ook al zo. Enig idee hoe dat te fiksen? Ik heb het gevoel dat daarom de subwoofer niet goed werkt? Bij het instellen van 5.1 via Windows werkt het wel goed. Maar bij opslaan nog steeds niet ok.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5a523ad70c529/5a523ad708f1e-Knipsel.thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5a523ccd411b6/5a523ccd31c01-Knipsel1.thumb.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Roxy90 op 07-01-2018 16:29 ]