Raspberry pi 3b menu/task bar weg.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-09 10:52
Mijn vraag
Echt uit het niets, random is mijn menu/task bar van de raspberry pi 3b weg. Hij draait op de nieuwste rasbian versie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry pi 3b
raspbian nieuwste versie

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Echt heel google doorgezocht.
Meerdere google reboots.
sudo apt-get update commando uitgevoerd
sudo apt-get update commando uitgevoerd

Mocht er nog meer informatie zijn zal ik die z.s.m leveren. :9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Heeft niks met electronica te maken (behalve dat de computer geen meegeleverde behuizing heeft :P).

Move naar NOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke desktop omgeving heb je standaard op je Pi draaien? Is dat LXDE? Wat als je via Alt+F2 eens "lxpanel" uitvoert, krijg je dan weer je 'taakbalk' terug?

Die 'balk' gaat niet zomaar weg, je moet 'm zelf sluiten of verwijderen. Denk dus nog even na wat je precies hebt gedaan. Kan ook zijn dat het package lxpanel is verwijdert met een update vanwege een conflict met een ander package. Iets wat trouwens met alleen een 'apt-get update', zelfs als je die meerdere keren uitvoert, niet gebeurt.

Je kan trouwens wel heel Google doorzoeken, maar als je niet even zegt op welke steekwoorden je hebt gezocht, weten we nog niets. Voor hetzelfde geld heb je gewoon gezocht op 'doen beren hun behoefte in het bos'.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Hero of Time schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 22:59:
Welke desktop omgeving heb je standaard op je Pi draaien? Is dat LXDE? Wat als je via Alt+F2 eens "lxpanel" uitvoert, krijg je dan weer je 'taakbalk' terug?

Die 'balk' gaat niet zomaar weg, je moet 'm zelf sluiten of verwijderen. Denk dus nog even na wat je precies hebt gedaan. Kan ook zijn dat het package lxpanel is verwijdert met een update vanwege een conflict met een ander package. Iets wat trouwens met alleen een 'apt-get update', zelfs als je die meerdere keren uitvoert, niet gebeurt.

Je kan trouwens wel heel Google doorzoeken, maar als je niet even zegt op welke steekwoorden je hebt gezocht, weten we nog niets. Voor hetzelfde geld heb je gewoon gezocht op 'doen beren hun behoefte in het bos'.
-Waar kan ik zien welke desktop omgeving ik gebruik? :p
-Nee, dan krijg ik hem niet terug.
-Ik probeerde gister voor een projectje van github te clonen, ik voerde eerst deze 2 commando’s uit:

Apt get update
Apt get upgrade
Sudo reboot

Daarna kwamen er meer commando’s maar zo ver kwam ik niet omdat die taskbar menu dus weg ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan via 'dpkg -l' zien welke packages er allemaal op staan. Scroll daar doorheen, dan kom je vanzelf achter welke DE je hebt. ;) En dan zie je ook gelijk of lxpanel er nog op staat, want ik vermoed dat je LXDE draait, aangezien de Pi nou niet zo krachtig is om Gnome3 of KDE Plasma te draaien. ;)

Als je blind dingen laat updaten zonder te kijken wat er gebeurt, lees de acties dan terug in /var/log/apt/history.log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Hero of Time schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:57:
Je kan via 'dpkg -l' zien welke packages er allemaal op staan. Scroll daar doorheen, dan kom je vanzelf achter welke DE je hebt. ;) En dan zie je ook gelijk of lxpanel er nog op staat, want ik vermoed dat je LXDE draait, aangezien de Pi nou niet zo krachtig is om Gnome3 of KDE Plasma te draaien. ;)

Als je blind dingen laat updaten zonder te kijken wat er gebeurt, lees de acties dan terug in /var/log/apt/history.log.
ii lxpanel 0.9.3-1+rpi5 armhf LXDE panel
Dit staat tussen die lijst is dit iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan is het package geïnstalleerd. Als het niet start als je een uitvoerprompt oproept, is er iets anders aan de hand. Start 'm eens vanuit een terminal, dan krijg je eventuele foutmeldingen te zien. En anders staat het in .xsession-errors. Sowieso wel even handig om die te bekijken na een clean start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Ik krijg deze 3 errors als ik het commando "lxpanel" uitvoer.

(lxpanel:1956): Wnck-WARNING **: Unhandled action type _OB_WM_ACTION_UNDECORATE

Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het process id staat er ook bij, 1956. Is er een proces met dat id aanwezig? Zie bijvoorbeeld /proc, of de uitvoer van 'ps ax' (anderen gebruiken liever 'ps -ef') en filter met 'grep' op het id.

Heb je nog iets gezien in de history log van apt mbt de updates die het heeft doorgevoerd? Iets van GTK of LXDE dat een update heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
1784 ? S 0:00 [kworker/3:0]
1948 pts/1 Ss 0:00 bash
2195 ? S 0:00 [kworker/2:0]
2506 ? S 0:00 [kworker/0:0]

Dit was het ps ax commando.
Is dit wat u bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is wel heel erg weinig, dat kan nooit alles zijn. PID 1 mist al, dus je uitvoer klopt al gewoon niet. Iets aparts in het log qua acties vlak voor het tijdstip dat het probleem begon?

Heb je belangrijke dingen op de Pi staan of ingesteld? Maak desnoods van die config een backup en installeer opnieuw. Dat lijkt mij nu even de snelste en makkelijkste oplossing.

Pagina: 1