Linux op 2007 Macbook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 02:02
Hi allemaal,

Laatst van een Tweaker een mooie Macbook uit 2006/2007 (C2D, 4GB, 500GB) overgenomen met goede accu. Ik wil hem echter wat moderniseren. Ben een beetje paranoide maar e-mail en bankzaken via VirtualBox is ook niet alles.

Zelf ben ik al jaren een zeer tevreden Linux-gebuiker (Fedora), start Windows eigenlijk nooit op behalve voor een spelletje. Dus als het kan zou ik graag Linux installeren, o.a. ook om te kijken of de batterijduur wat verlengd kan worden (+- 3,5 uur op 10.7 met refurbishte accu).

Nu kan je via de opties-knop een Live distro starten via USB. 64-bit Fedora werkt uitstekend. Maar nu de vraag: moet ik ook een aparte bootmanager installeren? Dat kwam ik namelijk tegen op internet, maar als je Linux installeert krijg je natuurlijk standaard Grub. Het is toch een laptopje voor erbij, maar ik heb weinig zin om straks uren en uren aan de slag te moeten gaan als blijkt dat ik Mac OS zelf ook niet meer kan opstarten e.d.

Dus: kan ik Mac partitie shrinken en daar zonder problemen Linux op installeren? Of moet ik eerst een nieuwe bootmanager installeren?

Ik hoor het graag.

Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Hier staat het een en het ander uitgelegd: https://help.ubuntu.com/c...am/AppleIntelInstallation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 02:02
Super, bedankt. Grub alleen is dus niet genoeg. Ik ga ermee aan de slag!