Ombouwen Afkortzaag DeWalt van 110v naar 230v

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04 00:42
Beste Tweakers,

Hopende dat jullie mij op de goede weg kunnen helpen met het volgende.
Ik heb een DeWalt DW708 Type 3 afkortzaag, maar dus op 110v (USA).

Ik ben me nu aan het verdiepen in welke onderdelen vervangen moeten worden om deze machine om te bouwen naar 230v. Je zal je misschien afvragen waarom de moeite maar het is een machine die ik heb ge-erfd van een familielid. Dus er zit wat emotionele waarde aan toegevoegd.
Buiten dat, is de machine nog in heel goede staat.

Onderdelen zijn er nog genoeg voor te krijgen op het net, dus het lijkt me “slechts” een kwestie van de juiste onderdelen vervangen voor 230v exemplaren.

Ik heb al contact gehad met DeWalt Nederland maar die weigeren mij enige support te geven, “machines vanuit het “buitenland” zijn niet goedgekeurd voor gebruik in NL” en zelfs gevaarlijk zeggen zij dan…komt uiteindelijk bij DeWalt USA vandaan maargoed….

Wat ik zelf al heb geprobeerd:

Een tijdje de machine gebruikt met een 230-110v omvormer (uiteraard met voldoende capaciteit) maar dat is geen doen. De omvormer weegt 25 kilo en met inschakelen ervan (onbelast) springt geregeld de zekering eruit door de hoge aanloopstroom.

Verder ermee, deze tekening (zie link hieronder) bekeken met bijbehorende artikellijst:

https://www.kruis.nl/onde...t&t=5365_0&p=dw708-type-3

Lijst:
http://service.dewalt.nl/...ForProduct?productId=5365

Daarbij zie ik de meest voor de hand liggende onderdelen die vervangen moeten worden (of misschien niet eens?).
88 – Anker (collector)
89 – Veld
90 – Borstelplaat
164 – Koolborstels (x2)
176 – (naamloos volgens mij ontstoringselement – tevens niet meer leverbaar).

Ik ben aardig technisch aangelegd dus het in en uitelkaar halen van de machine lijkt me goed te doen. Ik weet alleen niet of ik teveel vervang of te weinig en/of dat laatste onderdeel (176) op 1 of andere manier te gebruiken is danwel door iets geimproviseerd te vervangen is.

Alle hulp van harte welkom, bij voorbaat enorm bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 15:11

SA007

Moderator Tweaking
Ik verwacht dat met 88/89 je een hele eind komt, dan heb je alle windingen vervangen, dat zou het verschil tussen 110/230 moeten opvangen.

Borstelplaat/koolborstels lijken me niet spanningsgevoelig.

174 ziet er mij uit als een dopje?

Wellicht zit er nog wat aan condensators in om de motor te starten en/of te ontstoren, die heb je wellicht ook van een hogere spanning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
Moest inderdaad 176 zijn ipv 174. Startpost aangepast.
Wellicht zit er nog wat aan condensators in om de motor te starten en/of te ontstoren, die heb je wellicht ook van een hogere spanning nodig.
Dat is dus nummer 176 vermoed ik.....

Ik zal het een en ander eens openmaken en wat foto’s schieten. Wellicht dat eea dan wat duidelijker wordt.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

[ Voor 32% gewijzigd door PVG555 op 03-01-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
Ik heb de machine opengemaakt, zoals het lijkt inderdaad alleen het anker en veld wat omgewisseld dienen te worden.

Het ontstoringselement is zowel 110 als 230v....

https://drive.google.com/...LuLVH_OrhZlDKIFFmiLJ7f-VG

Hier een foto van het anker en veld:

https://drive.google.com/...y6nFusz7XnfBybXs0E_PE-Fv7

Er zitten verder geen componenten in de bedradingen verwerkt (zoals condensatoren oid.).
Ik heb wat dat betreft alles nagelopen.

Wat denken jullie ervan?

Alleen wel een klusje om de lagers van de as te krijgen en om te zetten naar het nieuwe anker....tips?

Bedankt voor het meedenken!

P.

