R9 290 Tri-X tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:59
Hey allen,

Sinds kort is er iets raars aan de hand met mijn Sapphire R9 290 tri-x OC. Als ik er wat intensiever gebruik van maak (fullscreen youtube, world of tanks) dan maakt hij soms een vrij hard tikkend geluid. Het leek willekeurig maar wat blijkt: het lijkt te gebeuren zodra hij meerdere vensters probeert te renderen, of zoiets. Een paar voorbeelden: als ik world of tanks speel en ik verander de DPI van mijn muis komt er een pop up onderin mijn scherm. Op dat moment tikt de kaart hard. Tevens schiet de FPS dan van ~110 naar precies 60. Het gebeurt ook precies als ik met alt-tab van scherm wissel (van een game naar youtube bijv.) of bij andere pop-ups.
Ik heb de kaart al bekeken en stofvrij gemaakt, de ventilators draaien prima. Er lijkt ook totaal geen correlatie te zijn met de ventilators (frequentie, harder zachter etc.).
Is dit een gevalletje zeer hevige coil whine, is mijn kaart aan het doodgaan of staat er ergens een rare instelling? Ik zat nog te denken aan problemen met vsync die bij games uit staat en mogelijk aanspringt zodra er een pop up komt, maar ik kan dit niet in de instellingen vinden. Het probleem lijkt ook erger te worden: bij Youtube afspelen in 1 tabblad en verder surfen op een ander begint het probleem nu ook soms te komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Kun je er een geluidsopname van maken?
De enige tikken die ik me kan voorstellen komen van een aanlopende ventilator, coil whine klinkt toch wel anders (van piepend tot meer krakend).

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
Ik kan het nog steeds niet helemaal plaatsen. Ben al wat met de instellingen bezig geweest. Begin nu zelfs te twijfelen of het niet uit de PSU komt: ze zitten vrij dicht bij elkaar en zelfs met open case is de locatie niet exact te bepalen. Dit is in ieder geval het geluid op vocaroo: https://vocaroo.com/i/s0kdddDsuGLt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Als ik naar je geluidsopnamen luister, dan lijkt het wel of er iets tikt tegen je ventilator van je GPU of PSU..

Heb je toevallig kunnen zien of er iets zit bij je PSU ventilator ? kleine kabels van een fan die je zelf heb geplaatst ? stroom kabels die toevallig in de buurt zitten ervan ?

Je zou ook de PC uit kunnen zetten, videokaart er uit halen en goed kijken of er misschien iets zit vlak bij je ventilator van je GPU, en met een zaklampje ofzo kijken bij je PSU (aangezien je GPU er nu toch uit de kast is, is het misschien makkelijker om te kijken)

* Heb je toevallig al een stresstest benchmark uitgevoerd voor zowel je CPU en GPU ? (heb je dan ook die rare geluid ? )

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het klinkt mij ook in de oren als het aanlopen van een vrij langzaam draaiende ventilator, dat zou in dit geval inderdaad de PSU kunnen zijn. Ook zal de frequentie daarvan moeten veranderen zodra het systeem een tijdje belast wordt en de PSU opwarmt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
Ik heb zowel de PSU als de GPU nog goed bekeken en de PSU losgehaald en een stukje van de PC gelegd. De PSU is prima en daar komt het niet van, het is duidelijk de GPU. Er is echter niets te zien wat tegen de ventilator tikt. Het geluid is er ook helemaal niet totdat ik dus een 2de schermpje open of pop-up krijg. De ventilatoren blijven dan even hard draaien maar er ontstaat wel dat tikgeluid, het lijkt ook van achter de ventilator af te komen. Het geluid komt ook bij zo specifieke gevallen de hoek om kijken: een furmark stresstest doet helemaal niets met de kaart behalve dat de ventilators nog wat harder draaien, zonder tikgeluid. Bij de instellingen van radeon heb ik de Wattman overclock nagekeken: standaard een 5% overclock met 10% max power consumptie, geen geheugenOC. dit heb ik terug geschroefd naar respectievelijk 2% en 5% en nu komt het: in eerste instantie leek het verholpen maar na een restart niet meer. Dit is ook herhaalbaar: het tikken blijft totdat ik het radeon instellingen scherm open en daarna afsluit.
Het is dus opgelost met deze workaround maar het blijft jammer en ik heb nog steeds geen idee wat er nou tikt aangezien het de ventilatoren zo te zien niet zijn. Is mijn GPU gewoon aan het doodgaan zo onderhand?
Pagina: 1