Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[Talk] Gigatron, microprocessorloze computer

Pagina: 1
Acties:

• Benadski
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 29-06 15:41
Het is heel wat jaren geleden dat ik wat heb gepost op het tweakers forum. Voor de elektronica en retro-computer nerds komt er bij revspace een leuk praatje aan, dus ik kon het niet laten! De sprekers hebben de Gigatron ontworpen en zijn bekenden uit onder andere de securitywereld en schaakwereld. Zie ook hier om het bij te kunnen wonen en voor alle informatie die niet direct op een forum hoort.

Deze computer heeft trouwens waarschijnlijk geen last van de onlangs veel besproken processor bugs. ;)

Oja, beter laat dan nooit: Plaatje!

Zelf lijkt het me leuk om hier eens wat meer over te weten te komen. Ik gebruik zelf veel microcontrollers en programmeer vooral in c tegenwoordig (en soms nog asm), maar heb nooit zelf een discrete CPU in hardware gemaakt. Weer even diep terug in de basis materie gaan lijkt me erg leuk. :)

Op hackaday is er al wat aandacht aan besteed, maar wat vinden jullie van uit losse hardware gebouwde "CPU's"? Ooit zelf iets in die richting ontwikkeld of mee gewerkt?

Benadski wijzigde deze reactie 09-01-2018 12:44 (4%)

• w1z13
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 27-05 23:57
http://www.cburch.com/logisim/

Ik heb wel eens een ISA en bijbehorende cpu/computer ontworpen met behulp van dit programma. Het heeft bugs en is niet erg snel, maar de uitgebreide blokken en functies maken het mijnsinziens meer geschikt om in te "pielen" en een demonstreerbaar resultaat neer te zetten dan cmos/ttl IC's en breadboards, naast de onovertroffen vergevingsgezindheid vergeleken met echte hardware.

w1z13 wijzigde deze reactie 07-01-2018 19:04 (6%)

• Benadski
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 29-06 15:41
Oh, da's wel een leuk tooltje. :)

Zeker handig om eerst een proof of concept idee mee uit te werken voordat je het eventueel echt gaat bouwen. Ik ga er eens mee spelen. Thx!

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17-07 20:16
Interessant! Is voor mij wel niet meteen praktisch om bij te wonen, worden die talks typisch opgenomen?

Ik ben via die link op hackaday terechtgekomen bij de breadboard computer van Ben Eaton. Naast geweldig intrigerend (die flikkerende ledjes!) is het ook nog eens heel leerzaam. Hij heeft een serie filmpjes gemaakt waar hij elk onderdeeltje van de computer van scratch opbouwt en tot in de kleinste details uitlegt hoe het werkt. Zelfs een absolute leek kan hiermee leren hoe een computer is opgebouwd.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:52

SA007

Moderator Tweaking
Ik weet niet of hij bij revspace opgenomen is, maar een vorige maand was de talk bij hack42, daar is hij wel opgenomen:
Hack42 Lecture: The Gigatron by Walter Belgers

Klok is stuk :(

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True