Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duurzame verwarming: warmtepomp, hybride of gas?

Pagina: 1
Acties:

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:33
Hoi allemaal,

Binnenkort verhuizen wij naar een nieuwe (koop)woning, 3 verdiepingen, met op de 1e verdieping 3 slaapkamers + badkamer.
Er komt een nieuwe badkamer in, en de huidige (gas)ketel is 24 jaar oud (maar werkt nog wel prima).

Nu wil ik graag nu investeren in het verduurzamen van ons huis, om op termijn eigenlijk 0 op de meter te hebben.

Vanwege het aanleggen van een nieuwe badkamer, zou dit het ideale moment zijn om over te stappen op vloerverwarming. Daar hoort een lage temperatuur (LTV) water-systeem bij (max temp is immers 40°C). Dat komt overeen met wat de hedendaagse duurzame warmtepompen leveren, en de huidige ketel is toch aan vervanging toe.

Echter, in onze situatie gaan we niet ook meteen vloerverwarming aanleggen beneden. Andere keuken en vloer in de woonkamer is een plan voor over 5 jaar. Hier zouden we dus tot aan de verbouwing nog gebruik maken van de hoge temperatuur radiatoren.

Vloerverwarming op slaapkamers is maar beperkt nuttig. Het systeem reageert traag, terwijl je maar minimale tijd op de slaapkamer bent. Veel huizen hebben wel vloerverwarming beneden en LTV radiatoren op de slaapkamers.

In het huis is zeker nog een hoop te winnen door beter te isoleren. Met name de gevels, dak en kruipruimte kunnen voorzien worden van isolatie.

Daarnaast wil ik komende zomer zonnepanelen op het dak leggen.

Onze opties volgens mij:

- Vloerverwarming op gehele 1e verdieping, voorbereid op warmtepomp.
- Vloerverwarming alleen in badkamer, andere kamers radiatoren
- Elektrische vloerverwarming in badkamer, andere kamers radiatoren

- Kleine warmtepomp nemen en deze alleen aansluiten op de vloerverwarming boven. Gasketel vervangen voor nieuwe (kost evenveel als buffervat warmtepomp...) voor warm water en verwarming beneden. Deze gasketel vervangen door een 2e warmtepomp bij verbouwing keuken en aanleg vloerverwarming beneden.

- Grote warmtepomp nemen geschikt voor huis incl extra isolatie en vloerverwarming beneden, dus voor nu overgedimensioneerd. Met buffervat-optie voor warm water. Huidige gasketel houden voor verwarming beneden. Eventueel een soort bypass-systeem (een paar kleppen, temperatuursensoren en een Rasberry Pi) dat de warmtepomp het hele huis kan doen en de gasketel alleen beneden verwarmt wanneer de warmtepomp het niet meer trekt

- Hybride warmtepomp nemen (ELGA oid) en accepteren dat het beneden wat koud kan zijn totdat daar ook vloerverwarming gelegd wordt.

- Alles vergeten, gewoon een nieuwe gasketel à €1700, elektrische vloerverwarming in badkamer, investeren in isolatie en over een paar jaar bij verbouwing keuken + aanleg vloerverwarming beneden kijken wat dan te koop is?

Ik heb begrepen dat dit een vraag is die bij meerdere mensen speelt, van zowel nauwelijks geïnformeerde gebruikers tot installateurs.

Wat zijn jullie gedachten

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

ik zou zowiezo advieseren als de ruimtes toch leeg zijn om nu gelijk vloerverwarming op de begane grond aan te leggen.
als je dan toch bezig ben neem dan gelijk het stukje vloerverwarming voor de badkamer mee opdat je dit niet elechtrisch ga doen.

als je later vloerverwarming moet gaan leggen moet alles weer uit je woonkamer beter 1 keer goed dan 2 keer fout.

een hybride pomp lijkt op dit moment de beste oplossing let wel op dat je een hybride systeem hebt wat tegelijk met je cv kan werken niet de een OF de ander maar samenwerk.

reken 1800 euro voor de ketel en 4500 euro voor de hyrbide warmtepomp ex subsidie

het voordeel van een systeem wat samenwerkt is dat je in hoofdzaak de hybride pomp gebruikt en indien nodig springt de CV ketetl bij.
deze moduleert dus zal gering bijstoken indien nodig

en niet zoals de meeste "hybride "systemen dat de een uitschakelt en de andder het overneemt

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik zou als het even kan toch ook beneden gelijk vloerverwarming aanleggen, dat wordt een stuk ingrijpender als je het over een paar jaar laat doen en er woont. Isoleer dan gelijk je kruipruimte anders stook je voor het bodemleven.

