Upgrade, wat gaat het worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LeSkittle
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-02-2025
Ondertussen zit ik al meer dan een halfjaar zonder pc omdat mijn moederbord het begeven heeft. Na lange tijd heb ik weer de behoefte om te gaan gamen, streamen en het youtuben weer op te pakken. Veel vrienden van mij spelen nu pubg, dat is dan ook de game waar ik mij qua prestaties/fps op richt. Ik zit nu te kijken naar een moederbord+RAM+processor combinatie. Op lange termijn zullen meer onderdelen vervangen/geuprade worden.

Momenteel heb ik de volgende onderdelen die ik wil gaan matchen met de upgrade:
Case: Silverstone Raven RV02
Grafische kaart: MSI GeForce GTX970 GAMING 4G
Voeding: Enermax MODU82+ 625
Opslag: WD Blue SATA 3Gb/s 500GB en Samsung 850 EVO 250GB

Ik zit dus een beetje te twijfelen tussen AMD of Intel:
• Intel i5 8600k
• MSI Z370 Gaming Pro Carbon
• Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C16
• Cooler Master Hyper 212 EVO
of
• AMD Ryzen 5 1600
• MSI B350 Gaming Pro Carbon
• Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C16

Wat lijkt jullie de beste optie voor mij?

Alle reacties

Verwijderd

I5 8600K is toch een beest van een CPU als ik al de benchmark mag geloven. Maar ik heb zelf laatst ook een AMD Ryzen 5 1600 systeem in elkaar gezet en die draaide ook zeer goed en koel met de standaard cooler

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik zit in hetzelfde schuitje als jou. Voor de Intel CPU's zijn de moederborden erg schaars momenteel, in afwachting van de nieuwe chipsets. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat de Intel setup niet duurder is dan een Ryzen setup. Mijn voorkeur gaat normaliter naar Intel, tenzij Ryzen veel goedkoper zou zijn. Is volgens mij niet het geval.

Maar dan, wachten op meer moederborden, of een duur moederbord in de setup opnemen?

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• LeSkittle
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:42:
I5 8600K is toch een beest van een CPU als ik al de benchmark mag geloven. Maar ik heb zelf laatst ook een AMD Ryzen 5 1600 systeem in elkaar gezet en die draaide ook zeer goed en koel met de standaard cooler
Daarom ben ik dus in dubio, heb alleen gezien dat de 8600k beter is voor gaming wat het misschien iets aantrekkelijker maakt voor mij persoonlijk. Maar weet niet of het verschil dermate groot is dat het opmerkelijk is.
50Miles schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:27:
Ik zit in hetzelfde schuitje als jou. Voor de Intel CPU's zijn de moederborden erg schaars momenteel, in afwachting van de nieuwe chipsets. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat de Intel setup niet duurder is dan een Ryzen setup. Mijn voorkeur gaat normaliter naar Intel, tenzij Ryzen veel goedkoper zou zijn. Is volgens mij niet het geval.

Maar dan, wachten op meer moederborden, of een duur moederbord in de setup opnemen?
Ja klopt, de lijstjes zoals ik ze beschreven heb schelen toch wel dik 150euro van elkaar... (AMD goedkoper dan Intel)

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-02 19:40
Ik snap dat het voor veel mensen vergezocht is, maar houd ook rekening met de markt an sich; wij gamers hebben veel meer aan twee grote spelers op de CPU markt. Goed voor de concurrentie en daarmee prijs en innovatie (die hele 6-core 8xxx reeks van Intel is een reactie op Ryzen).

Bij vrijwel gelijke prestaties voor je euro's zou ik in dit geval toch echt voor AMD kiezen.

Verwijderd

Ik zou voor de Ryzen gaan. Je hoeft later niet van chipset veranderen bij een betere upgrade. En ik lees dat de I5 moeilijk te verkrijgen zijn.

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Michielgb schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:49:

Bij vrijwel gelijke prestaties voor je euro's zou ik in dit geval toch echt voor AMD kiezen.
Hoezo? Dan neig ik juist naar Intel, puur gevoelsmatig.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• LeSkittle
Michielgb schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:49:
Als ik kijk naar de UserBenchmark, staat de 8600k qua prestaties er toch wel flink bovenaan. Maar de Ryzen 1600 is qua prijs aantrekkelijker, dus weet niet of dat het waard is.
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:53:
Ik zou voor de Ryzen gaan. Je hoeft later niet van chipset veranderen bij een betere upgrade. En ik lees dat de I5 moeilijk te verkrijgen zijn.
De 8600k is ondertussen wel redelijk goed verkrijgbaar, dus dat is het probleem niet.

