Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• serge375
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22-04 13:15
Hallo iedereen,

I.v.m. FPS drops in-games en CPU frequentie dipjes tijdens Prime95 testen (taakbeheer grafiek), zou ik graag heatsinks
op de MOSFETs van mijn BIO-STAR mobo willen plaatsen. Nu weet ik alleen niet zelf zeker of ik de juiste plekken voor de MOSFETs hebben gevonden, want ik heb daar eigenlijk bar weinig verstand van. Ik heb zelf ooit mijn Medion MS-7728 v2 moederbord vervangen voor deze Biostar H61MGV3 v7.7 en denk eigenlijk dat er te weinig van die zogenaamde ''Power Phases" zitten voor mijn I7-3770. Mijn CPU temperatuur is meestal maximaal 65C en GPU 71C.

Ik heb nu via AliExpress de onderstaande heatsinks besteld.

Ik denk zelf dat ik hier de heatsinks op moet gaan plakken, maar weet dit dus niet zeker.

Ik hoop dat een van jullie mij advies op dit gebied kunnen geven en of er nog alternatieven zijn, want ik heb persoonlijk geen zin meer om weer 1155 moederbord te kopen en upgrade liever later naar een nieuw systeem. Sorry als het verhaal heel warrig klinkt.

Alvast bedankt :)

System specs:
CPU: i7-3770
CPU-Koeler: Arctic Alpine 11 Rev. 2
GPU: MSI GTX 1060 6GT OC
MEM: 2x4GB Nanya 1333mhz DDR3
SSD: Crucial BX100 250GB
HDD: Seagate Green 1,5TB
PSU: XFX TS 550W 80+ Gold
MOBO: Biostar H61MGV3 (Ver. 7.7)
DVD: Samsung SH-216AB
+ USB3.0 PCIe-x1 controller

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 02:04
Je hebt ook koelpasta lijm? Je moet ze er echt op vastlijmen.
pricewatch: Arctic Silver Thermal Adhesive

De rondjes zitten op de goede plaats. Daar moet je ze inderdaad op plakken. De in de rechterbovenhoek lijken me voor de RAM, dat zal dus misschien niet nodig zijn. Maar ja, als je genoeg heatsinks hebt, waarom niet.

Ik had persoonlijk wat grotere (hogere) heatsinks uitgezocht, maar deze zullen ook al wel een hoop helpen.

[Voor 26% gewijzigd door WEBGAMING op 03-01-2018 20:47]

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:18

Harrie

NederVlaming

Midden-boven lijkt ook nog een set te zitten, links van de atx stekker.

F1TV 25% korting hier

• WEBGAMING
Harrie schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:46:
Midden-boven lijkt ook nog een set te zitten, links van de atx stekker.
Je hebt helemaal gelijk, die zal voor het RAM zijn.

• serge375
Ja, ik wilde zelf ook al kijken voor hogere heatsinks, maar mijn CPU koeler zweeft boven sommige mosfets :S. Ik zal nog wel kijken of ik extra hogere eatsinks kan kopen.

• serge375
Ik heb heatsinks gekozen die adhesive zijn. (Plakfilm op achterkant) en nog een thermische pad erbij gekozen, lijkt me dat zo'n pad goed genoeg is qua warmtetransport.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:02

sapphire

Die-hard pruts0r

Fabrikanten gebruiken zelf ook (vaak) thermal pass dus zal vast prima zijn :)

Gabriël ITX

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is ook wel weer een echt BioBak ontwerp zeg :+

Laat vooral weten wat de resultaten zijn zodra je ze hebt opgeplakt :)

I reject your reality and substitute my own

• Cuqebaqer
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 06:45
Ik zoek de VRMs dit bord lijkt inderdaad weinig power te kunnen geven aan een i7.

• serge375
Ja het ontwerp van het moederbord is dermate slecht, de 4-pin CPU power zit op een hele rare plek en ik kan niet via de achterkant van mijn case een CPU-koeler backplate plaatsen, omdat de mounting holes 45 graden gedraaid zijn, hierdoor heb ik al bijna een keer mn CPU weten te verschroeien, omdat ik de pushpins erdoor heen geramd had maar de heatsink alsnog geen contact maakte met de CPU. Maar goed het werkt ongeveer en de BIOS is opzich wel aardig qua opties.

