Fans op switch uitzetten: kan het kwaad?

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Heb ik een geweldige 16-poorts-switch van Netgear voor in een klein kantoor, blijkt dat er twee fans in zitten die geen hard maar toch een irritant gezoem laten horen.

We hebben ook een Netgear-switch met 8 poorten, en daarin zitten geen fans.

Van de 16 poorten zullen er max. 4 gebruikt gaan worden; de rest is ter voorbereiding op de toekomst.

Nu mijn vraag: kan het kwaad om die twee fannetjes uit te zetten? Gewoon de kabeltjes eruit halen dus...

Iemand hier ervaring mee?

(Het is niet mogelijk om de switch op een plaats te zetten waar niemand er last van heeft, en ik kan ook geen andere switch kopen.)

Bloed, zweet & koffie

• Oscar the Grouch
  • Laatst online: 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Probeer het gewoon en houd de temp in de gaten voor een tijdje.
Loopt de temp niet te hoog op en blijft ie redelijk stabiel dan kan het geen kwaad denk ik.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Guider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 12:04
Gewoon proberen en de temp in de gaten houden.

zo'n thermometer met een draadje er in hangen die ze ook voor buiten gebruiken. kan je dat draadje er in lggen voor nog een betere temp check

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Heb ik niet bij de hand (ben zogezegd 'op lokatie'). De fannetjes blazen de lucht naar buiten, het gaat dus om afvoer van warme lucht. Ik heb 'm een half uurtje laten draaien (zonder aangesloten netwerkkabels) en het ding wordt niet echt warm of zo.

De kabeltjes van de fans zijn heel makkelijk op de printplaat te zetten en eraf te halen, vergelijkbaar met de fans op je moederboard.

Zonder de fans doet het ding het ook nog gewoon; ik ga 'm nu een half uurtje laten proefdraaien.

Denken jullie dat het safe is om aan te nemen dat als het ding aan de buitenkant niet warm aanvoelt, de temperatuur gewoon in orde is?

Anders is misschien een Peltier met waterkoeling een optie. 8-)

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Gewoon proberen. Mijn switch doet het ook zonder fans. Wel in de gaten houden dat ie niet oververhit raakt, immers, het is niet jou switch (neem ik aan).

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Schroef hem eens open en zet 'em dan aan. Check effe met vingertje welke chips het warms worden. Knip dan uit zacht blik een paar strookjes die smaller zijn dan de chip. Vouw ze in een V vorm, en plak 1 pootje met warmtegeleidende lijm op de chip. Die ligt dan dus zo: >.

Druk het deksel er weer op. Je hebt nu een warmtegeleider tussen de chip en de stalen deksel van je switch. De deksel fungeert nu als groot koelblok :)

Nothing is a problem once you've debugged the code

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Het is niet mijn switch, maar ik ben er wel verantwoordelijk voor... Das een nadeel. Ik denk dat ik 'm straks gewoon aansluit en 'm de rest van de dag in de gaten hou.

Het lijkt mij dat alstie na een uur of drie of vier functioneren niet (te) warm is, dattie het wel gewoon blijft doen.

Er komen vooralsnog ook maar vier UTP-kabeltjes in (inclusief een uplink).

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 13:16 schreef DaRealRenzel het volgende:
Schroef hem eens open en zet 'em dan aan. Check effe met vingertje welke chips het warms worden. Knip dan uit zacht blik een paar strookjes die smaller zijn dan de chip. Vouw ze in een V vorm, en plak 1 pootje met warmtegeleidende lijm op de chip. Die ligt dan dus zo: >.

Druk het deksel er weer op. Je hebt nu een warmtegeleider tussen de chip en de stalen deksel van je switch. De deksel fungeert nu als groot koelblok :)
Denzel, wat een geweldig idee! Bedankt!!

De switch komt aan de muur te hangen, op een plaats waar het heel moeilijk is om erbij te komen. Er kan dus niks tegenaan gezet worden, je kan er niet per ongeluk op gaan staan e.d..

Maar mocht dat wel een risico zijn, zou dat dan kwaad kunnen? En hoe zit het met statische elektriciteit? Wordt dat beinvloed door die geleiding?

Het apparaat is overigens gewoon geaard...

