Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:29

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Mijn geheugen is bijkans een vergiet wanneer het over privé zaken van mijn collega's en klanten gaat. Keer op keer vergeet ik weer de naam van de dochter van collega A, dat collega B überhaupt kinderen heeft en waar Klant C drie weken op vakantie naar toe is geweest. Allemaal niet onoverkomelijk maar het kan soms toch wel gênante momenten opleveren.

Nadat ik mij een jaar geleden tijdens de jaarwisseling had voor genomen om een "getting things done"-tool te gaan gebruiken in mijn werk en privé leven, en dit een waanzinnig positief effect heeft gehad het afgelopen jaar, wil ik dit nieuwe jaar eens aanpakken om bovenstaande probleem op te lossen.

Ik zoek dan ook eigenlijk een soort contact manager tool. Het idee hierbij is dat het zowel functioneert als een normale contact lijst met Naam, Adres, Bedrijf, Positie, Telefoonnummer, Email adres etc. etc. maar daarnaast ook allerhande feitjes over mensen laat opslaan. Denk hierbij aan naam en geboortedatum van een partner of kinderen; Geplande vakanties; Ziekte. Dit alles zodat ik voor een meeting met iemand die persoon opzoek in de app, zodat ik tijdens het halen van een bakje koffie even kan vragen hoe het met zijn knie is; of hoe de vakantie in Oostenrijk was.

Het probleem tijdens mijn zoektocht is echter dat er nauwelijks oplossingen zijn die zich uitsluitend of grotendeels richten op bovenstaande. Bijna alles wat ik aan CRM heb geprobeerd focust op "sales", "leads", "frequency of communication", "pipelines" etc. etc. Maar nergens lijkt plaats voor gewoon een contactlist met feitjes.

Hier zijn wat functionaliteiten die ik graag zou zien:
  • Benaderbaar via een Telefoon(iOS App) en Desktop(local install of web interface).
  • Kan data vanaf meerdere bronnen importeren en mergen en dan specifiek LinkedIn, Gmail, iCloud.
  • Synchroniseren met Gmail Contacts en iCloud contacts / ofwel direct vanuit een email op mijn telefoon een nieuwe contact in de tool kunnen aanmaken.
  • Moet vanuit zichzelf al specifieke datapunten als "Partner", "Kinderen", "Andere feitjes" bevatten, ofwel de mogelijkheid hebben dit zelf aan te passen.
  • Connectiviteit met verschillende sociale media (Linkedin, Facebook) zodat profielfoto's bijvoorbeeld automatisch worden toegevoegd
  • Zo min mogelijk overbodige sales functionaliteit hebben
Na aardig wat tools te hebben bekeken en getest zijn er twee uitgekomen die samen precies bieden wat ik zoek. Maar alleen net te kort komen.

MonicaHQ - Doet een paar van de dingen die ik voor ogen heb. Een entry per contactpersoon, met daarbij direct de mogelijkheid om informatie over eventuele partners en kinderen op te nemen. Ook kan je makkelijk additionele notes toevoegen met bijvoorbeeld interesses, voedingsvoorschriften, waar gaat wie naartoe op vakantie etc. 100% op personal CRM dus geen sales etc. Echter is dit volledig webbased, geen iPhone app en synchroniseert het niet met mijn contact list.

Cloze - Komt qua functionaliteit heel erg in de buurt. Webbased en een goede App. Niet te veel functionaliteit die ik niet gebruik. Wanneer ik iemand toevoeg aan mijn iOS contactlist staat deze ook in Cloze. Echter kan je geen custom fields toevoegen en zijn de datapunten die ik wil opslaan niet standaard aanwezig.

