Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil een nieuwe laptop aanschaffen, maar vraag me af of 128GB SSD voldoende is? in de meeste laptops zit een SSDkaart van 128, als er meer in zit, zijn ze veel duurder of moet ik iets anders inleveren.
De laptop ga ik voornamelijk voor fotobewerking gebruiken. Raw bestanden bewerken.
Ik zit te twijfelen tussen:
ASUS VivoBook Pro N580VD-FY189T en ASUS ROG GL502VM-FY479T
Ik denk dat de game laptop een beetje overkill is....

Ik ben bij deze laptops uitgekomen omdat ASUS van goede kwaliteit is, heb ik me laten vertellen. :-)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
niet vaak

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
De keuze is beperkt omdat ik de laptop via mijn werk aan wil schaffen.
Alternatief is prima, waar moet ik dan op letten? Welke specificaties moet een laptop aan voldoen die kan concurreren met een desktop PC.
Deze Laptop gaat de desktop vervangen,

Kan iemand mij hierin adviseren?

gr. Claudia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hangt er een beetje vanaf hoe je er mee omgaat, verwacht je veel data op de laptop zelf te houden of doe je het meeste vanuit de cloud (Dropbox/Onedrive/Googledrive).

128GB is voor gewoon gebruik, internetten/word/excel/mailen mooi zat.

Je zal wel een beetje op moeten letten met downloaden/waar zet je het neer.

Dus kort antwoord, die laptop is voldoende en 128GB ook.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor je antwoord!
Is het ook genoeg voor installaties? Loopt dit niet vol met (windows) updates en software installaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:55
Als jij veel installeert, dan loopt het op den duur natuurlijk vol, ja. Maar aangezien wij niet weten wat jij allemaal wilt installeren en opslaan, kunnen we er niet heel veel zinnigs over zeggen. Windows, Office en nog wat andere programma's zal prima passen, maar hangt ook allemaal weer af van wat precies.

Zelf zou ik minimaal het dubbele aan schijfruimte nemen, maar dat kost uiteraard meer. Je kan eventueel ook een externe harde schijf overwegen, als je het niet erg vindt om af en toe je laptop op te schonen.

[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 02-01-2018 19:34 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:33:
Als jij veel installeert, dan loopt het op den duur natuurlijk vol, ja. Maar aangezien wij niet weten wat jij allemaal wilt installeren en opslaan, kunnen we er niet heel veel zinnigs over zeggen. Windows, Office en nog wat andere programma's zal prima passen, maar hangt ook allemaal weer af van wat precies.

Zelf zou ik minimaal het dubbele aan schijfruimte nemen, maar dat kost uiteraard meer. Je kan eventueel ook een externe harde schijf overwegen, als je het niet erg vindt om af en toe je laptop op te schonen.
Ik zal niet heel veel aan installeren, althans niet buitensporig....:-)
Externe harde schijven heb ik voldoende, dat is het probleem niet, ik overweeg ook een NAS.
Mijn twijfel zit echt in die 128 Gb SSD.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Bij Twijfel gewoon groter nemen.
Heb een 120 GB SSD voor Windows, En office en wat installaties.
Daar is nog 60GB aan vrij.

Daarbij heb ik Onedrive wel op de D gezet en staan andere zaken en documenten ook op D.
Nu heb je in 1709 wel selective Sync voor Onedrive. Dus je kan al je data zien maar het hoeft niet lokaal te staan.

Maar veel apps en games willen ook wat kwijt op je C. Dus met games of veel andere apps hou je al gauw minder dan 40 a 30 Gig over.

EDIT. nog even ter verduidelijking. De D is een aparte SSD van 250GB groot die ook in de laptop zit

[ Voor 10% gewijzigd door DarkSide op 02-01-2018 20:02 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:20
Windows neemt pakwege 30GB in en voor de levensduur en snelheid van de ssd is het best om 10-20GB leeg te laten.
Met nog wat standaard programma’s kom je heel ruim geschat misschien aan 10GB, waarschijnlijk minder.

Dus 70 GB kan je zelf vullen met muziek, films, ... Zeker met een NAS moet dat allemaal wel goed komen denk ik.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wat is het verschil in prijs tussen 128GB en ~250GB?
Anders zet je er een nieuwe ~250GB in en verkoop je de nieuwe 128GB.
categorie: Solid state drives

De 128 GB type brengt zeker ca 40-50 euro op, dus over welk verschil heb je het...

verder die 2 Asus types:
€ 999,- Vergelijk prijzen € 1.249 ==> verschil: kun je makkelijk 256 GB van betalen
video 1050 versus 1060 ? zoek verschil op of waard is
zoek of het waard is via Google " "Intel Core i5-7300HQ" compare "Intel Core i7-7700HQ" (krijg je mooi de getallen naast elkaar op diverse sites)
type SSD: Solid State Disk versus Solid State Disk (M.2) (je hebt meer keuze en goedkoper met normale SSD
Video poorten: HDMI versus HDMI, Mini DisplayPort
Thunderbolt 3: niet versus USB type-c naar DP 1.2/HDMI 2.0

Maw waar geef je die extra 250 euro nu aan uit??? wil je dat wel? Is het 't waard?

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 02-01-2018 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
route99 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:55:
Wat is het verschil in prijs tussen 128GB en ~250GB?
Anders zet je er een nieuwe ~250GB in en verkoop je de nieuwe 128GB.

De 128 GB type brengt zeker ca 40-50 euro op, dus over welk verschil heb je het...
Dat is ook nog een idee ja! ik zal eens kijken! THX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:16
Ik zou sowieso niet besparen op een SSD. Ik zou minstens 500GB nemen. Ik heb zelf 1TB aan SSD, en kan maximaal in 1 project tegelijk op de SSD werken, voordat ik het naar m'n NAS of normale HDD's weg schrijf. Dat betreft in dit geval dan wel 3D animatie / VFX. Maar het is vooral ontzettend veel software, Adobe Pakket in z'n totaliteit past al nauwelijks op een 128GB SSD i.c.m Windows..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Er zit nog een 1 TB normale HD er bij in.. dus ruimte genoeg..
Die kun je idle laten gaan om geluid en stroom te besparen....
En een 1 of 2 TB HD kost veel minder dan een SSD voor dit doel.
Vor de software zou 256 GB toch eigenlijk genoeg moeten zijn als een 128GB idd net vol zou zijn, immers nog 128 GB vrij over.. waarom dan nog 250 GB extra?
Een Samsung Evo van die grootte kost toch alweer 147 euro.
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
Voor ruimte die je amper gaat gebruiken, ik zou de data toch op die 1 TB schrijven, met super belangrijke data ook tijdelijk op de 256GB SSD boot disk.

[ Voor 61% gewijzigd door route99 op 02-01-2018 20:36 ]

Pagina: 1