L298N dual h bridge werkt plots niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-09 10:52
Mijn vraag
Vanmiddag heb ik een L298n dual h bridge gekocht om 1 6v motortje aan te sturen nu heb ik alles aangesloten en deed hij het in eerste instantie. Daarna heb ik alles los gehaald om het op een andere plek in elkaar te zetten. Maar het probleem is dat hij nu niet meer wil werken. Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd, heeft iemand enig idee wat ik fout heb gedaan? Hieronder een foto van de wiring etc.

https://imgur.com/a/1Gbbh

Relevante software en hardware die ik gebruik
Als code heb ik in python ide van de raspberry pi.

from gpiozero import Motor
motor = Motor(26, 20)
motor.forward(speed=1)

Dit deed het eerst helemaal prima alleen draaide het motortje echt maar 1 rondje per 5 seconde terwijl als ik hem op een 6v voeding aansluit hij gewoon zijn volle snelheid behaalt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Opnieuw wiring aangelegd.
Andere voeding.
Ander motortje.
Google door gezocht.

Ik hoop dat dit genoeg informatie is als er nog meer nodig is kan ik dat leveren heb alleen geen multimeter tot mijn beschikking. _/-\o_

Beste antwoord (via Torac op 04-01-2018 13:04)

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:48
Om te beginnen heb je de 5V connector niet aangesloten, deze moet op de 5V pin(pin 2) van je pi worden aangesloten.

Bovendien moet je de aarde(GND) van de pi óók aansluiten op de l298n zodat deze gedeeld is met je externe voeding. Onderstaand schema geeft dit volgens mij prima aan en de batterij uiteraard je externe voeding. Jouw signaal pinnen(groen en geel op de afbeelding) zitten nu wel goed aangesloten omdat je in je code aangeeft dat deze op pin 26 en 20 zitten.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0358/1801/files/HbridgeDcMotor_grande.png?466

Het is wel verstandig om een multimeter te hebben voor dit soort zaken. Dit moet zelfs lukken met een metertje van een paar euro die ze bij de action verkopen. Dan kun je meten of op alle in- en uitgangen de correcte spanning staat.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• erik23
Om te beginnen heb je de 5V connector niet aangesloten, deze moet op de 5V pin(pin 2) van je pi worden aangesloten.

Bovendien moet je de aarde(GND) van de pi óók aansluiten op de l298n zodat deze gedeeld is met je externe voeding. Onderstaand schema geeft dit volgens mij prima aan en de batterij uiteraard je externe voeding. Jouw signaal pinnen(groen en geel op de afbeelding) zitten nu wel goed aangesloten omdat je in je code aangeeft dat deze op pin 26 en 20 zitten.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0358/1801/files/HbridgeDcMotor_grande.png?466

Het is wel verstandig om een multimeter te hebben voor dit soort zaken. Dit moet zelfs lukken met een metertje van een paar euro die ze bij de action verkopen. Dan kun je meten of op alle in- en uitgangen de correcte spanning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
Let ook even op de polariteit van je voeding. Op je foto's heb je rood en zwart omgedraaid ten opzichte van erik23s plaatje. Geen probleem als het aan de kant van de voeding ook is omgedraait maar het is handiger om de kleuren juist te gebruiken voor troubleshooting.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
erik23 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:07:

[afbeelding]

Enorm bedankt voor je duidelijk fijne antwoord.
Ik ben vrij nieuw in de raspberry pi / arduino wereld. Is het niet zo dat als ik de gnd van de pi aansluit op dezelfde blauwe ingang die dan ook 12v krijgt en dat dan teveel zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
Dit is inderdaad geen probleem als je dit aansluit zoals op de afbeelding.
Misschien dat het verstandig is om even wat basis elektrotechniek op te doen mbv Google/Youtube, zo wordt de kans dat je dingen kapot maakt wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
erik23 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:53:
Dit is inderdaad geen probleem als je dit aansluit zoals op de afbeelding.
Misschien dat het verstandig is om even wat basis elektrotechniek op te doen mbv Google/Youtube, zo wordt de kans dat je dingen kapot maakt wat kleiner.
Welke pinnen moet ik gebruiken als ik ook de snelheid wil gebruiken?
Toch 1 en 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Het is inmiddels gelukt het lag aan de het feit dat ik was vergeten de raspberry pi 3b aan de L298H te koppelen. Bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1