Toon posts:

ahhh. Er staat 150V op mijn case

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Elke keer als ik mijn computer aansluit op mijn coax intranet terwijl hij aanstaat, valt de stroom uit.

Dit vond ik een beetje vreemd, dus pakte ik mijn multimeter, en mette de spanning tussen mijn verwarmingsradiator, en mijn computer kast. En tot mijn verbazing sloeg deze uit naar 150V. 150 volt arrhhhggg. Dat verklaart waarom ik telkens een schok voel als ik mijn netwerk kabel en mijn computer tegelijk vastpak.

Wat kan het probleem zijn. Moet ik een nieuwe voeding kopen? of kan ik de voeding repareren, en zo ja. Hoe? Ik heb op mijn kamer geen geaard stopcontact. Maakt dat wat uit?

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:28
Heb je de zooi wel geaard?

Verwijderd

Topicstarter
[quote
[/quote]

Nee, heb geen geaard stopcontact.
De computer beneden is wel geaard.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Op donderdag 12 juli 2001 13:47 schreef DrClearbottom het volgende:
Juist antwoord... :)
U gaat door voor de magnetron... *D :D

Eeuwige n00b

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:28
Ik weet niet of dat DE oplossing zal zijn, maar je kunt het allicht proberen.

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

[...]
Nee, heb geen geaard stopcontact.
De computer beneden is wel geaard.
Daar komt dus het potentie verschil vandaan... :)
Computers in een netwerk die niet geaard zijn zijn niet erg bevorderlijk voor de netwerkverbinding... :)

Probeer een kabeltje te trekken van een verwarming naar de kast en kijk dan nog eens... :) :P

Eeuwige n00b

Verwijderd

Topicstarter
Als de boel niet geaard is bij mij, dan mag er toch niet zomaar 150V op mijn case gaan staan?

Of is dat wel normaal. Wat moet ik dan doen, een draadje van mijn radiator naar mijn computer aanleggen voor aarde?

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 13:52 schreef _tornado_ het volgende:
Als de boel niet geaard is bij mij, dan mag er toch niet zomaar 150V op mijn case gaan staan?

Of is dat wel normaal. Wat moet ik dan doen, een draadje van mijn radiator naar mijn computer aanleggen voor aarde?
kan ik heb nog wel zo'n ding voor je

Verwijderd

Elke keer als ik mijn computer aansluit op mijn coax intranet terwijl hij aanstaat, valt de stroom uit.

Dit vond ik een beetje vreemd, dus pakte ik mijn multimeter, en mette de spanning tussen mijn verwarmingsradiator, en mijn computer kast. En tot mijn verbazing sloeg deze uit naar 150V. 150 volt arrhhhggg. Dat verklaart waarom ik telkens een schok voel als ik mijn netwerk kabel en mijn computer tegelijk vastpak.

Wat kan het probleem zijn. Moet ik een nieuwe voeding kopen? of kan ik de voeding repareren, en zo ja. Hoe? Ik heb op mijn kamer geen geaard stopcontact. Maakt dat wat uit?
Je moet ff aan het frame van je computer een draad bevestigen die je aan de verwarming aansluit als je computer uit staat en als de stekkers (ja allemaal) er niet inzitten. Het komt doordat er ergens een condensator in je voeding zit die storing uit het lichtnet filtert voor je. Als je je kast niet aardt, werkt die condensator als een soort wisselspanningsdeler kunnen er pittige spanningen ontstaan tussen massa en aarde. Dit verklaart ook waarom de stroom uitvalt: jou aardlek schakelaar werkt goed. Aan je netwerk hangt waarschijnlijk een computer die wel geaard is, en dan probeer jij die condensator te ontladen door de aarde, met als je gevolg dat de aardlekschakelaar het niet leuk vind.
Hierdoor doet de line-out van je sblive het ook niet meer als je je stereo niet aardt en je pc wel (of andersom of allebij niet) en je het stekkertje er ineens inplugt.
Conclusie: goed aarden!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe wist jij nu dat ik een sblive heb, en dat die wel een uitvalt,

het is idd waar, mijn sblive kapt er soms mee, met een reboot is dat weer goed, maar hoe wist je dat !?!?!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Moet je even een draadje tussen je kast en de radiator in je kamer leggen. Maarja, dan staat het hele radiatornet in huis helemaal onder 150V, dus ook niet zo slim :r.
Ik zou je voeding eens onderzoeken, of even een andere proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Idd, als ik een draadje tussen mijn case, en radiator doe, dan is de spanning weg. maar dat is logisch, het draadje is 0 ohm. dus kan er keen spanningsverschil meer zijn.
Maar mijn moeder durft nu niet meer de verwarming aan te zetten :)

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Moraal van het verhaal:
Aarden die hap... :P

Eeuwige n00b

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 13:57 schreef LL Koelkast het volgende:
Moet je even een draadje tussen je kast en de radiator in je kamer leggen. Maarja, dan staat het hele radiatornet in huis helemaal onder 150V, dus ook niet zo slim :r.
Ik zou je voeding eens onderzoeken, of even een andere proberen...
Dit slaat dus nergens op want de radiator is geaard dus daar kan nooit spanning op staan!!
Vergeet al dat ge*** over je voeding, daar is niets mis mee.
Je moet je stopcontact aarden (draad trekken)of als tussen weg een draad naar je CV trekken.
Ik heb nl precies het zelfde gehad met internet via Chello.

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg tenminste geen schokken meer door me heen als ik mijn case vastpak. Dat draadje is dus wel een oplossing.

nu maar weer al die klote knipperende klokken, en video's instelling, grrr.

