Car-HiFi

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:05
Hallo,

Binnenkort krijg ik een lease-auto :)
En ik wil daar even een leuk setje in gooien, nu gaat het mij vooral om de geluidskwaliteit en niet om alle extra's enzo.
Ik heb zo'n 2500,- over voor een front unit en 4 speakers.
Graag hoor ik jullie suggesties...

Verwijderd

Suggestie : ga zelf kijken en vooral luisteren [topic=167607]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Goede headunit en een mooi 4 kanaals versterkertje van 4x35-50 RMS. Koop een goede frontset, achter een midwoofer of desnoods kleine coaxiaaltjes. Dan nog een klein subje en aansluitspullen. Dat moet je wel redden met je budget.

Headunit 800
frontset 500
sub 350
versterker550
midwoofers150

En dan inbouwen maar volgens de 'gouden' regels..

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:05
Is het echt nodig om een aparte versterker te nemen? Zijn de versterkers in de front-units tegenwoordig niet al goed genoeg?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 13 juli 2001 11:00 schreef DjMark het volgende:
Is het echt nodig om een aparte versterker te nemen? Zijn de versterkers in de front-units tegenwoordig niet al goed genoeg?
Als je budget op 2500 gulden ligt, zou ik dat zeker doen jah.

Je kan natuurlijk ook een autoradio van 1500 gulden kopen, met een setje lelijke 16-9 achterin en een setje coaxiaal vooronder, maar dat is lelijk. Heb je alleen een patserradio. :O

Mooier is het om het dus te doen zoals boven beschreven... Ik vind zelf MB quart voor de prijs wel mooi, die hebben in de uitverkoop nu een combo voor 300 piek ofzo. Zoiets klinkt gewoon mooier met een apart eindversterker, omdat die wel wat vermogen kunnen leveren (autoradio's amper).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je headunit is het belangrijkst, daarvoor kies je een mooi modelletje met goed sterk uitgangssignaal op de tulpuitgangen. Meestal blijft je headunit het langst in je systeem zitten. Een headunit geeft maximaal 4x13 watt RMS. Dit is ruim voldoende voor prettig luisteren, maar te weinig voor degenen, die net iets meer uit hun muziek willen halen. Al die versterkerwatjes zijn er niet alleen voor puur Boomen, maar ook voor de reserves, die nodig zijn bij stevig muziek luisteren. Met alleen een headunit heb je die reserve niet.

Frontset ligt nog in de budgetklasse, maar voor 550 kan je iets heel behoorlijks halen. Zorg voor een goede stevige inbouw in je deuren, desnoods met een MDF ring. Verder is het aan te raden je deuren te dempen met daarvoor geschikt materiaal. Tweaterplaatsing is even proberen en luisteren. Meestal moet je de tweaters wat verzwakken ten opzichte van de woofer en links wat meer dan rechts. Veel proberen en luisteren :P

Versterker is verplicht met je budget. Een 4 kanaals versterker met actieve filters aan boord is niet zo heel duur meer. De modellen in de aangegeven prijsklasse zetten al heel behoorlijke prestaties neer. Staar je niet blind op het aantal watts, ik heb 4x35 RMS combinaties gehoord, waar je oren van af vallen. SPL is niet alles, kwaliteit is beter. Belangrijk zijn de actieve filters. Je moet een low pass hebben en een high pass, liefts regelbaar tussen 50-200 hz.

Midwoofers zijn ideaal voor achterin, althans liever dan coaxialen. Je kan het beste tweaters achterin mijden, omdat die je klankbeeld voorin vernaggelen. Het beste is daarom iets zonder tweater. Deze kan je gewoon op je versterker aansluiten op dezelfde kanalen als je frontset.