• LeSkittle
Nieuw idee: de 1600 vervangen door de 1700. Totaalprijs nog steeds 60euro goedkoper dan de 8600K en toch betere performance dan de 1600. Thoughts?

• Tom970G1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-01 21:06
Hey LeSkittle,

Ik heb Pubg, een 1070 en de glorieuze 8600k. Als ik thuis ben kan ik wel kijken wat voor prestaties hij met bepaalde streams haalt als je wilt.

De 8600k is niet heel moeilijk te verkrijgen.. althans, ik heb hem onlangs gehaald en er waren overall talloze op stock.

[ Voor 27% gewijzigd door Tom970G1 op 04-01-2018 11:42 ]

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 23:33
Ik heb altijd Intel gehad, niet zozeer anti AMD, maar gewoon een beter gevoel bij intel.
Nou heb ik mijn upgrade afgelopen zomer gedaan. Coffee Lake was niet beschikbaar nog. Dus uiteindelijk toch gekozen voor Ryzen 5 1600. Niet alleen beschikbaarheid, maar ook bang for buck. Moet zeggen dat ik er geen moment spijt van heb gehad. De Ryzen draait perfect, stabiel, koel en prestaties zijn geweldig.
Als doorsnee gamer denk ik ook dat je in de praktijk weinig gaat merken van het verschil.. tuurlijk benchmarks zeggen veel, maar uiteindelijk boeit het weinig of je in PUBG 110 of 115 Fps haalt..
Het is vooral een kwestie van gevoel.. En tja, wellicht is Intel sneller (mede omdat alles natuurlijk geoptimaliseerd is aangezien Intel met stipt de grootse is de afgelopen jaaaren), maar is dat het extra geld waard?

Edit:
Oh en btw staat je qua prestaties niet blind op PUBG.. Erg slecht geoptimaliseerd voor alles..
Check onderstaande benchmarks en lees ook ff het stuk over CPU utilization..
https://www.techspot.com/article/1532-pubg-cpu-benchmarks/

[ Voor 13% gewijzigd door ExiZTeNcE op 04-01-2018 12:05 ]

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-12-2025
Als je van intel de K processor neemt zou je sowieso een wat duurder Z moederbord willen aangezien het een overclockbare processor is met overclockbare Z chip. Bij AMD is allemaal net wat anders. Daar zijn 2 chips overclockbaar zowel de B als de X.

• LeSkittle
Tom970G1 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:39:
Ik heb Pubg, een 1070 en de glorieuze 8600k. Als ik thuis ben kan ik wel kijken wat voor prestaties hij met bepaalde streams haalt als je wilt.
Hier ben ik wel erg benieuwd naar ook, zou je dat eens willen testen?
ExiZTeNcE schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:53:
En tja, wellicht is Intel sneller (mede omdat alles natuurlijk geoptimaliseerd is aangezien Intel met stipt de grootse is de afgelopen jaaaren), maar is dat het extra geld waard?
Dat vraag ik mij dus af... Is het verschil dermate groot dat het wel een rol speelt of niet. :? Overigens, welke grafische kaart gebruik jij?
ExiZTeNcE schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:53:
Edit:
Oh en btw staat je qua prestaties niet blind op PUBG.. Erg slecht geoptimaliseerd voor alles..
Check onderstaande benchmarks en lees ook ff het stuk over CPU utilization..
https://www.techspot.com/article/1532-pubg-cpu-benchmarks/
Het spel is afgelopen week officieel gereleased als ik het goed heb begrepen en gelijk beter geoptimaliseerd, dus misschien is de benchmark een beetje outdated nu...
Cuqebaqer schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:01:
Als je van intel de K processor neemt zou je sowieso een wat duurder Z moederbord willen aangezien het een overclockbare processor is met overclockbare Z chip. Bij AMD is allemaal net wat anders. Daar zijn 2 chips overclockbaar zowel de B als de X.
Dus je denkt dat de MSI Z370 Gaming Pro Carbon te min is om te overclocken in het geval dat ik voor een 8600k ga? Leek mij toch wel een solide bord.