Als je de gevels en dak ook isoleert zou je boven kunnen volstaan met de bestaande radiatoren of deze voorzien van ventilatie boosters. Dan kan je in ieder geval na de verbouwing gaan testen wat er eventueel boven nog verbeterd moet worden in de toekomst om je hele huis en afgiftesysteem LTV friendly te maken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
-

[ Voor 108% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2018 09:56 . Reden: niet meer van toepassing ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@DropjesLover

Zoals gezegd, leg overal waar mogelijk nu al vloerverwarming en koop voor de overbruging periode een 2e hands HR ketel op MP, kost niet veel, (er is veel aanbod.) Of laat de oude nog even doordraaien. Sla het hybride traject over...

Ga in de komende jaren verbouwen, muren, vloer, en dak isoleren, en vervang dan (als alles klaar is en geschikt voor LTV) je ketel door een mooie LW WP, die hopelijk tegen die tijd beter en wellicht goedkoper is.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Waarom vraagt niemand even hoeveel ruimte er is? Een monobloc en/of buffervat kan je niet zomaar ergens kwijt.
Past het geheel (monobloc/splitunit, buffervat) wel in het huis? Als het antwoord nee is, dan heb je al wat minder keuzes.

Daarnaast zit je ook met de tijd. Vloerverwarming even regelen gaat helaas niet meer. Die mensen hebben werk zat en er zit een wachttijd in van weken tot maanden. En dan nog maar de vraag welk systeem past.

Ik zat ook met dezelfde keuzes. Had zelfs al offerte/adviesgesprek aangevraagd voor een hybride warmtepomp (maar die kwam nooit opdagen). Simpelweg omdat de gemiddelde installatiebedrijven de hoofdprijs vragen voor een full-electric warmtepomp.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• DropjesLover
Verwijderd schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:06:
ik zou zowiezo advieseren als de ruimtes toch leeg zijn om nu gelijk vloerverwarming op de begane grond aan te leggen.
Dat gaat niet gebeuren, omdat zoals gezegd de keuken en vloer in de woonkamer gewoon goed zijn. En, niet onbelangrijk, ons budget is er niet naar om nu zowel de badkamer als keuken te doen
als je dan toch bezig ben neem dan gelijk het stukje vloerverwarming voor de badkamer mee opdat je dit niet elechtrisch ga doen.

als je later vloerverwarming moet gaan leggen moet alles weer uit je woonkamer beter 1 keer goed dan 2 keer fout.

een hybride pomp lijkt op dit moment de beste oplossing let wel op dat je een hybride systeem hebt wat tegelijk met je cv kan werken niet de een OF de ander maar samenwerk.
Punt is dat een warmtepomp op een veel lagere temperatuur werkt dan dat de (huidige) gasgestookte CV ketel doet. Dat kan dus niet echt samen met vloerverwarming. Dan zou ik dus een bypass moeten maken voor de radiatoren beneden voor als de warmtepomp het niet meer trekt.
reken 1800 euro voor de ketel en 4500 euro voor de hyrbide warmtepomp ex subsidie
€4500 is voor een grote warmtepomp, excl opties (zoals thermostaat, CWW (warm water), etc). Een kleinere van 4kW kost zo'n €3000.
Gasschuif schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:09:
@DropjesLover

Zoals gezegd, leg overal waar mogelijk nu al vloerverwarming en koop voor de overbruging periode een 2e hands HR ketel op MP, kost niet veel, (er is veel aanbod.) Of laat de oude nog even doordraaien. Sla het hybride traject over...

Ga in de komende jaren verbouwen, muren, vloer, en dak isoleren, en vervang dan (als alles klaar is en geschikt voor LTV) je ketel door een mooie LW WP, die hopelijk tegen die tijd beter en wellicht goedkoper is.
Dat is ook de optie waar ik naar neig.

