NFS mount "Stale file Handle"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:19
Ik heb een server (Ubuntu 14.04.5 LTS) met daarop 2 mappen die ik met NFS exporteer. ik mount beide mappen op een Ubuntu 16.04.3 LTS client, de ene map werkt prima, de andere map krijg ik zodra ik deze open de melding "Stale file handle" terug.

Beide mappen staan op de server in de zelfde map op een XFS raid array. Er zit voor zover ik kan zien geen verschil in rechten, en getfacl is het daar ook mee eens
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
root@Server:/mnt/Data1# getfacl /mnt/Data1/Muziek
# file: mnt/Data1/Muziek
# owner: excyle
# group: excyle
user::rwx
group::rwx
other::rwx

root@Server:/mnt/Data1# getfacl /mnt/Data1/test
# file: mnt/Data1/test
# owner: excyle
# group: excyle
user::rwx
group::rwx
other::rwx

ik exporteer ze op exact de zelfde manier
code:
1
2
3
4
5
# /etc/exports: the access control list for filesystems which may be exported
#       to NFS clients.  See exports(5).
#
/mnt/Data1/Muziek       Client(rw,sync,no_subtree_check)
/mnt/Data1/test         Client(rw,sync,no_subtree_check)

op de client mount ik alles naar de locale map /nfs
Bash:
1
mount -vvv -t nfs -o proto=tcp,port=2049 Server:/ /nfs

en alles lijkt goed gemount te worden
Bash:
1
2
3
4
root@Client:/nfs/mnt/Data1# ls -ls
total 0
0 drwxrwxrwx 6 excyle excyle 46 Jan  3 17:21 Muziek
0 drwxrwxrwx 2 excyle excyle 24 Jan  3 18:05 test

echter kan ik de Muziek map openen, maar bij het openen van de test map krijg ik een foutmelding terug
Bash:
1
2
root@Client:/nfs/mnt/Data1# ls test
ls: cannot open directory 'test': Stale file handle

"mount" op de client geeft netjes aan dat alles met NFS4 gemount is. ik heb hierboven alles met pc namen neergezet voor de leesbaarheid, ik heb alles op de server zelf met IP adressen gedaan. rechtstreeks de map mounten ipv de / op de server geeft de zelfde fout. Als ik een nieuwe map exporteer geeft deze de zelfde melding, een 4-5 tal mappen die al langer bestonden werken wel.
De melding vind ik op google voldoende op, maar dit gaat grotendeels over netwerk hikjes, en geven aan dat je de nfs share moet remounten, waar ik echter niets op kan vinden is het feit dat het direct na het mounten al gebeurt, en alleen bij een bepaalde map.
voor de volledigheid heb ik uiteraard zowel server als client al herstart.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Noem de map eens niet 'test', maar wat anders. Verders, wat ik weet van NFS en wat we ook bij de RH254 krijgen, is dat je de map op de server mount zoals die daar in de exports staat. Dus ipv mount server:/, doe je server:/mnt/Data1. Als je specifiek de map Muziek wilt mounten, die je ook niet server:/Muziek, want dat zou niet gevonden moeten kunnen worden. Je geeft dan /mnt/Data1/Muziek op als externe locatie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
Als ik een nieuwe map maak en die exporteer werkt het ook niet, zelfde melding, het gekke is dus dat het alleen lijkt te werken bij een x-aantal mappen die al bestonden, zodra ik een nieuwe map maakt weigert deze.

Met nfs 4 is het niet perse nodig om een submap te mounten maar kan je gewoon de root van de server mounten. uiteraard heb ik ook geprobeerd alleen de submap te mounten, dit geeft de zelfde melding.
Het mount commando wat ik gebruik werkt ook gewoon, de map Muziek wordt namelijk met het zelfde commando ook gemount en deze is benaderbaar.

de server en client kant heb ik nadat het niet werkte ook nog eens naast de howto van ubuntu zelf gehouden en daar zie ik dit mount commando en deze info ook in terug. ook zie ik daar geen grote verschillen met hoe ik het heb ingesteld en hoe ze het daar doen.... afgezien van dat mijn config het niet goed doet.

En voor de volledigheid :
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# testmap
root@Client:/# mount -vvv -t nfs -o proto=tcp,port=2049 Server:/mnt/Data1/test /nfs
mount.nfs: timeout set for Wed Jan  3 21:31:32 2018
mount.nfs: trying text-based options 'proto=tcp,port=2049,vers=4,addr=Server,clientaddr=Client'
root@Client:/# ls /nfs
ls: cannot open directory '/nfs': Stale file handle

#Muziek map
root@Client:/# umount /nfs
root@Client:/# mount -vvv -t nfs -o proto=tcp,port=2049 Server:/mnt/Data1/Muziek /nfs
mount.nfs: timeout set for Wed Jan  3 21:33:14 2018
mount.nfs: trying text-based options 'proto=tcp,port=2049,vers=4,addr=Server,clientaddr=Client'
root@Client:/# ls /nfs
mp3  testfile.txt

[ Voor 31% gewijzigd door eXcyle op 03-01-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Draait nfs-common op de clients ?

