Samsung S5 start zonder batterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:32
Enige tijd geleden heb ik een S3 ingezet als ipcam (met een app). Ik had hierin de batterij laten zitten en aangesloten op de adapter. Gevolg ==> batterij na een half jaar ofzo kapot (gezwollen).
Toen heb deze aangepast door rechtstreeks 3.7V te zetten op de batterijterminals. Dit werk nog steeds perfect.

Aangezien m'n S5 onlangs vervangen is (scherm kapot en was me wat te traag) wilde ik graag deze gebruiken als ipcam.
Dus dacht ik ook vlug 3.85 (cfr specs batterij) op de terminals te zetten, maar ... hij wil niet opstarten.

Wat heb ik gedaan:
Samsung travel adapter 5V 2A aangesloten op
een stepdown: op basis van een LM2596 via ebay gekocht, kan tot 3A aan
dit op het + en - haakje van de telefoon aangesloten.

Als ik de powerknop indruk dan komt even het logo in beeld maar dan valt hij in een bootloop.
Met de batterij lukt het wel om te starten.
Ik heb reeds geprobeerd om 2 extra radiale caps van 100Uf te plaatsen over de uitgang van de LM2596.

Vandaar m'n 2 vragen:
- wat doe ik mis? De 5V adapter kan 2A leveren, lijkt me toch relatief veel (voldoende?)
- is de technologie van de batterij verbeterd of zou ze nog steeds kapot gaan na 6maand aan de adapter hangen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik vermoed dat er in de batterij een chipje zit welke met de telefoon communiceert.
Indien niet aanwezig (of defect) zal de telefoon vanzelf uitschakelen of in een reboot schieten.
Het gaat dus niet alleen maar om voldoende prik.

De S3 stond bekend om gare batterijen en/of een beroerd oplaad circuit. Normaliter horen de batterijen niet kaduuk te gaan.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Dan toch eens zo proberen en kijken hoelang de batterij het kan uithouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Als je het "perfect" wil maken dan meet je de batterijspanning en dan stop je met laden boven de 3.90 of 4.00V. Op die manier gaan lithium batterijen veel langer mee. Een goede lithium accu kan indien deze van 10 tot 90% gebruikt/geladen wordt tot wel 10 jaar mee gaan. Ga je naar 20/80 dan kan het wel 30 jaar worden. (Gebaseerd op 1 laad/ontlaad cyclus per dag. En bij maximaal 25 graden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou een lineaire regulator proberen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1020671

Benadski schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 17:54:
Als je het "perfect" wil maken dan meet je de batterijspanning en dan stop je met laden boven de 3.90 of 4.00V. Op die manier gaan lithium batterijen veel langer mee. Een goede lithium accu kan indien deze van 10 tot 90% gebruikt/geladen wordt tot wel 10 jaar mee gaan. Ga je naar 20/80 dan kan het wel 30 jaar worden. (Gebaseerd op 1 laad/ontlaad cyclus per dag. En bij maximaal 25 graden.)
Van dit verhaal klopt weinig. Als je stopt bij 3.90, zijn de meeste lipo's nog niet voor 40% geladen.

Je kunt lipo's gewoon laden tot 4.20, altijd. Dit heeft nul effect op de levensduur. Wat wél effect heeft op de levensduur, is te ver ontladen of overladen of met een te hoge stroom ontladen.

Door de lipo telkens maar tot hooguit tot de helft te laden (stoppen bij 3,9 of 4.0v) maak je dus de kans groter op een te diepe ontlading. Niet doen dus.

Enige uitzondering is; als je een lipo lange tijd niet gebruikt. Dan is het wél verstandig deze te ontladen tot ie van de 100% af is. Maar dat is hier niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Sorry je hebt ongelijk homeAut... De spanningen kunnen best iets hoger, maar 3.9V doorladen (tot stroom 0 is) geeft echt ongeveer 80% lading. Zie voor een standaard LiPo cel test bijvoorbeeld: http://lygte-info.dk/revi...Ah%20%28Pink%29%20UK.html

Maar dat 10-90 en 20-80 verhaal gaat zeker wel op. En als je dat ontkent dan snap je die materie niet helemaal. 80 procent van de capaciteit gebruiken is gewoon 3x meer levensduur pakken, en 60% gebruiken is 10x levensduur. Ook ver uit de buurt van de maximale oplaad en ontlaad stroom helpt enorm en niet alleen door de verminderde warmteproductie. De maximale oplaadstroom is meestal anders bij verschillende cellen, hogere capaciteit per volume betekent langzamer laden/ontladen.

EDIT: Ik denk dat je begrepen had dat je meteen moet stoppen met laden als de 3.90 of 4.00 bereikt is, maar dat bedoelde ik niet, dan zit je wel een stuk lager als je laadstroom hoog is. Doorladen op spanning tot de stroom zo'n 10% van de normale laadstroom (+100% stroom telefoon in rust) is en dan afkappen werkt veel beter.

[ Voor 23% gewijzigd door Benadski op 04-01-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05 15:28
Zoals memphis al zij gebruik liniear.
Een cpu vind het niet lekker als hij paar duizend keer elke seconde afgknepen word.
Kortom die lm is te traag en geeft te veel ruis af

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Wat je ook kan doen is de batterij laten zitten (er zit waarschijnlijk een sensor in) en tussen de klemmen continu 3.7V stroom begrensd op 0,5A aanvoeren. Zo blijft je accu altijd ergens in het middengebied wat lading betreft en slijt deze nauwelijks verder. Mocht de telefoon of de accu toch kapot (in sluiting) gaan, dan zorgt de stroombegrenzing voor een relatief veilige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik vermoed dat er inderdaad een sensor inzit. Ik heb eens geprobeerd met een lm317 (3.7V laten geven) en een voeding die 4.0V gaf, maar bij beiden geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zijn het 3 klemmetjes? Wellicht zit er tussen de GND en de 3e pin nog een weerstand/temperatuursensor.
Of voeden met 5V op de USB? Al moet je dan misschien weer de batterij voor de gek houden door er een condensator ofzo aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
_ferry_ schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:05:
Zijn het 3 klemmetjes? Wellicht zit er tussen de GND en de 3e pin nog een weerstand/temperatuursensor.
Of voeden met 5V op de USB? Al moet je dan misschien weer de batterij voor de gek houden door er een condensator ofzo aan te hangen.
Het is een batterij met 4 pinnen. 5V op de usb lukt inderdaad enkel als er een batterij aanhangt.
Pagina: 1