Grootste probleem met tijdelijke systemen is de combinatie van een lage temperatuur voor de vloerverwarming en de hoge temperatuur voor de radiatoren beneden. Dat kan prima gaan zolang het buiten redelijk warm is, maar wanneer het koud wordt hebben de radiatoren domweg te weinig oppervlak.
kmf schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:17:
Waarom vraagt niemand even hoeveel ruimte er is? Een monobloc en/of buffervat kan je niet zomaar ergens kwijt.
Past het geheel (monobloc/splitunit, buffervat) wel in het huis? Als het antwoord nee is, dan heb je al wat minder keuzes.
De woning is 165m2 met 3 verdiepingen en nog een garage. Ik denk dat ik het wel ergens kan plaatsen :)
Daarnaast zit je ook met de tijd. Vloerverwarming even regelen gaat helaas niet meer. Die mensen hebben werk zat en er zit een wachttijd in van weken tot maanden. En dan nog maar de vraag welk systeem past.

Ik zat ook met dezelfde keuzes. Had zelfs al offerte/adviesgesprek aangevraagd voor een hybride warmtepomp (maar die kwam nooit opdagen). Simpelweg omdat de gemiddelde installatiebedrijven de hoofdprijs vragen voor een full-electric warmtepomp.
In combinatie met een actie van Qurrent (we hadden toch een nieuwe energieleverancier nodig) krijgen we extra korting op een Techneco Loria via een installateur van hun lijst. Die beweert dat die vloerverwarming wel binnen 2-3 weken in te plannen is. Ook andere installateurs van alleen vloerverwarming gaven een soortgelijke tijd op.

Tsja, een Techneco Loria 6010 (10kW) kost €4700 ex btw (prijslijst van Techneco). Voor CWW en andere dingen er bij zit je al snel op €8000 excl btw. Het plaatsen kost ook zeker wat. Gelukkig hebben we wel al 3-fase stroom liggen volgens de huidige bewoner, vaak moet dat ook extra aangelegd worden.

[ Voor 25% gewijzigd door DropjesLover op 04-01-2018 16:23 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@DropjesLover
Tja. als ik mijn buffervat in de garage had gezet, heb ik geen plek meer voor de auto. Dus dat zegt weinig.
Mijn ketel/wasruimte heb ik nog eens moeten vergroten met 10m2 door een muur te verplaatsen om toch nog een nuttige wasruimte over te houden.
De Panasonic monobloc zal in de achtertuin 2m2 weggevreten hebben, gelukkig staat die nu op dakterras. En dan heb ik een huis van 200m2....

Verkijk je dus niet op de benodigde oppervlakte. De buffervat zal qua dimensies 1m2 innemen. Maar alle leidingen en kranen er omheen kosten je al gauw 2-3x extra ruimte.

Heb je al enig idee welke capaciteit je nodig hebt?

Als je om budget verlegen zit, zal ik eerder zeggen: leg vloerverwarming aan en doe even een CV ketel met extra isolatie in huis. Of liever hybride.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Wellicht is de Energiebespaarlening iets? Gunstige rente. Zo heb ik ook WP gedaan en panelen bijgeplaatst.

Dan heb je net even wat meer rek voor een wellicht beter passende oplossing?

Be fast .... Be furious....

• AUijtdehaag
  • Niet online
Toch best grappig dat een pana monobloc 5 KW, netto 428 euro gekost heeft in aanschaf.
(maar dan wel tussen 1 januari en 1 juli 2017)
En zelfmontage en importeren...
(tesamen met een Atlantic explorer 3 uit belgie, netto +/-400 euro, verzorgd dat een (toekomstig) gasloos huis bij een vriend, gezin met 2 kleintjes)
Toekomstig, want ik moet de WP boiler nog even aansluiten.
En we hebben er ook 8100 WP aan SF panelen weggelegd.
2e hands SMA 3-fase, Deels nieuwe panelen, deels 2e hands panelen.