Nu dan de vraag; wie o wie weet er nog alternatieven (behalve een beter geheugen trainen ;) ). Ik heb onder andere Hubspot, Ryze, Insightly en Freshsales ook de revue laten passeren, maar ook daar miste telkens een of meer van de gewenste functionaliteiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:58
Probeer je eens echt te verdiepen in mensen en oprecht interesse te tonen. Dat maakt je ook succesvoller in je werk en helpt waarschijnlijk meer dan je CRM tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
wm1234 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:59:
Probeer je eens echt te verdiepen in mensen en oprecht interesse te tonen. Dat maakt je ook succesvoller in je werk en helpt waarschijnlijk meer dan je CRM tooltje.
ben ik met je eens.
Maar kan mij voorstellen als je honderden personen kent, dat het best lastig gaat worden om alles te onthouden.
Vooral zaken relatie's waarmee je geen goede/amper contact mee hebt.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 13:56
michael3 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:26:
[...]

ben ik met je eens.
Maar kan mij voorstellen als je honderden personen kent, dat het best lastig gaat worden om alles te onthouden.
Vooral zaken relatie's waarmee je geen goede/amper contact mee hebt.
Ja maar wat is dan de meerwaarde als je weet hoe zijn kinderen heten of waar ie op vakantie is geweest. Persoonlijk prik ik daar direct door heen als ik aan de andere kant sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
De reactie die je wist dat zou komen ;). Voor de volledigheid ik heb dit geheugensteuntje niet nodig voor mijn directe collega's waarmee ik dadelijk/wekelijks werk. Echter werk ik bij een bedrijf met vele tienduizenden mensen over de hele wereld, waar ik er met honderden sporadisch contact heb; ik kom bij vele klanten over de vloer en ontmoet daar vele klantcontacten; op congressen/trade shows over de hele wereld kom ik ook vaak dezelfde mensen tegen.

Wellicht dat sommige mensen in staat zijn om voor al die individuen alles wat je te weten komt op te slaan. Maar ik niet. Juist om dus niet constant precies hetzelfde praatje te hebben en dus ook bij die sporadische korte ontmoetingen eens op een eerder gesprek te kunnen voortbouwen wil ik dit geheugensteuntje gebruiken.
TukkerTweaker schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:49:
[...]

Ja maar wat is dan de meerwaarde als je weet hoe zijn kinderen heten of waar ie op vakantie is geweest. Persoonlijk prik ik daar direct door heen als ik aan de andere kant sta.
Het is gewoon small talk. En small talk is net wat plezieriger wanneer je nog eens gericht kant vragen hoe het snorkelen was in Egypte; of als je kan vragen of Daan ondertussen al besloten heeft of hij geneeskunde of biologie wilt studeren. Gewoon voor die paar minuten als je nog even koffie haalt voor een meeting, al in de call zit en wacht op de rest van de inbellers, of tijdens een pauze bij een congres.

[ Voor 25% gewijzigd door Don Quijote op 03-01-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52
DivWhis schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:49:
[...]
Wellicht dat sommige mensen in staat zijn om voor al die individuen alles wat je te weten komt op te slaan. Maar ik niet.
Met alle respect, van mensen die je dusdanig weinig spreekt en dus niet dicht bij je staan hoef je toch niet alles te onthouden? Ik vind dit doorslaan, je hoeft niet te weten dat de zoon van die verre collega die je eens per jaar spreekt in april 2019 geneeskunde afstudeert. Als je oprecht geïnteresseerd bent dan onthou je de basics wel, de rest volgt vanzelf tijdens de small talk (deed jouw zoon geen geneeskunde?..... en voila daar is je small talk). Ik zou het creepy vinden als een zakelijk contact op deze manier details gaat loggen over mijn privé leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Ik krijg zo het vermoeden dat ik dit topic in het verkeerde subforum heb geplaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Benader je dit probleem niet veel te pragmatisch? Je beschrijft allerlei data die je gestructureerd zou willen opslaan, maar heb je dat wel nodig?

In een zakelijke CRM-oplossing wordt allerlei informatie op gestructureerde wijze opgeslagen omdat dat nuttig is voor analytics en follow-up-activiteiten, maar dat lijkt me voor wat jij wilt totaal niet nodig.

