Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Slimme thermostaatknoppen voor 2 ruimtes zonder ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:25

Illusion

(the art of)

Topicstarter
Recent zijn bij mij een paar radiatoren vervangen, en gelijk thermostaatknoppen geplaatst.

Nu zou ik deze graag is iets slimmer aansturen.
Schetsje:
ruimte

Wat zijn de (grootste) huidige problemen:
*kranen zitten in beperkte ruimte, en meten dus niet de juiste temperatuur
*Overdag heb ik vaak het raam open, en moet ik dus de kranen zachter draaien, en die zijn lastig bereikbaar.

Ik zit op blokververwaming, en heb geen ketel of centrale klep om aan te sturen. Er is permanent (buitentemperatuurafhankelijk) warm water.

Must Have
2 afstandsbediende kranen (op batterijen)
2 temperatuursensoren/thermostaten (lokatie A en B.)
Géén clouddienst, data lokaal.

Nice to Have
*Mogelijkheid om beide radiatoren tijdelijk voor ruimte A in te zetten. (geen deur tussen ruimtes, dus zeer groot warmtelek)
*Integratie met KaKu ICS-2000 (heb ik al voor 3 lampen)
*integratie met Domoticz o.i.d. (overweeg over te stappen)
*integratie met Logitech Harmony (aan/uit warmer/kouder)

Aan randapparatuur heb ik nu:
Een KaKu ICS-2000 en afstandsbediening
Een synology DS216-II (draait 24/7)
Fritzbox 7490
Iphones.

wat heb ik zelf al gevonden
Homematic / Homematic IP /EQ-3 MAX:
++ goedkoop
++ thermostaten met display en draaiknop
++ kan lokaal met CCU2?
--eigen protocol
-- Geen standaard Domoticz/ Kaku/ harmony

Honeywell evohome
++ bekend
-- duur
-- eigen protocol
-- geen makkelijke ruimtethermostaten vindbaar?
-- cloud

Fibaro
** bekend semi open
-- Geen losse wandthermostaten
-- Weer nieuw systeem, Home-center nodig?

eurotronic comet dect
+ compatibel met fritzbox
+ groot bereik
+ geen extra apparatuur nodig
- geen externe thermostaat (dus valt af)

Daarnaast is er nog Netatmo, en diverse losse Z-wave radiatorkranen.

Wat is nu wijsheid?

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 04-01-2018 17:11 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Illusion -"Daarnaast is er nog Netatmo, en diverse losse Z-wave radiatorkranen."

Kan je met Netatmo en de "diverse losse Z-wave radiatorkranen" niets doen?
Hoe gebruik je de Netatmo en de Z-wave's nu?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Illusion

Illusion

(the art of)

Topicstarter
dunklefaser schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 17:38:
@Illusion -"Daarnaast is er nog Netatmo, en diverse losse Z-wave radiatorkranen."

Kan je met Netatmo en de "diverse losse Z-wave radiatorkranen" niets doen?
Hoe gebruik je de Netatmo en de Z-wave's nu?
Dat zijn ook systemen die ik gevonden heb. Ik heb op dit moment nog niks.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Illusion
het is een illusie om te denken dat aansturen je iets bespaart op de stook kosten.
(met block verwarming waarschijnlijk nog minder, door het prijs systeem)

maar wil je leuk knutselen wil, dan kun je ook simpel werken met 2-weg kleppen in de radiator buizen.
(of je scoort 2de hands 3-weg kleppen, van een oude cv ketel.
als ik vriendelijk doe tegen een vriend die loodgieter is heb ik er vrij snel gratis een paar. ;) )
12 of 24 volt op de klep en hij gaat dicht of open afhankelijk van het model.

dan kun je aan de andere kant van de kamer de temperatuur sensor hangen en heb je de meest perfecte regeling, sensor er bij voor het raam of bewegings-sensors in de ruimte, verzin het maar.

