Moederbord Macbook Pro 2011 weer kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-12-2024
Mooi begin van het nieuwe jaar, moederbord van mijn Macbook weer stuk. Eind 2017 begon ventilator al regelmatig overwerk te doen en werd de laptop linksonder bovenmatig warm. Nu is hij er helemaal mee gestopt en de diagnose van mijn lokale Macbook reparateur is dat de videokaart waarschijnlijk stuk is (heb idd de bekende strepen op scherm voorbij zien komen) dus moederbord vervangen.
Het zure is (naast dat ik hem voor mijn werk nodig heb) dat in april 2017 moederbord al vervangen is onder apple-care, maar dat volgens Apple dit type Macbook (2011) inmiddels als vintage beschouwd wordt, en daar geen onderdelen meer voor geleverd worden. Ergo: geen ondersteuning meer via Apple, maar nu zelf speuren.

Omdat Macbook zelf nog prima is en een aantal flinke upgrades heeft (SSD, 1TB harde schijf, 12MB geheugen) vind ik het zonde hem af te schijven, nog los van de investering in een nieuwe.
Dus hier de vraag: wie o wie heeft nog een goed moederbord liggen wat past in deze laptop?
Serienr is C02G11EBDF91. Als er meer info nodig is hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 15:29
Elk moederbord zal weer stuk gaan. Het is beter om je huidige moederbord even te reflowen zodat je hem weer op kan starten en vervolgens kan je met een trucje in je EFI de AMD chip volledig uitschakelen. Je hebt dan geen DisplayPort meer en wat minder grafische kracht maar kan nog wel doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

RadioAir schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:57:
Elk moederbord zal weer stuk gaan. Het is beter om je huidige moederbord even te reflowen zodat je hem weer op kan starten en vervolgens kan je met een trucje in je EFI de AMD chip volledig uitschakelen. Je hebt dan geen DisplayPort meer en wat minder grafische kracht maar kan nog wel doorwerken.
Eens.

Dit type MacBooks staat bekend om dit probleem en zijn niet fatsoenlijk te repareren:
* Een 'nieuw' moederbord geeft snel weer dezelfde problemen omdat dit een fabricagefout is. Tevens zijn ze nieuw überhaubt vrijwel niet te vinden en koop je dus voor veel geld een bord wat waarschijnlijk al een keer 'gerepareerd' is.
* Vervangen van de GPU wordt soms gedaan (~€250) maar is waarschijnlijk niet rendabel en het is lastig om een partij te vinden die dit fatsoenlijk doet (met goede chips).

De upgrades die je noemt kun je overigens waarschijnlijk zo overzetten in bijvoorbeeld een 2012 model (zonder GPU problemen). Bijkomend voordeel: USB3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
Dus ze hebben gewoon een wrak moederbord vervangen door een wrak moederbord? Hm, ik had verwacht dat ze er een exemplaar in hadden gezet waar die bekende fouten uit waren gehaald. Vrees dat het dan idd een 2012 ex. gaat worden. Moet ik dan nog op specifieke zaken letten ivm uitwisselbaarheid SSD, HD en evt geheugen?
rvanpruissen schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:24:
[...]

Eens.

Dit type MacBooks staat bekend om dit probleem en zijn niet fatsoenlijk te repareren:
* Een 'nieuw' moederbord geeft snel weer dezelfde problemen omdat dit een fabricagefout is. Tevens zijn ze nieuw überhaubt vrijwel niet te vinden en koop je dus voor veel geld een bord wat waarschijnlijk al een keer 'gerepareerd' is.
* Vervangen van de GPU wordt soms gedaan (~€250) maar is waarschijnlijk niet rendabel en het is lastig om een partij te vinden die dit fatsoenlijk doet (met goede chips).

De upgrades die je noemt kun je overigens waarschijnlijk zo overzetten in bijvoorbeeld een 2012 model (zonder GPU problemen). Bijkomend voordeel: USB3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Als je een 2012 non-Retina logic board pakt werkt alles prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
Kijk, dat biedt dan weer perspectief. Wel weer teleurstellend dat ze me bij Apple Care het bos insturen met de mededeling dat 2012 moederborden niet geschikt zijn voor mijn Macbook!
(Iets met compatibilteitsproblemen...en aangezien ik meer verstand heb van racefietsen dan van hardware laat ik me dan ook het bos insturen 8)7. Heb jij hier ervaring mee?
RadioAir schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:46:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Je kan Shimano 105 en Ultegra toch ook af en toe combineren? Keurt Shimano ook niet goed maar toch ;-) Heb ze allebei open gehad en moederborden zijn qua aansluitingen voor zover ik kon zien identiek. Het gebeurt wel vaker dat je gewoon upgrades uit kan voeren qua modeljaren. Heb dat wel eens vaker gedaan van een 2009 naar 2010 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-06 20:15
Even de HELP uit je titel gesloopt. Dat is niet nodig :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
Ha, hier kunnen we een hele boom over opzetten, maar dat wordt een beetje appels en peren. Geen idee waar je woont...maar zou jij me hiermee verder kunnen helpen (niet het fietsdeel maar het Mac deel)?
RadioAir schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:57:
Je kan Shimano 105 en Ultegra toch ook af en toe combineren? Keurt Shimano ook niet goed maar toch ;-) Heb ze allebei open gehad en moederborden zijn qua aansluitingen voor zover ik kon zien identiek. Het gebeurt wel vaker dat je gewoon upgrades uit kan voeren qua modeljaren. Heb dat wel eens vaker gedaan van een 2009 naar 2010 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

RadioAir schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:57:
Heb ze allebei open gehad en moederborden zijn qua aansluitingen voor zover ik kon zien identiek.
Volgens mij zijn de schermaansluitingen wel nét anders, maar het schijnt te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 16:42
rvanpruissen schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:08:
[...]

