Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Samsung RV520

Pagina: 1
Acties:

• thenlownager
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 01-01-2019
Dag tweakers, de laptop van mijn ouders is ongelofelijk traag. Het gaat om een Samsung RV520, er draait Windows 10 op.

De computer wordt niet intensief gebruikt maar moet het wel gewoon doen, daarom dat er geen nieuwe laptop gekocht zal worden.

Ik heb de HDD eens onder handen genomen (onnodige bestanden verwijderd) maar dit lostte het probleem niet op. Bij Task manager blijft de load van de HDD vaak rond de 90 a 100% staan.

Het lijkt mij een goede oplossing om in plaats van de DVD drive een HDD caddy te kopen en daar een SSD in te plaatsen zodat de HDD die er reeds in zit puur als opslag kan dienen.

Ik zoek een?
HDD caddy en geschikte SSD

Wat is je budget?
Hoe minder hoe beter, enkel Windows 10 en een programma zoals office zal dan op de SSD komen te staan. De HDD die ze reeds in zit zal dienen als opslag voor foto's en video's van vakanties, etc..

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen enkele voorkeur. De snelheid van eender welke SSD lijkt mij te volstaan(?). Echter zou ik graag van jullie willen horen wat jullie denken of zouden doen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Wordt gebruikt in een Samsung RV520.

Wat heb ik zelf al gevonden?
Dat het inderdaad mogelijk is om een HDD caddy in plaats van de DVD drive te gebruiken. Zie onderstaande link voor HDD caddy.
Verder vroeg ik mij af hoe het werkt met een 2,5inch SSD in zo'n caddy omdat die gemaakt zijn voor HDD (3,5 inch?)
https://www.notebookcaddy.be/samsung-rv520-hdd-caddy

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Waarom niet gewoon alleen de hhd vervangen door een ssd?

Hoi!

• thenlownager
Het lijkt mij beter om een kleine SSD erin te plaatsen waardoor Windows en de rest van de data gescheiden is van elkaar.

• Praetextatus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 05-04 01:52

Praetextatus

the dutch_paki

quote:
thenlownager schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:06:
Het lijkt mij beter om een kleine SSD erin te plaatsen waardoor Windows en de rest van de data gescheiden is van elkaar.
Hebben ze dat ook echt nodig? Hebben ze belangrijke of veel data? Anders zou ik zeggen hdd eruit want misschien is deze ook aan het eind van zijn Latijn. Nieuwe ssd van 250 gb lijkt mij voor de meeste senioren wel voldoende en als het echt moet een gratis cloud account voor documenten.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• thenlownager
quote:
Praetextatus schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:02:
[...]

Hebben ze dat ook echt nodig? Hebben ze belangrijke of veel data? Anders zou ik zeggen hdd eruit want misschien is deze ook aan het eind van zijn Latijn. Nieuwe ssd van 250 gb lijkt mij voor de meeste senioren wel voldoende en als het echt moet een gratis cloud account voor documenten.
Ja, de foto's die daarop staan worden regelmatig bekeken of gebruikt om een verjaardagskaart, of collage mee te maken etc.. ook gemaakte video's worden hier opgeslagen.
Met de cloud werken lijkt mij in dit geval niet zo handig, het gaat om meer dan 300GB aan foto's/video's/muziek die erop staat.
Belangrijke documenten worden hier ook opgeslagen.
Daarom de keuze om voor een kleine SSD te gaan.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

quote:
thenlownager schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:58:
[...]

Ja, de foto's die daarop staan worden regelmatig bekeken of gebruikt om een verjaardagskaart, of collage mee te maken etc.. ook gemaakte video's worden hier opgeslagen.
Met de cloud werken lijkt mij in dit geval niet zo handig, het gaat om meer dan 300GB aan foto's/video's/muziek die erop staat.
Belangrijke documenten worden hier ook opgeslagen.
Daarom de keuze om voor een kleine SSD te gaan.
Duidelijk, dan kun ze gewoon zo een 2,5 inch naar 3,5 inch bracket aanschaffen. Zijn erg goedkoop.

https://www.google.nl/sea...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

• thenlownager
quote:
Praetextatus schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:42:
[...]

Duidelijk, dan kun ze gewoon zo een 2,5 inch naar 3,5 inch bracket aanschaffen. Zijn erg goedkoop.

oké, bedankt!

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:13
quote:
thenlownager schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:00:
Verder vroeg ik mij af hoe het werkt met een 2,5inch SSD in zo'n caddy omdat die gemaakt zijn voor HDD (3,5 inch?)
https://www.notebookcaddy.be/samsung-rv520-hdd-caddy
Zo'n caddy is gemaakt voor 2,5" HDD's, dezelfde maat als die van een SSD dus, 3,5" schijven kom je al jaren niet meer tegen in laptops (weet niet of er ooit in gezeten hebben, eerste laptop die ik open heb gehad dateert van +-2000, in elk geval is die RV520 daar veel te dun voor). Maar je zet best de HDD in de caddy en installeer de SSD waar nu de HDD zit.

Als het je alleen gaat om Windows en een paar programma's, heeft de pricewatch: Kingston A400 120GB nog een vrij goede prijs/GB voor die lage capaciteit (grotere SSD's kosten minder per GB, maar kosten in totaal natuurlijk ook wel meer).

