Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ICT-opleiding (en af en toe toch gaming..)

Pagina: 1
Acties:

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:55
Wat ga je met je laptop doen?
Mijn opleiding HBO-ICT is zeer breed en ik wil geen enkel project aan m'n neus voorbij laten gaan omdat mijn laptop die programma's niet (soepel) kan draaien. Ik loop nu tegen de limieten van mijn pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR00FCMH aan, voornamelijk door de ultra-low-voltage i5-6200U. Momenteel doe ik aan webdevelopment i.c.m. virtualisatie (Vagrant/Laravel) en het starten van de VM duurt alleen al enkele minuten, het draaien van mijn tests (120 assertions) duurt bijna een kwartier en het laden van een webpagina vanaf m'n VM heeft een TTFB van 6 seconden, dat duurt me veel te lang. Later wil ik mogelijk meewerken aan een project met de HoloLens of softwaredevelopment, daar horen weer andere tools bij die ik zo niet weet..

Wat is je budget?
Mijn ideale budget ligt rond de €1100, maar uitloop naar max. €1250 is mogelijk.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
In principe reis ik er 3 dagen per week mee naar school en ongeveer één keer per maand mee naar m'n vriendin. Lichtgewicht zou leuk zijn, maar ik wil voornamelijk mijn performance-problemen oplossen, dat is prio 1.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik had mijn oog laten vallen op de Dell 7577 met een i7-7700HQ, GTX1060 & 16GB RAM, maar mijn order is nooit doorgekomen en ik ben al een maand bezig om mijn geld (wat ik dus wél had betaald) terug te krijgen. Ik kan in de Pricewatch momenteel geen laptops vinden voor hetzelfde bedrag met dezelfde specs als de Dell, maar ik bestel er liever niet meer als het al zoveel moeite kost om mijn geld terug te krijgen..

Een belangrijke vraag is of ik met de nieuwe Kaby Lake Refresh i7-U's met 4 cores voldoende performance heb voor mijn taken of dat ik toch daadwerkelijk een -HQ processor nodig heb. In het laatste geval, is de i5-7300HQ voldoende of zou ik beter een i7-7700HQ kunnen nemen?

Ik werk momenteel op een 15 inch scherm en wat mij betreft wil ik dat ook zo houden. Full HD is prima, 4K is weer gelijk een klap duurder. Een 360 graden draaibaar scherm/touchscreen is leuk, maar wel zolang ik mijn performance drastisch verbeter. Mocht een Kaby Lake Refresh i7-U quadcore volstaan, zou dit een leuke optie zijn voor schetsen of presentaties (en de wow-factor uiteraard :9).

Zelf had ik de volgende opties in gedachten als ik puur ga voor de die-hard performance:

pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb040nd (HP Student Store?)
pricewatch: Dell Inspiron 15 7577 (CN57703) (via Dell met 10% studentenkorting, maar zie mijn ervaring die ik beschreef een twijfelaar..)
pricewatch: Lenovo Legion Y520-15IKBN 80WK00U8MH (zelf SSD uitbreiden/vervangen met 256GB model waarschijnlijk)

Zijn er nog mogelijke opties die ik over het hoofd heb gezien of waar er een betere keuze mogelijk is? Ik ben ingeschreven op een hogeschool, dus ik kan voor studentenkortingen een bewijs van inschrijving gebruiken i.c.m. een school e-mailadres.

• PascalDutch
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik heb zelf een HP ProBook 450 G5 (Intel Core i7 8550u, 24GB DDR4 2400 MHz. RAM, 256 GB PCI SSD, 500 GB SATA SSD, geen GPU, ~ €1200,- (exclusief tweede SSD)) en ik kan je de Kaby Lake R U processoren van harte aanraden, (veel) sneller dan mijn vorige i7 (4510u) en superzuinig qua batterij (circa 6 ~ 7 uur op één lading, voorheen amper één uur). Er zijn diverse threads te vinden (ook op Tweakers, kan ze zo snel niet vinden) die aangeven dat de nieuwe Kaby Lake R U processoren even snel of zelfs nog sneller zijn dan voorgaande HQ processoren.

Ik gebruik mijn laptop ook voor mijn studie (tevens hbo-ICT) en programmeren doet hij moeiteloos (Java, PHP).
Virtualiseren nog niet kunnen testen maar dat zal ik vanavond nog even voor je testen en daar middels deze reactie een update over geven.

Ik wil overigens wel noemen dat snelheid niet alleen van de processor afhangt en zeker bij virtualisatie spelen RAM geheugen en je opslag een erg grote rol. Nadat ik mijn SSD uit mijn eerder genoemde oude laptop gehaald had kelderde de snelheid van deze laptop waar hij eerder nog supersnel was.

Je krijgt in de HP Student store trouwens korting, ik geloof dat dat ongeveer de prijzen exclusief BTW zijn.

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:55
Dank voor je reactie!

Ik wacht je reactie mbt virtualisatie af! Ik gebruik momenteel virtualisatie met een "vagrant"-box (https://www.vagrantup.com/) die weer gebruik maakt van Virtualbox. Ik hoor het graag!

Het programmeren zelf is ook op mijn laptop (6200U, 8GB RAM & 256GB SSD) nooit een probleem geweest, maar die tergend trage VM (en dus trage website, unittests e.d.) wel..

Heb net alvast maar een account aangemaakt bij de HP Student Store, kan nooit kwaad :)

• PascalDutch
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
iBugged schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:20:
Dank voor je reactie!

Ik wacht je reactie mbt virtualisatie af! Ik gebruik momenteel virtualisatie met een "vagrant"-box (https://www.vagrantup.com/) die weer gebruik maakt van Virtualbox. Ik hoor het graag!

Het programmeren zelf is ook op mijn laptop (6200U, 8GB RAM & 256GB SSD) nooit een probleem geweest, maar die tergend trage VM (en dus trage website, unittests e.d.) wel..

Heb net alvast maar een account aangemaakt bij de HP Student Store, kan nooit kwaad :)
Vagrant ken ik het niet maar het lijkt op Ubuntu te draaien, ik heb gisteren even een Windows Server 2012 R2 "box" gemaakt, even een aantal dingen geïnstalleerd (Windows Server is over het algemeen zwaarder dan Ubuntu) en deze draait vlekkeloos. Het installeren zelf duurde iets langer dan een minuut, het opslaan van de machine circa 30 seconden en ik heb hem zojuist geopend en dit duurde circa 20 seconden. Veel sneller dan voorgaand dus.

Wellicht dat het iets langer duurt als je bijvoorbeeld SQL of iets dergelijks heb geïnstalleerd maar met zoiets als Vagrant zal het nooit langer dan een minuut duren.

Deze machine staat wel op een SSD geïnstalleerd, het is dus niet alleen afhankelijk van de processor hoewel ik wel wil benadrukken dat ik niet merk dat er nog een virtuele machine op de achtergrond draait, waar ik met mijn vorige laptop duidelijke vertraging kon merken.

Succes met je aankoop!