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
Yup, nfs-comon is geïnstalleerd, en nfs werkt ook, de map Muziek is benaderbaar over NFS, de andere map (test) alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Had je de map muziek eerder al via nfs beschikbaar gemaakt en dat is nu test aan toegevoegd? De server had je al eens herstart? En in geval van niet, had je dan wel het commando exportfs -r uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:21
code:
1
root@Client:/# umount -f /nfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
Hero of Time schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:19:
Had je de map muziek eerder al via nfs beschikbaar gemaakt en dat is nu test aan toegevoegd? De server had je al eens herstart? En in geval van niet, had je dan wel het commando exportfs -r uitgevoerd?
De map Muziek was nog niet eerder gedeeld met NFS, het was wel al een bestaande map op mijn fileserver.
exportfs -r uiteraard gedaan, net als "service nfs-kernel-server restart" en een server herstart.
Zojuist een al eerder bestaande maar niet gedeelde map gedeeld, deze werk. nieuwe folder aan gemaakt, zelfde rechten, en die werkt niet... heel gek dus, het probleem lijkt zich alleen met nieuwe folders voor te doen, niet met al bestaande folders.
Voor de zekerheid nu maar eens een fsck draaien.
FitzJac schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:21:
code:
1
root@Client:/# umount -f /nfs
ja... dat forceerd een unmount ... een normale umount wekt ook prima, alleen na opnieuw mounten heb ik exact de zelfde problemen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:21
Wellicht dat je oplossing hier staat
bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nfs-utils/+bug/1582854

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
Klinkt wel als ongeveer het zelfde probleem, de workaround daar is NFS versie 2 gebruiken, die heb ik hier zojuist getest en lijkt het bij mij niet te doen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
root@Client:~# mount -vvv -t nfs -o nfsvers=2 Server:/mnt/Data1/test /nfs
mount.nfs: timeout set for Thu Jan  4 10:00:15 2018
mount.nfs: trying text-based options 'nfsvers=2,addr=Server'
mount.nfs: prog 100003, trying vers=2, prot=6
mount.nfs: trying Server prog 100003 vers 2 prot TCP port 2049
mount.nfs: prog 100005, trying vers=1, prot=17
mount.nfs: trying Server prog 100005 vers 1 prot UDP port 55057
mount.nfs: mount(2): Stale file handle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet op je server ook wel aangeven dat je een andere NFS versie wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
Versie 2,3 en 4 staan standaard aan onder ubuntu, je kiest clientside welke versie je wil gebruiken. het zelfde commando met een onder v4 werkende map werkt wel.

Zojuist een xfs_repair gedraaid, het filesystem is in orde. blijft het vreemd dat "Oude" mappen het wel doen over NFS, en nieuwe mappen niet.

[ Voor 36% gewijzigd door eXcyle op 04-01-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:00
XFS gebruikt 64-bit inodenummers, ik weet niet of dat altijd goed gaat over NFS. dit bericht lijkt te impliceren van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
Ik had inderdaad ook al iets soortgelijks gevonden. en was ook al wat aan het testen geweest, het xfs volume mounten met de inode64 heeft niets opgeleverd, en met handmatig de fsid opgeven kwam ik ook niet heel veel verder (zelfde meldingen op de nieuwere folders).

Voor nu heb ik het volledige volume ge-exporteert. niet wat ik wil, maar in elk geval een workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
doe eens.

dmesg | grep NFS

Dan zie je welke NFS exact in je kernel zit, vermoedelijk 4.1
Daar is behoorlijk wat gewijzig en er waren kernel bugs met locks, en libnfsidmap is gewijzig maar loopt achter.
mocht je zelf kunnen hercomplieren, ik heb een debian versie die goed werkt.

En wat gebeurd er als je het volgende doet.
mount -vvv -t nfs4 -o sec=sys server:/mnt/Data1/test /nfs/NIEUWEMAP

evt achter is nfsvers=3 of 4 of 4.1 zetten, icm met -t nfs.

! letop als /nfs een root is van een andere schijf, maak daar een mapje in en mount je nfs daar in.
Ook iets overgelezen.

Suc6.

ehhh.. noppes

Pagina: 1