het is dus eerder de vraag hoeveel wil je knutselen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Illusion

Illusion

(the art of)

Topicstarter
migjes schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 18:47:
@Illusion
het is een illusie om te denken dat aansturen je iets bespaart op de stook kosten.
(met block verwarming waarschijnlijk nog minder, door het prijs systeem)

maar wil je leuk knutselen wil, dan kun je ook simpel werken met 2-weg kleppen in de radiator buizen.
(of je scoort 2de hands 3-weg kleppen, van een oude cv ketel.
als ik vriendelijk doe tegen een vriend die loodgieter is heb ik er vrij snel gratis een paar. ;) )
12 of 24 volt op de klep en hij gaat dicht of open afhankelijk van het model.

dan kun je aan de andere kant van de kamer de temperatuur sensor hangen en heb je de meest perfecte regeling, sensor er bij voor het raam of bewegings-sensors in de ruimte, verzin het maar.

het is dus eerder de vraag hoeveel wil je knutselen. ;)
Ik heb blokverwarming van 118 appartementen zónder individuele bemetering. Dus stookkosten besparen is geen issue. Gaat puur om comfort met beetje milieu.

Kleppen plaatsen is geen optie, ik kan niet zelf aftappen voor werkzaamheden. Daarnaast is er ook geen noodzaak: op het binnenwerk van de thermostaatkraan kan vanalles gemonteerd worden. Een van de compete eerder genoemde systemen, of een servo.

Verwijderd

Je kunt wel degelijk besparen op stookkosten door iets aan te sturen. Dat dat niet zou kunnen, is een fabel.

Echter, hier niet van belang, want het gaat niet om stookkosten.

Ik zal wel te simpel denken, maar er zijn meerdere partijen die thermostatische radiatorknoppen leveren. Dat zal niet gaan werken met de spullen die je al hebt. maar als je overstapt op DomoticZ, kan het prima.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Illusion
oke, stookkosten besparen is dus niet mogenlijk, komfoor dat lukt wel, helaas is milieu winst maar minimaal.
doordat je alles gaat aansturen met en computer achtig iest ga je ook weer meer elektra gebruiken en dat doet het beetje milieu winst al bijna weer te niet.
ook geeft de meer komfoor hogere stook gebruik, dus daar gaat de rest van de besparing.
(je zult wel op kosten besparen, maar die besparing word dan weer verdeeld over de 118 andere appartementen, dus merken zul je het niet. helaas.)
maar ik snap best dat je het wil doen ook zonder milieu winst, wil je milieu winst dan kun je beter kijken naar je enkel glas. (maar ik snap ook dat dat een heel ander verhaal is en wat dan de problemen zijn. ;) )

niet kunnen aftappen of te wel geen kraan om al je radiatoren uit te zetten. :?
dat is gewoon weg kut.
ik hoop voor je dat er nooit bij het verplaatsten van een kast of zo, een buis los scheurt van een radiator.
dan kunnen er met blokverwarming al snel duizenden liter water je appartement in stromen.
omdat te voor komen is er eigenlijk altijd wel een afsluit kraan aanwezig. :?
(het kan zijn dat je hem niet weet te vinden of dat die buiten door jouw bereikbare plaats zit of dat je systeem in je huis los is gekoppeld van het systeem buiten het huis, door middel van een warmtewisselaar of andere opstelling. zijn meerdere oplossingen voor te verzinnen welke je hebt weet ik niet. ;) )

het gedeelte waar je de thermostaat knop op bevestigt dan is de helft van een 2weg klep.
schroef je daar een servo op, dan heb je de hele 2weg klep.
(trukje met de 3weg klep van een gas ketel is gewoon omdat je die erg makkelijk gratis kunt vinden, die worden vaak weg gegooid, maar als je die niet kunt installeren heb je daar niks aan. dat kan ik niet aan je tekst ruiken ;) )