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

ik zou het niet proberen!
ik heb 2x een 3com superstack zien roken omdat de fans niet snel genoeg draaiden! die dingen werden niet onderhouden en zaten vol met stof... die fan(s) zal/zullen er niet voor niks inzitten!

nou is een superstack wel een stuk zwaarder qua capaciteit en elektronica dan een 8 poorts switch, maar ik heb ook wel eens 8 poorts hubs/switches gezien die al warm werden zonder dat er ook maar 1 utp stekker in zat... kijk uit met wat je doet!

PS. die superstacks waren dus helemaal naar de klote :(

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
In de techspecs van het apparaat staat dat onder Environmental Specifications, Operating temperature: 40'C.

Ik denk dat ik zo toch maar even een thermometertje-op-een-kabeltje ga halen :)

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Ik denk idd dat dat die 2 fans er niet voor niks inzaten/zitten. En al helemaal geen 2 denk ik. Mooi laten zitten, evt. geluidsisolerend kastje kopen/maken.

succes

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ik ben geen mod-deskundige, dus een vraagje over de geluidsisolerende kast. Als ik er een ga maken, dan gaan er vier buizen uit: twee om lucht binnen te laten, en twee om ze eruit te laten (er zitten ook twee ventilatie-gaten in het ding voor naar binnen en natuurlijk twee voor de fans voor naar buiten).

Doet dat het effect van de geluids-isolerende kast niet teniet?

Bloed, zweet & koffie

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Zonder netwerk kabels wordt een switch niet warm, hang je er een stel systemen aan dan kan die temp echt hoog op lopen, ik zou ze er dus maar in laten zitten..

Oja, ook al is het niet je eigen switch, op iemand anders zijn spullen kan je ook wel zuinig zijn...

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:10

sus

is druk :+

Waarom denk je dat ze er fans inzetten. Hij zal wel lekker warm worden hoor als ze uitstaan.

I zou het iig. niet proberen. Wat je wel kan doen is zoeken voor twee andere fans die veel minder herrie maken. Dan ben je _en_ van de herrie af _en_ je koeling is in orde

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Maakt dat echt wat uit voor de warmteproductie van een switch, of er al dan niet data doorheen gaat?

Ik weet niet of het zo is, maar ik kan me voorstellen dat een switch bv. constant allemaal nullen doorstuurt, en alleen als er data doorheen wordt gejaagd, nullen en eenen verstuurt. Nogmaals: ik weet niet of het zo is (lijkt me een beetje raar ook als het zo is), maar dat is het: ik weet het niet, daarom vraag ik het.

Begrijp ik het zelf nog?
Op donderdag 12 juli 2001 15:13 schreef CrashOne het volgende:
Oja, ook al is het niet je eigen switch, op iemand anders zijn spullen kan je ook wel zuinig zijn...
Als ik er niet zuinig op zou willen zijn, had ik dit topic niet gepost. Ik ben *altijd* *heel* zuinig op mijn eigen spullen en die van anderen - uit principe.

Ik vind namelijk dat anderen met mijn spullen net zo kunnen/mogen/moeten gaan als ik met die van hun; bovendien kan een klein beetje onderzoek vooraf en voorzichtig handelen een hoop tijd en ellende achteraf schelen.

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 15:34 schreef suspicious het volgende:
Wat je wel kan doen is zoeken voor twee andere fans die veel minder herrie maken. Dan ben je _en_ van de herrie af _en_ je koeling is in orde
Het zijn erg kleine fans (doorsnede 3-4cm). Grotere fans passen er ook niet in. Denk je dat er fans zijn die minder herrie maken en even goed koelen? Dat zou me wel wat waard zijn.

Bloed, zweet & koffie

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:10

sus

is druk :+

3-4 cm? probeer het eens bij je locale elektronicaboer.

Op mijn vorige mobo had ik op mijn via-chip een klein fannetje zitten(3cm doorsnede). Die was op een gegeven moment kapot.

FF naar de locale elektroboer, hij moest hem wel ff bestellen, maar ik had een nieuw fannetje. En lekker stil

Veel suc6

Verwijderd

Je kan ook proberen of je ze bij conrad kan bestellen. Maar dan ben je weer zoveel verzendkosten kwijt.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Verzendkosten verschmendkosten. Die switch heeft negen meiers gekost, een snip meer of minder maakt dan ook niet uit. >:)

Als daarmee het geluid-vs.-koeling-dilemma wordt opgelost! :)

Bloed, zweet & koffie

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:12
/edit
***Niet om negatief over te komen maar om even de andere zijde van het verhaal aan te duiden...