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-12-2025
De MSI is perfect voor je processor, echter omdat je zoon K bord plus Z chip heb je je wel moet gaan afvragen of het voor jou de extra centen waard is en je wel gaat overclocken.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, PUBG draait vrij waardeloos op zo ongeveer alles. Om deze game nu als standaard te nemen. :P
Maar de AM4/Ryzen combinatie is dusdanig goedkoper dat het de betere keuze is hier. Met een GTX970 gaat er vrijwel nul verschil in prestaties zijn tussen Ryzen en Coffee Lake. De GPU is de bottleneck.

Overigens als je bereid bent te investeren in een duurder bordje, en toch wel flink gaat overclocken, dan kan ik dit bordje van harte aanraden. Dit is met gemak het beste bordje dat uit is gekomen in 2017. Enorm veel features, goede keuze van componenten en een zeer goede prijs. :)
pricewatch: Asus Prime X370-Pro

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• LeSkittle
Cuqebaqer schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:41:
De MSI is perfect voor je processor, echter omdat je zoon K bord plus Z chip heb je je wel moet gaan afvragen of het voor jou de extra centen waard is en je wel gaat overclocken.
Ik snap nog steeds niet echt wat je bedoelt :P
DaniëlWW2 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:22:
Maar de AM4/Ryzen combinatie is dusdanig goedkoper dat het de betere keuze is hier. Met een GTX970 gaat er vrijwel nul verschil in prestaties zijn tussen Ryzen en Coffee Lake. De GPU is de bottleneck.
pricewatch: Asus Prime X370-Pro
Ik ben niet van plan om het komende jaar mijn gpu te gaan upgraden, dus dan zal die bottleneck wel blijven. Lijkt me dat de r5 1600 dan de beste optie is? Zal het door jou aanbevolen moederbord overwegen, past best bij het thema dat ik wil gaan handhaven: wit/blauw/zwart en is niet veel duurder maar wel meer opties.

• snixxxxxx
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-01-2021
PUBG draait beter op intel, dus als je het daar voor doet keuze snel gemaakt. En streamen op een 8600k gaat ook makkelijk.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

LeSkittle schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:38:
[...]

Ik snap nog steeds niet echt wat je bedoelt :P

[...]

Ik ben niet van plan om het komende jaar mijn gpu te gaan upgraden, dus dan zal die bottleneck wel blijven. Lijkt me dat de r5 1600 dan de beste optie is? Zal het door jou aanbevolen moederbord overwegen, past best bij het thema dat ik wil gaan handhaven: wit/blauw/zwart en is niet veel duurder maar wel meer opties.
Tja, komende week zal Ryzen 2 hoogstwaarschijnlijk aangekondigd worden. Kan je altijd nog overstappen want het is gewoon hetzelfde socket. Verder is het niet alsof een R5 1600 dan langzaam is. Ga je bijvoorbeeld naar 1440P, dan loop je tegen een GPU bottleneck aan, tenzij je even een GTX1080Ti koopt. Zelfs dan is het nog niet onspeelbaar ofzo.

Ik kijk vooral heel erg naar prijs/kwaliteit. Dat is gewoon Ryzen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Duidelijk keuze lijkt me, de AMD Ryzen.
En zoals hierboven iemand al zei, PUBG is zeer slecht geoptimaliseerd.
Ik heb zelf de 1600x en het is een beest van een CPU.

[ Voor 19% gewijzigd door Enchantress op 06-01-2018 17:43 ]

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-02 23:33
[b][message=53783259,noline]LeSkittle schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 18:0[...]

Dat vraag ik mij dus af... Is het verschil dermate groot dat het wel een rol speelt of niet. :? Overigens, welke grafische kaart gebruik jij?

[...]

Het spel is afgelopen week officieel gereleased als ik het goed heb begrepen en gelijk beter geoptimaliseerd, dus misschien is de benchmark een beetje outdated nu...

[...]
GeForce 1070, en of het een rol speelt is een afweging tussen kosten/baten.

En PuBG bench is inderdaad wat outdated nu, wellicht even zoeken naar nieuwe benches.
Pagina: 1