Vrijwaring per mail accepteren?

Pagina: 1
Acties:

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:22
Morgen komt er een autobedrijf langs om een auto van mij (particulier) te kopen. Aan de telefoon deelde de koper mij mee, dat de vrijwaring direct ter plaatse met behulp van VWE wordt geregeld. Ik krijg dan direct een mail met de vrijwaring.

Nu heb ik hierop gegoogeld en ik lees tegenstrijdige berichten. De één zegt dat je een digitale vrijwaring per mail, zonder stempel en/of handtekening van een bedrijf niet mag accepteren. Een ander zegt dat dit wel kan. Op de site van de VWE staat dat een autobedrijf de vrijwaring digitaal kan regelen, maar niets over een fysieke vrijwaring (print oid).

Ik gaf aan dat ik liever de auto per postkantoor overschrijf, maar volgens de koper worden we dan weggestuurd omdat dit niet kan. De auto gaat waarschijnlijk voor export weg.

Iemand ervaring met deze methode? Kan ik de vrijwaring per mail accepteren? En kan ik direct op de minuut zien op de site van de RDW dat de auto overgeschreven is? Mijn ervaring is dat het namelijk nog wel even kan duren voordat deze info geüpdate is.

Ik zal wellicht de RDW morgenvroeg hier voor de zekerheid nog even over bellen. En mocht ik het niet vertrouwen dan verkoop ik de auto niet.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:04
Autobedrijven kunnen digitaal vrijwaren.
Je kan gewoon even met de RDW bellen om te controleren of het is gebeurd op dat moment
Als ze die auto ophalen mogen ze vervolgens niet met jouw kenteken gaan rijden.
Dus er moeten groene platen op of ze moeten dat ding op een ambulance zetten.

[ Voor 38% gewijzigd door boyette op 02-01-2018 22:16 ]

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:59
Vorige week is mijn auto nog overgeschreven bij een garage, hun printen gewoon de vrijwaring uit .. en dat is het
staat verder geen stempel of handtekening op?

http://autovandaag.nl/aut...ijs-auto-nu-ook-digitaal/

[ Voor 96% gewijzigd door Aggressor op 02-01-2018 22:21 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
Via VWE krijgen ze een sms / mail met de code. Dat is voldoende. (maar het is gebruikelijk dat ze die code dan op een RDW papiertje schrijven)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Onlangs ook een auto verkocht (bij een dealer) kreeg het ook via de mail. Dit krijg je alleen enkele ogenblikken later. Als je het direct wil zien kijk je op de site van de rdw onder je kenteken bij "Datum tenaamstelling".

Ik was ook een beetje wantrouwend, maar het is schijnbaar de nieuwe manier van werken. Heb het al vaker gehoord.

[ Voor 27% gewijzigd door Gekkenhuis op 02-01-2018 22:45 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• red1
Oke bedankt voor de berichten. Gaan het morgen zien dan. Opzich wel makkelijk zo en scheelt weer een trip naar het postkantoor.

Verwijderd

via vwe komt de auto direct in de bedrijfsvoorraad van het bedrijf te staan.
en idd het laatste scherm van vwe is wilt in deze vrijwaring mailen (pdf) of printen)

nu is printen in een bedrijfsbusje een beetje lastig, dus gaat eigenlijk altijd per mail.
Zelfs wanneer een vriend in zijn eigen pand een auto inkoopt, gaat de vrijwaring per mail.
Waarom printen als niet nodig? en idd bij twijfel even op de rdw kijken naar de laatste tenaamstelling van de wagen.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

red1 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:21:
Oke bedankt voor de berichten. Gaan het morgen zien dan. Opzich wel makkelijk zo en scheelt weer een trip naar het postkantoor.
Tegenwoordig kun je zelfs via digid te voertuig laten overschrijven, als je je auto bijvoorbeeld aan een particulier zou verkopen. Geniaal om niet afhankelijk te zijn een gebouw en bedrijf.
https://www.rdw.nl/partic...ne-voertuig-overschrijven

Hoi!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

red1 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:11:
Morgen komt er een autobedrijf langs om een auto van mij (particulier) te kopen. Aan de telefoon deelde de koper mij mee, dat de vrijwaring direct ter plaatse met behulp van VWE wordt geregeld. Ik krijg dan direct een mail met de vrijwaring.