Woofer hoeft wederom geen RMS killer te zijn. Ik heb combinaties gehoord met 70 watt RMS versterkers, waarbij je liever buiten de auto staat, dan binnen. Hij hoeft niet zo groot te zijn. 25cm/10 inch is meestal groot zat. Koop een model wat in een klein gesloten kastje past. Daarmee krijg je optimale bas zonder al te veel poeha en ruimteverlies. Andere mogelijkheden zijn bandpass behuizing, bass reflex of free-air. Free-air (b.v. in de hoedenplank) heeft als voordeel het makkelijke monteren en het makkelijke inpassen in het geluidsbeeld. Free-air klinkt al snel Hi-fi. Nadeel is de slechtere belastbaarheid en bij boomen minstens elke 2 jaar een nieuwe woofer, waarschijnlijk al sneller.

Je frontset filter je op 80 hz high pass. Je frontset krijgt zo geen superdiepe bassen, wat de belastbaarheid vergroot. De frontset moet je muziek 'maken', daarom is extra aandacht voor je frontset troef (geheel in tegenstelling tot de nogal eens overheersende 6x9 figuren :( ). De midwoofers laat je tussen de 200/500-3000 meespelen als rearfill wat je met passieve filtering kan doen (weerstanden, condensatoren en evt. luchtspoelen). De woofer knalt tot 80 hz mee. Doordat de midbas achterin niet aanwezig is (80-200), 'trekt' je frontset het superlaag (-80Hz) akoustisch naar voren. Je sub zal dan niet bonkend achterin klinken, maar onlokaliseerbaar worden voor het gehoor. Als je achterin de midbas gewoon mee laat beuken, hoor je je subwoofer ook achterin spelen. Ik zou proberen dat te voorkomen.

Een kleine handleiding voor hoe ik het aan zou pakken.

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

• LeNNy
  • Laatst online: 02-08 22:45
ik zou zeggen neem een clarion dxz718r headunit met een leuke 4 kanaals versterker (of nog ee 2 kanaals erbij als je er nog een kist of buis inmikt).

ik heb zelf als front en rear speakers boston acoustics waar ik ZEER tevereden over ben. heb achter de RX97 en voord de Rally 620. Kijk hier maaar eens:

http://www.bostonacoustics.com

ik kan je vertellen dat die clarion head unit vet is, wat een strak geluid, veel beter als mijn vorige kenwoord kdc-4060.

heb trouwens een jbl clearsound 704 versteker waar ik die front er rear op heb zitten. verder de infinity kappa 12 buis gebrugd op de tweede versterker.

o ja, zorg dan wel voor een dikke stroom kabel. 20 kwadraat ofzo....

al met al behoorlijk 8-)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Basbuizen ben ik niet echt fan van. In mijn ogen kan je beter een los chassis halen en een kistje bouwen, dat resoneert minder dan een buis.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

foute knop, sorry :P

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

De gemiddelde versterker in een autoradio levert 4 x 35 watt vermogen ... voor een echt mooi geluid raad ik aan om achter te versterken en voor gewoon standaard te houden ...

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ik denk dat wekkel het verhaal behoorlijk heeft uitgelegd, alleen je zal in je auto waarschijnlijk ook al 4 á 8 speakers zullen hebben zitten (standaard), het lijkt mij zonde om die weg te gooien.

Ik heb hetzelf (zie maar wat je ermee doet) als volgt gedaan:

voor de standaard 8 speakers, op mijn radio (4x35w. MOSFET)
achter 2x JBL Gold serie full range (150w. Max) + 2x Magnat XTC 1200 sub (12" 400+ w. Max, 150W RMS)
JBL's + Magnat's ingebouwd in zelfgebouwde kast (22mm. MDF) en aangesloten op (nu nog 1, komt nog een zwaardere bij) Magnat Classic 480 (4x150w. max.)

En ik moet zeggen dat het echt veel harder kan dan prettig is, en het klinkt nog zuiver ook.

kostte
radio: 800
versterker: 300
Subwoofers: 700
JBL: 700
kast + snoeren 150
= 2650

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Pagina: 1