Verder toch een paar aandachtspunten:
- Zorg dat je de data die nu op de harde schijf staat ergens extern opslaat en wis dan die harde schijf, het gaat alleen maar verwarring veroorzaken als je in die laptop 2 Windows installaties laat zitten. Zet na het wissen dan de data terug, dan is alles makkelijk terug te vinden.
- Foto's en video's (die je niet kwijt wilt) alleen op een laptop bewaren is heel riskant, de laptop of harde schijf kunnen om allerlei redenen stuk gaan. In het ideale geval maak je backups bij een offsite backup dienst, als je geen abonnement wilt eventueel op een eigen NAS, en als dat teveel kost dan toch op zijn minst op een externe schijf.
quote:
Praetextatus schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:42:
[...]

Wat bedoel je hiermee?

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

quote:
MacPoedel schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:47:
[...]

[...]

Wat bedoel je hiermee?
TS vroeg zich af hoe hij een 2,5 inch SSD kon installeren in een bay voor 3,5 inch HDD's. Nou dat kan met zo een bracket :). Bay heeft de TS al gevonden.

• thenlownager
quote:
MacPoedel schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:47:
[...]

Zo'n caddy is gemaakt voor 2,5" HDD's, dezelfde maat als die van een SSD dus, 3,5" schijven kom je al jaren niet meer tegen in laptops (weet niet of er ooit in gezeten hebben, eerste laptop die ik open heb gehad dateert van +-2000, in elk geval is die RV520 daar veel te dun voor). Maar je zet best de HDD in de caddy en installeer de SSD waar nu de HDD zit.

Als het je alleen gaat om Windows en een paar programma's, heeft de pricewatch: Kingston A400 120GB nog een vrij goede prijs/GB voor die lage capaciteit (grotere SSD's kosten minder per GB, maar kosten in totaal natuurlijk ook wel meer).

Verder toch een paar aandachtspunten:
- Zorg dat je de data die nu op de harde schijf staat ergens extern opslaat en wis dan die harde schijf, het gaat alleen maar verwarring veroorzaken als je in die laptop 2 Windows installaties laat zitten. Zet na het wissen dan de data terug, dan is alles makkelijk terug te vinden.
- Foto's en video's (die je niet kwijt wilt) alleen op een laptop bewaren is heel riskant, de laptop of harde schijf kunnen om allerlei redenen stuk gaan. In het ideale geval maak je backups bij een offsite backup dienst, als je geen abonnement wilt eventueel op een eigen NAS, en als dat teveel kost dan toch op zijn minst op een externe schijf.

[...]

Wat bedoel je hiermee?
De foto's en video's alsook belangrijke documenten worden reeds opgeslagen op een externe HDD.
Dan zouden er misschien zeggen, is dat niet goed genoeg om dan enkel een SSD te plaatsen en de ingebouwde HDD weg te laten?
Nee, want om elke keer een externe HDD aan te sluiten wanneer die foto's of video's nodig zijn vind ik persoonlijk nogal irritant, hetzelfde geldt voor mijn ouders.
Bedankt voor alle antwoorden!

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:13
quote:
Praetextatus schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:05:
[...]

TS vroeg zich af hoe hij een 2,5 inch SSD kon installeren in een bay voor 3,5 inch HDD's. Nou dat kan met zo een bracket :). Bay heeft de TS al gevonden.
Nu kan het zijn dat ik niet goed wakker ben, einde van de eerste week werken na een paar weken vakantie enzo, maar de TS wou toch weten hoe een SSD in een HDD caddy te monteren en ging er daarbij verkeerdelijk vanuit dat in zo'n caddy 3,5" HDD's moeten, maar die is net gemaakt voor 2,5" HDD's of SSD's, geen bracket nodig dus.

Ik zou sowieso wel de bestaande HDD in de caddy zetten en de SSD in de laptop plaatsen.
quote:
thenlownager schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:04:
[...]

De foto's en video's alsook belangrijke documenten worden reeds opgeslagen op een externe HDD.
Dan zouden er misschien zeggen, is dat niet goed genoeg om dan enkel een SSD te plaatsen en de ingebouwde HDD weg te laten?
Nee, want om elke keer een externe HDD aan te sluiten wanneer die foto's of video's nodig zijn vind ik persoonlijk nogal irritant, hetzelfde geldt voor mijn ouders.
Bedankt voor alle antwoorden!
Net daarom is een NAS zo handig, die externe schijf aansluiten is teveel moeite en dat komt er dus zo weinig van dat je uiteindelijk toch heel veel alleen maar op de laptop hebt staan en nergens anders. Maar goed ik ga je niet opdringen om €200 meer uit te geven dan je eigenlijk van plan was :).

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

quote:
MacPoedel schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:25:
[...]

Nu kan het zijn dat ik niet goed wakker ben, einde van de eerste week werken na een paar weken vakantie enzo, maar de TS wou toch weten hoe een SSD in een HDD caddy te monteren en ging er daarbij verkeerdelijk vanuit dat in zo'n caddy 3,5" HDD's moeten, maar die is net gemaakt voor 2,5" HDD's of SSD's, geen bracket nodig dus.

Ik zou sowieso wel de bestaande HDD in de caddy zetten en de SSD in de laptop plaatsen.

[...]
I stand corrected en je hebt helemaal gelijk. 8)7 Ik heb niet gekeken naar de bay zelf. Die is inderdaad enkel geschikt voor 2,5 inch storage. Dus TS hoeft geen lossen bracket aan te schaffen :)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True