[ Voor 13% gewijzigd door PVG555 op 08-01-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:02

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

De omvormer weegt 25 kilo en met inschakelen ervan (onbelast) springt geregeld de zekering eruit door de hoge aanloopstroom.
Springt de zekering van de omvormer er uit of dé zekering in de meterkast (16amp)? Eventueel kan je de zekering vervangen door een traag exemplaar en anders zijn er ook wel apparaten om inschakelpieken "af te zwakken"

Bijv: https://www.conrad.nl/nl/...mbegrenzers-o0809073.html

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
Mattie112 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:29:
[...]

Springt de zekering van de omvormer er uit of dé zekering in de meterkast (16amp)? Eventueel kan je de zekering vervangen door een traag exemplaar en anders zijn er ook wel apparaten om inschakelpieken "af te zwakken"

Bijv: https://www.conrad.nl/nl/...mbegrenzers-o0809073.html
De zekering in de meterkast vliegt eruit, ik zou inderdaad een automaat kunnen proberen met een C karakteristiek (ipv B nu) maar dat ding meezeulen elke keer is gewoon niet handig als je een klusje op locatie doet.

De inschakelstroombegrenzer is een idee maar kost al de helft van de ombouw....dat geniet dan toch de voorkeur....

Ik heb inmiddels het anker en veld besteld, ik moet alleen even bedenken hoe ik de lagers er straks netjes vanaf krijg voor de wissel. Poelietrekker, kruipolie en veel beleid is het plan nu.... maar als iemand een beter idee heeft hoor ik dat ook graag.

Erop zal vast iets makkelijker gaan als ik het lager verwarm en de as iets koel.

Bedankt!

P.

[ Voor 5% gewijzigd door PVG555 op 09-01-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:02

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Maar als nu de zekering in de meterkast er uit vliegt waarom verwacht je dan dat dit na de ombouw niet gebeurd? Je zal nog steeds dezelfde inschakelpiek hebben namelijk.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik weet natuurlijk niet wat het gaat kosten maar voor 149 euro heb je al een nieuwe....
https://www.hbm-machines....ort-en-verstekzaagmachine

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja, maar dit is emotionele waarde.
Eerlijk is eerlijk, in voorkomend geval zou ik niet zelf gfaan zitten prutsen.
Bel Kruis in Rotterdam even. Die hebben een eigen reparatiewerkplaats, leveren ook DeWalt en fixen dat dus ook zelf als het moet. Die kunnen perfect voor je ombouwen als je wilt, en dan weet je zeker dat het ding goed is. En kun je dr nog jaren plezier van hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
Mattie112 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:43:
Maar als nu de zekering in de meterkast er uit vliegt waarom verwacht je dan dat dit na de ombouw niet gebeurd? Je zal nog steeds dezelfde inschakelpiek hebben namelijk.
Sorry voor de late reactie, het uitslaan van de stop gebeurd alleen met het (onbelast) inschakelen van de omvormer.
memphis schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:15:
Ik weet natuurlijk niet wat het gaat kosten maar voor 149 euro heb je al een nieuwe....
https://www.hbm-machines....ort-en-verstekzaagmachine
De DW708 heeft een groter blad en daarom kan je hier veel dikker materiaal mee afkorten (130mm uit m'n hoofd). Tevens heeft de machine zoals gezegd emotionele waarde. De degelijkheid van de DeWalt is volgens mij ook wel wat beter dan de HBM.

Ik ben inmiddels al wat verder met de ombouw, het veldhuis en bevestigingsplaat moest ik ook erbij bestellen gezien deze niet in de oude paste.

Nu heeft de 110v versie helemaal geen ontstoringselement erin zitten, op de tekeningen van de "europese" versie zie je die wel maar is niet meer leverbaar. Iemand die hier iets op weet of kan aanbevelen?
Ik krijg morgen de laatste onderdelen van Kruis.nl binnen. Misschien hun even om advies vragen anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PVG555
Ik heb even contact gehad met Kruis, onstoringscondensator is niet nodig volgens hen.
Vandaag de laatste spullen erop gezet en jahoor...de machine loopt als een zonnetje!

Bedankt voor het meedenken iedereen!
Pagina: 1