Toon posts:

Marantz PM-84 reparatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb wat vragen over het repareren van een Marantz PM-84 class A - AB versterker met STK3122 sturing.

Ik heb al wel e.e.a gelezen over deze versterker en de problemen met de STK3122.

1 kanaal geeft geen goed geluid, te zacht en zonder power en of lage tonen.

Heb de versterker schoongemaakt en de contacten nagelopen maar kan daar niets vreemd ontdekken.

Nu is mijn vraag: is het verstandig sowieso de STK3122 te vervangen ? en omdat die niet meer leverbaar is kan daar dan de STK3122 II voor in de plaats ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-10 13:42
Ik zou toch eerst onderzoeken of het probleem wel in de stk3122 zit. Als je pin 1 en 15 met elkaar verbind, dan koppel je de ingang L en R aan elkaar. Als het geluid op het “kapotte” kanaal het dan wel doet, zit je probleem elders. Zo niet, dan verdenk ik de stk3122 inderdaad. Die kun je ook vervangen door een 3152 http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/sanyo/STK3122.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je feedback, ik verdenk de STK niet direct maar leek me gezien de leeftijd en hitte al die jaren verstandig bij de reparatie ook maar te vervangen en er gelijk een heatsink aan te hangen.

Ik zie nu pas dat mn huidige een 3122III is dus waarschijnlijk al eens vervangen.........

dus dan kan er 3152III in toch ? welke zelfs nog leverbaar is hier in de NL en dan gelijk een heatsink erop.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2018 15:15 . Reden: chip info aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ja, kan zonder problemen. Maar lijkt me ook volledig zinloos. Zeker als je daarna nog steeds een niet goed functionerende versterker hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blissard schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:21:
Ik zou toch eerst onderzoeken of het probleem wel in de stk3122 zit. Als je pin 1 en 15 met elkaar verbind, dan koppel je de ingang L en R aan elkaar. Als het geluid op het “kapotte” kanaal het dan wel doet, zit je probleem elders. Zo niet, dan verdenk ik de stk3122 inderdaad. Die kun je ook vervangen door een 3152 http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/sanyo/STK3122.pdf
Dus ik kan zonder de boel kort te sluiten pin 1 en 15 verbinden ?
Beide zijn channel in zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ja, klopt. Dat kan zonder problemen. Wel even zorgen dat je niet tegen netspanning aan kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, zojuist pin 1 en 15 doorverbonden met als resultaat dat ik wel hoor in het defecte kanaal dat ik de verbinding maak maar er komt geen muziek door

Kunnen we dan stellen dat de STK module defect is, het schijnt bij deze versterker wel vaak voor te komen nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ja, ik denk dat dan wel een aardige aanname is. Helemaal zeker is het nog niet, maar gezien de heel beperkte kosten van de stk denk ik dat vervangen een poging waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, zie zojuist bij het demonteren van het ding dat pin 15 plat gesoldeerd was en heb ik dus niet
gezien.
dus ik heb pin 1 en 14 staan doorverbinden haha, gelukkig niks gebeurt.

Had al een nieuwe besteld en ben nu wel heel erg benieuwd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb bij m'n PM64 mk1 ook ooit de STK moeten vervangen. En ook bij de nieuwe meteen een koelvin erop gezet. Ding speelt nu nog altijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 00:29:
ik heb bij m'n PM64 mk1 ook ooit de STK moeten vervangen. En ook bij de nieuwe meteen een koelvin erop gezet. Ding speelt nu nog altijd..
Hoe heb je die koelvin bevestigd ? daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de STK3152III zorgt helaas voor sluiting.... is het zeker dat deze de 3122III kan vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:33:
[...]
Hoe heb je die koelvin bevestigd ? daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.
Da's lang geleden.... En even open schroeven gaat ook niet, ding staat in een kast. Het was ook niet veel koelvin hoor, net genoeg om het aangenamer te maken voor de STK.

Vervangen zou idd moeten kunnen. Precieze verschillen staan niet in de datasheet, maar het kan geen sluiting geven (dezelfde pinout). STK eruit, meten op de print of het kan kloppen met het schema van de PM84. STK pennen meten en kijken of het kan kloppen met de datasheet. Dan pas solderen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt nog gekker, ik heb de oude STK3122III er weer in gezet, geen sluiting en weer geluid !
voor even dan........
eerst een paar keer de protection horen inschakelen en even daarna een stuur tor en weerstand in de eindtrap eruit gefikt.....

Gaat lekker zo
Wordt vervolgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Vreemd hoor. Zonde van de extra schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Waarom verdenk je deze, heb je de service manual. Zijn er metingen verricht met een multimeter aan de hand van de schema's uit deze service manual.

Ben nooit echt fan geweest van STKs, AKAI had er ook een hand vol van om die dingen toe te passen in het goedkopere segment. Eind jaren 80 begin 90. Ik ben ze zelfs al tegengekomen in een versterkt ongebalanceerd mengpaneel uit 1979.

Iig lijkt me het gewoon een nette vervanger. Hier een foto van een ander uit 2013.

https://www.flickr.com/photos/77313494@N03/8699640739

En dit topic uit 2013.

http://www.diyaudio.com/f...ls-3122-iii-generics.html

Pagina 3 in de SM beschrijft iig de reeks potmeters rechts en links van de STK hoe ze afgeregeld dienen te worden.

En meet de onderdelen na om de STK heen, dat gebied ziet er nogal zwart uit op de foto. Vaak vind je paar halfgebakende weerstanden om zo een STK heen. Bij twijfel vervangen. R705 en 706 zitten wel heel dicht op de STK. Pagina 6 is schematisch diagram en pcb layout.

EN be aware of china crap. Weinig origineels nog in omloop.

http://audiokarma.org/for...rning-stk-modules.289927/

In dit topic een bijlage met alle discontinued STKS sinds 1995. Dat zijn er genoeg en China vult dat wel aan, maarja die circuits zijn niet te vertrouwen haha.

En voor een koellichaam moet je aan zoiets denken met een veerachtig systeem. Net een processor socket.

Afbeeldingslocatie: http://engon.de/audio/a9000/a9000-6.jpg
Niet op de rode cirkels letten, hier is de mod een extra koellichaam zelfs haha.

[ Voor 42% gewijzigd door sugarlee89 op 11-01-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sugarlee89

Thanx voor de info, ik wacht nog op de nieuwe weerstand en stuur tor 2SA1142, heb ik in duitsland gevonden bij kessler van het merk ISC

Ik ga nu eerst e.e.a doormeten.

Zag dat de tor gescheurd en de 1k weerstand is doorgebrand, beiden zitten in de eindtrap dus op een andere print.

Ook de 2SA1216 Sanken heeft een optater gehad, ook gelijk maar besteld samen met de 2SC2922

komt over 2 weken binnen....

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2018 20:27 ]

Pagina: 1