Een WP (en andere duurzame zaken) kost in NEEderland nou eenmaal veel geld, als je alles LAAT installeren.
Nederlandse prijzen, nederlandse lonen.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2018 16:40 ]

• DropjesLover
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:33:
Toch best grappig dat een pana monobloc 5 KW, netto 428 euro gekost heeft in aanschaf.
(maar dan wel tussen 1 januari en 1 juli 2017)
En zelfmontage en importeren...
(tesamen met een Atlantic explorer 3 uit belgie, netto +/-400 euro, verzorgd dat een (toekomstig) gasloos huis bij een vriend, gezin met 2 kleintjes)
Toekomstig, want ik moet de WP boiler nog even aansluiten.
En we hebben er ook 8100 WP aan SF panelen weggelegd.
2e hands SMA 3-fase, Deels nieuwe panelen, deels 2e hands panelen.

Een WP (en andere duurzame zaken) kost in NEEderland nou eenmaal veel geld, als je alles LAAT installeren.
Nederlandse prijzen, nederlandse lonen.
Geen idee waar je het vandaan haalt, maar een Panasonic Monoblock 5kW kost in Engeland ook vrolijk 3500 pond en op eBay Duitsland €3200 en bij een winkel in Nederland (niet dat zielige NEEderland, kom op :') ) €2800.

Misschien als je het ergens via via van een vrachtwagen gevallen kan regelen, tsja...

Daarnaast, het is mijn keuze om het te laten doen. Ik durf best te knutselen, maar door schade en schande weet ik dat zelf doen 3x zo lang duurt (of langer, ik kan er alleen aan knutselen 's avonds of in het weekend), toch duurder wordt dan verwacht, ik de gereedschappen niet heb (en ook niet vaak genoeg zal gebruiken). En met zoiets cruciaals als verwarming wil ik gewoon dat het snel en werkt.

Ook qua installatie kan ik het laten doen door goedkope Polen of Letten, tuurlijk. Ik kies er voor een Nederlands bedrijf te kiezen voor de Nederlandse economie en om domweg een aanspreekpunt en garantie te hebben / kunnen claimen.

Maar hier gaat het ook helemaal niet om. Het gaat om wat een wijze aanpak is.
Bl4ckviper schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:32:
Wellicht is de Energiebespaarlening iets? Gunstige rente. Zo heb ik ook WP gedaan en panelen bijgeplaatst.

Dan heb je net even wat meer rek voor een wellicht beter passende oplossing?
Het gaat al grotendeels uit een (familie)lening, maar is ook een optie.
Helaas is het de combinatie met keuken dat het gewoon wat veel maakt allemaal. 1e huis kopen à 350k, 90% hypotheek en er dan nog eens in 1x 700k geleend geld er tegenaan gooien, moah -O-
kmf schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:30:
@DropjesLover
Tja. als ik mijn buffervat in de garage had gezet, heb ik geen plek meer voor de auto. Dus dat zegt weinig.
Mijn ketel/wasruimte heb ik nog eens moeten vergroten met 10m2 door een muur te verplaatsen om toch nog een nuttige wasruimte over te houden.
De Panasonic monobloc zal in de achtertuin 2m2 weggevreten hebben, gelukkig staat die nu op dakterras. En dan heb ik een huis van 200m2....

Verkijk je dus niet op de benodigde oppervlakte. De buffervat zal qua dimensies 1m2 innemen. Maar alle leidingen en kranen er omheen kosten je al gauw 2-3x extra ruimte.

Heb je al enig idee welke capaciteit je nodig hebt?

Als je om budget verlegen zit, zal ik eerder zeggen: leg vloerverwarming aan en doe even een CV ketel met extra isolatie in huis. Of liever hybride.
Kan allemaal prima op zolder dan. De garage is groot genoeg voor alleen een auto, dan is het ook vol. Dus met fietsen en werkbank etc zal ik de auto toch nooit binnen zetten.

Qua capaciteit, (nog) geen idee. Volgende week met een installateur de situatie bekijken. Geen idee wat we precies aan isolatie hebben. Oppervlak is wel uit te rekenen, maar hoe de rest van die warmteberekening er uit ziet, geen idee...