Volgens mij zijn de schermaansluitingen wel nét anders, maar het schijnt te passen :)
Volgens mij ga je dan moeite krijgen met de antennes voor interwebs. Ik heb misschien nog wel een scherm liggen dat ik even kan kijken. De LVDS kabel is net iets anders maar is wel vrij eenvoudig passend te krijgen. De antennes zijn een ander verhaal helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

supersnathan94 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:50:
De antennes zijn een ander verhaal helaas.
Bij veel modeljaren zou je gelijk hebben, maar volgens mij zijn deze juist exact hetzelfde bij deze twee modellen. Kijk maar eens op de ifixit teardown foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
Dan is de volgende prangende vraag: waar o waar kan ik aan een moerderbord 2012 komen? (en moet ik een specifiek type hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Abel34 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:15:
Dan is de volgende prangende vraag: waar o waar kan ik aan een moerderbord 2012 komen? (en moet ik een specifiek type hebben?)
eBay ;)

https://www.ebay.com/sch/...ogic+board+13%22&_sacat=0

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
Het is een 15 inc. Je linkt naar 13 8)7

Ts: Neem je verlies. Koop gewoon een goede gebruikte 2012 non retina en schroef de SSD over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

mobby1971 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:11:
[...]

Het is een 15 inc. Je linkt naar 13 8)7

Ts: Neem je verlies. Koop gewoon een goede gebruikte 2012 non retina en schroef de SSD over.
Oeps :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abel34
RadioAir schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:46:
Dan heb ik de keuze uit 2,3 of 2,6 Ghz. Mijn 2011 was 2,2 Ghz. Welke heeft dan de voorkeur of maakt dat maakt niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:32
Ondanks dat dit een oud topic is wil ik toch even reageren, aangezien je hier via Google snel terecht komt en mogelijk dus meer mensen met hetzelfde probleem dit lezen. Er is namelijk een snelle, gratis oplossing. Ik kan niet bevestigen dat hij in alle gevallen werkt, maar voor mij werkte het perfect, net als voor vele anderen.

Net als TS heb ik een MacBook Pro uit 2011 die het nog perfect doet en voorzien is van de nodige upgrades. Na al twee keer eerder het moederbord door Apple te hebben laten vervangen, heeft de (connectie met de) grafische kaart het nu buiten de garantie wederom begeven, waardoor de laptop niet kan starten en is gedegradeerd tot paperweight.

De oplossing is om de MacBook te forceren om de geïntegreerde Intel GPU te gebruiken. Dit noemt RadioAir hierboven ook al. Het is echter niet nodig om je MacBook hiervoor op te kunnen starten. Het is al mogelijk door in recovery te booten en hierin de nodige code in te voeren. Het is even wat gedoe, ik was er zelf een half uurtje mee bezig. Maar 't levert je wel een werkende laptop op, die bovendien niet meer afhankelijk is van de gedoemde dedicated GPU.

De enige nadelen die ik tot dusver heb ontdekt:

- Je verliest uiteraard de extra power van de dedicated GPU
- Je kunt dan ook geen monitoren meer aansluiten
- Mocht je ooit je SMC/PRAM/NVRAM resetten, moet je de stappen (deels) opnieuw uitvoeren.
- Er wordt gewaarschuwd dat updates van het besturingssysteem of GPU-drivers de boel mogelijk weer in de war kunnen gooien. Een aantal stappen moet dan opnieuw worden uitgevoerd. Hier heb ik zelf nog geen ervaring mee.

De guide van MikeyN, die de stappen behoorlijk duidelijk beschrijft:

https://forums.macrumors.com/threads/force-2011-macbook-pro-8-2-with-failed-amd-gpu-to-always-use-intel-integrated-gpu-efi-variable-fix.2037591/page-35#post-24956091

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Mooie handleiding, heb nog wel een toevoeging :)

Als je een bepaalde weerstand van het logic board af haalt na deze fix krijgt de gehele dGPU geen stroom meer en is deze ook niet meer zichtbaar. Wanneer je dan ook een wachtwoord op je EFI zet kan je ook prima een SMC/PRAM reset uitvoeren zonder problemen.

De laptop hoeft niet meer te kunnen booten, maar sommige laptops geven in zijn geheel geen beeld meer. In dit geval kan je proberen voor het toepassen van deze fix een extern scherm aan te sluiten of toch het logic board nog 1x te reflowen en daarna het stappenplan doorlopen.

Let wel: Met macOS High Sierra krijg je dan problemen met de lid sleep. Als je dit wilt repareren moet er nog een jumper wire gesoldeerd worden maar dit is zonder enorm goede soldeerskills vrij lastig. Een alternatieve methode is in macOS de sleep setting anders zetten waardoor de laptop hetzelfde doet als wanneer de accu volledig leeg is. Met een SSD in de machine is dit totaal geen probleem, met een HDD kan het hibernaten/restoren wat langer duren.

Dus ja, het is zeker mogelijk om een 2011 macbook weer tot leven te wekken! Aangezien macOS Mojave en hoger niet meer naar de MBP2011 serie komt is deze fix dus een uitstekende manier om het leven van de laptop flink te verlengen :)
Pagina: 1