Nu heb ik hierop gegoogeld en ik lees tegenstrijdige berichten. De één zegt dat je een digitale vrijwaring per mail, zonder stempel en/of handtekening van een bedrijf niet mag accepteren. Een ander zegt dat dit wel kan. Op de site van de VWE staat dat een autobedrijf de vrijwaring digitaal kan regelen, maar niets over een fysieke vrijwaring (print oid).

Ik gaf aan dat ik liever de auto per postkantoor overschrijf, maar volgens de koper worden we dan weggestuurd omdat dit niet kan. De auto gaat waarschijnlijk voor export weg.

Iemand ervaring met deze methode? Kan ik de vrijwaring per mail accepteren? En kan ik direct op de minuut zien op de site van de RDW dat de auto overgeschreven is? Mijn ervaring is dat het namelijk nog wel even kan duren voordat deze info geüpdate is.

Ik zal wellicht de RDW morgenvroeg hier voor de zekerheid nog even over bellen. En mocht ik het niet vertrouwen dan verkoop ik de auto niet.
Er zal een verwerkingsperiode inzitten tot je het online kunt zien. de e-mail met vrijwaring kun je uitprinten
en dat is je bewijs.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Hackus schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:35:
[...]

Er zal een verwerkingsperiode inzitten tot je het online kunt zien. de e-mail met vrijwaring kun je uitprinten
en dat is je bewijs.
Niks geen mail die je uit moet printen, je krijgt het binnen op mijnoverheid.nl.

Bij mij zat hier nog geen halve minuut tussen. die verwerkingsperiode was echt te verwaarlozen. Het versturen van de mail vanuit de rdw naar de dealer en naar mijnoverheid.nl duurde langer.

En voor de duidelijkheid, met een mail bedoel ik een bericht van mijnoverheid.nl dat je een bericht hebt ontvangen in je berichtenbox van de RDW met je vrijwaringsbewijs.

[ Voor 21% gewijzigd door Gekkenhuis op 03-01-2018 00:29 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:39

Destruction

(ex-)Automonteur

StevenK schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:21:
Via VWE krijgen ze een sms / mail met de code. Dat is voldoende. (maar het is gebruikelijk dat ze die code dan op een RDW papiertje schrijven)
* Destruction is RDW erkend.

Vroeger kreeg je inderdaad een code via SMS, en deze kon je dan op een vrijwaring schrijven. Maar tegenwoordig krijg je als erkenninghouder geen vrijwaringsbewijzen meer die je uit kunt schrijven, het gaat nu echt digitaal. In mijn ervaring heeft https://ovi.rdw.nl de tennaamstelling altijd per direct bijgewerkt, daar moet je dus direct kunnen zien of je auto gevrijwaard is of niet.

Zo'n vrijwaring is over het algemeen dus ook niet meer voorzien van een handtekening of stempel, dat was vroeger wel zo. De vrijwaring die je via e-mail ontvangt is dus gewoon rechtsgeldig en zou er ongeveer zo uit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UGmN5NG9Y9faRAKgFZkFBygk/full.jpg

Zo komen ze er bij mij in elk geval wel uit, maar ik ben geen klant van de VWE, ik doe het vrijwaren rechtstreeks via de RDW zelf :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• red1
De auto is vanmiddag opgehaald. De overschrijving werd door de verkoper per telefoon gedaan en ik kreeg netjes een mail met een pdf bestand met de vrijwaring (er stond ook de naam van de kopende partij op vermeld). Daarbij de site van de rdw gecontroleerd en de auto was idd direct overgeschreven.

Bedankt voor de reacties! :) Hier mag een slotje op wat mij betreft.
Pagina: 1