Toon posts:

ssd start niet meer op na het switchen van IDE naar ACHI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Nadat mijn ssd bijna volzat dacht ik eraan om hem op te schonen, maar besloot toch om een clean install uit te voeren omdat ik geen zin had om alles te ontleden. Mijn Win10 os draaide dan ook op mijn samsung 850 pro ssd en had daarnaast een Wd black hdd voor games en andere zaken.

Toen ik opgestart was vanaf win10 installatie setup gaf die aan bij mijn ssd: 'Windows couldn't install on this drive. Please enable the sata controller....'.

Standaard stond de sata controller op AHCI dus zette hem op IDE. En nu kon ik wel win10 op de ssd installeren. Daarna nadat ik weet alles had geconfigureerd, bevriesde mijn scherm steeds willekeurig. Ik kon letterlijk niks, niet mijn muis beeegen of taskmanager starten. Ik kon alleen handmatig uitdrukken. Nu alle drivers gechheckt en geen rare software gedownload dat ik voorheen niet had. Dus vond dit al raar, en had ondertussen gelezen dat AHCI betere performance heeft en heb deze terug gezet. Nu krijg ik te zien dat er geen besturingssysteem gedecteerd kan worden. Maar als ik hem op IDE zet dan start die wel normaal. Ssd werkt wel in mijn laptop dell inspiron 15 5565 in AHCI mode. Denk eerlijk gezegd dat er een instelling in de uefi alles verziekt. Ik wil dus graag terug naar AHCI mode omdat het kwa performance beter zou zijn, en mn scherm stopt met vastlopen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asrock fx 990 extreme 9
Samsung 850 pro 128gb
Western Digital Black 1tb
Windows 10 edu 64bit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de sata kabel verwisseld van de sata3_A1 poort naar de sata3_6 poort i.v.m zie afbeelding..
Uefi manual

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je de controller op IDE heb staan en je installeert dan Windows, dan zal Windows die hardware ID zien als disk controller. Wijzig je daarna de diskcontroller naar AHCI dan wijzigt ook de diskcontroller driver die je nodig hebt in Windows, maar die heb je dus niet geinstalleerd. UEFI en/of Windows 10 zullen dan niet meer zien dat je een correcte driver hebt.

Wel raar dat je bij de installatie op AHCI geen installatie kunt uitvoeren. Zet de SSD eens op SATA3_1 (de eerste SATA poort dus) en selecteer bij boot devices dat de SSD de eerste bootable device moet zijn. (De handleiding bedoeld overigens te zeggen dat je voor de kortste boottimes SATA3_1 tot en met SATA3_6 moet gebruiken, in plaats van de ASMEDIA controller). Die laatste zou ik sowieso eens helemaal disablen als je die toch niet gebruikt. Haal ook de kabel naar je WD Black eens los, zodat enkel de SSD actief is.

Installeer dan Windows 10 opnieuw vanaf USB/DVD.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Vreemd. AHCI wordt vanuit de setup ondersteund sinds Windows Vista. SSD's vinden het zelfs fijner als je ze gebruikt via AHCI, want alleen dan worden er meer functies ondersteund, zoals TRIM. Als ik het mij goed herinner wordt dit met IDE niet ondersteund.

En probeer eens de W10 installatie op DVD te zetten. Enkele moederbordjes/USB-stick combi's maken van je USB-stick een HDD... welke dan opeens de 1e HDD is... en daar moet 'ie dan de boot-partitie van maken, maar dat kan dus tegelijk ook niet. Heleboel geneuzel.

DVD's... dat zijn optische drives en komen al helemaal nooit in de categorie "schijven".

Edit:
Enne... zit de BIOS (UEFI) al op de laatste versie? Dit is v1.80 (sinds 2016). En draait je het systeem in UEFI-mode, of nog met de oude BIOS-mode? Zeker bij een OS als W10 wil je eigenlijk puur in UEFI draaien (dus ook geen CSM-mode aan). Zie pagina 67 van de handleiding hiervoor.

Edit2:
Ik zie in de handleiding ook twee setjes SATA aansluitingen. De eerste 6 zijn van de AMD-chipset zelf, AMD SB950 (SATA3_1 t/m _6) en de laatste twee zijn via een extra ASMedia chip, ASM1061 (SATA3_A1 en _A2). Ik kan je aanraden om de eerste HDD (jouw Samsung SSD) te proberen op de eerste SATA3_1 poort... als je dit al niet deed.

[ Voor 34% gewijzigd door Shaggy_NL op 04-01-2018 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd om de ssd op de Sata3_1 poort aan te sluiten en gek genoeg doet die het nu in AHCI mode. De reden dat ik hem eigenlijk op de Sata3_6 poort aansluit was omdat het sata kabeltje te kort was en mijn ssd helemaal onderin de kast gemonteerd is. Maar met een beetje passen en meten is het toch gelukt. In iedergeval bedankt voor de behulpzame en snelle reacties. Ik kijk nog even aan of mijn pc niet meer vastloopt, denk eigenlijk dat het is opgelost.