Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dirkp106
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-11-2022
Hoi
Zit met een vraag en hoop dat jullie me mss verder kunnen helpen.
momenteel hebben we op de inrit een led straler staan die bediend wordt met een rf afstandsbediening op 433 mhz. De automatische garage poort heeft ook handzenders maar deze zitten op 866mhz.
Nu zouden we graag hebben dat de lamp aangaat als er iemand op de oprit komt.
Ze zou ook moeten gaan branden als we de poort opendoen. en zou ze graag van binnenuit kunnen bedienen.
Hoe kan ik dit best doen?
Bediening via wifi zou ook altijd handig zijn.
We gaan in huis ook een paar lampengroepen gaan bedienen via slimme modules weet wel nog niet wat.
Op de kinderkamers gebruiken we al tradfri voor de verlichting maar zou daar ook nog een paar stopcontacten willen automatiseren.

Welk systeem kan ik nu best nemen ook zodat we op termijn verder kunnen spelen ermee?
Alvast bedankt

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Wat heb je zelf al gevonden? Raspberry met rfxcom met Domoticz lijkt me prima start.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Het eerste probleem; je garagedeur, nagenoeg al die apparaten hebben aansluitingen voor verlichting. Dit is waarschijnlijk verreweg de meest eenvoudige oplossing.

Je zit het het probleem van verschillende frequenties en protocollen.

433 Mhz is echt een ongestandariseerde rommelbak. Iedereen doet maar wat. 866 zal zwave zijn. De ikea lampen gebruiken Zigbee (2.4Ghz).

Dan krijg je nog dat iedereen standaarden anders interpreteert en dat bv. op het ikea systeem je geen garagedeuropener kunt zetten. Trust heeft bv. de ICS2000, maar die heeft voor zover ik weet geen 433 Mhz. De Philips Hue hub doet niets van dit alles, alleen ZLL (Zigbee Light Link).

Wil je dan alles centraal bedienen, kom je uit op hele dure home automation gateways, of iets als een raspberri pi met de bijbehorende dongles en een pakket als deconZ of home automation.

Zie bv. reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 19:54 ]

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:30
En even iets anders maar simpel: gewoon de lamp uitrusten met bewegingsmelder?

• dirkp106
FoxLenny schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:00:
En even iets anders maar simpel: gewoon de lamp uitrusten met bewegingsmelder?
Idd heb ik ook al aan gedacht e zal er bij moeten zitten. Maar dan zit ik nog met de bediening van binnen uit.
Ideaal zou zijn dat ik een puls kan geven via bewegingsmelder , met een schakelaar en met de poort opener.
En dan deze combineer en een uitgang mee stuur. Dan kom ik bij een plc uit denk ik.

Waar ik ook al aan gedacht heb is een sonoff module en deze mss de poort opener laten sturen ipv de originele afstandsbediening. Nu staat er in de garage ook een gewone drukknop waarmee je de poort kunt bedienen. Ik denk mss al te ver.

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:22
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een 'goedkope' oplossing voor bij onze oprit, ik kwam de draadloze bewegingsmelder van Klik aan Klik uit tegen voor de lampen op de oprit. Deze is ook met een draadloze schakelaar te koppelen zodat hij van binnenuit te bedienen is.

Misschien ook wat voor jou?

• dirkp106
dropkikker schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:56:
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een 'goedkope' oplossing voor bij onze oprit, ik kwam de draadloze bewegingsmelder van Klik aan Klik uit tegen voor de lampen op de oprit. Deze is ook met een draadloze schakelaar te koppelen zodat hij van binnenuit te bedienen is.

Misschien ook wat voor jou?
Ga ik ook es bekijken. heb wel nog ne goede bewegindsmelder liggen van steinel die daarvoor zou moeten dienen.
Pagina: 1