Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 09:23
Hallo allen,

Sinds vandaag hebben wij digitale televisie van Telfort. Nu wil het geval dat er geen ethernetkabel naar de televisie ligt. Ik dacht slim te zijn door een WiFi extender (TP-Link RE200) naast de TV te hangen, daar zit een ethernet uitgang aan, en dan die uitgang met het kastje van de digitale tv te verbinden. Dat werkt op zich: ik kan programma's terugkijken, de TV gids werkt, enzovoorts, alleen de live televisie komt niet door. Kan ik dat op een of andere manier fixen?

Ik las ergens dat het met IGMP te maken heeft, dus ik heb in mijn router "Enable Igmp Snooping" aangevinkt. In het adminpanel van de RE200 vind ik niets wat met IGMP te maken heeft (ik heb al de nieuwste firmware op de RE200 gezet).

De installatie is nu als volgt:
telefoonlijn (ADSL) -> router ZyXEL P-2812HNU-F1 van Telfort -> TP-Link RE200 -> kastje van digitale televisie

Zoals gezegd komt internet wel door; als ik een pc rechtstreeks via een internetkabel aan de RE200 verbind werkt alles ook gewoon. Alleen de live televisie doet het dus niet.

Kan ik dat op een of andere manier fixen, of moet ik toch maar een kabel gaan trekken van de router naar de televisie?

tl;dr: digitale televisie verbonden via wifi extender, internet werkt maar live televisie niet

Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken.

Beste antwoord (via Lennardnl op 05-01-2018 21:24)

Anoniem: 203842

Je kan gaan alles uitproberen, maar je bent meer tijd daar aan kwijt, dan als je een kabel trekt. En eenmaal gelegd, is het voor de eerst volgende 10 á 20 jaar voldoende.

Leg dan wel CAT6 of CAT6A neer. en als je ruimte hebt, twee kabels dan maar meteen. Alhoewel dat niet strict noodzakelijk is, je kan later altijd met een (managed) switch meer poorten maken als je ze nodig hebt voor de TV of een andere IPTV kastje (lees: Kodi via RBPI)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ligt er een coax bij de TV? Je kan er dan voor kiezen om een MoCa setje van Hirschmann te nemen. Dat is UTP over Coax. Haal je ongeveer 170 Mbit. Zat voor digitale TV.

Dat is op layer 1 (fysieke layer), dus heeft IPTV er niets mee te maken. Moet gewoon werken.

Let op: Je hebt TWEE apparaten nodig:

pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax adapter (RH-MOKA16-BL)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 03-01-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
Anoniem: 203842 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:17:
Ligt er een coax bij de TV? Je kan er dan voor kiezen om een MoCa setje van Hirschmann te nemen. Dat is UTP over Coax. Haal je ongeveer 170 Mbit. Zat voor digitale TV.

Dat is op layer 1 (fysieke layer), dus heeft IPTV er niets mee te maken. Moet gewoon werken.
Nee, helaas. We wonen in de middle of nowhere en hebben een tijd lang Digitenne gehad. Dat ging steeds meer storen, dus tijd voor wat anders. Maar verder ligt er niets naar de TV toe. Maar goed, ik kan wel een kabel trekken, maar dan wil ik wel zeker weten dat het via wifi niet gaat lukken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Je kan gaan alles uitproberen, maar je bent meer tijd daar aan kwijt, dan als je een kabel trekt. En eenmaal gelegd, is het voor de eerst volgende 10 á 20 jaar voldoende.

Leg dan wel CAT6 of CAT6A neer. en als je ruimte hebt, twee kabels dan maar meteen. Alhoewel dat niet strict noodzakelijk is, je kan later altijd met een (managed) switch meer poorten maken als je ze nodig hebt voor de TV of een andere IPTV kastje (lees: Kodi via RBPI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 20:56
test het eerst gewoon door een kabel door de kamer heen te leggen, mocht dat werken dan weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
rutger465 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:26:
test het eerst gewoon door een kabel door de kamer heen te leggen, mocht dat werken dan weet je genoeg.
Met een kabel van router naar tv werkt het prima. Kabel van de extender (TP-Link RE200) naar laptop werkt ook prima. Kabel van extender naar tv werkt in de zin van dat ik met de tv Netflix kan kijken, tvgids het doet, enz., alleen live televisie doet het dan niet.

Ik vermoed, na wat verder gelezen te hebben, dat de WiFi Extender geen IGMP ondersteunt en het daarom mis gaat.

Misschien toch maar een kabel trekken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of in plaats van een low-end repeater (van een merk dat vaker gedonder geeft met IGMP...) een degelijkere wireless bridge plaatsen. Heb je ergens nog een oude router liggen? Vaak zit er bij de betere in default firmware al een wireless client bride optie, en zo niet kun je er als het meezit andere firmware (DD-WRT, OpenWRT) dat prima IGMP ondersteunt op flashen. Dat het oud is boeit weinig, als de RE200 genoeg performance levert, dan is alles van afgelopen 8 jaar al goed genoeg.

Maar verder eens dat vaste apparaten (zoals een TV) eigenlijk altijd gewoon een vaste bedrade aansluiting verdienen. Het is niet alleen stabieler en performanter voor die apparaten, het houdt de bandbreedte in de lucht ook vrij voor de apparaten die niet anders kunnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
Uiteindelijk toch maar een kabel getrokken, dank voor alle reacties! Kostte wat moeite, maar het werkt perfect nu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi. De eerst volgende 20 jaar heb je geen omkijken meer naar.
Pagina: 1