Verwijderd

Topicstarter
oh, oh,
iets te vroeg gejuigd.

Nu staat er nog 60 V tussen mijn netwerk kabel, en mijn computer,

Mijn netwerk kaart heeft het inmiddels al opgegeven, ik zit nu achter mijn broer zijn pc.

Ik ga toch maar mijn voeding(en mijn NIC) ff vervangen

• Dualdude
  • Laatst online: 10-05 08:58
blaat laat maar :)

Verwijderd

Waarschijnlijk is de verwarming niet pefect geaard en heb je daardoor nog zo'n 60 volt potentiaal verschil. 't beste is als je een kabeltje van de aarding naar je pc legt. (indien doenbaar natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn server staat op zolder, en is ook niet geaard,

Is het niet mogelijk dat er nu een stroom loopt vanaf de server via de massa van mijn netwerkkabel naar mijn computer, en van mijn computer weer naar de radiator?

Ik moet denk ik dus alles aarden, inclusief de server.

Verwijderd

Zodra ik mijn syst. in een ongeaard systeem doe, heb ik niet eens i-net connectie

Verwijderd

Kan er ook voor iets tussenzitten. Je kan ook eens meten tussen verwarming en aarde en desnoods de verwarming aarden daar waar het makkelijk te doen is. (tenminste als het allemaal metalen leidingen zijn). Zo kan je, waar geen aarde is, de verwarming gebruiken. In ieder geval is het een goede zaak als alle apparatuur geaard is.

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 16:16
Jep, of alles aarden of niets aarden.

Bij de laatste optie, moet je dan dus ook niet aan je compukasten komen >:).

Verwijderd

Topicstarter
uhh, hehe, van daar, Mijn netwerkkaar wou toch al nooit sneller dan 100 kb/s zelfs niet van pc naar pc in het netwerk. maar ja, die is nu toch stuk.

Verwijderd

Bij coax netwerkkabels is het ook gebruikelijk om aan een van de BNC pluggen een krokodillenbekje met kabel te hangen en dit kabeltje ook bijvoorbeeld aan een radiator of ander geaard object te bevestigen.
Er bestaan ook BNC pluggen waar al een aarde kabel aan vastzit trouwens.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:46

sus

is druk :+

Je moet niet vergeten om daar waar je dat kabeltje aan de verwarming(pijp) aansluit, je de verf weghaalt, en dat je het blanke metaal ziet.

Anders heeft het nog geen zin...

Verwijderd

Hoe wist jij nu dat ik een sblive heb, en dat die wel een uitvalt,

het is idd waar, mijn sblive kapt er soms mee, met een reboot is dat weer goed, maar hoe wist je dat !?!?!
Ik had er ook een. Ik moest hem eruit halen en 5 minuten laten liggen naast de PC. Heb op zich best gekke dingen meegemaakt door slechte aarding.

Verwijderd

oh, oh,
iets te vroeg gejuigd.

Nu staat er nog 60 V tussen mijn netwerk kabel, en mijn computer,

Mijn netwerk kaart heeft het inmiddels al opgegeven, ik zit nu achter mijn broer zijn pc.

Ik ga toch maar mijn voeding(en mijn NIC) ff vervangen
Je voeding is goed... Aard alle computers in het netwerk. Dus allemaal aan de verwarming. Zorg er voor dat je overal dezelfde aarde gebruikt, anders werkt het nog niet. Netwerkkaarten kunnen idd slecht tegen slechte aarde. Haal hem er maar eens uit en wacht 5 min, dan doet ie het weer. Net als de sblive.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:44

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

hey Tornado zullen we het netwerkje tussen onze huizen maar ff uitstellen? Lijkt me niet handig dat alle computers hiero de laatste adem uitblazen door een slechte aarding.

Ook maar eens tijd voor een nieuwe meterkast lijkt mij, netals hier 8 groepen en dat apart onder randaarde.

Het heeft mij toen 3 netwerkkaartjes gekost met dat coax netwerkje van ons :)

/dev/null

Verwijderd

Sorry dat ik me ermee bemoei, maar ik kan niet zo goed tegen zelfmoord akties.
Aarden aan de verwarming lijkt een goed idee, maar op het moment dat de verwarming om wat voor reden niet meer goed geaard is staat er wel 150V op of zo. Bevondien staat de verwarming in verbinding met de waterleiding en zo wordt douchen een (letterlijk) spannende ervaring.

Verwijderd

Zolang je die coax kabel aangesloten laat is je pc toch geaard via de mantel van die kabel?
Anders moet je op beide pc's de BNC plug verbinden met de kast van je pc.
Alleen moet je van de niet geaarde pc de stekker er ff uithalen op het moment dat je die kabel aan- of afkoppelt.
Van storing in je netwerk zal je denk ik geen last hebben.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:44

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op donderdag 12 juli 2001 16:50 schreef sterretje het volgende:
Sorry dat ik me ermee bemoei, maar ik kan niet zo goed tegen zelfmoord akties.
Aarden aan de verwarming lijkt een goed idee, maar op het moment dat de verwarming om wat voor reden niet meer goed geaard is staat er wel 150V op of zo. Bevondien staat de verwarming in verbinding met de waterleiding en zo wordt douchen een (letterlijk) spannende ervaring.
alleen als je een combi-ketel heb, is de waterleiding gekoppeld :)

/dev/null

• Hellfire
  • Niet online
Op donderdag 12 juli 2001 17:50 schreef I_Stealth_I het volgende:

[..]

alleen als je een combi-ketel heb, is de waterleiding gekoppeld :)
Tenzij je je verwarming met een gieter bijvult, staan ze volgens mij altijd met elkaar in verbinding hoor...
Pagina: 1