In veel adresboeken is er een opmerkingenveld, kun je dat niet gebruiken om voor iemand bij te houden dat de kinderen Henk en Theo heten, dat vrouwlief Annemarie bezig is aan een parttime opleiding en wat nog meer?

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Alex) schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:24:
Benader je dit probleem niet veel te pragmatisch? Je beschrijft allerlei data die je gestructureerd zou willen opslaan, maar heb je dat wel nodig?

In een zakelijke CRM-oplossing wordt allerlei informatie op gestructureerde wijze opgeslagen omdat dat nuttig is voor analytics en follow-up-activiteiten, maar dat lijkt me voor wat jij wilt totaal niet nodig.

In veel adresboeken is er een opmerkingenveld, kun je dat niet gebruiken om voor iemand bij te houden dat de kinderen Henk en Theo heten, dat vrouwlief Annemarie bezig is aan een parttime opleiding en wat nog meer?
Cloze, wat ik nu gebruik, doet precies dat. Heeft een opmerkingveld om te beschrijven "How you met, family members' names, best place to meet, favorite restaurant, sports team, etc."

Mijn dwang to orde ziet het alleen graag in speciaal daarvoor gedefinieerde velden. Maar je hebt gelijk, wat voor doel dient dat eigenlijk. Een analyse draaien op een van die velden doe je toch nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Als jij analyses gaat loslaten op het veld 'namen van kinderen' heb je tijd teveel :P

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:41

Typhone

Who Dares Wins

Wat een onzin. Nooit bezig geweest met change management bij reorganisaties zeker? Of 15 mensen de laan uit of 75. Kom je een eind mee met verdieping in alle mensen met 'bullshit oprechtheid'.

OT: Een tool daarvoor zou ik helaas niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met de info uit de topcistart zit je in de hoek van wat niet mag qua privacy-wetgeving. Zeker als je info over gezondheid gaat bijhouden, dan zit je in de bijzondere persoonsgegevens. Toestemming per persoon is expliciet nodig. Ook voor de overige info is vooraf een belangenafweging nodig waar je duidelijk maakt dat jouw commerciële belang zwaarder weegt dan hun privacy-belang, voordat je een cadeautje voor de NSA ergens op een Amerikaanse cloud dienst parkeert :P Mijn advies: niet gestructureerd opslaan. Als wel dan is vooraf een schriftelijk akkoord van jullie privacy / data protection officer hard nodig.

Dat gezegd hebbende, in 'ieder fatsoenlijk' CRM zou je een aantal nieuwe velden moeten kunnen maken, voor de verschillende gewenste typen factoids. Zoek niet naar kant-en-klare velden maar configureer op maat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:24
Dit is te makkelijk. Ik heb juist het tegenovergestelde van TS.
Ik onthoud juist bijna alles van een persoon, behalve zijn naam :X auto, kleur schoenen, soort jas, hoeveel kinderen, hobby's you name it. Alleen die verrekte naam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom zou je voor jouw wensen niet gewoon je Contacten kunnen gebruiken? In iOS kun je daar de nuttige dingen invullen en onderaan heb je een vak "Notitie", daar kun je kwijt wat je wilt. Relaties kun je daar prima aangeven, geen sales functie, connectiviteit kun je toevoegen in verschillende velden, mergen uit LinkedIn of andere bronnen kan (kopiëren en plakken...)

Ik zou het niet te moeilijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Wat een heerlijk IT gedreven oplossing dit.
Dat is ook gelijk het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar-jules
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-03-2024
En, is er een oplossing gevonden met eenvoudig crm systeem?

Of is dat na alle leuke reacties niet meer gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dit is een 6 jaar oud topic dat nog niet eens een dag actief is geweest, en gaat daarom op slot.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 07-03-2024 14:34 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.