• serge375
Ik zal het laten weten als ik ze opgeplakt hebt ;) Nu alleen nog even wachten als de spulletjes uit China binnen zijn :), heb er geen haast mee.

• WEBGAMING
Een normale thermal pad is geen bevestiging. Op een normaal bord is het inderdaad allemaal gedaan met thermal pads, maar die heatsinks zitten altijd vast met een paar pinnen door het bord.

Op de foto van dit moederbord zijn die bevestigingspunten ook te zien, op de chipset heatsink.

Dus tenzij het speciale thermal pad is, gaat dat helaas niet werken.

Maar aangezien de heatsinks adhesive zijn, zou je ze er gewoon op moeten kunnen plakken, zonder thermal pad.
Als ze een plaklaag er op hebben zitten, moet je ze er gewoon op kunnen plakken. Dan is alleen de vraag hoe erg je goedkope Chinese lijm vertrouwt.

Als die heatsinks los komen, heb je grote kans dat je de boel beschadigt.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Wanneer een heatsink niet met schroeven of pushpins vastzit zal je iets van thermal adhesive moeten gebruiken voor een goede warmte overdracht. Zonder druk kan thermaltape het probleem juist erger maken en werken als isolatie zonder warmte goed door te geven.

• serge375
Ja klopt, ik was even verward met thermal pads, heb nu Thermal pads en Thermal tape besteld, maar de pads ga ik niet gebruiken, zou thermal tape genoeg zijn of moet ik een tube heatsink plaster kopen en dat gebruiken? ik wil natuurlijk niet dat die heatsinks eraf donderen :X

• serge375
Naja, heb in iedergeval voor minder dan een eurie nog een tube Heatsink Plaster gekocht (geen elektriciteitsgeleiding). Ik ga dan waarschijnlijk met zo'n spudger een laagje van dat spul aanbrengen en ze op de Mosfets zetten, hopend dat het goed blijft zitten. Kan iemand me nog vertellen of ik nog iets moet doen zodat die plaster uithardt of gaat dat vanzelf zonder ook maar de PC te hebben aangezet? In iedergeval erg dank voor de snelle en uitgebreide reacties ;)

• WEBGAMING
Ik zou ze er persoonlijk het liefst gewoon op lijmen.

Met constante temperatuurwisselingen zal tape het voor mijn gevoel toch ook niet lang uithouden.
Maar je kan natuurlijk altijd kijken hoe vast het zit met die tape. Om te testen hoe alles zit en past kan die tape ook wel handig zijn denk ik.

• serge375
Wellicht kijk ik nog of ik mijn oude stockachtige koeler ga terugplaatsen met een nieuwe 80mm RPM fan, want ik heb het idee dat mijn Arctic koeler de mosfets blokkeert qua airflow (de onderkant van de Arctic koeler heeft geen open finnen waar de lucht doorheen kan stromen :S).

• serge375
Ik heb gisteren de kleine heatsinks met heatsink plaster erop geplakt en 1 dagje laten drogen.

Vandaag met de andere cpu heatsink (Nieuwe 80mm fan van AVC) getest en via Prime95 testen geen dipjes in de CPU frequentie meer ervaren na een paar minuten draaien.

Het probleem lijkt dus dusver te zijn opgelost (nu maar hopen dat de heatsinks vast blijven zitten)

Bedankt voor alle hulp ;)

[Voor 17% gewijzigd door serge375 op 27-01-2018 14:21]

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:02

sapphire

Die-hard pruts0r

Getto-style.....Nice 8)

Hopelijk is dit dé oplossing en je kunt weer even vooruit :)

Gabriël ITX

• serge375
Hahaha, agh ja joh, scheelt weer centjes en om nou zo'n oude socket nog te vervangen, naast het design is het moederbord opzich prima voor mijn doeleinden ;)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True