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 04-01-2018 17:16 ]

BThGvNeOA

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@DropjesLover In engeland kost de monobloc 5kW 2291pond inclusief verzendkosten.
Bij een GBP van 1,14 kom ik op 2611euro. Helemaal netjes legaal, met factuur en (thuis)geleverd.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DropjesLover
Lees mijn bericht nog eens. Welk tijdsvak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lGFEGeDWdz4aSOQQ9P8rzBOs/thumb.jpg

2490 euro aanschaf
238 euro verzend
-2300 euro subsidie
428 euro netto.

Het is jammer dat je mijn berichten zo negatief opvangt.
Succes...

• DropjesLover
Atomic2005 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 17:37:
@DropjesLover In engeland kost de monobloc 5kW 2291pond inclusief verzendkosten.
Bij een GBP van 1,14 kom ik op 2611euro. Helemaal netjes legaal, met factuur en (thuis)geleverd.
Okay, ik heb even snel slechts 2 winkels gecheckt. Maar nog steeds is €2611 _ietsje_ meer dan €428 ;)
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 17:46:
@DropjesLover
Lees mijn bericht nog eens. Welk tijdsvak?

[afbeelding]

2490 euro aanschaf
238 euro verzend
-2300 euro subsidie
428 euro netto.

Het is jammer dat je mijn berichten zo negatief opvangt.
Succes...
Kopen in het buitenland en dan hier in Nederland er de subsidie er op claimen? Dan is de prijs wel verklaarbaar ja. Hoe je het schrijft leest voor mij alsof je hem ergens voor €400 opgehaald hebt...

Met dan nog zelf plaatsen, dan scheelt het natuurlijk veel. Alleen is dus precies voor dit soort constructies de subsidie niet bedoeld, en krijg je de subsidie sinds 1 januari ook alleen maar als je de unit via een Nederlandse installateur laat plaatsen.

Techneco is zeker niet het goedkoopste, dat weet ik.
Echter krijg je er wel gegarandeerd subsidie op, is de verkrijgbaarheid in Nederland goed en krijg ik er via mn energieleverancier (Qurrent) nog eens €500 extra korting/subsidie op.

[ Voor 19% gewijzigd door DropjesLover op 04-01-2018 17:57 ]

BThGvNeOA

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@DropjesLover 428 is NA atrek van subsidie, en 2611 is VOOR aftrek subsidie.

PS: Die 500euro "extra korting" heb je gewoon zelf betaald hoor :)

[ Voor 30% gewijzigd door Atomic2005 op 04-01-2018 17:59 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DropjesLover
Je denkt er duidelijk anders over als mij. (en je leest nog steeds niet mijn berichten over TIJDVAK)
Ik kan ook alles zelf (en heb dezelfde diplomas als zo een installateur)
Neemt niet weg, dat het gross van nederland dat niet heeft....

Ik heb meer vertrouwen in mezelf, als in een extern bedrijf...(die alles zo snel mogelijk wil hebben draaien, zonder nazorg en goed inregelen op de klant zijn situatie)

Noem het fraude, ik noem het slim inkopen....
Een WP is nou eenmaal geen plofketel. Een juist ingeregelde WP heeft iets meer nazorg nodig...

Maar deze discussie kan nu stoppen.
Vanaf 1 februari, moet er een "officiele" installateur aan te pas komen.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2018 18:08 ]

• DropjesLover
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 18:04:
@DropjesLover
Je denkt er duidelijk anders over als mij. (en je leest nog steeds niet mijn berichten over TIJDVAK)
welk tijdvak? Dat je de units voor een lage prijs gekocht hebt in de eerste helft van 2017? Dat helpt niet echt voor mijn situatie, omdat nu de regels veranderd zijn.
Ik kan ook alles zelf (en heb dezelfde diplomas als zo een installateur)
Neemt niet weg, dat het gros van nederland dat niet heeft....
Nee, inderdaad. Zoals ik. Dus die zullen het spul ergens anders vandaan moeten halen en het niet goedkoop laten plaatsen. Jouw posts (hier en on het WP topic) suggereren dat iedereen die het niet voor €400 netto doet domweg dom is, cq jij loopt te patsen met je lage prijs. Dat helpt de discussie voor die 90% van Nederland niet.