Waarom zou de producent van deze switches onnodig "dure"/luidruchtige fans zetten op hun produkten?
Omdat het winstvergrotend is? Uh hu!
Ik denk dat je zonder zelf (geluidsloze) tegenmaatregelen te nemen niet goed bezig bent door de fans eraf te halen.
(Okay de kans is heel klein maar) Heb je al gedacht aan brandgevaar, aangezien die dingen meestal op fijne (lees: afgesloten/ warme) plekken opgehangen worden...

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op donderdag 12 juli 2001 13:41 schreef Vilenin het volgende:
Ik denk dat ik zo toch maar even een thermometertje-op-een-kabeltje ga halen :)
Euhm.. die termometer moet effectief je chip goed raken he.. niet zomaar 'ergens' he..
Goed contact of het ding geeft erg onregelmatige waardes af.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Over die thermometer: er zitten geen koude lucht aanvoerende fans direct gericht op de chips. Dus het gaat om de omgevingstemperatuur. De thermometer hoeft volgens mij dus niet de chips te raken. In de techspec staat ook dat die 40 graden Celcius de "environment" is - dus niet de chip zelf.

Over het al dan niet onnodig plaatsen van fans door de fabrikant: het ontkoppelen van de fans gaat buiten de specs, maar het gebruik van het ding zelf ook. Ik bedoel - de fans zitten erin om het apparaat goed te kunnen laten functioneren bij contstante data-doorvoer met 16 netwerkaansluitingen. Ik ga er daarvan maar 4 gebruiken.

Bovendien heb ik een 8-poorts-switch van het zelfde merk (Netgear) die helemaal vol zit met netwerkaansluitingen. Deze staat in een serverhok met een fileserver, een mailserver, een printer enz.. Op deze switch zit geen koeling, wat mij doet vermoeden dat de fans pas nodig zijn als er meer dan acht poorten in gebruik zijn.

Ik begrijp ook wel dat die fans er niet ter decoratie op zitten. Als ik dat zou denken, dan zou ik dit topic niet gepost hebben.

Dit is mijn huidige plan:

Ik ga morgen de switch in een testomgeving zetten: 16 computers die naar elkaar (d.m.v. batch-filetjes) constant staan te kopiëren in een slecht geventileerde ruimte. Eerst meet ik de temperatuur binnenin de switch bij gebruik door twee computers met fans gedurende een uur. Dan met twee computers zonder fans. Dan hetzelfde met vier, acht, twaalf en zestien computers.

Zolang de temp onder de veertig graden Celcius blijft, denk ik dat het kan.

Mijn vermoeden is dat bij zeer intensief gebruik bij ongeveer 10 en bij minder intensief gebruik 14-16 computers de temp boven de 40 graden komt.

Bloed, zweet & koffie

• Thefirstikke
  • Niet online
Op donderdag 12 juli 2001 22:30 schreef Vilenin het volgende:
Over die thermometer: er zitten geen koude lucht aanvoerende fans direct gericht op de chips. Dus het gaat om de omgevingstemperatuur. De thermometer hoeft volgens mij dus niet de chips te raken. In de techspec staat ook dat die 40 graden Celcius de "environment" is - dus niet de chip zelf.
Volgensmij bedoelen ze dat de switch niet in/op een plaats mag werken waar de temperatuur hoger is dan 40 graden. Dat wil dus niet zeggen dat het apparaat zelf niet warmer dan 40 graden mag worden... Ik weet het natuurlijk ook niet zeker, maar dit zou kunnen :)

• Dromer
  • Laatst online: 02:47
Ik heb zelf ook die netgear switch..
Hij wordt wel degelijk warm als je het netwerk goed belast..
Met 9 van de 16 poorten in gebruik durf ik echt de fans niet stil te zetten.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 23:29 schreef Dromer het volgende:
Ik heb zelf ook die netgear switch..
Hij wordt wel degelijk warm als je het netwerk goed belast..
Met 9 van de 16 poorten in gebruik durf ik echt de fans niet stil te zetten.
Hmm...

:(

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1