zodra je dus de 2weg gaat met servo, kun je de temperatuur sensor wel aan de andere kant van de kamer hangen. dat geeft wel de meeste komfoor.
dan gaat de radiator pas dicht als het ook andere kant van de kamer warm is.
je zult wel flink moeten tweaken, maar het zal wel lukken.
de 2 verbonden ruimtes zijn zo anders in warmte verlies(enkel en dubbel glas) dat het best lastig zal worden.
maar een doorzetter die niet bang is om te experimenteren lukt dit wel goed te krijgen.
(wel oppassen, b.v. zon instraling kan dit soort strategieën zo beïnvloeden dat het toch niet prettig is. dus let wel op dat de temperatuur sensor niet in de zon hangt.)

(ander klein dingetje:
in een normaal systeem moet er altijd 1 radiator open zijn om door stroming te behouden in het systeem.
ik zelf gebruik hier voor de radiator in de badkamer.
maar sommige block systemen is dit niet nodig andere weer wel, dus die moet je wel even uit zoeken, ik heb hier de gegevens niet voor van je gekregen, dus ik weet het niet of je er op moet letten. ;) )

succes, het lukt wel met wat doorzetten. ;)

@Verwijderd
door de melding: "blokverwarming van 118 appartementen zónder individuele bemetering"
weten we dus al dat er dus geen cent minder betaald gaat worden, helaas.
dit probleem, zie je dus eigenlijk veel terug bij elke block/stads verwarming.
je betaald bij die systemen eigenlijk vrijwel altijd een hoog vast recht en erg weinig voor de warmte die je er uit trekt.
dit is anders als je met een gasketel werkt, dan is het vast recht relatief laag en gebruik relatief duur.

erg jammer voor mensen met block of stads verwarming, zelf gebruik ik gas en nu nog maar 300m3 per jaar.
tja dan bespaard het erg rap. (maar ook ik heb daar grote kosten voor moeten doen om het zo laag te krijgen.) ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Illusion

Illusion

(the art of)

Topicstarter
@migjes
Dank voor de uitgebreide reactie.
Ik ben volledig op de hoogte van het technische deel van de installatie, maar zoek juist een makkelijke en gebruiksvriendelijke oplossing met WAF.

Vandaar dat vooral het Homematic-IP systeem me aanspreekt:
2 van deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.eq-3.com/assets/images/c/HmIP-Heizkoerperthermostat-R-93e903ec.jpg
met in elke ruimte deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.eq-3.com/assets/images/9/HmIP-Wandthermostat_R_web-08fc4139.jpg

Software ziet er ook redelijk uit, maar ik vind het jammer dat dit een gesloten protocol is, dat dus niet makkelijk uitbreidbaar is via Z-wave / domoticz / logitech harmony.

Juist in die richting zoek ik een oplossing.
Niet in rommelem met kleppen, bedrading, solderen en zelf software schrijven.
Dat doe ik al op m'n werk :)

• Illusion

Illusion

(the art of)

Topicstarter
*kick*
Zijn er nog nieuwe inzichten?
Ik ben nog steeds op zoek, en heb nog steeds geen oplosing gezien die me volledig tevreden stelt..

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:45
Niks verder mee gekomen @Illusion?
Ik zoek zelf namelijk alleen actuatoren (servo oid) die een thermostaat kraan kunnen openen in stappen (liefst procenten of 5 stappen oid), mag zonder sensor

[ Voor 68% gewijzigd door soepah op 27-03-2019 12:52 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Illusion

Illusion

(the art of)

Topicstarter
soepah schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:52:
Niks verder mee gekomen @Illusion?
Ik zoek zelf namelijk alleen actuatoren (servo oid) die een thermostaat kraan kunnen openen in stappen (liefst procenten of 5 stappen oid), mag zonder sensor
Het is toch evohome geworden.
Honeywell round wireless als extra ruimtethermostaat. En voorlopig nog geen behoefte aan verdere domotica-koppeling.

Pagina: 1