Maar dus, on topic. De vraag is niet hoe ik het spul zo goedkoop mogelijk kan plaatsen, maar wat handiger is.
  1. - LTV vloerverwarming boven en gescheiden HTV beneden houden (met huidige ketel) en investeren in isolatie. Met deze optie is de netto winst beperkt omdat de slaapkamers niet zoveel verwarmd worden, maar extra isolatie zou ook flink moeten helpen. Conversie naar full electric WP kan bij de verbouwing van de benedenverdieping.
  2. - LTV vloerverwarming boven met kleine WP, gescheiden HTV beneden, met nieuwe HR gasketel. Winst is matig en met name vanwege de nieuwe ketel. Later bij verbouwing beneden over op WP + vloerverwarming + WP gestookt buffervat cww (warm water).
  3. - LTV vloerverwarming boven en ook beneden de (HTV) radiatoren voeden, en bypass maken voor koude dagen (geen idee of het mogelijk is, de HTV stroom moet gescheiden blijven van de LTV vloerverwarming)
  4. - Vloerverwarming op de badkamer voorbereiden en investeren in isolatie, simpele nieuwe HR HTV gasketel ophangen en gaan met die banaan. Later, bij verbouwing benedenverdieping, conversie maken naar een warmtepomp, met vloerverwarming beneden en LTV radiatoren of vloerverwarming boven.
Dusver neig ik zelf naar optie 1, met als er problemen zijn met de huidige ketel voordat beneden verbouwd wordt de situatie nog eens bekijken (nieuwe gasketel of verbouwing naar voren halen).

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 05-01-2018 05:15 ]

BThGvNeOA

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat optie 1 een goede is in dit geval, helemaal omdat je nog niet in het huis woont, ga er eerste lekker wonen en leer je nieuwe huis beter kennen.
Isoleren zou inderdaad je eerste prioriteit moeten zijn, daarmee zou je je warmtevraag dusdanig omlaag kunnen krijgen dat je het ook wel redt als je minder warm water door de HTV radiatoren pompt. Er zijn ook trouwens diverse warmtepompen die wel tot 50 graden kunnen gaan, alleen is de COP wat minder in de hogere regionen. Maar buiten de periodes dat het vriest dat het kraakt, dus zeg maar 80% van de Nederlandse winter zou je met 30-40 graden ook wel uit kunnen komen.
Oh en met een paar stille computerventilatoren kun je de warmteafgifte van bestaande radiatoren flink omhoog duwen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Mijn advies komt al voor in meerdere reacties.

Toch wil ik nog even een paar zaken benadrukken. Stap 1 moet altijd het isoleren van je woning zijn. De cv ketel doet het nog en is dus niet je eerst prioriteit.

Na het isoleren moet je zoveel mogelijk je afgifte aanpassen voor lage temperatuur. Zeker in de woonruimte. De slaapruimte kan je prima met de huidige radiatoren verwarmen, tenzij je hier een werk of studeerkamer maakt. Afhankelijk van het aantal uren gebruik in de week kan je ook infrarood als bij verwarming overwegen.

Begin dus met vloer,muur en dak isolatie, Hr++ glas en tocht dicht maken van de woning. Let wel op je ventilatie, want slecht ventileren is niet alleen slecht voor je gezondheid, maar kost ook veel energie.

De verdeler van de vloerverwarming is een andere dan die voor hoge temperatuur. De mengpomp is niet nodig, hier heb je dus een kleine desinvestering. Wil je toch met een Warmtepomp aan de slag, ga dan voor een WarmtePomp die nadat je alles heb aangepast monovalent kan werken, anders kom je nooit van het gas af. Dus geen Elga, dit is een tijdelijke oplossingen. Zeker als je het over 5 jaar heb.

Wanneer je toch de douche aanpakt, plaats dan altijd een douche WtW, dit levert een mooie besparing op en verlaagt je Epc, dus beter label (waarde van je woning) Het zelfde geldt voor balans ventilatie, maar die is in een bestaande situatie vaak lastig toe te passen. Wel kan je denken aan een Warmtepomp boiler op ventilatie lucht, dat is bijna gratis warmwater en ventilatie in 1.

Er zijn voor duurzame investeringen ook groenleningen, tot 25k met boeten vrij aflossen en zeer lage rente. Wellicht een idee. Succes
Pagina: 1