Vraagbundeling glasvezel aanleg binnen bebouwde kom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:45
Nu de glasvezelaanleg initiatieven voor binnen de bebouwde kom zo goed als zijn stilgelegd door KPN, doet zich in mijn gemeente (Utrechtse Heuvelrug) een unieke situatie voor waarbij de aanleg van een glasvezelnetwerk mogelijk kan worden gecombineerd met de aanleg van een stroomnetwerk voor de straatverlichting. Dit stroomnetwerk wil de gemeente binnenkort gaan aanbesteden. Combineren levert volgens mij een voordeel op voor zowel kosten als overlast die wel eens het verschil zou kunnen maken tussen het al of niet rendabel kunnen aanleggen.

Mijn vraag is of er iemand recente ervaring heeft met het opzetten van een bundelingsproject voor de glasvezel aanleg binnen de bebouwde kom? wat kan wel, wat is handig en wat moet je zien te voorkomen?

De politiek is positief (het is verkiezingstijd ;) >:) ) alleen mag de gemeente geen echte rol in dit initiatief spelen. Mogelijk kunnen ze bij de uitvraag van de aanleg van het stroomnetwerk hier wel de juiste omstandigheden voor creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 11:08
Heb er geen ervaring mee maar de stoep open leggen is niet de grootste kostenpost, dat is het van de stoep naar de meterkast.

Dus het kan zeker wel helpen om het te bundelen maar het zal niet heel erg goedkoop worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:26
GrooV schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:07:
Heb er geen ervaring mee maar de stoep open leggen is niet de grootste kostenpost, dat is het van de stoep naar de meterkast.

Dus het kan zeker wel helpen om het te bundelen maar het zal niet heel erg goedkoop worden
Dat is zeker niet waar. Stoep open graven is zeker wel de grootste post.

@tyson69 nu zelf nog iets opzetten is niet te doen. Neem eens contact op met E-fiber zou ik aanraden.
www.e-fiber.nl

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:15
Er zijn zelfs honderden voorbeelden waarbij de glasvezelaanleg al was gepland en zelfs dan worden dit soort werkzaamheden niet gecombineerd.

Dus ook in dit geval gaat dat niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 11:08
Barre73 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 17:34:
[...]

Dat is zeker niet waar. Stoep open graven is zeker wel de grootste post.

@tyson69 nu zelf nog iets opzetten is niet te doen. Neem eens contact op met E-fiber zou ik aanraden.
www.e-fiber.nl
Een straat open gooien zijn ze 2 uur bezig geweest met 3 Polen. In mijn meterkast zijn ze met 2 techneuten (1 in de meterkast, andere in de centrale) een half uur bezig geweest.

Meterkast werk is veel duurder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"techneuten". DAar is niet veel techneut aan hoor :)

Wat maakt het uit wat exact duurder is? Het is beiden duur.

Combineren kan uiteraard gewoon, maar geen enkele partij zal dat doen. Dit heeft met verantwoordelijkheden te maken; wie is er dan verantwoordelijk? De stroomaanleggende partij, of de glasvezelaanleggende partij?

Het kán dus wel, maar geen aanlegger die zich daaraan gaat branden en strans met een derde in een welles-nietus spelletje terecht komt als er iets fout gaat.

In mijn nieuwbouwwijk is het wel min of meer gelijk gelegd, de stroomleggende partij heeft ook loze buizen getrokken voor glas. Daar is pas jaren later het glas door getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:26
GrooV schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 17:45:
[...]

Een straat open gooien zijn ze 2 uur bezig geweest met 3 Polen. In mijn meterkast zijn ze met 2 techneuten (1 in de meterkast, andere in de centrale) een half uur bezig geweest.

Meterkast werk is veel duurder!
Ik heb meerdere projecten mogen leiden, inclusief de aanbesteding dus geloof me... Op de totaalprijs per woning is de huisaansluiting goedkoper dan de aanleg buiten in de stoep.
Verder ben ik het wel eens met de eerdere spreker, het gebeurt gewoon bijna nooit.
Behalve in alle nieuwbouw wijken maar daar gaan alle nutsen in combi waarbij 1 aannemer alle buizen en kabels legt.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:45
Bedankt voor alle commentaren.
Ik vreesde al dat practische bezwaren wel roet in het eten zouden kunnen gooien. Zie wel dat het elders nog wel van de grond komt (bijvoorbeeld http://www.glaswebvenray.nl) dus blijf het proberen van de grond te krijgen, al dan niet gecombineerd. Mochten jullie nog tips hebben, graag. E-fiber heb ik al gesproken, is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hier in mijn dorp hebben ze een paar jaar geleden gewerkt aan de aanpassing van de riolering en ophoging van de straten. Bij uitstek het moment natuurlijk om ook de telecommunicatie infrastructuren aan te passen zou je denken als de hele boel toch open ligt, maar zowel KPN als Ziggo/UPC hebben dat moment niet benut om de glasvezel verder de wijken in te brengen. Het grappige was dat Ziggo/UPC er toch nog werk aan had, want als gevolg van de ophoging moesten ook alle straatkasten hoger geplaatst worden.

Ook is er toen geen glasvezel provider gekomen om die kans aan te grijpen. Vorig jaar is er wel een glasvezel initiatief (Zeevangnet met als uitvoerenden E-Fiber en TriNed) geweest dat dit jaar aangelegd zal gaan worden. De boel kan dus weer open.

Het blijft jammer dat dit soort zaken niet beter te coördineren zijn, want de graaf- en herbestratingswerkzaamheden blijven toch een aanzienlijke kostenpost nog afgezien van de overlast. Ik me jaren geleden nog herinneren dat een volledig dorp net herbestraat was en de straat een jaar later weer open kon omdat Multikabel besloten had om toch kabel in het dorp aan te leggen.
Pagina: 1